3152
Sök

Rätt regulator?

137 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#1
Hej, tror att min Laddningsregulator kan strula, bilen får tivolli på alla varningslampor, efter så vill bilen inte starta.
någon som har erfarenhet om detta är det som passar till BMW E36 320i, 1997? http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bilre … 2-V-63701/


21 761 Inlägg
14 januari 2013
#2
Om varningslamporna helt plötsligt får frispel och att detta beror på utebliven laddning så ska det normalt sett gå att starta bilen om det bara har gått en liten stund sedan lamporna började lysa, går det inte att starta bilen så kan problemet ligga någon annanstans. smile

Händer det där lite då och då eller har bilen definitivt strejkat nu och totalvägrar att starta?

Eftersom jag tror att felet kan vara något annat än enbart laddningsregulatorn så skulle det vara bra med en spänningsmätning, dessutom är det mycket bra att veta hur batteriets spänning beter sig när motorn vägrar att starta.

137 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#3
Jo, ska mäta spänning i helgen, och felsöka.
Alltså, bilen startade hur bra som helst, lamporna tändes efter 30 minuter körning. efter omstart så tickar det bara i relät. men 2 minuter senare så startar den utan problem, samt 8 st starter efter, i följd, av, på, av, på..

kan tillägga att batteriet var helt nytt.


21 761 Inlägg
14 januari 2013
#4
Gjorde varningslamporna så där innan batteribytet?

137 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#5
japp, innan, det hände förra veckan, bogserade hem den då, kan länka från min andra tråd utan svar, ang problemet: Hej! börjar historien från i fredags, jag och flickvännen tog min bil till skolan, 2,5 km. påväg dit så tänds tre varningslampor, ESP?, ABS, och SRS. släpper flickvännen utanför hennes skola, vid entren nästan, och tänker prova starta om bilen, vrider av, och ska starta, inget händer, det tickar bara snabbt från huven någonstans, relät i säkringsboxen antar jag, till startmotorn. lät som att batteriet var helt kört. får dit två polare som puttar mig till min skola o parkerar utanför.
Ringer pappa som ska komma kl 11:30, går ut lite innan, och då startar bilfan, tänkte ta chansen då o köra hem den till pappa, men kommer tio meter innan den börjar gnälla, så kör in i en ficka, så dör den.

Bogserar hem bilen, och hör av en mekaniker som pappa känner att det är ofta batteriet som är kasst när lampor tänds osv. kan tilläga att dom har gjort det tigigare, ca 6 mån tillbaka, till o från, men inte alla, utan kanske bara SRS, och efter nystart så är de inga problem, samt att stereon kan ha startat om sig skitfort, tyst i 2-3 sek.
Kopplar på pappas bil med starthjälp, och då startar den på en gång.

åkte till biltema igår och köpte batteri, som jag böt till idag. startade på första starten. åkte vidare mot flickvännen och hem senare, men 5 minuter hemifrån, så tänds ABS, SRS, och ESP. blir trött på skiten...  kommer iallafall hem till parkeringen, och stänger av bilen, och ska starta. men nej, samma tickande ljud som innan....
Ringer pappa, efter 2 minuter, så vrider jag om igen, då startar den hur enkelt som helst... dock så har stereon ställt sig i demoläge igen, alltså tappat direktströmmen med batteriet..  Varvar upp den i 3000, då tänds dom tre lamporna igen, släpper jag ner den under 3000 så lyser det ej.
efter det startade jag den 10 gånger i rad, utan problem, och inga lampor tänds...


Någon som hört om liknande? batteriet är alltså helt nytt, funderar på om det är generatorn? men hur fan kan den inte vilja starta, sen starta 10 gånger, utan hjälp.. och hur i helvete kan stereon tappa minnesströmmen från batteriet?

Väldigt tacksam för svar!

EDIT: sökt lite nu, och hittat många med liknande problem, glömde även säga att sätesvärmarna har var tlite tokga, ibland har dom stängt av sig direkt efter man satt på dom.


21 761 Inlägg
14 januari 2013
#6
Det låter ju som någon form av glapp i en huvudförsörjningskabel med tanke på att stereons minne nollställs. En spänningsmätning direkt på batteripolerna och även på batteripolskorna när startmotorn körs (eller försöker köras) kan iaf ge en bra vink om hur den biten fungerar, ligger spänningen över typ 10 V så är det rimligtvis inte fel där.

Kolla hur alla kablar på batteriet och från batteriet till eventuell plusskena ser ut, se till att de sitter fast som de ska. Batterijordkablarna är ju alltid bra att kika på också. smile

137 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#7
okej big_smile så att mäta över batteri vid avstängd bil, samt när den är igång?
och kolla massa jordkablar i motorutrymmet, samt batteriets plus och jord?


21 761 Inlägg
14 januari 2013
#8
Jo, i princip så. smile

137 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#9
så att leta upp en laddningsregulator under veckan o byta den under helgen tror du inte behövs? bara mäta och söka kablar med dålig kontakt? big_smile


21 761 Inlägg
14 januari 2013
#10
När sakerna beter sig på det där sättet så är inte laddregulatorn det första jag misstänker, jag skulle hellre göra dessa mätningar för att se vad som händer. smile

137 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#11
okej, men det jobbiga är att den verkar ju inte krångla nu... tänder och startar som den ska.. man vill ju mäta när den bara tickar i relät i säkringsboxen, men man får ju inte fram det på beställning direkt..



Sök