4305
Sök

M50, vatten försvinner

141 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#1
God middag!

Har ett lite konstigt problem på min E34, tycker kylarvattnet försvinner hela tiden.

Tidigare ägare har bytt kylare, helt ny och ser jätte fin ut, men jag vet ju inte varför den är bytat. Kanske det har kokat osv, ingen aning.

Har perfekt temp, får värme hela tiden i kupen, den varnar inte för låg nivå, men ser att det är galet lite vatten. Nivågivaren vet jag fungerar då den varnat tidigare. Fyllde på för inte så länge sedan i somras, sen blev bilen avställd, så har inte gått jättemycket.

Någon som har något tips?

Mvh


Diagnostekniker
2 710 Inlägg
17 februari 2013
#2
Kolla kylarslangar och om oljan luktar glykol.

Mvh

Up the RA

132 Inlägg
17 februari 2013
#3
Jag har två teorier, det ena att föregående ägare bytt en läckande kylare
och inte luftat systemet ordentligt. Det är lite knepigt på dessa motorer.
Det andra är att motorn gått varm pga trasig kylare och resulterat i läckande
topplockspackning. Förbränningsgaserna trycker då hela tiden ut kylarvätskan.

141 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Kolla kylarslangar och om oljan luktar glykol.

Mvh

Kylarslangar osv är hur täta och fina som helst. Oljan lukar inte glykol alls faktiskt, luktar som den ska.

kgk skrev:
Jag har två teorier, det ena att föregående ägare bytt en läckande kylare
och inte luftat systemet ordentligt. Det är lite knepigt på dessa motorer.
Det andra är att motorn gått varm pga trasig kylare och resulterat i läckande
topplockspackning. Förbränningsgaserna trycker då hela tiden ut kylarvätskan.

Kan ju även vara så, men tycker inte att där finns någon luft kvar i systemet. Har stabil temperatur, och får jätte go värme konstant i kupen som sagt, men visst, man vet ju aldrig. Teori 2 är ju givetvis också möjlig, men borde inte det märkas på något vis prestanda/defekt?


132 Inlägg
17 februari 2013
#5
Det är inte lätt att veta om det finns en luftficka eller ej. Finns den kokar
kylvattnet lokalt och övertrycket går ut i expansionskärlet.
Värmesystemet har en egen cirkulationspump som fungerar så länge det
finns vatten att pumpa runt.
Vid normal körning märks inte en liten läcka i topplockspackningen.

Kolla skvallerstrålen i expansionskärlet vid varm motor och lite höjd
tomgång. Kommer det luftbubblor där är det något av de tidigare nämnda
felen.

141 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#6
kgk skrev:
Det är inte lätt att veta om det finns en luftficka eller ej. Finns den kokar
kylvattnet lokalt och övertrycket går ut i expansionskärlet.
Värmesystemet har en egen cirkulationspump som fungerar så länge det
finns vatten att pumpa runt.
Vid normal körning märks inte en liten läcka i topplockspackningen.

Kolla skvallerstrålen i expansionskärlet vid varm motor och lite höjd
tomgång. Kommer det luftbubblor där är det något av de tidigare nämnda
felen.

Ehm, okej okej hmm

Vid endast tomgång kommer där inget vatten, inget som man ser rinner ut iaf. Vid varvning så börjar det rinna en del, inga bubblor eller liknanade dock


132 Inlägg
17 februari 2013
#7
Prova även för säkerhets skull att lossa luftningsskruven på
expansionskärlet, om det då väller upp vatten i jämn takt eller
stötvis.  Kommer det jämnt och det inte finns dropp någon annan
stans runt motorn har jag nog inte fler idéer.


Sök