Hej alla glada sommarfirare!
Jag firar in semestern med 12h tokmek i garaget med Mr Gay-Pete.
Började med att ta loss förknasarna och GRUNDLIGT göra rent dom denna gång...
GOGR # 1
Sen sist jag körde en kort sväng hörde jag ett "knackande" ljud från motorn: typ ventil-knack pga av för löst ställda ventilspel.
Men det blev änna värre, och jag tog loss ventilkåporna och kände på spelet: INGET spel utöver 0,15 där inte?!
Så såg jag att remskivan va lös?!
Då när jag tog loss den så såg jag varför....
GOGR #2
13mm bulten hade skruvat ur sig och halvmåne-kilen hade lossat och filat ner sig....
Men det är inte allt, när jag skruvat ihop det igen med en ny halvmåne-kil. Så lät det fortfarande....
WTF är det då?
Kände mig vidare runt omkring motorn, men ingen plåt var lös eller så, så vi stängde av motorn.....
Men va fan !!
Det va nått som snurrade vidare hörde vi när motorn stannat, jag kände på kylfläkten om den va den som va lös, nä den satt fast, men jag hitta 50cm nr-plåt-belysnings-kabel i fläkten....
GOGR #3
Jaha, då är det bara EN sak kvar att kolla: svänghjulshelvetet!
Det visade sig att: efter vi tagit ur motor: ALLA fem bultar till svänghjulet hade gått av...... Skit!
(Har fått reda på nu i efterhand att dom ska dras med endast 60nm styck, jag drog dom med "kung å fosterland nm)
GOGR #4
Och mina gamla använda fick jag ej använda för att montera ihop det igen, för Mr Gay-Pete sa att det va nog en av anledningarna till att det gått som det gått.
Att jag använt begagnade bultar ( och även dratt dom för hårt).
Så då fick jag pilla med annat så länge, drog i en bult med gängtejp på i hålet som läckte olja:
Och kapade av den, så den ej kommer vara ivägen.
Kapade även bort en bit motorblock som låg väldigt nära generator remmen.
Så här ser motorn/bil/ Mr Gay-Pete ut just nu.... Suck...
Så jag fick göra annat istället: som att montera om mina mätare i stereo-facket?
GOGR #5
Det blev ju hyfsat bra!
Imon drar vi igång med mer Mek!