3390
Sök

Fick regbes på bilen i flygande besiktning

Dope MF
213 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Hejsan!

Nu sitter jag här och är väldigt förvirrad.

I fredags när jag åkte hem från jobbet med två andra jag samåker med så hade de flygande besiktning efter vägen där de verkligen stoppade ALLA och gick igenom bilarna grundligt.

Jag körde då min 9-3 Aero som har 3" downpipe, sedan 2.5" med två dämpare (låter inte mycket enligt mig)
Jag fick då 500:- i böter för "Otillåten ändring" av dimljus och positionsljus då det var ledlampor (då ledlampor ej är lagliga) enligt trafikpolisen. Jag var trött och ville bara hem så drog inte igång någon slags diskution, så fine 500:- i böter tar jag.

Sen när jag fick öppna huven så fick han frispel över min 3" downpipe och tog fram skjutmåttet. Efter en stunds diskuterande från min sida samt de jag åkte med så fick jag då beslutat om en regbesiktning på avgasystemet "Avgassystem ändrat". Enda punkten för regbesiktning på protokollet jag har här. Allt som allt slutade detta med 500:- i böter, vanlig besiktning av bilen samt regbes för avgasystemet.

Men idag fick jag dock ett papper från transportstyrelsen som säger att jag fått en FULLSTÄNDIG REGISTRERINGSBESIKTNING. Det kan vell inte stämma ?

Vad gör jag? Ringer polisen eller transportstyrelsen?

Jag måste genomföra regbesiktningen innan den 22/3 står det, men då den vanliga besiktningen går ut nu den 28:e och jag inte har något orgavgas att slänge på så funderar jag på att ställa av bilen. Det är lugnt va?

Tacksam för all hjälp jag kan få iom detta!

7 Robin

>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
27 februari 2013
Gnomen skrev:
Hejsan!

Nu sitter jag här och är väldigt förvirrad.

I fredags när jag åkte hem från jobbet med två andra jag samåker med så hade de flygande besiktning efter vägen där de verkligen stoppade ALLA och gick igenom bilarna grundligt.

Jag körde då min 9-3 Aero som har 3" downpipe, sedan 2.5" med två dämpare (låter inte mycket enligt mig)
Jag fick då 500:- i böter för "Otillåten ändring" av dimljus och positionsljus då det var ledlampor (då ledlampor ej är lagliga) enligt trafikpolisen. Jag var trött och ville bara hem så drog inte igång någon slags diskution, så fine 500:- i böter tar jag.

Sen när jag fick öppna huven så fick han frispel över min 3" downpipe och tog fram skjutmåttet. Efter en stunds diskuterande från min sida samt de jag åkte med så fick jag då beslutat om en regbesiktning på avgasystemet "Avgassystem ändrat". Enda punkten för regbesiktning på protokollet jag har här. Allt som allt slutade detta med 500:- i böter, vanlig besiktning av bilen samt regbes för avgasystemet.

Men idag fick jag dock ett papper från transportstyrelsen som säger att jag fått en FULLSTÄNDIG REGISTRERINGSBESIKTNING. Det kan vell inte stämma ?

Vad gör jag? Ringer polisen eller transportstyrelsen?

Jag måste genomföra regbesiktningen innan den 22/3 står det, men då den vanliga besiktningen går ut nu den 28:e och jag inte har något orgavgas att slänge på så funderar jag på att ställa av bilen. Det är lugnt va?

Tacksam för all hjälp jag kan få iom detta!

7 Robin

Hur länge då?

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

406 Inlägg
27 februari 2013
Det är alldeles korrekt att du får en fullständig regbesiktning. Fick det jag med, efter att dem haft synpunkter på mitt avgassystem. (Sen att dem "slår ner" på min bil som är från 1988 och dessutom reggad med utbytt motor är ju en annan sak)
Din bil är i alla fall helbilsgodkänd = man får inte ändra en enda grej egentligen som avviker mot bilens originalspecifikation om man skall vara hård..

Tyvärr är det den bistra sanningen. Dem lägger mer fokus på vad folk har för avgasystem på bilarna, än att kolla om folk är påverkade när dem kör bil.. Helt jäkla galet imao..
Senast redigerat av Farleykarley (27 februari 2013)

2 400 Inlägg
27 februari 2013
Farleykarley skrev:
Det är alldeles korrekt att du får en fullständig regbesiktning. Fick det jag med, efter att dem haft synpunkter på mitt avgassystem. (Sen att dem "slår ner" på min bil som är från 1988 och dessutom reggad med utbytt motor är ju en annan sak)
Din bil är i alla fall helbilsgodkänd = man får inte ändra en enda grej egentligen som avviker mot bilens originalspecifikation om man skall vara hård..

Tyvärr är det den bistra sanningen. Dem lägger mer fokus på vad folk har för avgasystem på bilarna, än att kolla om folk är påverkade när dem kör bil.. Helt jäkla galet imao..

Får man fråga hur mycket det kostade? :S  Man blir lite nervös hehe
Senast redigerat av Nybergrobin (27 februari 2013)

406 Inlägg
27 februari 2013
Nybergrobin skrev:

Kommer inte ihåg exakt, men det blir runt 900:- för fullständig regbes när fordonet blivit ändrat.

2 400 Inlägg
27 februari 2013
Farleykarley skrev:
Nybergrobin skrev:

Kommer inte ihåg exakt, men det blir runt 900:- för fullständig regbes när fordonet blivit ändrat.

Ah men då är det bara att slappna av då smile  Surt som fan att betala för regbes men 900 överlever man tongue

406 Inlägg
27 februari 2013
Nybergrobin skrev:
Farleykarley skrev:
Nybergrobin skrev:

Ah men då är det bara att slappna av då smile  Surt som fan att betala för regbes men 900 överlever man tongue

Ja, det är ju inte pengarna som är det tråkiga, utan snarare att behöva hålla på med massa ofrivilligt skruvande smile

Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
27 februari 2013
ett tips till alla.. koppla bort vajern från huvlåset och dra en annan som sitter dold.
så kan dom se sig i röven om att öppna huven.

visst du får en 2:A för att huven inte går att öppna men det är strunt samma

Kör fort så hinner inget hända...

Dope MF
213 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Aj fan sad Då är det kört då.

Bilen har mestadels stått still i vinter, men började köra med den nu då den skulle besiktas och säljas.
Alltså måste bilen vara helt original för att få igenom den? Har ju bla större bromsar fram på den också, 308mm från 9-5 aero. Steg 3 chip ligger i den också. Måste även detta bort?

Det jobbiga är inte priset på regbessen nej (940kr) utan allt jävla jobb, speciellt om man inte har originaldelar liggandes.

Blir nog att ställa av den ett tag framöver. Måste inhandla lite saker, om det ens är värt mödan? Kanske säljer den som den är nu så slipper jag den...

183 Inlägg
27 februari 2013
hadde samma problem med min calibra. på avgas system och lytor. 1600:- regbes! riktigt kul

318 Inlägg
27 februari 2013
Farleykarley skrev:

Stämmer bra de! Har åkt på samma sak med min Saab. På med originaldelar och in och besiktiga. 980:- kostar de, och ett måste med original avgas. Kolla stcs elr här om nån har något som ligger som du kan låna för en liten slant.
Hoppas de löser sig iaf!
Mvh Johan

Dope MF
213 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
stewii skrev:
Farleykarley skrev:

Stämmer bra de! Har åkt på samma sak med min Saab. På med originaldelar och in och besiktiga. 980:- kostar de, och ett måste med original avgas. Kolla stcs elr här om nån har något som ligger som du kan låna för en liten slant.
Hoppas de löser sig iaf!
Mvh Johan

Allright! Jodå, har annonser uppe överallt nu faktiskt. Ingen verkar vilja låna ut ett system några timmar =/ Får bita i det sura och köpa beg då.

Glad att jag inte hade min andra bil iaf.. Då hade ni hittat mig i skogen med bortblåst skalle tongue Helvete vad jobbigt det hade blivit med den. haha

318 Inlägg
27 februari 2013
Ta med dig kaffebröd och prata med han som är regbes man! Bromsarna borde funka då de inte är så mycket större. Och säg att bilen är original i övrigt, de ogillar att man säger att bilen är trimmad, sa gubben till mig iaf wink

Dope MF
213 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Ok, det låter lovande faktiskt smile Tack!

Det står att den måste regbessas innan den 22/3, men ställer jag av bilen så kan jag avvakta med detta va?
Hinner inte få fram cash till grejer innan det. sad

318 Inlägg
27 februari 2013
Jajjemen, de går fint, min stog ett halvår innan ja besiktigade smile

Dope MF
213 Inlägg
27 februari 2013
Trådstartare
Gött. Då blir det säkert något liknande för mig smile tack för hjälpen!

318 Inlägg
27 februari 2013
Okej! De e lugnt! smile

SAAB älskare
9 Inlägg
28 februari 2013
Ibland är de j-vligt griniga, de där.

Sök