3822
Sök

Hjälp mig att välja bil (familjebil). 100 papp på en kombi.

Varför Rimmar PJ På Bäst?
85 Inlägg
28 januari 2013
Trådstartare
Ska skaffa en annan bil och tänkte lägga ut 100 papp på en kombi.
Den ska inte ha gått över 15 å helst under 12.
Manuell låda och helst bensinare och runt 200 HK + drag.
Sitter långt bak så inget trångt benutrymme bak.
Är Audi, Passat å Volvo -05or eller nyare jag är sugen på men är ändå en djungel.
Har kollat på A6orna men insett dom blir nog för dyr utan har snöat in mej på Volkswagen Passat 2.0 TFSI200 eller Volvo V70 2.5T men vet inte hur dom e i storlek eller att äga/laga/drar?
Det är där ni kommer in i bilden och kan hjälpa mej smile
Eller ge andra förslag.
MVH PJ

/// Red. rubrik. DS
Senast redigerat av Dieselsmurfen (29 januari 2013)

"Den första bilen i livet glömmer man lika lite som den första kvinnan."
"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."

Sous Chef
389 Inlägg
29 januari 2013
V70n är hyffsat stor invändigt och är inte direkt dyra i delar och ägande (inte de Volvo jag haft iaf)

Annars finns ju tex bmw 525i 196 hästar tror jag den har. Dem är stora invändigt.
Även så Mercedes e klass är stora smile
Senast redigerat av C-Herbst (29 januari 2013)

2 763 Inlägg
29 januari 2013
Nackdelen med V70 är det dåliga benutrymmet i baksätet tyvärr, annars en mycket fin bil!

Volvo - For Life

809 Inlägg
29 januari 2013
BOLIN_ skrev:
Nackdelen med V70 är det dåliga benutrymmet i baksätet tyvärr, annars en mycket fin bil!

jag tycker att det har blivit lite bättre i dom nyare v70 som typ -05 och frammåt om man jämför med dom äldre! wink

85 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
C-Herbst: Aa V70in e stabbil men alla i min släkt har nån form av Volvo å mest V70 Så tar emot lite även om den skulle va den optimala smile Tänkte specifikt hur just 2.5T är i bränsle å allt därtill. Har kollat på bmw 525i med och dom e riktigt snygga å allt men flickvännen e lite emot bakhjulsdrivna bilar då jag blir som ett monster i dom och får ett kast från 18års åldern tongue Sen har jag för mej dom e väldigt dyr i skatt å försäkring? eller?

744GLT: låter bra, för det är just -05 å framåt jag e ute efter smile

"Med en liten bil hittar man snabbare en parkeringsplats. Men det tar desto längre tid att hitta bilen."

809 Inlägg
29 januari 2013
pj87 skrev:
C-Herbst: Aa V70in e stabbil men alla i min släkt har nån form av Volvo å mest V70 Så tar emot lite även om den skulle va den optimala smile Tänkte specifikt hur just 2.5T är i bränsle å allt därtill. Har kollat på bmw 525i med och dom e riktigt snygga å allt men flickvännen e lite emot bakhjulsdrivna bilar då jag blir som ett monster i dom och får ett kast från 18års åldern tongue Sen har jag för mej dom e väldigt dyr i skatt å försäkring? eller?

744GLT: låter bra, för det är just -05 å framåt jag e ute efter smile

vetifan priset på dessa kärror men bmw X5 där snackar vi utrymme och komfort!

Ingen himmel är så blå som min
2 976 Inlägg
29 januari 2013
Ska du ha stor plats i baksätet finns en bil som är kung - Skoda Superb. Tajt att få in i din budget med övriga önskemål, men du kan ju kika själv och se om du gillar den eller inte. Stor är den iaf.

Ett annat alternativ är ju V70-syskonet Mondeo som finns med 2,5T, 220hk. Inte lika stor som Superb, men superbt (haha) mycket bil för pengarna. Helt ok utrymme och enligt mig en snyggare bil än V70 (fast det är ju en smaksak).

http://www.blocket.se/uppsala/Ford_Mond … _9&w=3

http://www.blocket.se/kronoberg/Ford_Mo … _9&w=3

/Mattias

Skogsmålare
630 Inlägg
29 januari 2013
744GLT skrev:
BOLIN_ skrev:

jag tycker att det har blivit lite bättre i dom nyare v70 som typ -05 och frammåt om man jämför med dom äldre! wink

njä det är samma benutrymme i alla v70n så från 01-07/08

Men jag hade ändå rekomenderat en V70n från 05- då faceliften kom

85 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
matteeee: Aa Skoda Superb e fin (förutom svanenmärket tongue) men som sagt blir för dyr.
Har kollat på Mondeo med även om jag har det lite svårt för Ford (pappa har hjärntvättat mej wink ) så har inte hittat nån jag fastnat för även om dom verkar ligga bra i kurs smile
Tack för tipsen.

jynsa: Ok bra att veta, Vad heter modelen som har v50ins mittkonsol? ni vet den med ett utrymme bakom fläkt displayen? har sett vissa har det även på dom äldre än -09 och är riktigt snygg.
Är som sagt -05 eller nyare jag e ute efter så låter bra smile

2 763 Inlägg
29 januari 2013
pj87 skrev:
matteeee: Aa Skoda Superb e fin (förutom svanenmärket tongue) men som sagt blir för dyr.
Har kollat på Mondeo med även om jag har det lite svårt för Ford (pappa har hjärntvättat mej wink ) så har inte hittat nån jag fastnat för även om dom verkar ligga bra i kurs smile
Tack för tipsen.

jynsa: Ok bra att veta, Vad heter modelen som har v50ins mittkonsol? ni vet den med ett utrymme bakom fläkt displayen? har sett vissa har det även på dom äldre än -09 och är riktigt snygg.
Är som sagt -05 eller nyare jag e ute efter så låter bra smile

Det var när senaste modellen V70 kom, det vill säga 08 som de fick facket bakom stereon! smile

Volvo - For Life

100 Inlägg
29 januari 2013
Jag tycker du ska slå en bläng på Octavia RS! Tycker den är enormt snygg och faktiskt mer prisvärd än en passat i dagsläget. Betydligt sportigare också, passaten är lite för tråkig i min smak, R-line eller R hottar ju upp det lite annars. Med dina kriterier passar Octavian in iaf, åk och provkör, dem går bra med sina 200Hk.. /R

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 januari 2013
Kan väl bara tillägga att jag tycker du glömmer Audi. Krångelbilar om man får "fel exemplar" Saab? De är ju så billiga nu att man nästan skäms.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

100 Inlägg
29 januari 2013
Håller med smurfen faktiskt, Audi är onödigt dyra. Saab är ju hur mycket bil som helst för pengarna, leta fram en med lite extra allt så kommer du nog vara nöjd i åratal! wink Ps: Jag är 1.86 och efter inställd förarstol så sitter jag galant i baksätet, och nej jag sitter inte i 90' graders vinkel. /R

2 976 Inlägg
29 januari 2013
Dieselsmurfen skrev:
Kan väl bara tillägga att jag tycker du glömmer Audi. Krångelbilar om man får "fel exemplar" Saab? De är ju så billiga nu att man nästan skäms.

Vilka bilar är inte krångelbilar om man får fel exemplar då? smile

/Mattias

Forummoderator
18 003 Inlägg
29 januari 2013
matteeee skrev:
Dieselsmurfen skrev:

Vilka bilar är inte krångelbilar om man får fel exemplar då? smile

Vissa bilar krånglar mer än andra så klart. Audi ligger risigt till som någon uttryckte det. Vilket stämmer. Jobbat som handlare... Toyota, Nyare Hyundai och i viss mån Volvo är bra. (Volvo pga lägre rep-kostnader.) Skoda vet jag inte.

Hyundai Santa Fe kanske kan vara något? Förvisso stor bil men verkar fungera bra. Bensintörst är inte allt. Kör du mycket så överväg en diesel. Dessa motorer är mycket bättre än bensin-dito. Gäller i princip alla bilar.. Men skatten tål att kollas på...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

85 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
BOLIN_: OK, tack.

Dieselsmurfen: Kör Audi nu och skulle gärna slippa alla rep jag fått gjort med den. Är Passat å Skoda lika då eftersom dom bygger på samma saker?
Saab är tyvärr det enda märket (dom sitter ju inte ens kvar) jag inte skulle köpa och har alltid varit hmm
Hyundai Santa Fe Har jag inte kollat på, men dom slukar väl rätt bra? kör inte så mkt varje år men 1000-1500 ligger ja väl på så vet inte om diesel skulle vara lönt.

85 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Är det nån som vet hur en Volkswagen Passat 2.0 TFSI200 Variant är?
Behövs dom lagas ofta eller håller dom bra om man sköter dom?
Hört dom ligger bra i förbrukning och är riktigt skön att köra (köra Audi A4 sj)

Xenoholic
2 559 Inlägg
29 januari 2013
Är du ute efter en bil med STORT bagage så ska du kolla på Mondeo. Slår nog alla "Svenssonbilar" när det gäller det. big_smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

85 Inlägg
29 januari 2013
Trådstartare
Aerocombi skrev:
Är du ute efter en bil med STORT bagage så ska du kolla på Mondeo. Slår nog alla "Svenssonbilar" när det gäller det. big_smile

Stort å Stort, får ju inte va förlitet men vill ju hellre ha bra benutrymme bak.

2 976 Inlägg
30 januari 2013
Aerocombi skrev:

Ja, den ska väl vara bland de största i klassen, även om jag tror Merca E-klass är större? Kanske Superben med? Superb är iaf större i baksätet, tveklöst.
Jämförde min med en kompis V70II som inte trodde på att Mondeon var större. Han hade fel..

/Mattias

Sök