3320
Sök

Passat drar för mkt diesel!!

Snickaren
148 Inlägg
23 februari 2013
Trådstartare
#1
Tjenare !!
har en passat 1.9tdi 00
var så att pumpen läckte och en kompis
bytte packningarna på pumpen till mig
sen så dricker den mer diesel!!
undrar nu var jag kan få alla data på bilden såsom
hur många mg diesel den skall
dricka / takt!!
efter ingreppet tog den 3.6mg/takt!
polaren sade och ändrade till 5.2mg/takt!!
sa att ju mer ju mindre dricker han!!
att det fungerar omvänt!
någon som har kunskap och vet vad den verkligen
skall ha för värden ??

mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
23 februari 2013
#2
Menar du att den sprutar in 5 mg vid varje insprutning?
Räknade lite snabbt och fick det till 12 liter per minut vid 6000 rpm, är det fysiskt möjligt?
Hur mäter du "mg per takt"? Har du kollat vad den drar per mil?
Senast redigerat av -Westerlund- (23 februari 2013)

2 845 Inlägg
23 februari 2013
#3
-Westerlund- skrev:
Räknade lite snabbt och fick det till 12 liter per minut vid 12000 rpm, är det fysiskt möjligt?

12000 rpm på en disel, är det fysiskt möjligt?

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
23 februari 2013
#4
uhlin skrev:
-Westerlund- skrev:
Räknade lite snabbt och fick det till 12 liter per minut vid 12000 rpm, är det fysiskt möjligt?

12000 rpm på en disel, är det fysiskt möjligt?

Nej vad fasen, det ska ju stå 6000, måste ha slagit slint nånstans

Snickaren
148 Inlägg
24 februari 2013
Trådstartare
#5
Vet ej hur det funkar men går man in i vag com 11. och går in på motor och sedan grunddata så kan man se värden digitalt, och där står det så!! Under bilens gång!
sen lossade vi och flyttade  övre locket på pumpen fysiskt för att ändra värde!!
Så nu bör bilen dra mindre !!
Får se hur det går och hur mkt den drar nu!!

Vet någon vad som kan hända om man drar åt för mkt och ändrar till 7mg/takt ?
Min mekaniker sa att ju mer (mg) desso mindre dricker bilen altså att det fungerar omvänt på nått sätt!!

Men vad kan konsekvenserna bli om man överdriver 7, 9 , 10 mg / takt ?

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
24 februari 2013
#6
Alltså är mg ett värde på hur mycket pumpen pumpar? Ju lägre desto mera pumpar den och desto mera bränsle sprutas in?

Isåfall så kan jag svara på det sista: Motorn får för lite bränsle och i bästa fall går bilen sämre, i värsta fall dör den en plågsam och varm död

Snickaren
148 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#7
jag är som sagt ingen mekaniker vet ej hur det funkar men min mekaniker har sagt så!!

vad skulle anledningen vara att den dör?
någon förklaring till det?

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
25 februari 2013
#8
audi18tq skrev:
jag är som sagt ingen mekaniker vet ej hur det funkar men min mekaniker har sagt så!!

vad skulle anledningen vara att den dör?
någon förklaring till det?

Blandingen blir fel (För lite bränsle, som står för en den av kylningen i förbränningsutrymmet), förbränningen blir för varm och till slut expanderar kolvarna och skär fast i cylinderloppen, eller så går det hål i kolvar och annat obehagligt

Snickaren
148 Inlägg
25 februari 2013
Trådstartare
#9
okejdå det förklarar saken!!
Vet du vad jag skall ha för värde då ?
jag vill inte överdriva och sänka för mkt !!

Innan kom jag 1050 km / 70l diesel
sen efter regenereringen av pumpen kom jag endast 700 km!!

Nu hamnar jag på ca 900 km/70 liter diesel!!

Vill ställa in den som den var men vet ej hur mkt!

Vet ej heller vad jag skall söka på google på!!

Mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

Tokig maskinmekaniker
469 Inlägg
25 februari 2013
#10
Ingen aning, har inte hört talas om mg-värde förut, men du sa att du hade snackat med nån mekaniker? Be honom ställa in rätt värde och kolla så att allt lirar

451 Inlägg
26 februari 2013
#11
har ni gjort den dynamiska justeringen ??

12 086 Inlägg
27 februari 2013
#12
Att högre siffra betyder lägre bränsleförbrukning kan ju en idiot räkna ut är lögn, vad är det för skojjare till mekaniker du har? mg/str betyder milligram diesel per takt.

Har ni kollat så timingen är rätt? Så den inte sprutar in dieseln för sent.

Snickaren
148 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#13
AHhhhh!! nu drar faktiskt bilen mer!!
Blir så förbannad! han har vatt mekaniker i århundranden men inte arbetat med bilar i 5 år!!
Hur gör man en dynamisk justering ?

Hur kan jag kolla så timingen är rätt ?

Tack för hjälpen grabbar!!

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2013
#14
Om du kör för många mil med för hög dieselförbrukning kan du nog räkna med å skrota ditt partikelfilter för jag misstänker att du har ett sådant.  så kör inte för mycke i onödan innan du vet att allt är OK.


294 Inlägg
28 februari 2013
#15
har ett litet tips;-) köp helt ny pump de måste ju vara rätt inställning på dom nya? mvh

volvo 945 tic

Snickaren
148 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#16
En ny pump ligger på 10 000 kr!! det var vad jag gav för bilen!! tongue
Skall lämna in den på vw express, kostar en 1000 för att ställa in allt!

Vilken ångest!! hur vet jag om partikelfiltret tagit skada ?
eller funkar ?
Mvh

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

One Man Clan
4 287 Inlägg
28 februari 2013
#17
audi18tq skrev:
En ny pump ligger på 10 000 kr!! det var vad jag gav för bilen!! tongue
Skall lämna in den på vw express, kostar en 1000 för att ställa in allt!

Vilken ångest!! hur vet jag om partikelfiltret tagit skada ?
eller funkar ?
Mvh

De märker du väl i ett senare skede tongue

Om du har partikelfilter å de tagit skada så borde din miljölampa tändas men de kanske tar ett tag.

. inte säkert de har tagit skada men se till å fixa problemet.

vet inte hur vag gör, du kanske har utbytesfilter å då får du nog inte ens en varning att de blivit dåligt.
de byts vid vissa intervaller i så fall. vet inte hur "påkostad" deras diesel är från början å om den ens har partikelfilter.

bara tuta å kör men ställ in grejerna så fort du kan.


Snickaren
148 Inlägg
28 februari 2013
Trådstartare
#18
okej!! hehe Miljölampa tongue bara den som saknas i min bil!! den är från 2000!
hoppas den inte har det"!!! tongue men skall ned som sagt till vw express och be dem ställa in skiten!
Orkar inte daldla med min mekaniker mer!!
smile

N00B :D Dont fuck with me just help me :P

bilder.ulfw.se
1 103 Inlägg
28 februari 2013
#19
audi18tq skrev:
Vilken ångest!! hur vet jag om partikelfiltret tagit skada ?

Det finns absolut inget partikelfilter på en -00 så du kan vara helt lugn.

"He who sacrifices freedom for security deserves neither"

Snickaren
148 Inlägg
1 mars 2013
Trådstartare
#20
JUSTer skrev:
har ni gjort den dynamiska justeringen ??

Hur gör man det ?

N00B :D Dont fuck with me just help me :P


Sök