4281
Sök

Demontering kontakt till motorvärmare

5 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Tjena
Har haft en ny Calix kabelsats till motorvärmaren liggandes hemma ett tag och tänkte ta tag i saken nu när uttaget har blivit skrot efter att ha kört iväg med sladden i. Vill alltså byta till den nyare varianten. Men fattar inte hur jag ska få loss kontakten från själva elementet.

Det var rätt trångt men lyckades ta några bilder.

http://i.imgur.com/Y5rpal.jpg

http://i.imgur.com/1Jlhzl.jpg
Så här ser kontakten ut i den nya satsen

Kommer det gå? Misstänker att själva elementet är av någon gammal variant också som måste bytas (går det ens utan att lyfta motorn) men det lämnar jag till er mer kunniga.

Bilen är en 240 -88.
Senast redigerat av whitepony (8 januari 2013)

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 januari 2013
det går tyvärr inte. då det elementet som sitter i motorn kommer med färdig med en kabel snutt. men annars skulle jag klippa kabeln och skarva den med en av dom nya.

5 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Aj då, var som jag trodde. Det låter ju sisådär att skarva en sån här kabel, tänker på elsäkerheten men om vi säger att jag gör det då. Vad är den bästa metoden? Löda och krympslang? Har ju inte lödat sen i 8:an så vad tycker du.. El är inte mitt område alls men bör man sätta dit en säkring på nåt vis utifall det skulle bli kortslutning?
Senast redigerat av whitepony (8 januari 2013)

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 januari 2013
ja om du vill att det ska hålla en längre tid så ja löda och krympslang. det är ganska lätt att löda. lite lödtenn på varje kabel sen hålla ihop dom och värma. det behövs inte mer tenn än att du ser konturerna av kablarna. om ytan blir matt så är det en kall lödning vilket resulterar i dålig kontakt som kan göra att det blir motstånd i kabeln och medför att kabeln kan bli överhettad. säkring har du förhoppningsvis i huset? eller till eluttaget du använder. 
whitepony skrev:
Aj då, var som jag trodde. Det låter ju sisådär att skarva en sån här kabel, tänker på elsäkerheten men om vi säger att jag gör det då. Vad är den bästa metoden? Löda och krympslang? Har ju inte lödat sen i 8:an så vad tycker du.. El är inte mitt område alls men bör man sätta dit en säkring på nåt vis utifall det skulle bli kortslutning?

5 Inlägg
8 januari 2013
Trådstartare
Alright, blir till att löda lite i helgen då. Får tacka för hjälpen

Palfinger tekniker
1 248 Inlägg
8 januari 2013
whitepony skrev:
Alright, blir till att löda lite i helgen då. Får tacka för hjälpen

Det var så lite så smile

Sök