3442
Sök

Ta ur motor - golf 3?

327 Inlägg
21 februari 2013
Trådstartare
#1
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179268/179268-38372b90d93533ebb72cdc26bd7c3c91.jpg

Som bilden visar, är mitt block tror jag de heter(?) rätt rostigt, så tänkte om det är jätte svårt för en nybörjare att slänga ut en 2.0 motor , och i med den igen?

För antar att de måste bli lättare att fixa rosten när motorn är ute!

112 Inlägg
21 februari 2013
#2
frågan är varför du ska göra det? ser ju ut som det är mellan topp och block.
Senast redigerat av Mankan87 (21 februari 2013)

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 februari 2013
#3
Mankan87 skrev:
frågan är varför du ska göra det? ser ju ut som det är mellan topp och block.

Imellan? Det är ju själva blocket som är rostbelagt, frågan är varför. Har den stått parkerad i en sjö?

Men ontopic, tumregel är att behöver man fråga om avancerade ingrepp så bör man låta bli.
Som erfaren skruvare med tillhörande utbildning så tänker man att det inte så illa, men det är en massa saker som nybörjaren inte tänker på som kan ställa till problem.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

490 Inlägg
21 februari 2013
#4
den tumregeln va väl bland det dummaste jag någonsin har hört, hur i helvete ska man då lära sig något? därimot så borde du ha någon mek kunnig med dig om du så gärna vill göra det!

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 februari 2013
#5
sonaxvax skrev:
den tumregeln va väl bland det dummaste jag någonsin har hört, hur i helvete ska man då lära sig något? därimot så borde du ha någon mek kunnig med dig om du så gärna vill göra det!

LeafBox skrev:
Men ontopic, tumregel är att behöver man fråga om avancerade ingrepp så bör man låta bli.

Precis som att man inte börjar sin läkarutbildning med en hjärttransplantation eller sin flyglicens med att flyga 747.
Man kanske ska börja i rätt enda så att man minimerar risken med att göra ett misstag pga bristande kunskaper.

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

490 Inlägg
21 februari 2013
#6
kan det ha varit därför jag skrev att han skulle ha med sig någon kunnig tro?

116 hk och en svetsdiff är allt som behövs.

112 Inlägg
21 februari 2013
#8
LeafBox skrev:
Mankan87 skrev:
frågan är varför du ska göra det? ser ju ut som det är mellan topp och block.

Imellan? Det är ju själva blocket som är rostbelagt, frågan är varför. Har den stått parkerad i en sjö?

Men ontopic, tumregel är att behöver man fråga om avancerade ingrepp så bör man låta bli.
Som erfaren skruvare med tillhörande utbildning så tänker man att det inte så illa, men det är en massa saker som nybörjaren inte tänker på som kan ställa till problem.

så du menar att det inte är rost på toppen?

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
21 februari 2013
#9
Nja, aluminium rostar inte. Men den verkar lite allmänt skitig och oxiderad

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

194 Inlägg
21 februari 2013
#10
Inte speciellt svårt,

Lossa slangar, kablar och vajrar, lossa motorfästen, lossa grenrör, lyft ur motorn.
Underlättar om du tar bort hela fronten så behöver du inte lyfta så högt.

Märk allt du tar bort samtidigt som du gör det, eller ta kort, så blir det enklare när det ska tillbaka.

Sen omvänd ordning när du ska i med allt, men som skrivet ovan känner du att det känns riktigt svårt, ta med en kompis som gjort liknande saker förut.

Ta ut motorn tar nog en dag om det är första gången man gör det.

5 710 Inlägg
22 februari 2013
#11
Ja att få ur motorn är en sak...men att fixa till rosten är en annan. Skall det göras ordentligt måste hela motorn isär, block blästras-->tvättas--> målas och sedan ihop igen.
För att göra detta måste du riva HELA motorn och det är en operation på 5/5 på svårighetsskalan.
Jag antar att denna golf inte är i mint condition i övrigt?
Då är mitt tips....skit i rosten och lägg din tid och pengar på något annat.

MVH Jonas
..............


Sök