3543
Sök

Glidar Bubbla dubbla Weber 44:or

Nytt år nya tag: FanFest och BugRun står med på "att göra listan", även bänkning av motor.....

139 656 Visningar
Uppdaterades senast 29 mars 2015
490 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#161
Grejer jag fixat ikväll:

Tagit reda på om den får för mycket soppa: nej
Kollat så att den inte flödar igenom soppa: nej.

Startat å kört på tomgång, tills den tvärdog?
WTF!?
Gnistan försvann, efter felsökning så vi att brytarspetsen under rotorn i fördelarn hade smällt.....?
Ok, då byter vi lite grejer, men ingen gnista, efter ett par timmar så orka jag inte mer.


Så den får stå i hemma i helgen.
Kommer ändå åka till FanFest i Borås, men med polarens gula Bubbla.

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

490 Inlägg
23 maj 2013
Trådstartare
#162
Eriks Bubbla!
Nytrimmad med en ny fin ventilkåpspackning och Redbull burkar monterade på kylkanalerna baktill på fläktkåpan!


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-904240848e69db2157f9c900637f7426.jpg

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
24 maj 2013
#163
Du hade ingen kondensator till brytarspetsen? Det brukar väl va anledningen till att den smälter..?

Nu när du har lite mer tid, satsa på bättre tändning.. Antingen min bosch 009 eller en svda utan vakuum på ebay.

Trist att du inte får köra egen bubbla, men du att det fanns backup.


1 702 Inlägg
27 maj 2013
#164
En liten film på begäran.

Senast redigerat av Skruvar till det (7 juni 2013)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
29 maj 2013
Trådstartare
#165
Så där!
Hittade gnistan jag tappat, den låg i en annan fördelare...
Här är bild från första provisoriska provturen:

Påväg ut ur garaget, nervigt!
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-653cc9fc69ef7fad23eb72bf3758531f.jpg

Och här är vi färdigkörda.
https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-24460cc1604dd9bd26f76a3bb84d5949.jpg


Spott å fräs i motorn, inget går jämt än, men den fungerar.
Lite sporadiskt mekande ifrån mitten av november tills nu, har äntligen gett nått!
Härligt!


Missade att ta mig till FanFest med bilen förra helgen, men nu siktar jag på BugRun istället om 1,5vecka.

En hel del inställningar kvar att göra för att motorn ska gå rent.

Det som ska köpas för att bli klar är:
Bakdäck (255:or)
Passagerarstol
Remskiva med gradering
Tändstift

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
31 maj 2013
#166
En till video på begäran.
Här är de första metrarna med nybyggda typ4 motorn till bubblan.

Senast redigerat av Skruvar till det (7 juni 2013)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

490 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#167
Men röv vad sent det blev idag!

Mycket gjort, här kommer bilder:


Fick en 009-fördelare av Peter idag, körde hem å skruva ihop den med delar från min som satt på bilen, lite trixande där, sen visade det sig att jag fick flytta kuggdrivhjulet som sitter under fördelarn några hack för att den skulle bli "nollad" ihop med resten på motorn vid TDC.
Fixade det, flytta runt lite tändkablar, och vips så va han igång efter lite "finjustering" av tändgrader (vred på fördelarn undertiden nån körde på starten, tills den starta)

Gött att slippa vaccumklockan på fördelarn.
Nu va det provtur igen, och den gick bättre än sist men det känns som om en cylinder inte vill vara med. Har gnista på alla stift, men kanske stopp i ena förgasarhalvan?


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-5861561add21aebb04a98fbdbfbc1176.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-6d4fcee1e594328a22bdeb43f78a6ad7.jpg




Fick för mig att det måste göra nått åt att det bara är en stol i bilen, så hitta ett fyrkantsprofil järn i en hög under bänken och började kapa upp små bitar som skulle bli ett stolsfäste till rallystolen.

Nu sitter jag ca 15cm från bottenplattan. Och ryggstödet på rallystolen ligger imot baksätet, så där blir det trångt om nån bestämt sig för att åka bakom förarn...


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-b5584d286a62932048ab2f2e1eb6329c.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-d7eb34821307c6a506e30f8ecabc9cb4.jpg



Den ena bilden är när stolen står på bottenplattan, och den andra är när fästet är monterat.

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-0eea1f371eb73c08b12840875e60a98e.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-911c16836d3fe45a53c38151672860a9.jpg



Baksäte och passagerarstolen är monterade nu, vilket jävla Mek det va att montera baksätet och ryggstödet. Undrar om det ens är till min modell...

https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-ee8671bb531beb06161d3c481ce868bb.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-34a4866cdccbb50a1cee1eb86617b535.jpg




FanFest missade min bil, jag var visserligen där å drack den goda drycken CaptenMorgan å Cola.

Nu är frågan: kommer min BILFAN att missa BugRun med?
Känns väldigt osäkert att åka ca70mil på "första turen" med bilen när den inte går rent och inga mätare är inkopplade än.

Jag har en kväll till på mig i garaget för att fixa till det sista, sen får vi se hur det går.

Annars tar jag nog hojen till BugRun.
Nån som vet vad det ska bli för väder den helgen....?

Kvar att göra:

#Koppla in div mätare och "on-OFF"-knapp till bensinpumpen.
#Besiktiga
#Montera 17 tummarna, samt få tag på 2st 255:or innan.
#fixa all el till alla lampor, nu lyser det lite här å var....
#ställa in förknasarna, och tomgången
#tvätta och polera, det finns visserligen lite spackel kvar från förra ägarn, och det måste ju slipas ner och lacka över först.

Nått borde jag hinna imon kväll....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
5 juni 2013
#168
Ja sa ju att du hade plattjärn liggandes.

Klart du ska åka med bubblan, litar du inte på ditt bygge:)

Passagerarstolen kan du ju bara klä om i svart för den ser redan sportig ut och passar ihop med rallystolen.

Idag antar jag att du kommer sova gott i lastbilen om du var hemma så sent.

Sen bör du nog fota med blixt inne i bilen för det är mörka kort nu.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 juni 2013
#169
Brukar oftast inte bara bli fel på en sida.. De har gemensamt flottörhus och nålventil, men egna munstycken.
Men kolla munstyckena, ta ur dem, rengör och blås ur dem. Det är lätt att det kommer in nåt litet skit och så små hål (0,50mm på lågfart) blir LÄTT blockerade. Kolla så att acc-pumpen ger soppa på båda sidor. Det kollar du genom att du pumpar gasen några ggr och tittar ner genom förgasaren. OBS, gör aldrig detta med motorn igång.. En förgasarsmäll och du ser ut att ha genomgått cellgiftbehandling.

Efter att du kollat munstycken och acc-pumpar så varmkör bilen (egentligen borde du justera tomgången nu, men det tror jag inte du kommer göra). Sen dra en repa på 2000rpm, stäng av UTAN att låta den gå på tomgång, kolla stiften.

Gör likadant på på 3-4-5Krpm. mer än 5krpm lär du väl inte varva nu ändå.

Här ser du hur stiften ska se ut.
http://www.classicinlines.com/SparkPlugs.asp

http://www.classicinlines.com/images/plugs/14.jpg


490 Inlägg
5 juni 2013
Trådstartare
#170
Måste montera varvräknare först😉

Den du köpte Peter, på Racetema: är den ok?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
5 juni 2013
#171
Ja, varvräknaren känns helt ok, iaf för det priset. Om den visar exakt rätt vet jag inte.. men den är stabil iaf.


490 Inlägg
6 juni 2013
Trådstartare
#172
Så, mitt i natten igen....
Känner stressen inför BugRun 2013....

Men fick fixat lite på listan:

Oljetrycksmätarn och oljetempmätarn är inkopplade och provisoriskt monterade PÅ instrumentbrädan med lite hjälp av silvertejpen....


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-85fe7e18e39f990cd61bf5d6bbc47a32.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-d99c5f6de2ecb9aac6755c7441bfaef4.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-45d5b7c48eba203f97126ff74742ccdc.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-0d6ee01199a122a1c46cdd8e46c55325.jpg



Leta som fan efter ljuset på bilen, det låg gömt långt ner i kabelhärvan, men jag såg ljuset i tunneln och hitta alla nödvändiga ljus som, parkeringsljus, halvljus, bromsljus och blinkers.....

Men det va många säkringar som gick innan jag hitta felen....
Några fel var mina: GOGR...
Några fel var bara jordfel, eller vissa lampor va inte ens inkopplade.


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-a34345f66f5178a7dde8cef3a63acde2.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-d4173bc24ad21696f092ebe9d253ac17.jpg


https://www1.garaget.org/gallery/images/9/8427/8427-959f3d3959bedf95200426cfb3af3a55.jpg



Så: några punkter blev gjorda iaf, inte helt nöjd med tändningen, tomgången har försvunnit, och istället så går den VÄLDIGT mycket bättre på högre varv nu, varför?

Gjort rent munstycken, det visade sig att det va F11.

Lite osäker om jag ska ta bilen till BugRun eller inte. Ångesten hänger kvar några dagar till...
Vill inte köra ras på motorn påväg dit....

Postat från min mobiltelefon via m.garaget.org

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

Bygger & trimmar buggy från grunden
109 Inlägg
6 juni 2013
#173
ser riktigt bra ut! smile hur många kubik och hk har du i motorn?, är det meningen att den ska ha den "sleeper" looken med smala hjul osv eller kommer det ändras? tongue

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2013
#174
Bra jobbat Robert! Några provisoriska installationer får man lov att göra under stress smile Jag har själv en kabel som ligger över golvet till varvräknaren eftersom jag inte hunnit dra igenom kabelkanalen.. Bl.a.

Att den går bra på högre varv men inte tomgång behöver inte nödvändigtvis bero på tändningen.. utan kan vara förgasarinställning som behöver göras.

F11 är bara emulsionsröret som sagt och det är standard. Emulsionsröret blandar luft och bränsle. Luften tar den in genom luftkorrigeringsmunstycket som sitter i toppen på det, längst ner sitter huvudmunstycket som tar in soppa.
Eftersom du inte ska varva så mkt nu så är inte luftkorrigeringen det viktigaste, runt 180-200 så bör det funka.
Lågfart sitter som sagt på sidan av förgasarna bredvid bränsleanslutningen.

Men det viktigaste är att kolla om flottörnivån är rätt, annars funkar ingenting bra oavsett inställningar och byte av munstycken. Du får skruva av locken på förgasarna och använda ett borr i rätt diameter. Det håller du mot locket och lyfter flottören medan du blåser i bränsleanslutningen. Då ska den stänga när flottören går emot borret, inte tidigare och när den är emot ska det inte gå att blåsa igenom. Borr använde jag eftersom det finns i lämplig diameter. börja med tex 1mm mer än det du ska ha, sen rätt diameter (11mm BÖR det vara i ditt fall). Man böjer ett metallbleck som sitter mot nålventilen och kollar igen. Lägsta nivån ska vara 32, den ska alltså inte kunna sjunka mer än att det är 32mm från locket (med packning) till flottörens yttersta kant.


luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
6 juni 2013
#175
teilmann: Det är en typ4 bussmotor på 2L. Med rätt bestyckning och allt stämmer bör han ha ca 150hk. Det ska på fräckare fälgar vad jag vet.. om det dyker upp några däck smile


490 Inlägg
7 juni 2013
Trådstartare
#176
MEN RÖÖÖÖÖV!

Det blir INTE att åka till BugRun med min glidar bubbla.....
Den känns alldeles för osäkert... 

Får åka Saab 95 istället... Inte fy skam det heller!

"Skruvar till det" kommer lägga upp en video på hur illa och ojämt den går....

Jag är både ledsen och besviken på mig själv att jag ej haft ekonomin och tiden att slutföra mitt projekt inom utsatt tid.
Men som med alla projekt jag tar mig an: så blir det sällan som jag tänkt mig från början, bara att gilla läget, bita ihop och komma igen.

Vi syns på 30år jubileet av BugRun på fredagskvällen.
Jag åker från Gbg kl16 om det finns intresse att åka med eller samköra?

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!

1 702 Inlägg
7 juni 2013
#177
Det kommer en liten video när jag kommer till jobbet.
Hoppas jag kan lägga in den som ett videoklipp direkt i tråden denna gång, vet inte vad som blir fel varje gång.
Det har varit långa nätter in i det sista nu för Robban , segt att snubbla på mållinjen.

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

1 702 Inlägg
7 juni 2013
#178
Liten video på begäran.
Kolla avgasröret,det är hett!


Senast redigerat av Skruvar till det (7 juni 2013)

Tack till C_Lazer, C Sutt, Robertfab, Peter_Eriksson och alla andra.
Tommy Out.

luftgekühlt für alle
3 068 Inlägg
7 juni 2013
#179
Bli inte ledsen.. men du får skruva av förgasarna helt, plocka isär dem helt, rengöra och kolla ALLA munstycken, acc-pumpmembran osv. Sen får du ställa alla spjäll exakt likadant. kolla så de är lika mkt öppna (i princip stängda). Sen är det nog nytt länkage eller stora mods på det du har. Logmech is the shit om man vill ha synkade förgasare.. Sen får du nog se över blandskruvar etc.

Vad jag kan höra låter det som att den inte går alls på tomgångskretsen utan du måste sparka igång den med lågfart genom att öppna spjäll, vilket också bidrar med att du ger soppa genom accpumpen.

Weberförgasare ÄR avancerade grejer, svårare att få till än mappbart sprut om man inte kan sin skit.


490 Inlägg
9 juni 2013
Trådstartare
#180
Det känns som om det vore skit i förgasarna....

Går ojämt efter rengöring av blandskruvarna, och tomgången är borta...
Den här gången har jag tappat tomgången....!

Citat 1: -Om du vågar gasa fullgas, så har du inte trimmat tillräckligt!
Citat 2: -Har du inte döda flugor på sidorutorna, har du inte kört fort nog!
Citat 3: -När du kör så fort du kan och känner att du har kontroll, då kör du för sakta!
Följ Mitt Bubbla Projekt: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=265896 Slide in, Burn OUT!!


Sök