4203
Sök

Mappa en s40 t4 med orginal sprut.

33 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej jag har en s40 t4 med en del godis i och utanpå motorn som snart är ihopsatt för att startas. Har pratat med maxxtuning och dom mappar inte orginal system.

Det som sitter i bilen just nu är:

03ans block och topp
S60r Kolvar
SPM stakar
Avgaskammar från sugmotor
Portat Grenrör
Gröna Spridare
Frammatad ic
Större Bränslepump
Nya Bränsleledningar
Lättare svänghjul
Mitsu 19" agg med 7ans avgashus
Sach koppling 500+ hk
Special tillverkad IC
3" Avgas med 200 cells racekatt

Nu till frågorna:

Ska jag köpa nytt styrsystem och mappa efter det?
Isåfall vad för nåt ska man ha?
Ifall jag nu lika gärna kan behålla det systemet jag har vem ska jag vända mig till för att få den mappad?

Tacksam för svar.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
4 januari 2013
#2
Autotech mappar orginal styrsytem men det finns nog lite att hämta på att byta till ett bra eftermarknadssprut, frågan är bara om det är värt pengarna.
Senast redigerat av Busgrabb (4 januari 2013)

Autotech

Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2013
#3
Busgrabb skrev:
frågan är bara om det är värt pengarna.

Jag tror inte någon mappar en motor byggd på 83mm blocket tyvärr :-(

Innan det rasar så byt block, tråkigt men sant.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

33 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#4
Det vart ju tur att jag har en med 81 mm borr liggandes då som bara gått 12 000 mil..

Vad kan jag få ur den ifall jag kör med allt i motorn orginal och drar på 19t, gröna spridare, 3 tum hela vägen?

På ett unj och håller det?


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2013
#5
fimpass86 skrev:
Det vart ju tur att jag har en med 81 mm borr liggandes då som bara gått 12 000 mil..

Vad kan jag få ur den ifall jag kör med allt i motorn orginal och drar på 19t, gröna spridare, 3 tum hela vägen?

På ett unj och håller det?

http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 1#p1247521

Nu kan jag inget om just S60R kolvar men om dina stakar är 139.5 långa så kan du behålla allt utom block och kolvar som du byter mot ditt 81mm block du har liggande och vips håller det för 450hk.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

33 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#6
Då drar jag bara på stakarna på orginal kolvarna med 81 mm blocket?

och kammar behöver jag inte byta heller då? Har iof ett par racekammar till t4 liggandes kanske kan hysta i dom med då ifall dom passar?

Men kolvar och det håller då?


33 Inlägg
4 januari 2013
Trådstartare
#7
Måste jag byta styrsystem i bilen eller funkar det med orginal? Räcker det med dom spridarna jag har?


Forummoderator
10 576 Inlägg
4 januari 2013
#8
fimpass86 skrev:
Måste jag byta styrsystem i bilen eller funkar det med orginal? Räcker det med dom spridarna jag har?

Original fungerar till dina spridare men ett Nira i3+ fungerar så himla myclet bättre. Jag har mappat många Nirabilar och det blir bättre respons och bättre gång än med original. Du kan dessutom byta komponenter utan att åka till en speciell firma för att mappa om. byt mellan E85 och bensin hemma på gårdsplan etc.

Racekammar är alltid bättre än avgaskammar(varför väljerm an två avgaskammar tro?!) men tänk på att olika topplock har olika modeller av kammar så det passar kanske inte.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

354 Inlägg
5 januari 2013
#9
s60R kolvar och 143mm vevstakar är det väl det som funkar till 90mm vev?
Sen är det väl endast 83mm på s60r kolvarna?
Så för att köra 81mm åker du på att köpa 139.5 stakar åxå..
Men i sammanhanget småpengar:)
Och rätt väg att gå!
Lycka till!

Mv h Bengt



Sök