3429
Sök

Felaktiga avgasvärden på en Golf 2a

DMNDphoto
727 Inlägg
17 februari 2013
Trådstartare
#1
Hej!


Jag har en Golf 2 årsmodell 1989 med 1.8L RP motorn.

På senaste besiktningen (Innan jag ägde den) fick bilen nerslag på att den bl.a hade för höga avgasvärden och det ska jag åtgärda då. Jag tänker inte fuska mig igenom bes med k-sprit/etanol.

Det med felaktiga avgasvärden på Golf 2or verkar inte vara allt för ovanligt men vad är den vanliga orsaken?

Jag har läst om att det brukar vara förgasarfotspackningen som gett sig och kan det stämma?


Jag har hittils bytt lambdasonden.

Mina värden såg ut såhär :

Miljökontrollvärden (gränsvärden inom parentes):
CO 7,4 (0,5) HC 271 (100)
CO 2500 7,7 (0,3) LAMBDA 0,80 (0,97-1,03)

Vad kan det troliga felet vara och vad rekommenderar ni mig att byta för att få dom inom acceptabla gränser?

Jag ska beställa insugspackning och grenröspackning iaf så jag kan byta det.


Mvh /Mattyyy

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

188 Inlägg
17 februari 2013
#2
bytt katten

DMNDphoto
727 Inlägg
18 februari 2013
Trådstartare
#3
FordPer skrev:
bytt katten

Så det kan vara den som spökar alltså?


Värt att tillägga är att det sitter ett Ferrita 2,5" rostfritt avgasrör från grenröret och det är ett rostfritt extraktorgrenrör, toppen är även planad och portad. Fast den har gått igenom med dom prylarna förut.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

170 Inlägg
18 februari 2013
#4
När är det bytt olja och luftfilter på den

41 Inlägg
18 februari 2013
#5
Lambda 0.8 = den går fett, åtgärda det först å främst


1 Inlägg
18 februari 2013
#6
Lunchman skrev:
Lambda 0.8 = den går fett, åtgärda det först å främst

Snålt menar du väll? tongue

41 Inlägg
19 februari 2013
#7
nä 0.8 är fett, 0.8 - 0.85 brukar man ligga på fullast på en turbo bil...


Racebo
420 Inlägg
19 februari 2013
#8
lambdan ligger ju under gränsen? (0.97-1.03)
så den är ju inte jätte relativ? kolla dom andra först så kanske lambdan blir bättre sen!

Kolla in mitt 855:a projekt som ska bli till en V70 och släng gärna en komentar:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260405
Kolla även in mitt andra projekt där jag håller på med en 960 som ska få sig en T5:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3562952

41 Inlägg
19 februari 2013
#9
Den skall ligga innom gränsen, 0.8 är dyngfett, så fet blandning är det inte konstigt med oförbrända kolväten(HC h=väte c=kol).


Forummoderator
9 299 Inlägg
19 februari 2013
#10
Låter som om den chokar? Som Lunchman säger så går den väldigt fett och det är nog grundorsaken.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.

DMNDphoto
727 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#11
Yes som ni säger går den väldigt fett. Jag bytte ju lambdasonden på bilen och kan det hjälpa mot lambdavärdet?

Annars misstänker jag att choken fastnar/ligger i så att den går fett men om det är så då undrar jag hur åtgärdar man detta?

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

41 Inlägg
19 februari 2013
#12
Vad är det för motorstyrning på en sån där? Självklart kan det vara fel på lambda sonden så den TROR bilen går snålt och ger på mer soppa men nu borde det ju inte vara det om du bytt den.


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
19 februari 2013
#13
Lyssna på Lunchman. Den får uppenbarligen galet mkt soppa.
Rent spontant - Tempgivare för kallstartspridare?

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

DMNDphoto
727 Inlägg
19 februari 2013
Trådstartare
#14
Lunchman skrev:
Vad är det för motorstyrning på en sån där? Självklart kan det vara fel på lambda sonden så den TROR bilen går snålt och ger på mer soppa men nu borde det ju inte vara det om du bytt den.

Jag vet faktiskt inte. Jag kan kolla upp det. Du missförstod mig när jag sa att lambdan var bytt för jag menade att jag har bytt den efter besiktning så nu sitter det en fräsch lambda på.

Läste på vwgolf och gtiklubben och där pratade dom om en blå givare som brukar kunna ge problem och det kan nog då vara den givaren som LeafBox pratar om.

Jag ska ta och forska vidare i det och kolla om den ser trasig ut på något sett.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

10 Inlägg
22 februari 2013
#15
Byt förgasarfotspackning, den kostar typ 130 spänn på mekonomen och jag har bytt fler än jag kan räkna på fingrarna.
Om den drar tjuvluft via packningen så reagerar lambdasonden på det och skickar på mer soppa, därav den feta blandningen.
Sen säger jag inte att det säkert är felet, men det är en VÄLDIGT bra start innan du drar igång med vidare felsökning.
Mvh Mattias


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 februari 2013
#16
saikkonen skrev:
Byt förgasarfotspackning, den kostar typ 130 spänn på mekonomen och jag har bytt fler än jag kan räkna på fingrarna.
Om den drar tjuvluft via packningen så reagerar lambdasonden på det och skickar på mer soppa, därav den feta blandningen.
Sen säger jag inte att det säkert är felet, men det är en VÄLDIGT bra start innan du drar igång med vidare felsökning.
Mvh Mattias

Uhm, om det finns en lambdasond på bilen så sitter det nog ingen förgasare på den oxå, hur skulle den sonden funka? tongue
Senast redigerat av LeafBox (22 februari 2013)

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

DMNDphoto
727 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#17
saikkonen skrev:
Byt förgasarfotspackning, den kostar typ 130 spänn på mekonomen och jag har bytt fler än jag kan räkna på fingrarna.
Om den drar tjuvluft via packningen så reagerar lambdasonden på det och skickar på mer soppa, därav den feta blandningen.
Sen säger jag inte att det säkert är felet, men det är en VÄLDIGT bra start innan du drar igång med vidare felsökning.
Mvh Mattias

Okej då är det som jag hört då. Sitter faktiskt just nu och käkar pizza med han som ägde bilen för 3 ägare sen och han sa att den packningen var otät när han ägde bilen så han lagade den som en tillfällig lösning för det var slut på mekonomen och ja tillfälliga lösningar vet nog vi alla hur dom brukar sluta...

Blir definitivt att klicka hem en sån packning, insugspackning, grenrörspackning och ett nytt luftfilter innan jag besiktar den igen.

https://www.facebook.com/dmndphoto
Projekttråd på min luftkylda Folkabuss ifrån -73! Från original till slammad partybuss.
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=282710

10 Inlägg
22 februari 2013
#18
Det är en elektrisk förgasare med en/två spridare i för att dra det i korta drag. så istället för ett vanligt spjällhus så är den utformad som en förgasare. Så sond finns det ju! kalla det spjällhuspackning om du vill men den heter förgasarfotspackning smile


Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
22 februari 2013
#19
saikkonen skrev:
Det är en elektrisk förgasare med en/två spridare i för att dra det i korta drag. så istället för ett vanligt spjällhus så är den utformad som en förgasare. Så sond finns det ju! kalla det spjällhuspackning om du vill men den heter förgasarfotspackning smile

Jaaaa just ja. Eller som dom själva kallar det "Central insprutning" tongue
Glömde totalt bort, my bad

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

10 Inlägg
22 februari 2013
#20
LeafBox skrev:
saikkonen skrev:
Det är en elektrisk förgasare med en/två spridare i för att dra det i korta drag. så istället för ett vanligt spjällhus så är den utformad som en förgasare. Så sond finns det ju! kalla det spjällhuspackning om du vill men den heter förgasarfotspackning smile

Jaaaa just ja. Eller som dom själva kallar det "Central insprutning" tongue
Glömde totalt bort, my bad

ja precis! smile Jobbar på VAG så har fått förklara det för ett gäng kunder men alltid lika svårt med alla dessa utryck!
sorry om jag verkade otrevlig, det var i all välmening iaf!



Sök