3106
Sök

Behöver hjälp av en kunnig varför jag skjuter säkringar på slutsteget! HJÄLP!

28 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Hallå!

Behöver lite hjälp då jag skjuter massa säkringar på mitt slutsteg varje gång jag använder Loud på High med full bas på stereon med 'lite' bas på slutsteget!

Mina grejer är:
En hillman 6100 stereo (aux, display etc) 4x50
Ett Lanzar slutsteg på 3000W (kollade och får ut nog med watt för att nästan kunna driva tre 18" haha!)
Min säkringshållare som jag nyss inskaffade som sitter fram vid batteriet av märket... kommer ej på men det är såklart mini anl 150A single.

NYINKÖPT!:
Kondensator 1 Fasad, laddar 12-13.9-14.6V när bilen är på!

Då jag har 2x 40A på slutsteget verkar det fortf. att smälla säkringarna i fram efter ett tag då jag kör med bilen.
Börjar bli lite less på skiten då jag måste köpa nya säkringar och hoppas på att det "kanske" håller nästa gång jag vill skruva upp!

Problemet då jag tänkte först var kanske nu att jag har för tunn strömkabel ifrån batteriet (?).
Vet ej vad jag har, men absolut mindre än 25mm2!

Tänkte fråga er som är lite mer avancerade än mig, så jag tackar i förskott!

Och. Om jag nu ska säga lite till om problemet, så funkar det ett litet tag om jag tar Loud 'off' med full bas på steg och +8 på stereon, och då håller det länge.... Ända tills jag bromsar med bilen, så skjuter jag en säkring i steget igen!

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
7 januari 2013
3000watt ~250A vid 12volt   och ~215 på 14volt.  150A säkring är allså förlite.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
7 januari 2013
Låt bli loud. Sen vad driver du för nåt med steget? Och modellnamn på steget skulle underlätta.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

28 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
ChriZtoffer skrev:
Låt bli loud. Sen vad driver du för nåt med steget? Och modellnamn på steget skulle underlätta.

http://www.ridetech.se/lanzar-max-4000w … eg/15228-0

Ser ut ungefär såhär, fast på 3000W dårå.

174 Inlägg
7 januari 2013
denna kan vara värd att kolla in..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213289

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

28 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
myran skrev:
3000watt ~250A vid 12volt   och ~215 på 14volt.  150A säkring är allså förlite.

Har testat med högre 250A, då den gick bak på steget ändå... Så, det kanske kan vara strömkabeln?

174 Inlägg
7 januari 2013
Det är kabeln du avsäkrar, inte steget.

Högerregeln, för dig som vill dö med vetskapen om att du hade rätt.

7 274 Inlägg
7 januari 2013
Låter som att du försöker kräma ut mer än vad steget klarar av.
Full bas på stereon och loud på fullt ger nog en jävla höjning vid dom låga frekvenserna.

Och när du menar bas på steget pratar du då om gain/level eller basboost?

28 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Brains skrev:
Låter som att du försöker kräma ut mer än vad steget klarar av.
Full bas på stereon och loud på fullt ger nog en jävla höjning vid dom låga frekvenserna.

Och när du menar bas på steget pratar du då om gain/level eller basboost?

Både level och basboost. Driver allt bara på en 15" B2. hmm

28 Inlägg
7 januari 2013
Trådstartare
Wabbzen skrev:
Det är kabeln du avsäkrar, inte steget.

Hur menar du? Så det beror inte på hur tjock kabel jag har heller? Har hört att om jag skaffar en nog grov kabel som orkar ta allt ström det krävs ifrån batteriet och in i steget ska det kunna gå att spela hur länge som helst...

7 274 Inlägg
8 januari 2013
Du har vridit upp basen på stereon så långt det går OCH höjt basboosten på steget vilket medför att den försöker lämna ut en sjuhelvetes massa effekt vid enbart några få lägre frekvenser.
Du ska vara glad att du inte har spelat sönder basen kan jag meddela.

Stäng av basboosten, stäng av loudness och ställ basnivån på stereon på normalläget.
Sen justerar du in gain/level på steget som det finns beskrivet 1000 gånger på forumet tidigare. Klart.

28 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Brains skrev:
Du har vridit upp basen på stereon så långt det går OCH höjt basboosten på steget vilket medför att den försöker lämna ut en sjuhelvetes massa effekt vid enbart några få lägre frekvenser.
Du ska vara glad att du inte har spelat sönder basen kan jag meddela.

Stäng av basboosten, stäng av loudness och ställ basnivån på stereon på normalläget.
Sen justerar du in gain/level på steget som det finns beskrivet 1000 gånger på forumet tidigare. Klart.

Provade faktiskt detta för en halvtimme sen, men säkringen gick ändå.

2 024 Inlägg
8 januari 2013
Hur många ohm belastar du steget med?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

215 Inlägg
8 januari 2013
Jag hade precis samma problem ja bytte + kabeln till grövre så vsr de inga problem o dnälla ta bort bomben för glömmer du att ladda upp den så smäller det rätt gött

28 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
__macke__ skrev:
Jag hade precis samma problem ja bytte + kabeln till grövre så vsr de inga problem o dnälla ta bort bomben för glömmer du att ladda upp den så smäller det rätt gött

Med bomben menar du kondensatorn antar jag? xD
Haha. Var med en gång att ett traktor däck small när jag pumpade i luft, men det du menade med bomben kanske var högre? tongue Tackar för ditt svar. Hoppas jag har samma problem!

förresten, vart fick du tag i grövre kabel?

28 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Expoze skrev:
Hur många ohm belastar du steget med?

2 ohm just nu, brukade ha 4 bryggade ifrån högtalaren.

215 Inlägg
8 januari 2013
Teabagged skrev:
__macke__ skrev:

Haha. Var med en gång att ett traktor däck small när jag pumpade i luft, men det du menade med bomben kanske var högre? tongue Tackar för ditt svar. Hoppas jag har samma problem!

Precis kondensatorn ja kan säga boom rätt rejält då.med 

Finns bilsterioonline.se har du 50mm2 kitt eller bara + kabel

Biltema har i butik 50mm2 6 meter

215 Inlägg
8 januari 2013
__macke__ skrev:
Teabagged skrev:
__macke__ skrev:

Vad kör du med nu förästen ?

28 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
__macke__ skrev:
__macke__ skrev:
Teabagged skrev:

Asså. Har ingen aning på den sladden alltså....
Men inte ens lite bas på min 3000wattare orkar hålla säkringarna orörda på -6 bas på stereon så smäller den... sad
kanske har..... mindre än 25mm2? Det är ju inte ens.... 1.500w?

215 Inlägg
8 januari 2013
Teabagged skrev:
__macke__ skrev:
__macke__ skrev:

Asså. Har ingen aning på den sladden alltså....
Men inte ens lite bas på min 3000wattare orkar hålla säkringarna orörda på -6 bas på stereon så smäller den... sad
kanske har..... mindre än 25mm2? Det är ju inte ens.... 1.500w?

Asso om du har för liten så går ju säkringen så äre ju om du har undet 20 då äre bara köpa grövre det kan också va att något i steget har brunnit eller va trasigt fråb fabrik nae precis 25mm2 orkar ta 1000-1500 w hur långt ifråb batteriet har du säkrat av säkringeb på +en kolla på vad det står för tjocklek på kabeln

Sök