2755
Sök

Laddtryck volvo 945 Ftt 190hk 92a

88 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#1
Tja har precis köpt mig en 945 ftt 190 hästars som vinterbil.
hur mycket laddar dom original? mätaren visar runt 0,45-0,5
rycker jag slangen till westgaten så laddar den max ca 0,6. och jag tycker det är välldigt lite. utan westgate borde den ju ladda mycket mer om det nu är rätt motor och turbo i den.

jag undrar även vad alla dom andra modellerna laddar, verkar ju som det finns tre olika om jag förstått rätt.
en Ltt på 134hk en ftt på 164hk och en ftt på 190, så vad är dom olika ladden på dom?
troligtvis är där väll bytt motor eller turbo på min, för rycker man slangen ska en riktig 190hk ladda strax över 1,0 väll?
nu förespråkar jag absolut inte detta med att dra westgate slangen så ni vet det

______________________
Man lever bara en gång

5 686 Inlägg
11 februari 2013
#2
Du har inget läckage i något tryckrör eller i någon slang?

Eller det kanske är så att dumpen är sliten så fjädern inte orkar hålla emot mer än 0,6bar.

Annars vet jag inte, men minst 1,0bar bör man ju kunna få genom att koppla bort wastegaten.

Och det är maxladd vid last du kollar? T.ex fullgas på 3an eller 4an och inte bara stå och tomgasa.


88 Inlägg
11 februari 2013
Trådstartare
#3
ja jag har kollat efter just läckage men hittar inget, och jag testade i alla växlar

______________________
Man lever bara en gång

5 686 Inlägg
11 februari 2013
#4
Ja då tror jag på att dumpen är sliten.
Det bör vara en TD04H-13C du har och där är dumpen monterad på kompressorhuset.
Här har du en originaldumpventil.

Har du kollat efter avgasläckage också?
V-bandsklämman på avgashuset sitter fast som den ska? (Frågar för att jag har sett i någon tråd här i forumet där klämman helt hade försvunnit)

Har du provtryckt systemet?
Videos som visar hur man gör:
http://www.youtube.com/watch?v=u3Kqh52PC6Q
http://www.youtube.com/watch?v=fdjadhUP1u4


1 230 Inlägg
11 februari 2013
#5
om den har 190hk original så är det en med turbo+ paket, koppla ur det isf! för det är värdelöst smile höjer laddet cirka 0.3bar när du kommer över 4000rpm..


Rejsa ?
2 959 Inlägg
11 februari 2013
#6
Kan också vara en tryckklocka som inte orkar hålla laddet.
Men en LTT klocka tex blir aldrig något speciellt högt ladd i pga klen fjäder i från början.

Autotech

1 230 Inlägg
12 februari 2013
#7
Busgrabb skrev:
Kan också vara en tryckklocka som inte orkar hålla laddet.
Men en LTT klocka tex blir aldrig något speciellt högt ladd i pga klen fjäder i från början.

jag körde med 0.9 i ladd med min förra ltt smile satte bara ett T-kors på wastegateslangen! men nu kör jag bsr ställbar tryckklocka istället smile


88 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#8
men varför laddar inte min mer då?

______________________
Man lever bara en gång

Rejsa ?
2 959 Inlägg
12 februari 2013
#9
Ja folk har ju sagt dumpen, kan också vara en turbo som är slut.

Autotech

5 686 Inlägg
12 februari 2013
#10
Busgrabb skrev:
Ja folk har ju sagt dumpen, kan också vara en turbo som är slut.

Ja fan, det tänkte jag inte ens på.
Men en renoveringssats till TD04H-13C från ebay.co.uk går på 47£ (ca 530kr) och tar ca 3dagar att få hem. Har man redan loss turbon och har en låsringstång som klarar låsringar på 90mm i diameter så tar det ca 1h totalt från det att man lägger turbon på bänken tills dess att den är rengjord, renoverad och ihopmonterad. (Men låsringen på kompressorhuset är verkligen inte kul, fyfan så man får svära när den ska monteras igen).


För att kolla om turbon är slut är det bara ta loss insugsröret från kompressorhuset och känns på axeln. Glappar det när man trycker/drar i axeln så är det dags för renovering. Upp, ner, höger, vänster (ja åt sidorna dvs) så är det normalt med lite glapp när det inte är något oljetryck (men inte mycket glapp, max 1mm).


88 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#11
turbon är kollad och även dumpen men den jäklen vägrar ladda mer ändå konstigt nog

______________________
Man lever bara en gång

Försöker iaf
1 998 Inlägg
12 februari 2013
#12
Sprucket avgashus? Vanligt som fan. Annars kanske wastegaten inte tätar ett dugg alternativt är skrot.

Klockan märker man om det är... Är det motstånd i den så funkar den...

Be a good person. Be a Persson
Bmw, kärlek vid första bakvagnskastet

1 230 Inlägg
12 februari 2013
#13
jag tror det är wastegaten som inte tätar smile vet flera 940 som har haft problem med det smile


88 Inlägg
12 februari 2013
Trådstartare
#14
men den är ju urkopplad, alltså så ska den ju ladda allt vad turbon pallar

______________________
Man lever bara en gång

5 686 Inlägg
12 februari 2013
#15
Zzoink skrev:
jag tror det är wastegaten som inte tätar smile vet flera 940 som har haft problem med det smile

Rapid skrev:
men den är ju urkopplad, alltså så ska den ju ladda allt vad turbon pallar

Jag tror Zzoink menar att wastegate-ventilen inte tätar i avgashuset eller om han menar att fjädern i wastegate-klockan inte håller emot för laddtrycket (det är fjädern i wastegate-klockan som håller wastegate-ventilen stängd). Om fjädern i wastegaten inte orkar hålla emot så öppnas wastegate-ventilen av trycket från avgaserna.

Om wastegaste-ventilen inte tätar i avgashuset så är det väl antingen att byta avgashus som gäller eller ta loss avgashuset och ta loss wastegate-ventilen för att sedan plana både ventil och sätet som ventilen tätar mot.


1 230 Inlägg
12 februari 2013
#16
simlar skrev:
Zzoink skrev:
jag tror det är wastegaten som inte tätar smile vet flera 940 som har haft problem med det smile

Rapid skrev:
men den är ju urkopplad, alltså så ska den ju ladda allt vad turbon pallar

Jag tror Zzoink menar att wastegate-ventilen inte tätar i avgashuset eller om han menar att fjädern i wastegate-klockan inte håller emot för laddtrycket (det är fjädern i wastegate-klockan som håller wastegate-ventilen stängd). Om fjädern i wastegaten inte orkar hålla emot så öppnas wastegate-ventilen av trycket från avgaserna.

Om wastegaste-ventilen inte tätar i avgashuset så är det väl antingen att byta avgashus som gäller eller ta loss avgashuset och ta loss wastegate-ventilen för att sedan plana både ventil och sätet som ventilen tätar mot.

precis! wastegaten har du absolut inte pillat på! det du har pillat på är wastegateklockan som styr när wastegaten ska öppna och stänga! om wastegaten läcker så blire inget tryck eftersom allt blåser ut bakvägen

http://www1.garaget.org/archive/7/6646/ … 484654.jpg snett nedanför impellern ser du wastegaten.. det är den som kan vara otät!
Senast redigerat av Zzoink (12 februari 2013)


9 Inlägg
13 februari 2013
#17
Byt ut slangen mellan turbon till WG klockan mot turbon till Dumpventilen (Mottrycket gör såatt den inte kan öppnas förutagt att membranet inte är kass)

Blir det ingen skillnad så surra fast wastegate-armen med ståltråd (så den hålls stängd)

Funkar inte detta vettifan.

Jag körde skenladd på min 945 FK och kom upp i 1,4 bar. Dock höll turbon inte många mil och bilen spika värre än Martin Timell.

88 Inlägg
15 februari 2013
Trådstartare
#18
simlar skrev:
Busgrabb skrev:
Ja folk har ju sagt dumpen, kan också vara en turbo som är slut.

Ja fan, det tänkte jag inte ens på.
Men en renoveringssats till TD04H-13C från ebay.co.uk går på 47£ (ca 530kr) och tar ca 3dagar att få hem. Har man redan loss turbon och har en låsringstång som klarar låsringar på 90mm i diameter så tar det ca 1h totalt från det att man lägger turbon på bänken tills dess att den är rengjord, renoverad och ihopmonterad. (Men låsringen på kompressorhuset är verkligen inte kul, fyfan så man får svära när den ska monteras igen).


För att kolla om turbon är slut är det bara ta loss insugsröret från kompressorhuset och känns på axeln. Glappar det när man trycker/drar i axeln så är det dags för renovering. Upp, ner, höger, vänster (ja åt sidorna dvs) så är det normalt med lite glapp när det inte är något oljetryck (men inte mycket glapp, max 1mm).

ingår där lager också i dom kitten?

______________________
Man lever bara en gång

5 686 Inlägg
15 februari 2013
#19
Rapid skrev:
simlar skrev:
Busgrabb skrev:
Ja folk har ju sagt dumpen, kan också vara en turbo som är slut.

Ja fan, det tänkte jag inte ens på.
Men en renoveringssats till TD04H-13C från ebay.co.uk går på 47£ (ca 530kr) och tar ca 3dagar att få hem. Har man redan loss turbon och har en låsringstång som klarar låsringar på 90mm i diameter så tar det ca 1h totalt från det att man lägger turbon på bänken tills dess att den är rengjord, renoverad och ihopmonterad. (Men låsringen på kompressorhuset är verkligen inte kul, fyfan så man får svära när den ska monteras igen).


För att kolla om turbon är slut är det bara ta loss insugsröret från kompressorhuset och känns på axeln. Glappar det när man trycker/drar i axeln så är det dags för renovering. Upp, ner, höger, vänster (ja åt sidorna dvs) så är det normalt med lite glapp när det inte är något oljetryck (men inte mycket glapp, max 1mm).

ingår där lager också i dom kitten?

http://www.ebay.co.uk/itm/TD04-TD04L-TD … 1e6ea4de69
Allt som visas på bilden i annonsen följer med.
Dvs alla inre delar.

(förövrigt denna satsen jag köpte till min 13C-turbo, tog 3dagar att få hem)


88 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#20
simlar skrev:
Rapid skrev:
simlar skrev:

Ja fan, det tänkte jag inte ens på.
Men en renoveringssats till TD04H-13C från ebay.co.uk går på 47£ (ca 530kr) och tar ca 3dagar att få hem. Har man redan loss turbon och har en låsringstång som klarar låsringar på 90mm i diameter så tar det ca 1h totalt från det att man lägger turbon på bänken tills dess att den är rengjord, renoverad och ihopmonterad. (Men låsringen på kompressorhuset är verkligen inte kul, fyfan så man får svära när den ska monteras igen).


För att kolla om turbon är slut är det bara ta loss insugsröret från kompressorhuset och känns på axeln. Glappar det när man trycker/drar i axeln så är det dags för renovering. Upp, ner, höger, vänster (ja åt sidorna dvs) så är det normalt med lite glapp när det inte är något oljetryck (men inte mycket glapp, max 1mm).

ingår där lager också i dom kitten?

http://www.ebay.co.uk/itm/TD04-TD04L-TD … 1e6ea4de69
Allt som visas på bilden i annonsen följer med.
Dvs alla inre delar.

(förövrigt denna satsen jag köpte till min 13C-turbo, tog 3dagar att få hem)

jag beställde den renoveringsattsen och det borde va hemma innan fredag. frågan är nu, gjorde du det sj och behövde du ballansera den när du gjorde det? saken är den att jag har läst både och på alla olika forum, vissa säger att det är absolut kritiskt viktigt att lämna bort och ballansera den och vissa säger att det behövs inte, vad gäller? hur gjorde du?

______________________
Man lever bara en gång


Sök