3267
Sök

Ryckig gång, seg gasrespons och dör på tomgång ibland (940 -96)

105 Inlägg
22 februari 2013
Trådstartare
#1
Jag sliter mitt hår!

Min bil som gått som en klocka ett bra tag nu har börjat strula igen. Först upplevde jag den bara som väldigt trött och seg på låga varvtal. Nu har det blivit värre, den går ryckigt på varv under 2000. Frikopplar jag kan den dö på tomgången. Står jag still med växel ur så är tomgången ojämn, pendlar från 700 till 1500 varv, ibland dör den men ibland orkar den igång precis innan den dör.

När jag gasar är det som sagt väldigt seg respons, bilen rycker och hackar rejält, speciellt på växel 2 och 3.
Jag provade att gasa rejält på trean och vid 100 km/h har jag 4000 varv och sen blir bilen slö igen och det går väldigt segt att få upp till 4500 varv och öka farten, trots att jag har gasen i botten. På femman går den bättre.

Att starta från stillastående är en rysare, jag får slira koppling och ha gasen i botten för att bilen ska orka hålla varvet uppe och ta sig framåt. Får jag bara lite rull och kommer över ett visst varvtal då jäklar blir det tryck i den igen..

Vore kul med lite tips på vilka saker det kan vara. Mycket är bytt på denna bil men den har väl rullat ca 2000 mil sen jag bytte de här grejerna  (Tändstift, fördelarlock rotor, tändkablar, bränslefilter, lambdasond,  olja/filter (1400 mil sedan) och även vevaxelgivare har jag för mig..  Startmotorn är också bytt. Batteriet är också hyfsat nytt och har inte laddats ur någon gång.

Jag har fått olika förslag på vad det kan vara av diverse människor som är nästan lika okunniga som jag "tändstift, smuts i tanken, smuts i motorn, tändkablar, växellåda (!) osv..

hmm

EDIT: Glömde tillägga att nu idag har även lambdalampan börjat lysa och den lyser konstant nu. Och att även LMM är bytt i somras.
Senast redigerat av Lesliey (22 februari 2013)

105 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#2
Ingen som har några teorier? Jag är beroende av den här bilen och behöver dessutom dra släp med den i veckan. Vad skulle det kunna vara som är fel? Vad bör jag byta först? Jag har ont om pengar nu också så är ju inte jättesugen på att byta lite allt möjligt bara för att testa mig fram..

105 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#3
Nu sitter jag här mitt på gatan och bilen går inte. Startar utan problem med ojämn tomgång. Får bara upp varvet till 2500 om jag pumpar på gasen, funkar att lägga i växel då o hoppa iväg på ettan och studsa framåt ett par meter. Tog mig till bensinstationen och har nu full tank. Ingen skillnad. Provat koppla ur lmm, ingen skillnad.
Fan.

341 Inlägg
23 februari 2013
#4
Stopp i katten kanske? lossa på framröret och prova köra

105 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#5
robbinT skrev:
Stopp i katten kanske? lossa på framröret och prova köra

Jag ska alltså lossa avgasröret från motorn?

341 Inlägg
23 februari 2013
#6
lossa avgasröret från turbon och prova kör

105 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#7
robbinT skrev:
lossa avgasröret från turbon och prova kör

Ok, jag måste väl hissa upp bilfan för att komma åt och göra det. Så kan inte kolla förrän om en vecka. sad

730 Inlägg
23 februari 2013
#8
Du har ju felkodsläsre för böveln.. kolla vad du får för felkoder

ก้้้้้้้้้้้้้้้้้้้้ ก็็็็็็็็็็็็็็็็็็็็ กิิิิิิิิิิิิิิิิิิิิ
Audi <3

2 174 Inlägg
23 februari 2013
#10
Lesliey skrev:
robbinT skrev:
lossa avgasröret från turbon och prova kör

Ok, jag måste väl hissa upp bilfan för att komma åt och göra det. Så kan inte kolla förrän om en vecka. sad

Nej du behöver inte hissa upp bilen för lossa turbons downpipe tar inte många minuter. Men symptomen stämmer inte med det. IC läckage 100%


341 Inlägg
23 februari 2013
#11
Symptomen på igensatt katt stämmer ganska bra. Hade själv exakt samma problem för 2 dagar sen. Skar upp katten  och rensade den. gick prima efter

2 174 Inlägg
23 februari 2013
#12
Nej då bluddrar den inte eller dör på tomgång. Går rent på tomgång men man känner när man gasar att den kväver sig själv.


341 Inlägg
23 februari 2013
#13
Hur kan det då komma sig att min tjuvstannade varje gång man frikopplade och misstände? allt försvann helt efter rensning av katten. Slump bara eller?

Down n`out
514 Inlägg
18 mars 2013
#14
Kom ni fram till någonting vettigt? min var exakt lika dan, skulle precis åka hem från sjukhuet för ca en tiimme sedan och när jag startade den så gick den på 3 cyl i 10-15 sek innan den dog...

Pumpen i bagaget går som den ska men startar inte ändå hmm

Down n`out

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
18 mars 2013
#15
pumpen?
tjuvluft?
tomgångsmotorn?
Dumpen?
skit i tanken? skit i ledningen?
sopparelät?
hur ser stifterna ut?

låter ändå som LMM !
du vet att blir det ingen skillnad när du drar ut LMM kontakten och det inte blir någon skillnad så e de LMM som e kass!

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Down n`out
514 Inlägg
19 mars 2013
#16
Pumpen går
Tomgång fanns innan den stanna (lite ojämn men )
Inget läck ur dumpen (kör även original)
Soppa kommer ända fram och in i cylindrarna
Får ej gnista

Gick mycket sämmre när jag ryckte ur lmm,  just nu hostar den inte ens  vid start försök..

Down n`out

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
19 mars 2013
#17
har du tagit ut stifterna och jordat och kollat om de kommer någon gnista alls?

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

Forummoderator
18 011 Inlägg
19 mars 2013
#18
Saab_Guden skrev:
har du tagit ut stifterna och jordat och kollat om de kommer någon gnista alls?

?

Startar den låter det som den har gnista. Ryck ut LMM. Kolla soppafilter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Gasar tills de rasar!
173 Inlägg
20 mars 2013
#19
man tar ut tändstifterna och har kvar tändhatten och jordar gängorna på tändstiftet mot ex: blocket...

Saab e som kvinnor, få fungerar som dom ska och bara ställer till problem, och kostar en jävla massa pengar för att få dom snygga..

4 586 Inlägg
13 juni 2014
#20
har även en 940. Bilen går väl framåt men känns belastad hela tiden trots igen last alls

Acn har jag inte på för då orkar inte bilen gå på 5an utan känner varje gång acn slår till

Kan även gå ryckigt ibland

Bränslechip annars helt orörd och bra komp

helt nya tänddelar

Misstänker katten även här men inte helt säker. Inga felkoder på bilen



Sök