3381
Sök

Kopplingsbyte på S60 T5 -01

186 Inlägg
24 januari 2013
Trådstartare
#1
Hejsan!

Jag måste byta kopplingen på min S60 men har lite svårt för vad och vad man ska göra, är det ingen som vet av någon som har en sprängskiss över hur man byter kopplingen?

Sen har jag varit ute och letat efter en ny koppling, men jag har ännu inte hittat någon, jag vill ha någon som är mer slitstark än original(motorn är original), någon som vet var jag kan hitta en bättre koppling till min bil? smile

Mvh


A.Sörman
1 299 Inlägg
24 januari 2013
#2
Jottix skrev:
Hejsan!

Jag måste byta kopplingen på min S60 men har lite svårt för vad och vad man ska göra, är det ingen som vet av någon som har en sprängskiss över hur man byter kopplingen?

Sen har jag varit ute och letat efter en ny koppling, men jag har ännu inte hittat någon, jag vill ha någon som är mer slitstark än original(motorn är original), någon som vet var jag kan hitta en bättre koppling till min bil? smile

Mvh

Här har du lite prylar som är helt okej om man vill ha lite bättre än original smile

http://atechmotor.com/volvo/s60/t5-04/d … plingskit/


dperformance
29 januari 2013
#3
Drunk skrev:
Jottix skrev:
Hejsan!

Jag måste byta kopplingen på min S60 men har lite svårt för vad och vad man ska göra, är det ingen som vet av någon som har en sprängskiss över hur man byter kopplingen?

Sen har jag varit ute och letat efter en ny koppling, men jag har ännu inte hittat någon, jag vill ha någon som är mer slitstark än original(motorn är original), någon som vet var jag kan hitta en bättre koppling till min bil? smile

Mvh

Här har du lite prylar som är helt okej om man vill ha lite bättre än original smile

http://atechmotor.com/volvo/s60/t5-04/d … plingskit/

+1

www.avgassystemet.se
936 Inlägg
29 januari 2013
#4
köp en haynes bok. borde väl stå ganska utförligt där.

-den satt som en fläskläpp-

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
31 januari 2013
#5
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?I … AGE=SV#685

Under transmission så hittar du en koppling med artikelnummer: 95084151

Tål nästan lika mycket som den på atech men är betydligt billigare.

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

A.Sörman
1 299 Inlägg
31 januari 2013
#6
F4S4N skrev:
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?ID=670&LANGUAGE=SV#685

Under transmission så hittar du en koppling med artikelnummer: 95084151

Tål nästan lika mycket som den på atech men är betydligt billigare.

Dom har även samma kitt om man nu vill handla från Sam 95084150 fast några hundringar dyrare big_smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
1 februari 2013
#7
Drunk skrev:
F4S4N skrev:
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?ID=670&LANGUAGE=SV#685

Under transmission så hittar du en koppling med artikelnummer: 95084151

Tål nästan lika mycket som den på atech men är betydligt billigare.

Dom har även samma kitt om man nu vill handla från Sam 95084150 fast några hundringar dyrare big_smile

Fast det var väl inte sinter på atech? tongue

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#8
F4S4N skrev:
http://www.sambilmode.se/PRODUCTS.ASP?ID=670&LANGUAGE=SV#685

Under transmission så hittar du en koppling med artikelnummer: 95084151

Tål nästan lika mycket som den på atech men är betydligt billigare.

I see. Organisk lamell är sån som är original? Jag vill ju inte ha slinter lamell, vill ju fortfarande köra som jag gjort, bara att jag vill ha en koppling som pallar mer tryck när man ändå ska byta ut kopplingen så varför inte liksom smile


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 februari 2013
#9
Den första jag länkade till har inte sinterlamell. Det är bara att välja smile

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
2 februari 2013
Trådstartare
#10
F4S4N skrev:
Den första jag länkade till har inte sinterlamell. Det är bara att välja smile

Jo, den du länkade var jag inne på och kollade. Men på Sach performance är det inte heller slinter va? Står ju ingen information, vill ju vara säker på att de är rätt prylar man köper innan man beställer.

Men var ju en hel del i prisskillnad, har du någon erfarenhet utav kopplingen ifrån sam? Vill ju ändå ha kvalité som håller bra, bilen ska fortfarande vara original motormässigt smile

Mvh


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
2 februari 2013
#11
Jottix skrev:
F4S4N skrev:
Den första jag länkade till har inte sinterlamell. Det är bara att välja smile

Jo, den du länkade var jag inne på och kollade. Men på Sach performance är det inte heller slinter va? Står ju ingen information, vill ju vara säker på att de är rätt prylar man köper innan man beställer.

Men var ju en hel del i prisskillnad, har du någon erfarenhet utav kopplingen ifrån sam? Vill ju ändå ha kvalité som håller bra, bilen ska fortfarande vara original motormässigt smile

Mvh

Jag är inte 100% säker då det inte var jag som bytte. Men jag är iaf 99% säker på att jag har den kopplingen i min bil. Den för 3875:- alltså. Den har suttit i bilen över 10 000 mil utan att ge upp. Bilen har hela tiden varit trimmad.

Om du VET att du aldrig ska trimma bilen, så kan du ju lika gärna köpa den billiga kopplingen. Det är ju inte så att originalkopplingen inte ska hålla. Den är ju gjord för den effekten du har. Sen kan man ju alltid köra sönder en koppling ändå, men det är ju mer ett handhavandefel wink

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#12
F4S4N skrev:
Jottix skrev:
F4S4N skrev:
Den första jag länkade till har inte sinterlamell. Det är bara att välja smile

Jo, den du länkade var jag inne på och kollade. Men på Sach performance är det inte heller slinter va? Står ju ingen information, vill ju vara säker på att de är rätt prylar man köper innan man beställer.

Men var ju en hel del i prisskillnad, har du någon erfarenhet utav kopplingen ifrån sam? Vill ju ändå ha kvalité som håller bra, bilen ska fortfarande vara original motormässigt smile

Mvh

Jag är inte 100% säker då det inte var jag som bytte. Men jag är iaf 99% säker på att jag har den kopplingen i min bil. Den för 3875:- alltså. Den har suttit i bilen över 10 000 mil utan att ge upp. Bilen har hela tiden varit trimmad.

Om du VET att du aldrig ska trimma bilen, så kan du ju lika gärna köpa den billiga kopplingen. Det är ju inte så att originalkopplingen inte ska hålla. Den är ju gjord för den effekten du har. Sen kan man ju alltid köra sönder en koppling ändå, men det är ju mer ett handhavandefel wink

Ja kontaktade Sam igår och fick svar att den kopplingen inte passar min bil tydligen.. Men dom hade en annan koppling med förstärkt lamell och förstärkt tryckplatta. 7875 kostar dock den. Blir lite förvirrad alltså :p


CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
4 februari 2013
#13
Jottix skrev:
Ja kontaktade Sam igår och fick svar att den kopplingen inte passar min bil tydligen.. Men dom hade en annan koppling med förstärkt lamell och förstärkt tryckplatta. 7875 kostar dock den. Blir lite förvirrad alltså :p

Låter som att dom har bra koll roll Finns ju inte ens någon för 7875 på deras hemsida...

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

186 Inlägg
4 februari 2013
Trådstartare
#14
F4S4N skrev:
Jottix skrev:
Ja kontaktade Sam igår och fick svar att den kopplingen inte passar min bil tydligen.. Men dom hade en annan koppling med förstärkt lamell och förstärkt tryckplatta. 7875 kostar dock den. Blir lite förvirrad alltså :p

Låter som att dom har bra koll roll Finns ju inte ens någon för 7875 på deras hemsida...

Glömde skriva att dom har en annan som inte är med på hemsidan. Haha, annars hade jag oxå blivit lite fundersam på vad dom menar smile


313 Inlägg
5 februari 2013
#15
Köp dig en likadan lamell som sitter original, sen fixar du en starkare tryckplatta från Sachs. Min rekommendation är att inte köpa dessa färdiga "kit" (kit= tryckplatta+lamell) där de lagt på flera tusen kronor.
Senast redigerat av volvodrajvor (5 februari 2013)


dperformance
5 februari 2013
#16
Jag hade nog kört på Sachs 781 tryckplatta och organisk lamell.
http://www.streetpower.se/sv/volvo-lame … 70-t5.html

Med vänlig hälsning Daniel

CAD-konstruktör
1 392 Inlägg
5 februari 2013
#17
volvodrajvor skrev:
Köp dig en likadan lamell som sitter original, sen fixar du en starkare tryckplatta från Sachs. Min rekommendation är att inte köpa dessa färdiga "kit" (kit= tryckplatta+lamell) där de lagt på flera tusen kronor.

Lagt på flera tusen? Kan du ge ett exempel?

Jag tror fortfarande att den som jag länkade först, för 3875Kr, passar. Enligt beskrivningen gör den ju det iaf...?

Behöver du ha något uppritat så hör av dig!

313 Inlägg
5 februari 2013
#18
F4S4N skrev:
volvodrajvor skrev:
Köp dig en likadan lamell som sitter original, sen fixar du en starkare tryckplatta från Sachs. Min rekommendation är att inte köpa dessa färdiga "kit" (kit= tryckplatta+lamell) där de lagt på flera tusen kronor.

Lagt på flera tusen? Kan du ge ett exempel?

Jag tror fortfarande att den som jag länkade först, för 3875Kr, passar. Enligt beskrivningen gör den ju det iaf...?

Jodå smile Tex Atechs, billigare att fixa lamellen från Volvo och tryckplattan på annat håll, tex KL-Racing. Den du länka var det bra pris på men osäker hurvida denna är starkare (465Nm) än original eller ej. S60 T5 steg 1 kommer nästan upp i den siffran, men sachs brukar ha lite marginal i verkligheten enligt ryktet.


A.Sörman
1 299 Inlägg
5 februari 2013
#19
Förstår inte riktigt varför du ska ha en värre koppling om du inte ska trimma riktigt ordentligt.

Kör standard koppling på båda mina Volvos.Visst s60 kommer troligen behöva en ny men har funkat så här långt.


186 Inlägg
6 februari 2013
Trådstartare
#20
Drunk skrev:
Förstår inte riktigt varför du ska ha en värre koppling om du inte ska trimma riktigt ordentligt.

Kör standard koppling på båda mina Volvos.Visst s60 kommer troligen behöva en ny men har funkat så här långt.

Inga större summor som det skiljer, därför kan man lika gärna plocka en koppling som håller för lite mer, sen vet man aldrig om nästa person kanske blir sugen på att trimma till lite så finns det ju redan en bättre koppling smile



Sök