3362
Sök

Motorinfo sida! www.motorinfo.se (beta)

tokfrans
982 Inlägg
1 februari 2013
Trådstartare
#1
Om admin tkr att denna ligger fel eller liknande får den gärna låsas eller flyttas! smile

En polare håller på att knåpa ihop en sida för oss biltokar.

Den kommer att handla enbart om motorspec/info så som borr och slag osv på spec motorkod

Sidan kommer funka lika som wikipedia "byggd av medlemmar kontrollerad av admins"

Sidan är BETA just nu och under uppbyggnad.

Vad har ni för synpunkter?
tex genomskärningsbilder, motorbilder, mobiltelefon användarvänlighet ?

www.motorinfo.se är adressen till sidan
ch så här kan det tex se ut som man vill ha info om en RB26a
http://motorinfo.se/show.php?id=46


synpunkter mottages gärna!

Mvh Kim och Jimmy


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 februari 2013
#2
Bra ide för oss som kan tänka sig att kasta in en annan motor under huven på pulkan man för tillfället glider med, men tvinga inte exakta siffror på Hk och Vrid då dessa på alla moderna motorer varierar mellan årsmodeller marknad etc, eller serienr på motorstyrdon...

Dessutom bör en sidospalt sorterat på bilmärke etc underlätta sökningen och göra om hemmsidan från en sökmotor till något man kan slösurfa på.

Med vänlig hälsning

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Maskinbefäl
1 038 Inlägg
1 februari 2013
#3
Ytterligare intressant info är antalet kuggar/längd på kamrem. Kamaxlars duration mm. Ex.

Mitsubishi 6g73 - timing

Insugsventil - öppnar 14 grader BTDC, stänger 58 grader ABDC.
Avgasventil - öppnar 48 grader BBDC, stänger 15 grader ATDC.

A = after
B= before
TDC = Top Dead Centre
BDC = Bottom Dead Center

Tändinställning

5 grader +/- 3 grader BTDC @ 700rpm (ja tändningen ska ställas på tomgång på dessa motorer)

Vidare åtdragningsmoment topplock, storlek på kopplingslamell mm är intressant, går även att bygga ut med växellådor med splines, utväxlingar längs/tvärmonterad etc, etc då skulle databasen bli riktigt användbar.

För att få stort genomslag gör den sökbar på engelska också!

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
2 februari 2013
#4
zovix skrev:
Dessutom bör en sidospalt sorterat på bilmärke etc underlätta sökningen och göra om hemmsidan från en sökmotor till något man kan slösurfa på.
Med vänlig hälsning

finns ju en simpel bläddrare: http://motorinfo.se/browse.php

har du sett att det ligger artiklar under som kan vara obegränsat långa med bilder etc etc
så allt som du skrev är ju bara lägga till ,lägg till så mycket information du vet så går det säkert slösurfa.


Maskinbefäl
1 038 Inlägg
2 februari 2013
#5
MeloveGolf skrev:
zovix skrev:
Dessutom bör en sidospalt sorterat på bilmärke etc underlätta sökningen och göra om hemmsidan från en sökmotor till något man kan slösurfa på.
Med vänlig hälsning

finns ju en simpel bläddrare: http://motorinfo.se/browse.php

har du sett att det ligger artiklar under som kan vara obegränsat långa med bilder etc etc
så allt som du skrev är ju bara lägga till ,lägg till så mycket information du vet så går det säkert slösurfa.

Jo det är bra, men jag menade att den bläddraren skulle ligga som en meny i kanten som visas helatiden så det går snabbt att hoppa mellan olika motorer man är intresserad av, kan man bygga ut den med kam låsnings info mm utan att biltillverkarna skriker hej vilt så är det bra.

Skulle t.ex. Vara sjukt bra med ett enhetligt ställe att söka åtdragningsmoment, nollning för kamaxlar/drev etc.

All den informationen finns med när man köper t.ex. En kamrem så det borde väl inte vara för kontroversiellt att lägga upp?

Jag kan bidra med en hel del info om mitsubishis lite äldre motorer, samt en del om Audi/Vw gammla diesel snurror då jag grottat in mig i dem.

Men för att vidareutveckla mitt exempel om varför effekt/nm är ointressant eller snarare kanske en fingervisning är just det att det skiljer så mycket på vilken applikation motorn är monterad i.

Med vänlig hälsning,

Till att börja med. Ber om ursäkt för min applesi (apple dyslexi). Ipaddan och jag är inte alltid överens om vad som skall stå...

Vw trimmare
2 995 Inlägg
3 februari 2013
#6
zovix skrev:
kan man bygga ut den med kam låsnings info mm utan att biltillverkarna skriker hej vilt så är det bra.

Skulle t.ex. Vara sjukt bra med ett enhetligt ställe att söka åtdragningsmoment, nollning för kamaxlar/drev etc.

All den informationen finns med när man köper t.ex. En kamrem så det borde väl inte vara för kontroversiellt att lägga upp?

Men för att vidareutveckla mitt exempel om varför effekt/nm är ointressant eller snarare kanske en fingervisning är just det att det skiljer så mycket på vilken applikation motorn är monterad i.

Med vänlig hälsning,

Sånt kan man ju lösa med en enkel tab som heter "guider" eller liknande på varje motor, sån information är inte skyddadså länge man inte kopierar rakt av men artikel nummer, siffror etc är ok

Förstår vad du menar om effekter men det är bara lägga till fler, du kan lägga till flera årsmodeller av flera motorer även om det man kallar för motorkod är identiskt så  byter man ident nr på alla.


1 067 Inlägg
4 februari 2013
#7
Är det inte  Stor_Snurra a.k.a Phonic som ligger bakom den där siten?


Vw trimmare
2 995 Inlägg
4 februari 2013
#8
Hool skrev:
Är det inte  Stor_Snurra a.k.a Phonic som ligger bakom den där siten?

nej det är min sida


1 067 Inlägg
4 februari 2013
#9
MeloveGolf skrev:
Hool skrev:
Är det inte  Stor_Snurra a.k.a Phonic som ligger bakom den där siten?

nej det är min sida

Haj Phonic



Sök