3395
Sök

Hur bra kan man lita på en D24?

11 Inlägg
14 januari 2013
Trådstartare
#1
Tjena.
Har en Volvo 240 diesel, den är orginal ej uppskrämd och motorn är renoverad enligt förra ägaren och den kan bra stämma för den startar och låter väldigt bra och ryker inte mycket. Ingen aning hur långt medkörd.

Men har läst mycket på nätet om d24orna med alla som pratar skit om dom att dom inte tål motorvägshastighet mera en 5min pga börjar koka och toppen blir vind och packningarna ryker stup i kvarten.
Har kört 30 tusen kilometer hittils sedan jag fick den besiktad nångång i mars förra året, vi bor i Finland planerar att åka på roadtrip till Sverige nästa sommar och skulle gärna villa ta den pga att den tar ca 5l på 100 på landsväg,
fast vill ju inte att den pajar någonstans mellan Stockholm och Göteborg.
Hittils har den gått jättebra och har körd i 100-120 här när man varit ut och kört lite här i landet.
så frågan är, vågar jag verkligen åka till Sverige med den eller ska jag vara beredd på att den skär.
Någon som har bra erfarenhet av vw d24 här?


Ps installerade en oljetrycksmätare volvo orginal 0-5bar och köpte ny vdo 0-5 bar givare för 240 diesel från volvo själv och när man startar bilen och den är kall går den på 5bar på tomgång och när den är riktit varmkörd så är den på 2-2,5 bar tomgång, kan det verkligen stämma tycker det är lite för högt, måste väl vara mätaren isåfall för givaren e ju ny.


866 Inlägg
15 januari 2013
#2
Det är väl så att dom äldre D24 spricker i topparna och kolvarna håller inte ihop.
Men det verkar som det är kall starter som dom inte tycker om ???
Var inblandad i provning av D24 på Milo verkstan P6 1985 för utvärdering för något ! Dom låg i 240 men fick vad dom tålde (var inte så svårt att max,a dom)men det som var att dom med motor värmare höll ihop men dom utan motorvärmare och det ska nämnas att det var minus 20 som dom fick startas från. Där sprack topparna efter ett tag. 700-1000 timmar 3-4 månader efteråt märktes det.
Och vad jag kom ihåg så kördes några i bänk där kolv vingarna gick av vid kallstart.
Det har säkert fixat sen 1985 ;-)

11 Inlägg
15 januari 2013
Trådstartare
#3
Aha, ja dom nyare i 940 bör väl vara bättre, sägs det ju också.
Har ingen aning hur gammal den är den har den äldre servo pumpen iallafall bilen är från början en -82 men ser mer ut som en -88 fast motorn är väl renoverad så toppen och kolvarna bör ju vara bytta. i pappren står det utbytt motor så den kan ju vara vad som helst.
Har alltid använt motorvärmare när den stått ute i minusgrader i garaget där den står nu är det kanske +10 men den låter nästan kallare när man startar den där utan motorvärmare än med motorvärnare i -20 grader så värmaren skulle knappast skada där med.

Men jo det är säkert kall starterna som tar mest kål på dom, finns ju gamla volvo dieselar till salu som har gått bra över 500,000 km och dom har ju säkert varit taxi bilar som har rullat hela dagarna.
Senast redigerat av Macke455 (15 januari 2013)



Sök