3448
Sök

Köpråd: Billig bil att äga, ca 20000-25000kr

Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2013
#61
Ta en titt på Mercedes A-klass, en liten bil var främsta fördelar är att den är klart mer praktisk än tidigare nämnda modeller (relativt stort, högt och fyrkantigt bagage med skjut/urtagbara säten) men den är även väldigt säker på grund av att den är lite annorlunda byggd jämfört med andra småbilar.

Utöver bensinmotor finns en liten turbodiesel med skatt på 3500:-/år som går att köra riktigt snålt, värd en titt är den allt!

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

341 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#62
Någon som har koll på förbrukningen på Audi A3 från ca 98-02? Hur mycket drar 1,6 1,8 och 1,8t?

341 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#63
http://www.blocket.se/goteborg/Bensinsn … _3&w=3

Någon som har erfarenhet av dessa?

184 Inlägg
12 februari 2013
#64
Rquired skrev:
Ta en titt på Mercedes A-klass, en liten bil var främsta fördelar är att den är klart mer praktisk än tidigare nämnda modeller (relativt stort, högt och fyrkantigt bagage med skjut/urtagbara säten) men den är även väldigt säker på grund av att den är lite annorlunda byggd jämfört med andra småbilar.

Utöver bensinmotor finns en liten turbodiesel med skatt på 3500:-/år som går att köra riktigt snålt, värd en titt är den allt!

A-klass har tyvärr problem med bla. rost .


Allmänt envis
12 512 Inlägg
12 februari 2013
#65
Mr_Yellow skrev:
Rquired skrev:
Ta en titt på Mercedes A-klass, en liten bil var främsta fördelar är att den är klart mer praktisk än tidigare nämnda modeller (relativt stort, högt och fyrkantigt bagage med skjut/urtagbara säten) men den är även väldigt säker på grund av att den är lite annorlunda byggd jämfört med andra småbilar.

Utöver bensinmotor finns en liten turbodiesel med skatt på 3500:-/år som går att köra riktigt snålt, värd en titt är den allt!

A-klass har tyvärr problem med bla. rost .

Jo, jag har haft en W168 och både rostskyddet samt elektroniken kan vara lite eget ibland. Men det är en stadig (när det går rakt fram), praktisk och ekonomisk bil. Och väger man fördelarna där säkerheten väger tyngst i mina ögon mot nackdelarna tycker jag A-klass är vettig.

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

5 119 Inlägg
12 februari 2013
#66
mitt tips är skoda fabia. tråkiga med åkbara och billiga och äga.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

243 Inlägg
13 februari 2013
#67
Jongen skrev:
Vill ju helst ner på ca 0,5 i förbrukning, tyvärr tror jag det är svårt både för BMW och Volvo i den prisklassen.

Tror icke det går att få till om det ska vara billigt att köpa in och äga.
Senast redigerat av marcus0510 (13 februari 2013)

Avstängd
1 714 Inlägg
13 februari 2013
#68
panda666 skrev:
trippelturbo skrev:
CHEEVA skrev:

amen snälla ... 0,85 stadskörning ? de dricker ju för fan min mossas 100hästars golf jävel i stan

inte en fet chans att din saab drar 0,85 stadstrafik ... möjligtvis blandat om du är jävligt lätt på foten

Okej?! Jag har iaf inga problem med att köra under litern i stan, o allt mellan 0.8-0.9, kallstarter.
Din morsas golf dricker isf mkt!

tror att du fantiserar mycket,,har aldrig hört om en saab drar så lite, med sån fet motor..

en fråga bara..vilken civic ska man satsa på da? 92 karossen eller 96???

EG (92-95) har blivit lite av en entusiastbil oavsett motor,
enda chansen att få en prisvärd bil är väl VEi, den går också riktigt billigt.
Annars är det sönderrostat eller dyrt.

Enklare då att hitta en fräsch 96-
Allt mellan 1.3 och 1.5 drar i princip ingen bensin alls, det är nästan så dem producerar bensin snarare.


341 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#69
Man kan ju hitta en del bilar, tex Lupo, C2 osv som utlovar en förbrukning på ca 0,5 landsväg, vilket kommer att vara det jag kör mest.

Sen känns det ju alltid som lite lotteri när man köper bil. Fick svar från en som hade en A3 1,8 till salu att den drog bara 0,5 vid blandad körning....... Känns inte helt riktigt.

marcus0510 skrev:
Jongen skrev:
Vill ju helst ner på ca 0,5 i förbrukning, tyvärr tror jag det är svårt både för BMW och Volvo i den prisklassen.

Tror icke det går att få till om det ska vara billigt att köpa in och äga.

184 Inlägg
13 februari 2013
#70
Om du ska köpa Lupo så ska du akta dig för diesel varianten, växellådan på den ha en tendens att gå sönder (automat lådan med robotarm) och det är inte billigt att renovera en sådan. Sen dras alla de bilarna med fel som dåligt hjulager och spindlar, bra att ha koll på de sakerna. Annars är de rätt snåla måste jag säga dock lite trånga big_smile


341 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#71
Hade en 3L, växlarna fastnade när det var kallt ute, man fick starta om bilen o sen fungerade det... Fick även byta hjullager.

Är nog mest inne på en C2 just nu faktiskt, någon mer erfarenhet av dom?

114 Inlägg
13 februari 2013
#72
Själv haft både lupo 3L & 1,4 liters bensin skitbilar rent ut sagt, samma skit som polo 6n/6n2.

så mitt råd köp inte någon av dessa bilarna.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2013
#73
Jongen skrev:
Hade en 3L, växlarna fastnade när det var kallt ute, man fick starta om bilen o sen fungerade det... Fick även byta hjullager.

Är nog mest inne på en C2 just nu faktiskt, någon mer erfarenhet av dom?

kolla på seat arosa ! det är en lupo med seat märke fram till vilket gör att den är mycket billigare


4 261 Inlägg
13 februari 2013
#74
Emilius skrev:
panda666 skrev:
trippelturbo skrev:

Okej?! Jag har iaf inga problem med att köra under litern i stan, o allt mellan 0.8-0.9, kallstarter.
Din morsas golf dricker isf mkt!

tror att du fantiserar mycket,,har aldrig hört om en saab drar så lite, med sån fet motor..

en fråga bara..vilken civic ska man satsa på da? 92 karossen eller 96???

EG (92-95) har blivit lite av en entusiastbil oavsett motor,
enda chansen att få en prisvärd bil är väl VEi, den går också riktigt billigt.
Annars är det sönderrostat eller dyrt.

Enklare då att hitta en fräsch 96-
Allt mellan 1.3 och 1.5 drar i princip ingen bensin alls, det är nästan så dem producerar bensin snarare.

vilket av dom är snålast-piggast av sedan och hatchback? pratar om 92 karossen nu.

för ja gillar bådas utseende men vill ha den som är snålast -piggast

Avstängd
1 714 Inlägg
13 februari 2013
#75
Snålast är oftast 1.4-1.5 har jag för mig. 1.3 brukar vara 4-växlade och sånt mög som gör att man får varva satan på motorvägen. VEi är riktigt billig, gjord för att gå snålt.

Egentligen spelar det ingen roll vilken Honda du väljer, alla går snålt, utom NSX.

Vill du ha snabbare så drar det mer. EG6 VTi (1.6L DOHC 16v) drar rätt mycket motorväg,
då utväxlingen gör att man varvar 4000 i 100km/h, det är en av Hondorna som inte riktigt är gjorda för att vara snåla, utan snarare för att gå fort.

En bra kompromiss är nog ESi, 1.6L 16v SOHC VTEC, den drar väl 0.6 motorväg,
och har 125hk på 1000kg så den rör på sig.

Exakta siffror har jag ingen koll på men detta är på ett ungefär,
då jag aldrig riktigt brytt mig om förbrukning personligen. Själv är jag mer ute efter nöje per krona.
Senast redigerat av Emilius (13 februari 2013)


Forummoderator
17 998 Inlägg
13 februari 2013
#76
Jongen skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Bensinsnal_Citroen_C2_1_6_VTR_Automat_109HK_45331641.htm?ca=23_3&w=3

Någon som har erfarenhet av dessa?

Sålt dessa bilar i några år. Mitt råd: Akta dig! Automaten är modell "manuellt växlad" och krånglar mycket & ofta på vissa exemplar. Undvik köp, är mitt råd. Drar ca 0.7 blandat.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

341 Inlägg
13 februari 2013
Trådstartare
#77
Är det bara automaten man ska akta sig för?

Dieselsmurfen skrev:
Jongen skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Bensinsnal_Citroen_C2_1_6_VTR_Automat_109HK_45331641.htm?ca=23_3&w=3

Någon som har erfarenhet av dessa?

Sålt dessa bilar i några år. Mitt råd: Akta dig! Automaten är modell "manuellt växlad" och krånglar mycket & ofta på vissa exemplar. Undvik köp, är mitt råd. Drar ca 0.7 blandat.

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
13 februari 2013
#78
Jongen skrev:
Är det bara automaten man ska akta sig för?

Dieselsmurfen skrev:
Jongen skrev:
http://www.blocket.se/goteborg/Bensinsnal_Citroen_C2_1_6_VTR_Automat_109HK_45331641.htm?ca=23_3&w=3

Någon som har erfarenhet av dessa?

Sålt dessa bilar i några år. Mitt råd: Akta dig! Automaten är modell "manuellt växlad" och krånglar mycket & ofta på vissa exemplar. Undvik köp, är mitt råd. Drar ca 0.7 blandat.


jepp endast automaten i 3l som man ska akta sig för ... är som sagt en robotstyrd manuell låda...

dock finns det andra dieselar än just 3l, dessa dricker lite mer men har andra lådor som inte strular.

FSI modellen har samma kaross som 3L dvs lite mer aerodynamisk (och även lättare!?). FSI modellen är även relativt pigg och du slipper dieselskatt + att den går snålt som bara den, så summan av kardemumman så är det en väldigt trevlig bil ! om man kan leva med lite extra buller

Oj såg inte riktigt vad jag svarade på hehe
Senast redigerat av CHEEVA (13 februari 2013)


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 februari 2013
#79
Köpte en Seat Arosa för 4200kr en 98: med 18K på mätaren tanten har den som pendlar bil så den har rullat ungefär 2500mil sen i maj. och fungerar mycket bra för dom pengarna

så en Lupo skulle jag nog våga satsa på nackdelen är att det är 16v motorn
kanske kan en Arosa vara något för dig den har 8v motorn på dom äldre och du får en RIKITG fin sån för 15-20K

inte sämre än någon annan bil jag kört.
det som är viktigt är att hålla koll på nivån på oljan i lådan.

samma sak gäller alla i vag familjens smallblock motorer . 1.1,1.3,1.4 och 1.6

dessutom är både lupon och arosan otroligt stora bilar för att vara så otroligt små.
många beskriver dom som mer välskruvade än polon och jag håller nog med. men det är en liten bil 
billig försäkring och skatt är en bonus

våran bil har kostat under 10kr milen under tiden vi ägt den
inkl bränsle oljebyten osv

Kör fort så hinner inget hända...

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
13 februari 2013
#80
CHEEVA skrev:
Jongen skrev:
Hade en 3L, växlarna fastnade när det var kallt ute, man fick starta om bilen o sen fungerade det... Fick även byta hjullager.

Är nog mest inne på en C2 just nu faktiskt, någon mer erfarenhet av dom?

kolla på seat arosa ! det är en lupo med seat märke fram till vilket gör att den är mycket billigare

snyggare front dessutom ! smile

tanten har en sån 17mil om dagen kör hon den..visst lite högljud men inget mer än vad en bra stereo klarar av att döda smile

så där ser den ut.
dock sänkt efter köpet

http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/DSC_0226.jpg

vinterdäckskodd
http://i38.photobucket.com/albums/e109/Davidsten/DSC_0412.jpg
Senast redigerat av Growe (13 februari 2013)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök