2963
Sök

Glidar Bubbla dubbla Weber 44:or

Nytt år nya tag: FanFest och BugRun står med på "att göra listan", även bänkning av motor.....

139 652 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2015
luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 juli 2013
#201
Gött, funkar allt bra nu då? Jag är på färjan i kiel nu efter european bug-in o lite sånt.

Sjukt stor träff med tusentals luftkylda vws och hur stor marknad som helst :-)

Vill du köpa min växelspak? Jag hittade en scat dragfast till min bubbla.


490 Inlägg
5 juli 2013
Trådstartare
#202
DUDE!
Kanske ska köpa din gamla växelspak då?

O ja, det finns gott med saker kvar som inte är 100% klara, men vilken projekt-bil blir någonsin 100% när det inte finns några cash kvar och allt blir lite budget....?

Nu blir det inte så mycket Mek med bilen, jobbar både dag som kväll nu: som bartender på METALTOWN! Inte alls jobbigt.....
Torsdag, fredag och lördag.....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#203
Hej alla glada sommarfirare!
Jag firar in semestern med 12h tokmek i garaget med Mr Gay-Pete.

Började med att ta loss förknasarna och GRUNDLIGT göra rent dom denna gång...
GOGR # 1

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-aab86d684d58cd4dc66bbcabadb8d4c3.jpg


Sen sist jag körde en kort sväng hörde jag ett "knackande" ljud från motorn: typ ventil-knack pga av för löst ställda ventilspel.
Men det blev änna värre, och jag tog loss ventilkåporna och kände på spelet: INGET spel utöver 0,15 där inte?! 
Så såg jag att remskivan va lös?!
Då när jag tog loss den så såg jag varför....
GOGR #2
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-1276b04ff8364fb731cd25a3e7bb066b.jpg

13mm bulten hade skruvat ur sig och halvmåne-kilen hade lossat och filat ner sig....

Men det är inte allt, när jag skruvat ihop det igen med en ny halvmåne-kil. Så lät det fortfarande....






WTF är det då?
Kände mig vidare runt omkring motorn, men ingen plåt var lös eller så, så vi stängde av motorn.....
Men va fan !!
Det va nått som snurrade vidare hörde vi när motorn stannat, jag kände på kylfläkten om den va den som va lös, nä den satt fast, men jag hitta 50cm nr-plåt-belysnings-kabel i fläkten....
GOGR #3
Jaha, då är det bara EN sak kvar att kolla: svänghjulshelvetet!



https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-970bdb3e6185b72652920fb4b12ad5c3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-fa525b51e27fb113039b89781817c49d.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-01df43dacd6e42a444f456b5048ae475.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-1c5f0d22d0cefe51887c37bb7e4f0f0e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-7b924c8bb822dc4d65b4c2c0b66d9fa7.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-60e81f3eadf1b608d2c9bc5c4bd29480.jpg


Det visade sig att: efter vi tagit ur motor: ALLA fem bultar till svänghjulet hade gått av...... Skit!

(Har fått reda på nu i efterhand att dom ska dras med endast 60nm styck, jag drog dom med "kung å fosterland nm)
GOGR #4
Och mina gamla använda fick jag ej använda för att montera ihop det igen, för Mr Gay-Pete sa att det va nog en av anledningarna till att det gått som det gått.
Att jag använt begagnade bultar ( och även dratt dom för hårt).


Så då fick jag pilla med annat så länge, drog i en bult med gängtejp på i hålet som läckte olja:

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-1fba7b5ce6e6f2729ae2c2730f53485b.jpg

Och kapade av den, så den ej kommer vara ivägen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-6fd5f851c24d03d2219bf3c778d8fcd7.jpg


Kapade även bort en bit motorblock som låg väldigt nära generator remmen.


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-1a5d5f44532746e1605be85b34bcc634.jpg


Så här ser motorn/bil/ Mr Gay-Pete ut just nu.... Suck...

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-8c60a2d69e3c19a4a58653e7a3fe7bd6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-006e9bd321b74bca4cfa0ec43870cf31.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-cb670b1036bda370ac2d943406e7db8a.jpg



Så jag fick göra annat istället: som att montera om mina mätare i stereo-facket?
GOGR #5
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-6b763a7b50518849b5e4682e6cf5930c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ecee30882d38330e631dda6d9f7c02b8.jpg


Det blev ju hyfsat bra!


Imon drar vi igång med mer Mek!
Senast redigerat av robertfab (16 juli 2013)

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
16 juli 2013
#204
Kanske ska nämas att förutom rengöring av förgasare så ordnade jag rätt flottörnivå åt dug, som är det första man gör med förgasare, nya som begagnade, utöver isärmontering och rengöring.
Flottörnivån var 3mm för låg på ena och 4mm på den andra.
Air-bypass och blandskruvar stod också lite knasigt... Det blir liksom lättare att hitta fel om allt är rätt justerat från början :-)

Sådetså RobertFAG


490 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#205
Ja, självklart är det bättre när alla skruvar å nivåer är rätt inställda!
Den lilla turen motorn va igång efter rengöring och inställning av flottörnivå i förgasarna: då lät den jävligt rapp, mycket rappare än innan!
Tack för hjälpen Mr GayPete och PPR-Micke som va förbi å visa hur en slipsten ska dras (läs: hur en förgasare skall ställas in)....

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#206
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-b64e656a263e2d742fc91dd8f4309c63.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
26 juli 2013
Trådstartare
#207
Bilden ovan är de nya tändstiften jag monterat,
Och har även beställt nya svänghjulsbultar från Bilab i Kungälv (214kr) då Dalhems inte hade, men Dalhems hade en graderad remhjulsskiva.... Frågan som ploppar upp då är: vart är "noll-graders-markeringen" i blocket på T4:an?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
26 juli 2013
#208
Remskivan har jag här. Jag tänkte lämnat den idag efter jobbet men det blev så bråttom hem till crusing och utställning i Kinna så jag hann inte. Gött att du fick tag i svänghjulsbultar iaf smile

Du kan ju bara ställa motorn i öd på 1ans cylinder och rotorn mot hacket i kanten på fördelaren. Ta en stållinjal så du får mitten av rotorn mot hacket.


490 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#209
Lite garagemek har det blivit ikväll:

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-c5ed588b1ec060067dc7498166acc923.jpg


Bultarna har kommit till svänghjulet, så snabbt montera dessa, momentdra med 60nm, på med lamell å koppling, centrera lite så där på känn, lyfta upp motorn, jucka in den på plats, dra åt diverse bultar (4st), dra elen, pumpa fram soppa.... Och!!!???
Remhjulet är löst!?
WTF!?

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-8d920a8104aeda24e4e2391a17360c76.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ca7eb984dc728c0df1353f7b08374cdd.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-804f4f5e9c20ed9d019a2ef3af7fd036.jpg


Det visade sig att remhjulet hade släppt i centrum från själva hjulet,
Där det är slipat, är det ihopsvetsat nu.

Mekade på det, och startade bilen, som om inget hade hänt: tomgång med en gång! Remhjulet snurrade hyfsat rakt med.

Tog en provtur, lugnt å fint i början....
Gick väldigt jämt å fint? Mycket konstigt....
Sen jävlar!....    på 1:an och 2:an spann det hej vilt på grusvägen!
Varvräknarn jag har känns lite tvivelaktig måste jag säga, svävar lite som den vill.....

Filmade lite torrvarvning, det kommer i ett senare inlägg.

Ska bygga ett avknassystem till, typ: FATBOY,  för någon berätta för mig att man inte får sätta en katalysator på en gammal bil som ej var reggad med den org?
Stämmer det?

Jag menar: det är ju ändå bättre för miljön med en katt på än en vanlig ljuddämpare?

Så snart är det besiktning, och det vore kul att få gjort det nu i vecka så man kan åka till Vänerträffen!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 juli 2013
#210
Du är på tjörn nu alltså? Annars är jag i Göteborg och har din graderade remskiva i baksätet. Gött att den går ok då, varvräknare är ju autometer egentligen det enda alternativet som man kan lita på.. men kostar en slant.

Konstigt att den spinner på 1-2:an med cykeldäck på grusväg ^^


490 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#211
Visst: spinna med cykeldäck är ju ingen konst...
Men det kommer fetare sulor på så småningom, då får jag kanske ner kraften i backen?
Hehe!

När man sätter det i perspektiv så blir det ganska banalt....
Körde ju min gamle rallybil (Opel Ascona B, 2,0L motor på 220hk) på asfalt och brände däck, tillåmed på 3:an!!
DEN gick bra!!

Här kommer en bild på mätarna som alla är inkopplade och funkar.

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-3debac911eb05bacd3318f3839cfad0b.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

10 163 Inlägg
31 juli 2013
#212
Låter ju trevligt på med feta sulor nu bara smile

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=272072
Projekt tråden om pv 444an med luftfjädring förgasar turbo och plåt breddning mm mm kolla in om ni vill :D

490 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#213
Bygger avknassystem!

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-909659322e004c022b36b585d0d44d83.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
31 juli 2013
#214
Bra där att du tar tag i avgassystemet :-) SBP hade nog inte tyckt om din katalysator.. renande eller ej.. Det finns ju snygga kromade ändrör om du vill ha nåt fagrare avslut på den sen.

Hur går det med däcken då? Han från Tjörn.. Minns inte va han hette.. Eriks polare, hade 2 däck till mig som jag tänkte kränga på bak. Men jag vill ha bredare fälgar så jag kan slänga på mina breddade bakskärmar..


490 Inlägg
31 juli 2013
Trådstartare
#215
Vad tycke ni, Alternativ ett eller två som Besikningsavknassystem?

Alt 1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-b12760373d11f94b296287d4aa345315.jpg


Alt 2:
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-e2848f5720c395c32f46641e98d58f4d.jpg


4 tums slutet går ju annars lätt att skruva av på besiktningen om dom inte godkänner den, endast två skruv.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
1 augusti 2013
Trådstartare
#216
Så, idag blev avknasröret klart!
Helt klart besiktningsbart, och mycket tystare, nästa så tyst, så man tyckte det var väldigt behagligt att ta en tur idag...
Så jag åkte å tanka och tillbax, väldigt trevlig gång, visserligen så sticker tomgången upp när motorn börjar blir varm? Varför?
Men inte störande mycket, endast till 2000varv/m.

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-a30dba63805455ab7cdd94ce56afb7d8.jpg


Gjorde även ett fäste till ljuddämparn i hjulhuset, för annars blir det väldigt tungt för den enda rörklämman som är i första böjjen. Risken att det skakar/vrids av när det OFFALTLIGA vridmomentet kommer vid sinnessjuka accelerationer....
(Det där sista va uppenbarligen ett skämt)

Sitter en gummikudde med bult i varje ände som håller i överkant, plåten i den övre delen av fäste är avsiktligt av tunt material, så det kan svikta lite när motorn rör sig.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-af1a8275a4a1fb4c0abfacf592ffaeea.jpg

Och 4 TUMS kråmat slut är ju i fräckaste laget på en bubbla.
Hoppas bilprovningen inte tycker att det inte sticker ut för långt nu bara....

Det är en 2,5 tums rostfri dämpare som suttit på en Saab 9000 turbo innan.

Det som är kvar att fixa innan besiktning är:

1. blinkers vänster bak ur funktion
2. det kommer ingen spolarvätska
3. montera på motorluckan och koppla in nr-plåtbelysningen
4. hitta den bortsprungna hjulbulten, den är ca 4-5cm kort, lätt högervriden, nån som sett den?
5. Höger halvljus pekar neråt, gängorna har gått i justerskruven



En tanke jag har: Passagerare stolen är ju lite glappig i sina bakre fästen pga att dom plastskenorna är borta, vad säger Bilprovningen om det tro?

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
1 augusti 2013
#217
Att tomgången höjs beror på att den kommer upp i temp och spjällen då är för mkt öppna. Du får stänga dem exakt lika mkt på båda sidor.. börja med 1/4 varv. Detta kommer innebära att den går sämre kall, men det får leva med utan.

Blinkers lär ju bara va lampan om den funkar bak och på andra sidan.
Spolarpumpen funkar? För du har elpump i din eller? Annars får du montera en från tex biltema.
motorluckan har du väl fästen till? Eller tänkte du sätta dit "porsche-luckan"?
halvljuset blir ju kinkigare utan gänga i justerskruven..

Du kanske borde åka förbi en bilverkstad också och kolla co-halten på tomgång när den är varm.. för att sen justera blandskruvarna.. så du inte åker på för högt co-värde.
Senast redigerat av Peter_Eriksson (1 augusti 2013)


490 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#218
Parkeringljuset fixat: det hade gått av ett stift i själva hållare, så strömmen kom inte fram.
Men jag löste det....
Jag lödde på ett eget...
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-51165c2206056e047406fe38d401cf3b.jpg


Hjulbulten löste jag genom att sätta på en kromad nav kåpa....
så syns det inte att det fattas en hjulbult.



Så imon morgon bär det av till VWänerträffen...!
YEY! Första VW-träffen sen jag skaffa bilen i slutet av november!
Bättre sent än aldrig!

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
3 augusti 2013
#219
Du skulle satt igång med bilen när du köpte den, som jag sa.. men du tyckte det var SÅÅÅÅ gott om tid ;-)

Bara besiktning och sen lite nya sulor på azev-fälgarna då.

Hade tänkt vi skulle mötas upp i Kungälv, men då är du väl redan i Vänersborg..


490 Inlägg
3 augusti 2013
Trådstartare
#220
YEESSSSS!
Påväg till VWänerträffen!

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-001111195e9a17fb9d3cab7cac1c59d3.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ed1969104ce91a9ac214ffd189d0034a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-975e3d884f36e6e6bde3e191487ac681.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-b72fe236037d757092439c98578a673b.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ac1edf98fdd86d51eadef63b5b91979a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-e3d11c2bbf22c33d6651cbd86e7233c6.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-790ad83b2ef09f40321ac3602ea91c3f.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-a71fea83f1f69cdefd6f0586025eb71a.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-2ce0df6329a4a90d8cb465a1b52f69a6.jpg


Härlig känsla att köra sin bil som man själv mekat ihop, med lyckan är kort:

Svänghjulet hänger löst nu igen, kände att det rassla lite lätt påväg upp, och nu när jag starta å torrvarvning: så hörde jag ett ljud jag kände igen....

Ångest.....

Tog en livlina och ringde en vän,
Tjejen åkte till tappen å hyrde ett släp....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök