2977
Sök

Audi a4, ingen värme i coupén

56 Inlägg
21 januari 2013
Trådstartare
#1
Tja!

har en audi a4 1.8t -96, och har ingen värme i den.. De kommer värme till bakrutan, stolsvärmen funkar, motortempen visar helt normalt.. Nån som har en aning om va de kan vara? har kollat runt lite o dom flesta säger värmeelementet.. nån som har haft detta problemet också?

M.V.H Nicke

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2013
#2
Biffen94 skrev:
Tja!

har en audi a4 1.8t -96, och har ingen värme i den.. De kommer värme till bakrutan, stolsvärmen funkar, motortempen visar helt normalt.. Nån som har en aning om va de kan vara? har kollat runt lite o dom flesta säger värmeelementet.. nån som har haft detta problemet också?

M.V.H Nicke

Antagligen har du redan fått svaret; värmepaketet

Känn på båda slangarna in till värmepaketet (precis nedanför rutan i motorrummet). Är båda "lika" varma och ordentligt varma, har du värme till paketet.

Nästa steg blir då att höra så att klaffarna rör sig. Går oftast att göra genom att sticka ner huvudet i fotbrunnen och ändra runt på kontrollpanelen (om du har ac) eller dra runt på reglagen (om du inte har ac).

Rör det sig och hela den biten...så ptja, då har du mest troligt ett värmepaket att byta

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

13 Inlägg
21 januari 2013
#3
Termostat, värmeelement eller vatten.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2013
#4
74-0st skrev:
Termostat, värmeelement eller vatten.

Ett felande termostat skulle då få motortempen att inte stiga alls (nåja, eller sjukligt långsamt), eller bilen att koka.

Har -aldrig- varit med om att ett termostat "inte fungerat" (på endera viset) men motorn haft normal temp på en Audi

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

13 Inlägg
21 januari 2013
#5
Är termostaten öppen hela tiden så går inte vattnet upp i rätt temp.

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2013
#6
74-0st skrev:
Är termostaten öppen hela tiden så går inte vattnet upp i rätt temp.

Nej, och då visar inte heller motortempen rätt (förslagsvis). Vilket jag tolkar det som att det gör med tanke på;


Biffen94 skrev:
... motortempen visar helt normalt ...

Och jag sa också;

it_mutt skrev:
... Har -aldrig- varit med om att ett termostat "inte fungerat" (på endera viset) men motorn haft normal temp på en Audi
Senast redigerat av it_mutt (21 januari 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 119 Inlägg
21 januari 2013
#7
igensatt värmelelement eller luft.
Prova att spola värmeelementet med vattenslang. spola i båda slangarna men mycke vatten. skadar inte om du kör motorn med kylartvättmedel innan ( maskindiskmedel funkar) sedan spolar du ur motor och kylare genom at varmköra med vatten och sedan tappa ur. spola värmepaketet igen och gör de ett par gånger. sedan lufta ordentligt på röret vid insuget (svart med 5mm insex på luftskruven) och sedan på slangarna uppe vid värmepaketet. Givetvis ska du fylla motorn med glykolblandning efter sista spolningen.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2013
#8
mb_pucken skrev:
igensatt värmelelement eller luft.
Prova att spola värmeelementet med vattenslang. spola i båda slangarna men mycke vatten. skadar inte om du kör motorn med kylartvättmedel innan ( maskindiskmedel funkar) sedan spolar du ur motor och kylare genom at varmköra med vatten och sedan tappa ur. spola värmepaketet igen och gör de ett par gånger. sedan lufta ordentligt på röret vid insuget (svart med 5mm insex på luftskruven) och sedan på slangarna uppe vid värmepaketet. Givetvis ska du fylla motorn med glykolblandning efter sista spolningen.

Inte för att vara sån, men varför inte bara lufta på högsta punkten i systemet? Som på A4:an (iaf b5:an)är just vid värmepaketet.

Men det ger också att om där är luft, så är det där den står, och då blir inte heller båda slangar lika varma (ja jag är medveten om att det kan vara svårt att avgöra "manuellt")

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

498 Inlägg
21 januari 2013
#9
På min Golf MK4 1,8T -00 märkte jag igår att fläktarna inte alls fungerade och läste då i manualen att de kan bli så vid t.ex. att det har varit lägre än +5grader ute osv. Allt annat i bilen funkade normalt... Tänkte att de kanske inte ville gå igång med tanke på att de hade då varit ca 25minus grader natten innan och därför den vill ha motorn riktigt varm innan den drar igång ac-pump osv. Så hade igång bilen extra länge på tomgång och sen gick fläktarna igång igen och allt funkade normalt!

Kanske är nå liknande för din del?

Avstängd
10 388 Inlägg
21 januari 2013
#10
Markus1987 skrev:
På min Golf MK4 1,8T -00 märkte jag igår att fläktarna inte alls fungerade och läste då i manualen att de kan bli så vid t.ex. att det har varit lägre än +5grader ute osv. Allt annat i bilen funkade normalt... Tänkte att de kanske inte ville gå igång med tanke på att de hade då varit ca 25minus grader natten innan och därför den vill ha motorn riktigt varm innan den drar igång ac-pump osv. Så hade igång bilen extra länge på tomgång och sen gick fläktarna igång igen och allt funkade normalt!

Kanske är nå liknande för din del?

Det enda som ska påverkas där är ju AC-delen, ska inte påverka fläkten vid värmepaketet alls

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

5 119 Inlägg
21 januari 2013
#11
it_mutt skrev:
mb_pucken skrev:
igensatt värmelelement eller luft.
Prova att spola värmeelementet med vattenslang. spola i båda slangarna men mycke vatten. skadar inte om du kör motorn med kylartvättmedel innan ( maskindiskmedel funkar) sedan spolar du ur motor och kylare genom at varmköra med vatten och sedan tappa ur. spola värmepaketet igen och gör de ett par gånger. sedan lufta ordentligt på röret vid insuget (svart med 5mm insex på luftskruven) och sedan på slangarna uppe vid värmepaketet. Givetvis ska du fylla motorn med glykolblandning efter sista spolningen.

Inte för att vara sån, men varför inte bara lufta på högsta punkten i systemet? Som på A4:an (iaf b5:an)är just vid värmepaketet.

Men det ger också att om där är luft, så är det där den står, och då blir inte heller båda slangar lika varma (ja jag är medveten om att det kan vara svårt att avgöra "manuellt")

högsta delen i värmesystemet är helt klart vid vätmepaketet. men högsta punkten på motorns kylsystem ligger vid ventilen på röret så brkar stå luft i röret med. varför skulle dom annars satt en ventil där;) skadar inte å lyfta överallt man kan på dessa bilar.. kan vara ett h-vete å lufta dom.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Lastbilschaufför
257 Inlägg
21 januari 2013
#12
Blir det värme i bilen när du håller varv, ca 2.000RPM och uppåt?

Kan vara så att kanalen som går runt i värmepaketet har "smält" sönder släpper igenom vatten i början av V-paketet men när du håller varv på det så det är mer snurr i systemet så går vattnet runt den rätta vägen runt i paketet och du får värme i bilen!

Mvh Danne

Four Rings To Rule Them All

56 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#13
tackar för alla "tips"smile i morse så varmkörde jag den lite längre å sen funkade värmen till framrutan smile men inte till coupéfläkten hmm kanske glapp nånstans?

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
22 januari 2013
#14
lilla lilla nicklas wink haha du får väll gå och plocka på skroten hahahaha


56 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#15
hahahaha din jävel wink

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
22 januari 2013
#16
bättre du köper min saab wink så får du bil för pengarna ist för en tråkig audi 1.8t


56 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#17
hahaha nae wink

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
22 januari 2013
#18
haha du är ju rolig du. hur kan du föredra AudiSlöLadd tongue


56 Inlägg
22 januari 2013
Trådstartare
#19
har ju kört/åkt saab hela livet, måste ju prova nått nytt ju wink

Du kan ta smålänningen ur Småland, men aldrig Småland ur smålänningen!

6 Inlägg
22 januari 2013
#20
och då provar man audi wink? kan säga dig att den audin jag hade sist va ta mig fan den tråkigaste bil jag någonsin ägt tongue, Min volvo 945 skäppet själv va roligare att glida i.

Men vafan testa på du det är helt rätt.  En bil är som en tjej, inte fan tror man att man hittat rätt första gången man knullat wink måste testa flera hål innan man vet big_smile



Sök