3244
Sök

Sugmotor eller turbo?

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
12 januari 2013
Trådstartare
Tjenare allihoppa!

har nu införskaffat mig en volvo 740 -87
och ville nu ge mig in på att trimma för första gången
då jag har tröttnat på att "orgina mecka" om
ni förstår vad jag menar wink

som tråden lyder så funderar jag på att sugtrimma eller turbo trimma?
målet e att få en rolig sladd bil som ska besiktas på ett eller annat sett..

mina planer om att turbo trimma e:

turbo såklart!
större spridare.
chippa bränsleboxen.
portad + planad 531 topp men vx3 kam.

och mina planer om att sugtrimma e:

portad och planad 531 topp med vx3 kam.
högkompressions kolvar och stakar.
Större spridare.
chippa bränsleboxen.

och som jag sa tidigare så de första gången jag ska trimma
så bra råd och bra hjälp skulle vara kanon om jag fick! smile

så min fråga till er e nu, vad tycker ni att jag ska välja för trimmdelar
för att få han pigg och rolig?
OBS! min ekonomi e inte den största då jag pluggar, så runt 10000kr max kan jag gå!

tacksam för alla hjälpmedel! smile

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

5 687 Inlägg
12 januari 2013
Varför VX3-kam ifall du sugtrimmar? Skulle rekommendera K-kam om du vill komma billigt undan, annars är ju en eftermarknads mer optimal.

Det är ju bra mycket enklare och billigare att ta ut effekt med turbo än med sugtrim, med turbo så får man ju effekten och vridet på lägre varv också än med sugmotor = behöver inte varva som en galning för att få fram effekten.

Så för att få så pigg och rolig bil som möjligt för så lite pengar som möjligt så är turbo det självklara valet.
Skulle rekommendera att ta boxar, spridare, turbo, grenrör, intercooler, oljekylare och allt som hör till från en 740-turbo eller 940-turbo.

Det absolut bästa valet är ju dock att skaffa en 740tic eller en 940LTT/FTT eller byta till en B230FK/FT och regga in din 740 med turbo-motor.