2616
Sök

Ingen bas efter inkoppling :(

34 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej alla!

Hoppas att ni kan hjälpa mig med detta mysteriet.
Ska kanske först skriva att det finns massor av trådar om detta på forum världen över, men hittar inget om min kombination av låda, steg, stereo och basar.

Börjar lite kort att jag har byggt en låda i mdf, enligt ritning som rekommenderas.
128L ca. Sluten med 4st audiobahn basar. Sitter en mellanvägg som att 2 basar spelar i samma rum om man säger så.

Blev klar med detta bygget sent igår kväll, vart så sent så jag inte hann koppla in allt.
(var fruktansvärt svårt att sova och tänkte bara på hur högt min nya låda skulle spela)
Men så vart inte fallet.

Kopplar in allt och då vibrerar basarna lite smått.
Kollar runt lite på nätet och såg att jag kopplat fel, så rättade till det.
Det resulterade i att vibrationerna i basen blev mer och bättre, dock låter en mus typ 1000 gånger mer.

Här är lite info om mina grejer.

Bilen: Dodge Avenger -08 (utan lågnivå i stereon, vilket betyder att jag använder en hög-lågnivå-omvandlare)

Basarna: 4st Audiobahn AW1051J
Steget: Lanzer MAX mxa1600 (monoblock)

Såhär är det kopplat nu http://www.ladda-upp.se/bilder/nkkzxsdstpcfwx

Kan det vara min hög-lågnivå omvandlare som ska göras något med?

Tacksam för svar smile

EDIT: Kom på att det lyser en grön powerlampa på steget, men det blinkar i oregelbundna blinkningar.
Senast redigerat av JWesth (2 mars 2013)

7 274 Inlägg
2 mars 2013
#2
Vad har du för spänning över stegets strömplintar och remoten?


34 Inlägg
2 mars 2013
Trådstartare
#3
Ingen aning men ska kolla upp detta snarast om det kan hjälpa.

Kan även berätta att jag kopplade in den där omvandlaren till bakhögtalarna, och då även remoten.
Kanske kan vara så att det är förmycket kopplat på dessa två högtalare ibak? Kan det finnas ide att koppa ur dom helt, och bara köra dom kablarna till omvandlaren?

34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#4
Nu har jag smetat till det!

Jag gick ut och kopplade ur de två bak-högtalarna så att endast den här omvandlaren får den signalen.
Då hördes det faktiskt lite mer bas än innan, ifall det är för att inte bakhögtalarna överröstar vet jag dock inte.

Hur som haver satt jag där i bilen och tyckte det knappt poppade märkvärt, det är ju ändå 4st 10".
Så jag höjer volymen till typ 50% och hör att det slutar poppa! kliar mig i skallen och går bak och tittar.
Tänk er då bilderna på hur det ser ut när man släpper en atombomb!
Det rökmålnet kommer upp ur steget.

Så jag kan med all säkerhet säga att jag behöver ett nytt steg, men vad var det som hände?
Var steget för klent för att mata mina basar?
Det var ett billigt steg så tänkte lägga lite mer pengar på ett bättre, men kommer det att bli någon skillnad eller kommer det låta lika mycket som det gjorde med det gammla, villsäga ingenting?

Basarna ligger på 300wrms var det blir 1200wrms
och steget stod det att det skulle klara 2000wrms men vettetusan om jag kollat rätt asså smile

2 024 Inlägg
4 mars 2013
#5
Du skriver att powerlampan blinkar oregelbundet, har du mätt spänningen till steget så som du fick tips om? Kan ju vara så att du har eldat steget pga för dålig strömförsörjning. Hur var basarna kopplade?

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#6
Hepp han aldrig få tillgång till en elmätare, tänkte att jag skulle prova koppla ur bakhögtalarna och sedan åkt och inhandlat en mätare och kollat spänningen.

Väldigt dålig paint-bild men hoppas det syns ändå:

http://www.ladda-upp.se/bilder/dgpfgfgdgxyoa

Alltså basarna har dubbla poler, och på steget fanns dubbla ingångar +-   +-  så jag kopplade in på +(1) och -(2)
                                                                                                   (1)  (2)

Skulle såklart skippat att kopplat om och köpt en elmätare och kolla som jag fick i råd, men men that's life.
Nu gör jag som ni säger helt enkelt smile
Tack att ni lägger er tid smile

7 274 Inlägg
4 mars 2013
#7
Basarnas spolar i serie och sen basarna parallellt.
Borde bli 2ohm om jag tänkt rätt.

Isåfall är det garanterat låg spänning som dödade steget, inte fel belastning.


34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#8
Stämmer bra hoppas jag, hörde att jag skulle koppla dom till 2ohm så hoppas detta blev rätt.
Men hur får man upp spänningen då?
Körde med 16mm2 från batteriet, eller ska man ha ännu grövre? Jag har faktiskt en kondensator liggandes ifall det skulle hjälpa?

Tack för info smile

7 274 Inlägg
4 mars 2013
#9
16mm² räcker till typ 500rms.
Ska steget ge ut 2000rms är det omkring 200A. 16mm² säkras väl av omkring 50-70A eller så.

2 batterier och 50mm² kabel så kommer det gå bättre.


Superhedde
255 Inlägg
4 mars 2013
#10
Hej!

Det låter som du fasvänt dina högtalare, troligtvis det ena parets mot det andra, eller felkopplat mellan elementen.

Ta ett 1.5-9V batteri och koppla till högtalarkablarna på respektive bas-par. Den kabel som är på plus på batteriet när konen rör sig utåt är plus-fas. Det viktiga i det här sammanhanget är att alla element rör sig åt samma håll vid inkopplingen.

Mvh Mattias

DJ sedan 1990. Jobbat med billjud sedan 1999. Musikproducent. #mattheroproducer

21 761 Inlägg
4 mars 2013
#11
Lanzar MXA1600 ger enligt manualen bara ut 275 WRMS vid 2 Ohm, att det står 2000 W är maxeffekten (dvs med en massa distorsion som bränner upp talspolen). 16 mm2 kabel ska funka, men manualen säger att det får plats med högst 21 mm2 kabel. smile

http://www.lanzar.com/sku/MXA1600/2000- … -Amplifier  kolla på "Manuals and Downloads".

34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#12
Okej så det jag behöver är:
Ett extra batteri? (koppla ihop det som sitter i motorrummet till ett extra i skuffen)
Grövre kabel (typ) 50mm2.
Och självklart ett nytt steg smile.

min "ritning" jag ladda upp för att visa hur jag dratt kablarna stämmer inte riktigt, då jag har en vägg som delar av baslådan, ser dragningen mer ut såhär:
http://www.ladda-upp.se/bilder/ollnokrmhmeg

Är det fortfarande 2ohm då?

Får tacka för tipset med batteriet, men hade hört det någon mer stans så kollade faktiskt detta innan jag la i lådan i bilen. Alla 4 basar sträcker ur sig en liten aning, så det måste ju vart rätt smile

Haha då var det kanske mitt Lanzar steg som var för slött smile

7 274 Inlägg
4 mars 2013
#13
Om den bara ger ut drygt 300wrms som tidigare har skrivit så behöver du inte större kabel.
Vad sitter jorden fastbultad?


34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#14
Stämmer, öppnade min manual och läser RMS power at 2 ohms 275W mono. Tror jag blandade ihop det med Maximum power output 2000W, ibland är det farligt att vara för snabb smile

Okej så jag behöver inte ha grövre kabel, MEN ett extra batteri då kanske?
För det var väl inte bara för att steget ligger på 275Wrms som det brann upp, eller?

Som ni säger borde det kanske inte fått tillräckligt med ström eftersom power-lampan blinkade lite väl konstigt?
Senast redigerat av JWesth (4 mars 2013)

7 274 Inlägg
4 mars 2013
#15
Vid så lite effekt så är inte ett extra batteri något krav. MEN den låter dig spela längre med motorn avstängd.
Eftersom lampan blinkade så hade du nog ett ganska rejält spänningsfall till steget.

Ordentligt pressade kabelskor och en bra jordpunkt är väldigt viktigt för att inte få spänningsfall.


34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#16
Jorden satte jag fast med en av bultarna som håller baksätet i chassit? Kanske inte var så nog med att skrapa bort färgen där dock.

Kablarna pressade jag rätt rejält får jag nog lov att säga, hammrade med en hammare mot en kofot. Så får fixa jorden till nästa gång smile

7 274 Inlägg
4 mars 2013
#17
Om färgen sitter kvar under kabelskon till jorden så leder den inte speciellt bra så där kan ditt fel ligga smile


21 761 Inlägg
4 mars 2013
#18
Bland det bästa stället att sätta jordkabeln är vid någon av bultarna som håller bilbältet i karossen, de bultarna sitter skruvade i bilens rambalk och har alltså bra kontakt med övriga karossplåten.

När man sätter en kabelsko mot karossplåten så ska eventuell färg alltid skrapas bort och plåtytan ska vara renputsad, sedan ska dessutom kabelskon sitta direkt mot karossplåten. Det är nämligen ytan mot karossplåten som ger huvudsakliga kontakten, inte själva gängorna i balken. Detta gäller för övrigt all montering av kabelskor i karossen. smile

34 Inlägg
4 mars 2013
Trådstartare
#19
Okej, får köpa något grövre kablar och fixa jorden ordentligt innan jag kopplar in något steg nästa gång smile

Tack tack!

Hur verkar min högtalar inkoppling annars då: http://www.ladda-upp.se/bilder/ollnokrmhmeg
Är det kopplat från 4ohm till 2ohm?

Och svaret på varför det inte vart någon direkt bas på detta system var alltså.
Klent steg och dålig jord (spänningsfall).
Men drar en såndär hög lågnivå omvandlare ner ljudet mycket, så att man kanske ska kolla efter ett steg som man kan koppla in högnivå i?

Tack igen smile

21 761 Inlägg
4 mars 2013
#20
En vettig hög/lågnivåomvandlare ska inte dra ner tydligt på ljudkvaliteten, dock blir ljudet bättre med lågnivå från stereon. Ett steg med inbyggd högnivåingång borde väl ha aningen bättre ljudkvalitet än när man använder extern hög/lågnivåomvandlare, men där gissar jag bara.

Som jag tolkar din skiss så är den totala impedansen 2 Ohm eftersom basarnas talspolar verkar vara seriekopplade och sedan är alla basar parallellkopplade på steget. smile
Senast redigerat av Drönirettab (4 mars 2013)


Sök