3244
Sök

Sugmotor eller turbo?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare allihoppa!

har nu införskaffat mig en volvo 740 -87
och ville nu ge mig in på att trimma för första gången
då jag har tröttnat på att "orgina mecka" om
ni förstår vad jag menar wink

som tråden lyder så funderar jag på att sugtrimma eller turbo trimma?
målet e att få en rolig sladd bil som ska besiktas på ett eller annat sett..

mina planer om att turbo trimma e:

turbo såklart!
större spridare.
chippa bränsleboxen.
portad + planad 531 topp men vx3 kam.
   

och mina planer om att sugtrimma e:

portad och planad 531 topp med vx3 kam.
högkompressions kolvar och stakar.
Större spridare.
chippa bränsleboxen.

och som jag sa tidigare så de första gången jag ska trimma
så bra råd och bra hjälp skulle vara kanon om jag fick! smile

så min fråga till er e nu, vad tycker ni att jag ska välja för trimmdelar
för att få han pigg och rolig?
OBS! min ekonomi e inte den största då jag pluggar, så runt 10000kr max kan jag gå!

tacksam för alla hjälpmedel! smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

5 687 Inlägg
12 januari 2013
#2
Varför VX3-kam ifall du sugtrimmar? Skulle rekommendera K-kam om du vill komma billigt undan, annars är ju en eftermarknads mer optimal.


Det är ju bra mycket enklare och billigare att ta ut effekt med turbo än med sugtrim, med turbo så får man ju effekten och vridet på lägre varv också än med sugmotor = behöver inte varva som en galning för att få fram effekten.

Så för att få så pigg och rolig bil som möjligt för så lite pengar som möjligt så är turbo det självklara valet.
Skulle rekommendera att ta boxar, spridare, turbo, grenrör, intercooler, oljekylare och allt som hör till från en 740-turbo eller 940-turbo.

Det absolut bästa valet är ju dock att skaffa en 740tic eller en 940LTT/FTT eller byta till en B230FK/FT och regga in din 740 med turbo-motor.


Men det är ju själva byggandet som är det roliga så det avgör du själv om det är värt arbetet istället för att göra det tråkiga valet och byta bil wink


Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
#3
Saken e den att jag var sugen på att göra ett roligt projekt och inte köpa "färdigt trimmat" om du förstår hur jag menar wink
jo när de gäller kammen till 531 toppen om jag skulle sug trimma så har jag hört från olika håll att h-kammen skulle varigt vassast
men e de som du säger att K kammen e en billig och effektivaste så litar jag på dig! wink

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

192 Inlägg
12 januari 2013
#4
helt klart turbo istället. om du vill ha så roligt som möjligt med pengarna.

du tjänar knappt något på att trimma en sugmotor


5 687 Inlägg
12 januari 2013
#5
Saab_Guden skrev:
Saken e den att jag var sugen på att göra ett roligt projekt och inte köpa "färdigt trimmat" om du förstår hur jag menar wink
jo när de gäller kammen till 531 toppen om jag skulle sug trimma så har jag hört från olika håll att h-kammen skulle varigt vassast
men e de som du säger att K kammen e en billig och effektivaste så litar jag på dig! wink

Jag har inte provat H-kammen men fick tag i en K-kam för 500kr inkl ställbart kamdrev (men har drevet ställt i original-position). Och K-kammen är riktigt trevlig enligt mig, går som en A-kam fram till ca 3000rpm då drar den på mycket bättre än A-kammen ända upp till 6500-7000rpm smile
(Kör 398-topp, dvs likadana kanaler som 530)


Men turbo är ju mest värt, ska själv bygga turbo i 345an. Ska använda en TD04H-13C från 940 inkl grenrör, insug från B230F och 465cc r-spridare, MegaSquirt och ska köra på E85.
Har än så länge endast turbo, grenrör, renoveringssats till turbon, turboslangar, laddtrycks-, oljetrycks- och oljetempmätare, sandwich-adapter (kostat totalt 1357kr), sen tillkommer tryckrör, oljetrycksslang och returrör.

Ska beställa ett MS nästa månad och stoppa ner det i bilen under sommaren, bara MS-installationen kommer kosta mig närmare 5000-5500kr pga att jag har förgasare original så måste skaffa insug, spridare, fuelrail, btr, bränslepump m.m.
Men ett mappbart-sprut är mycket mer värt än ett chippat originalsprut ifall, speciellt vid turbomatning.
Skulle egentligen behöva en bredbandslambda också, men en sådan inkl styrenhet/mätare går på 2000-3000kr så det får bli när man får eventuell sommarjobbslön (eventuell lön för jag är osäker om jag kommer lyckas få ett sommarjobb denna sommar).


664 Inlägg
12 januari 2013
#6
Köpte min 244 för att den var i riktigt fint skick men ändrar mig lite pga motorn som är i , tänkte sugtrimma b23an men det skulle gå på 25k+ ungefär så , därför skulle jag valt en Turbo motor och utgå därifrån om jag var du och som alla föregående sagt , det är "billigare".

För mig står det mellan Turbo motor eller V8 , kommer kosta ungefär lika mycket , bara att det är mer jobb med v8an och lite ballare ( Lite offtopic ) tongue

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
#7
som sagt har jag inte sysslat me så mycket trimm förut och bara meckat "orginal"..
men fick höra att tydligen att H-kammen skulle vara vassast till alla "sugare" men eftersom jag inte vet något om de och inte har provat bytt tydigare så har jag ingen aning och förlitade mog på H- kammen.. men e de som du säger att K kammen e riktig rolig att leka me så tror jag dig, och ger mig ett bra alternativ wink

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..


Sök