Gnomen skrev:
Hejsan!
Nu sitter jag här och är väldigt förvirrad.
I fredags när jag åkte hem från jobbet med två andra jag samåker med så hade de flygande besiktning efter vägen där de verkligen stoppade ALLA och gick igenom bilarna grundligt.
Jag körde då min 9-3 Aero som har 3" downpipe, sedan 2.5" med två dämpare (låter inte mycket enligt mig)
Jag fick då 500:- i böter för "Otillåten ändring" av dimljus och positionsljus då det var ledlampor (då ledlampor ej är lagliga) enligt trafikpolisen. Jag var trött och ville bara hem så drog inte igång någon slags diskution, så fine 500:- i böter tar jag.
Sen när jag fick öppna huven så fick han frispel över min 3" downpipe och tog fram skjutmåttet. Efter en stunds diskuterande från min sida samt de jag åkte med så fick jag då beslutat om en regbesiktning på avgasystemet "Avgassystem ändrat". Enda punkten för regbesiktning på protokollet jag har här. Allt som allt slutade detta med 500:- i böter, vanlig besiktning av bilen samt regbes för avgasystemet.
Men idag fick jag dock ett papper från transportstyrelsen som säger att jag fått en FULLSTÄNDIG REGISTRERINGSBESIKTNING. Det kan vell inte stämma ?
Vad gör jag? Ringer polisen eller transportstyrelsen?
Jag måste genomföra regbesiktningen innan den 22/3 står det, men då den vanliga besiktningen går ut nu den 28:e och jag inte har något orgavgas att slänge på så funderar jag på att
ställa av bilen. Det är lugnt va?
Tacksam för all hjälp jag kan få iom detta!
7 Robin