3123
Sök

Seat Ibiza Gti som banbil ?

381 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Tjenare !

Tänkte prova på köra bana nästa år och letar efter en bil som får max kosta 10 000.
Tänkte köra på en Seat ibiza gti med 150 hk motorn. Relativt lätt bil med mycket effekt.
Andra alternativ är Nissan primera gt eller golf gti.

Bilen kommer självklart utrustas med coilovers. Andra däck som är lite bättre på bana osv.

Finns det någon som har erfarenhet utav ibizan eller har ett tips på en annan bil som är billig o bra effekt ?

Och finns det några regler för att få köra på bana eller kom dit med vilken bil du vill ?

Mvh

310 Inlägg
13 januari 2013
Jodå lite erfarenhet har man allt av seat:) vad vill du veta då?

381 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Hört att vw polo och golf delar passar på just ibizan ? Men vet ej om det stämmer ? Hur är gti motorn ? Växellådan ?

310 Inlägg
13 januari 2013
Fullt möjligt att det gör. Iaf en del saker. Jadu, hur många hk hade du tänkt att stoppa i den då? Tänkte mer för växellådan skulle palla det..smile

381 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Tanken är att allt ska ut och det skall bara finnas 2 sportstolar. 6 punktsbälten. Och självklart en bur. Sen ska motorn vara org förutom lite större avgas och annan kat.

KHRacing
13 januari 2013
Låter som en skön budget ide du fått, har själv en Almera SLX (GTi) med 150hk som bruksbil o den går rent sagt som fan :-)

Seat´n delar sina komponenter med många WV´s. bla större bromsar finns i VW-sortimentet att "bulta-på" :-)
lättar du bilen så mkt d "kan", så räcker det allra troligast med nya orginalskivor & "racebeläg i form av exempelvis EBC eller liknande.

mvh k

381 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
Yes. Allt ska ut. Asfaltsmatta. Nästan hela inredningen. Skall bestälas bus från finnes. 2 sportstolar. Andra bälten. Ny ratt. Coilovers. R däck. Och större avgas. Och självklarr blir det nya ebc belägg och skivor.
Så om jag kraschar så gör det inte lika ont i plånboken jämfört med om jag hade kört en 200 lr ngt med mer effekt.
Mvh

310 Inlägg
13 januari 2013
Okej låter Nice! Låda kommer hålla utan några problem. Dom är även väldigt lätt att meka med så du bör nog inte få några bekymmer:)

381 Inlägg
13 januari 2013
Trådstartare
mhylander skrev:
Okej låter Nice! Låda kommer hålla utan några problem. Dom är även väldigt lätt att meka med så du bör nog inte få några bekymmer:)

Lätta lr inte lätta så löser jag det ;-)

1 365 Inlägg
14 januari 2013
Personligen hade jag köpt en Mazda 323f 1.8L DOHC, Mindre hk men snabbare 0-100. Lätt som fan och grym väghållning.

Enkel att lätta ännu mer och Motorn har en katastrofal utväxling för landsväg vilket betyder perfekt utväxling för bankörning wink

För en budget under 10 000 alltså...

381 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ingenting jag har tänkt på... Värt att kolla upp

1 365 Inlägg
14 januari 2013
Provkör lite olika bilar i snabba kurvor, En fräsch mazda ligger som ett strykjärn i kurvorna och är lättmekad.

Även kända för att vara väldigt tillförlitliga och har skivbroms fram och bak. 

erminsacictuning skrev:
Ingenting jag har tänkt på... Värt att kolla upp

1 080 Inlägg
14 januari 2013
En bra sak att tänka på när du väljer bil är att bankörningar med märkesklubbar oftast är bra mycket billigare än att köpa in sig på mer "allmänna" trackdays. Som exempel så kostar gti-klubben 3-400:- och i saab turboclub så ingår 4 banträffar i årsavgiften på 300:-.

The sooner you fall behind, the more time you have to catch up.

648 Inlägg
14 januari 2013
Slänger in ett förslag till.. Honda Civic ESi 92-95   125hp och väger under 1000kg för hatchbackmodellen...lättrimmad och ett väldigt fint chassi orginal och sen går du med i Hondaklubben som är en riktigt bra och aktiv klubb som kör mycket bankörning.

381 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
Ville haft en honda. Men dom känns lite dyra i inköp. Vill inte lägga nervallt för mkt pengar. Vill bara köra och ha kul.

1 365 Inlägg
14 januari 2013
Om du har en rimlig budget så är ju en Honda VTI ett fint val. Men de är ju inte skitbilliga direkt.

Då börjar vi närma oss samma pengar som för en Bmw 328 E36 t.ex. och det är ju en skitrolig banbil med lite fix

erminsacictuning skrev:
Ville haft en honda. Men dom känns lite dyra i inköp. Vill inte lägga nervallt för mkt pengar. Vill bara köra och ha kul.

Sök