3466
Sök

Bilbrand - vad händer nu?

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
I Torsdags fick tjejen problem med sin C30 1.8 flexifuel -07:a som bara gått 3500 mil. Hon tankade Etanol (tanken innan var bensin) och när hon skulle hem ifrån jobbet så startade bilen som vanligt men dog av sig själv efter några sekunder...

Efter att ha försökt att starta i 10min (såklart med pauser för att inte skada startmotorn) så tog batteriet slut och jag fick åka ut med startkablar. Efter ytterligare 10 minuter så startade bilen och vi höll den igång på lite varv för att batteriet skulle få lite laddning.

Efter 10min till så åkte vi iväg men redan efter 1000m så varnade bilen för låg batteri nivå och styrservot försvann och ett varningsmeddelande kom upp att det var fel på bromsarna och att man ska uppsöka service. Jag trodde att allt detta var relaterat till det dåliga batteriet och klockan var sent så inga service ställen var öppna, vi fortsatte att köra hem bilen och tänkte ladda batteriet hemma.

Vi kom ut på motorvägen och cirka 2km senare så slocknade alla lampor och mätare och bilen dog och tjejen stannade intill motorvägen och hoppade ur för att det var mörkt och inte ens varningsblinkersen lös, hon såg redan då att det rök ifrån motorn och ringde brandkåren. Jag ställde mig en bit bakom med min bil och även fast jag bara kom fram en minut efter så hade det börjat brinna på motorhuven.

Vi väntade på brandkåren och på dom 5 min som det tog innan dom var framme så var bilen övertänd.

Vi har inte gjort något på bilen förutom att fylla på bensin, spolarvätska och kontrollerat oljan. Den har varit servad på märkesverkstad ca. 1000 mil innan då den också blev besiktigad...

Någon som varit med om något likande och vet hur efterspel med försäkringar och tider för utbetalning osv. varit?

http://farm9.staticflickr.com/8512/8416459392_5e4ef0baca_b.jpg
Bränd by OlaE, on Flickr

Mvh Ola

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 januari 2013
Du har väl halv- eller helförsäkring och då kommer fb värdera modellen och ge dig pengar enligt bilens värde. Tid? Ingen aning. Hoppas det går fort och att du kan låna en bil under tiden. Se det positivt, ni slapp frysa medan ni väntade på brandkåren.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

509 Inlägg
26 januari 2013
Detta är ju ett vanligt försäkringsärende...det är inte ovanligt med bilbränder och det händer konstiga saker när kylan blir för jäklig, har du minst halvförsäkring så gör du bara en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag, då kommer en skadereglerare från dem och kikar på skadan och bedömer vad som ska göras,antagligen löser de in bilen eftersom det ser ut att vara en stor skada.Se upp med deras värdering av din bil,de kan ibland höfta och då gäller det att man är med så att man inte förlorar pengar.Om du efter deras skadereglering ändå känner dig lurad så kontaktar du ARN(allmänna reklamationsnämnden)

My car Brings Me Women

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
Du har väl halv- eller helförsäkring och då kommer fb värdera modellen och ge dig pengar enligt bilens värde. Tid? Ingen aning. Hoppas det går fort och att du kan låna en bil under tiden. Se det positivt, ni slapp frysa medan ni väntade på brandkåren.

Det missade jag att skriva: bilen var helförsäkrad och vi anmälde skadan till försäkringsbolaget samma dag. Javisst det gick jättebra nu när man tänker tillbaka, inga skadade och en varm bil att åka hem i.

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Dotzie skrev:
Detta är ju ett vanligt försäkringsärende...det är inte ovanligt med bilbränder och det händer konstiga saker när kylan blir för jäklig, har du minst halvförsäkring så gör du bara en skadeanmälan till ditt försäkringsbolag, då kommer en skadereglerare från dem och kikar på skadan och bedömer vad som ska göras,antagligen löser de in bilen eftersom det ser ut att vara en stor skada.Se upp med deras värdering av din bil,de kan ibland höfta och då gäller det att man är med så att man inte förlorar pengar.Om du efter deras skadereglering ändå känner dig lurad så kontaktar du ARN(allmänna reklamationsnämnden)

Det ska vi hålla koll på, vi köpte bilen för 4 månader sedan på en bilfirma så vi hoppas att priset inte hamnar för långt bort ifrån det vi betalade.

fyrkrafsare
1 443 Inlägg
26 januari 2013
OE skrev:
Dotzie skrev:

Det ska vi hålla koll på, vi köpte bilen för 4 månader sedan på en bilfirma så vi hoppas att priset inte hamnar för långt bort ifrån det vi betalade.

Om ni köpte den hos en bilfirma för 4 månader sedan borde ni fortfarande ha garanti på den (även om den nu var begagnad) och det ligger på bilfirmans ansvar att bevisa att felet som gjorde att bilen började brinna inte fanns då bilen rullade ut ur deras dörrar...

Riktiga bilar är fyrhjulsdrivna...
Numera leg. grusligist!

278 Inlägg
26 januari 2013
Min BMW brann upp förra året i februari. Det tog mig ca 3 månader innan jag fick samtal av dom vad den var värderad till. Detta var då med folksam.

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
TS_quattro skrev:
OE skrev:
Dotzie skrev:

Om ni köpte den hos en bilfirma för 4 månader sedan borde ni fortfarande ha garanti på den (även om den nu var begagnad) och det ligger på bilfirmans ansvar att bevisa att felet som gjorde att bilen började brinna inte fanns då bilen rullade ut ur deras dörrar...

Enligt säljaren fick vi 3 månaders garanti för att bilen var över 5 år gammal... hade vi köpt den 3 månader tidigare så var bilen yngre än 5 år och då hade vi fått 12 månaders garanti tongue

Forummoderator
9 299 Inlägg
26 januari 2013
3 månaders garanti? Låter inte helt ARN-vänligt av en handlare? Men oavsett vad så är det nog ingen garantifråga utan en försäkringsfråga.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Thorseeeen skrev:
Min BMW brann upp förra året i februari. Det tog mig ca 3 månader innan jag fick samtal av dom vad den var värderad till. Detta var då med folksam.

Det kan ta så länge alltså tongue Det är tur att man kan låna bil av bekanta annars hade det varit jobbigt att vara utan bil så länge

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
caromania skrev:
3 månaders garanti? Låter inte helt ARN-vänligt av en handlare? Men oavsett vad så är det nog ingen garantifråga utan en försäkringsfråga.

Mmm var själv lite tvekande till det vid köpet men det är som du säger att det handlar nog inte om garantin här

243 Inlägg
26 januari 2013
TS_quattro skrev:
OE skrev:
Dotzie skrev:

Tvärtom, det är köparen som måste bevisa att felet fanns där när dom köpte bilen.
Senast redigerat av marcus0510 (26 januari 2013)

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 januari 2013
Haft en bilbrand. En Citroen (så klart). Det kom en värderare samma dag innan bärgaren. Jag hade pengar på kontot ca 4-5 dagar senare.

Trygg-Hansa.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

210 Inlägg
26 januari 2013
marcus0510 skrev:
TS_quattro skrev:
OE skrev:

Tvärtom, det är köparen som måste bevisa att felet fanns där när dom köpte bilen.

njaaa, när jag köpte min bil av en handlare i augusti, då sa han att de va ändrat.
Alltså att bilhandlarn ska bevisa att felet/problemet (i detta fall, orsaken till branden) inte fanns när bilden såldes smile

136 Inlägg
26 januari 2013
Garanti är helt frivilligt att lämna på begagnade varor. Konkurrensen gör att handlare lämnar garanti över huvud taget. Det kostar ju dem pengar. Vad man inte kan skita i är reklamationsrätt. 6 månader (nya varor 36 månader). Men det är inte samma sak som garanti. Reklamationsrätt är för att kunna få åtgärdat ett fel som fanns vid leverans av varan. Du måste själv kunna bevisa att felet fanns på produkten när du fick den.
4 månader efter, en bilbrand, kan ha hänt precis vad som helst under de 4 månaderna ju! Så tror inte bilhandlare är speciellt orolig. Försäkringen får ta detta!

Putteliten
32 Inlägg
26 januari 2013
Det är 6 månader garanti om man köper hos en handlare. Har själv bråkat med handlare och fått rätt då handlaren vägrat ta tillbaka bilen en citroen c3. Alltid 6 månader garanti från handlare även fast bilen är 10 år gammal oavsätt

Jag lider inte av dåligt minne. Jag njuter av de!

Fordonsmekaniker, galen o allmänt jävla envis
78 Inlägg
26 januari 2013
Ang garantier så följer många handlare MRF-linjer:

*MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10'000km.
          Rekommenderas för bilar som vid leverans är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50'000km.
*MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5'000km.
          Rekommenderas för bilar som vid leverans är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100'000km.
*För övriga bilar så rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
*Trafiksäkerhetsgaranti i tre månader dock högst 3'000km.
          Rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än sex år (72 månader) gamla eller gått mer än 100'000km.
*För övriga bilar, vars pris är under 50'000kr, rekommenderas MRF Trafiksäkerhetsgaranti i en månad.
*Bilens ålder räknas utifrån dagen för första registrering, dvs när bilen togs i bruk.

De är som sagt dessa riktlinjer många handlare använder "gjorda" av MRF.

Allmänt jävla envis!

Forummoderator
18 003 Inlägg
26 januari 2013
Jokero skrev:
Ang garantier så följer många handlare MRF-linjer:

*MRF-Garanti i sex månader, dock högst 10'000km.
          Rekommenderas för bilar som vid leverans är högst tre år (36 månader) gamla och gått högst 50'000km.
*MRF-Garanti i tre månader, dock högst 5'000km.
          Rekommenderas för bilar som vid leverans är mer än tre år (36 månader), dock högst sex år (72 månader) gamla och gått högst 100'000km.
*För övriga bilar så rekommenderas Trafiksäkerhetsgaranti.
*Trafiksäkerhetsgaranti i tre månader dock högst 3'000km.
          Rekommenderas för bilar som vid leveransen är mer än sex år (72 månader) gamla eller gått mer än 100'000km.
*För övriga bilar, vars pris är under 50'000kr, rekommenderas MRF Trafiksäkerhetsgaranti i en månad.
*Bilens ålder räknas utifrån dagen för första registrering, dvs när bilen togs i bruk.

De är som sagt dessa riktlinjer många handlare använder "gjorda" av MRF.

För en bil som kostar under 15000:- gäller inte så mycket. Köp på egen risk. Många skriver 14900:- "Watch out" gäller där!

/FD bilhandlare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

239 Inlägg
26 januari 2013
Är de inte bättre du försöker med försäkringsbolaget istället för här?

318 Inlägg
26 januari 2013
Trådstartare
Haziza87 skrev:
Är de inte bättre du försöker med försäkringsbolaget istället för här?

Det jag frågade var om någon hade varit med om något liknande och visste vilka tider det kunde vara frågan om då en bil är ganska viktig för oss. Trodde att detta var ett bilforum där man kunde fråga detta

Det vi har fått veta av försäkringsbolaget är att vi ska få papper skickade till oss vilket vi ska svara på och att vi få brev från polisen som vi ska skicka med svaret till försäkringsbolaget...
Senast redigerat av OE (26 januari 2013)

Sök