3498
Sök

Kanalerna spelar olika.

25 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Jag har precis skaffat mig ett Performance CA41 som jag kör med 2x Nobelium 5.2 d.v.s:

4st 5.25or
4st diskanter
4st delningsfilter

Jag har en BMW E39 och jag ska ha ena kittet i framdörrarna och andra kittet i hatthyllan.

Jag har kommit så långt att höger framdörr är klar och låter utmärkt när jag kopplar in delningsfiltret till kanal A på steget.

När jag va klar med vänster framdörr testade jag även denna. Men den låter inte alls som höger, den spelar ingen bas alls och spelar även lite lägre när den är inkopplad på kanal B. Jag bytte plats på högtalarna i steget så höger(som lät bra) satt i kanal B och vänster(som lät illa) i kanal A. Problemet flyttade sig till höger sida som innan lät bra. Alltså är det inte fel på elementet.

Samma sak händer i kanal C/D där det är D som låter dåligt.

Vad orsakar detta och hur löser jag det?

610 Inlägg
30 januari 2013
mrooz skrev:
Jag har precis skaffat mig ett Performance CA41 som jag kör med 2x Nobelium 5.2 d.v.s:

4st 5.25or
4st diskanter
4st delningsfilter

Jag har en BMW E39 och jag ska ha ena kittet i framdörrarna och andra kittet i hatthyllan.

Jag har kommit så långt att höger framdörr är klar och låter utmärkt när jag kopplar in delningsfiltret till kanal A på steget.

När jag va klar med vänster framdörr testade jag även denna. Men den låter inte alls som höger, den spelar ingen bas alls och spelar även lite lägre när den är inkopplad på kanal B. Jag bytte plats på högtalarna i steget så höger(som lät bra) satt i kanal B och vänster(som lät illa) i kanal A. Problemet flyttade sig till höger sida som innan lät bra. Alltså är det inte fel på elementet.

hur står balance inställningen på stereon?

25 Inlägg
30 januari 2013
Trådstartare
Ljud-fan skrev:
mrooz skrev:

4st 5.25or
4st diskanter
4st delningsfilter

hur står balance inställningen på stereon?

50/50 det spelar ingen roll om jag drar den höger eller vänster det är ändå dåligt på den högtalaren jag kopplar i kanal B eller D.

25 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
bumpar denna då jag har bråttom att få ihop bilen.

458 Inlägg
31 januari 2013
Vad har du för stereo och vad händer med ljudet om du lägger signalen från kanal c in på kanal b istället?
Mvh John

25 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Vad har du för stereo och vad händer med ljudet om du lägger signalen från kanal c in på kanal b istället?
Mvh John

Har BMW business stereo. Vad menar du med lägger signalen från kanal c in på b?

458 Inlägg
31 januari 2013
RCA kabeln jag tänkte på, men du kanske nyttjar högnivån i steget? eller kör du med hög->lågnivå omvandlare.
Kör du högnivå in är förmodligen felet där att du plockat fel kablar helt enkelt smile

Mvh John

25 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Jonnsard skrev:
RCA kabeln jag tänkte på, men du kanske nyttjar högnivån i steget? eller kör du med hög->lågnivå omvandlare.
Kör du högnivå in är förmodligen felet där att du plockat fel kablar helt enkelt smile

Mvh John

Har omvandlare. Men steget har kanal A B C D och ger dåligt ljud ur B och D. byter jag plats på RCA blir det dåligt på andra sidan

458 Inlägg
31 januari 2013
Testa att köra rätt in i steget, ingen idé att göra det svårare än det är :>
Mvh John

25 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Testa att köra rätt in i steget, ingen idé att göra det svårare än det är :>
Mvh John

Men jag vet inte vad det är för kontakter till högnivå, det verkar vara någon 4pins?

458 Inlägg
31 januari 2013
Begagnat med andra ord.
Testa att ta RCA kabeln från kanal C&D som spelar bra och sätt på kanal A.
Sen en ytterligare fråga, kör du med en 4kanals adapter,två 2kanals adaptrar eller en tvåkanals samt RCA split?
Mvh John

25 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Jonnsard skrev:
Begagnat med andra ord.
Sen en ytterligare fråga, kör du med en 4kanals adapter,två 2kanals adaptrar eller en tvåkanals samt RCA split?
Mvh John

Det är ju A och C som spelar bra, vilket är de högra kanalerna. F'n va invecklat det blev haha..

Jag har ju inte kommit så långt att jag använder alla högtalare, endast de 2 fram. Så det där men adaptrar å grejer tar jag sen.

Hur vet du att det är beggat förresten? roll

458 Inlägg
31 januari 2013
mrooz skrev:
Jonnsard skrev:
Begagnat med andra ord.
Mvh John

Det är ju A och C som spelar bra, vilket är de högra kanalerna. F'n va invecklat det blev haha..

Jag har ju inte kommit så långt att jag använder alla högtalare, endast de 2 fram. Så det där men adaptrar å grejer tar jag sen.

Du har ju växlat högtalarna mellan A och B och då flyttades ljudet som lät dåligt till den sidan som spelade bra.
Om du då skiftar signalkabeln från A till B och B till A så flyttas ljudet som om att du bytte högtalare va?

För på nya slutsteg så följer högnivå ingångarna med smile

Mvh John

25 Inlägg
31 januari 2013
Trådstartare
Jonnsard skrev:
mrooz skrev:
Jonnsard skrev:
Begagnat med andra ord.
Mvh John

Du har ju växlat högtalarna mellan A och B och då flyttades ljudet som lät dåligt till den sidan som spelade bra.
Om du då skiftar signalkabeln från A till B och B till A så flyttas ljudet som om att du bytte högtalare va?

För på nya slutsteg så följer högnivå ingångarna med smile

Mvh John

Ja precis så är det. Ahha då behöll han dem wink

140 Inlägg
2 februari 2013
eller tappat bort dom ;P har aldrig kört med högnivå kablarna utan haft stereo med RCA istället. men kolla över kablarna så dom har ordentligt med kontakt så det vid omvandlaren, har du testat någon annan RCA kabel? kan ju vara den som är dålig. har haft problem någon gång även efter jag precis köpt kabeln och skulle koppla in. en sida lät inte lika så åkte tillbax och bytte RCA'n sen blev de bättre.

Senaste foruminläggen

Nyaste forumtrådarna

Sök