Jag sliter mitt hår!
Min bil som gått som en klocka ett bra tag nu har börjat strula igen. Först upplevde jag den bara som väldigt trött och seg på låga varvtal. Nu har det blivit värre, den går ryckigt på varv under 2000. Frikopplar jag kan den dö på tomgången. Står jag still med växel ur så är tomgången ojämn, pendlar från 700 till 1500 varv, ibland dör den men ibland orkar den igång precis innan den dör.
När jag gasar är det som sagt väldigt seg respons, bilen rycker och hackar rejält, speciellt på växel 2 och 3.
Jag provade att gasa rejält på trean och vid 100 km/h har jag 4000 varv och sen blir bilen slö igen och det går väldigt segt att få upp till 4500 varv och öka farten, trots att jag har gasen i botten. På femman går den bättre.
Att starta från stillastående är en rysare, jag får slira koppling och ha gasen i botten för att bilen ska orka hålla varvet uppe och ta sig framåt. Får jag bara lite rull och kommer över ett visst varvtal då jäklar blir det tryck i den igen..
Vore kul med lite tips på vilka saker det kan vara. Mycket är bytt på denna bil men den har väl rullat ca 2000 mil sen jag bytte de här grejerna (Tändstift, fördelarlock rotor, tändkablar, bränslefilter, lambdasond, olja/filter (1400 mil sedan) och även vevaxelgivare har jag för mig.. Startmotorn är också bytt. Batteriet är också hyfsat nytt och har inte laddats ur någon gång.
Jag har fått olika förslag på vad det kan vara av diverse människor som är nästan lika okunniga som jag "tändstift, smuts i tanken, smuts i motorn, tändkablar, växellåda (!) osv..
EDIT: Glömde tillägga att nu idag har även lambdalampan börjat lysa och den lyser konstant nu. Och att även LMM är bytt i somras.