3236
Sök

Köpråd Audi a4/a6 B6/C5 avant eller Vw passat Variant 3BG

733 Inlägg
5 mars 2013
Trådstartare
#1
Tjena! Går i Bilbytar tankarna och dom bilarna som i nuläget verkar mest intressanta är då:

Audi A4 (B6) 2002-2004 1,8T
Audi A6 (C5) 2002-2004 1,8T
Vw Passat Variant (3BG) 2002-2004 1,8t/1,9Tdi

Vilka fördelar respektive nackdelar finns med dessa bilar?
1,8t motorn vet jag brukar vara drabbade av "oilsludge" om man bytt olja för sällan.

Visst är framvagnen uppdaterade på alla dessa 3bilar i samband med "faceliften"?

Vad har 1,8T motorn för förbrukning i respektive bil, a4:an är ju minst av dom 3 sedan kommer passat och störst är ju a6:an, skiljer det mycket i förbrukning mellan dessa tro?

Hur snålt går 1,9Tdi motorn? dom 2 senaste åren har det blivit att jag kört drygt 3000mil/år så då borde det väl löna sig med att sattsa på en diesel?

Jag siktar på att ge ungeför 40 000kr plus minus nån tusenlapp och som det verkar så är både a4 & a6 dyrare i inköp än en passat, så för denna summan tror jag inte att jag får råd med en audi med 1,9tdi motorn eftersom dom sticker iväg rätt mycket i priset om man ska hitta en som inte gått allt för långt, medans passaten ligger lite bättre i kurs. Sedan kan man även hitta en passat med highline paket till samma summa som en audi utan "extra utrustning". Audibilarna är ju snyggare enligt mig men man kan ju inte bara gå efter utseende cool

Vilken är då mest bil för pengarna? vill höra så många motivationer som möjligt, inte bara "Audi är bäst" mer kött på benen än så vill jag ha. big_smile

Tack på förhand!
MVH. Henke


733 Inlägg
Avstängd
10 388 Inlägg
6 mars 2013
#3
benz_89 skrev:
Tjena! Går i Bilbytar tankarna och dom bilarna som i nuläget verkar mest intressanta är då:

Audi A4 (B6) 2002-2004 1,8T
Audi A6 (C5) 2002-2004 1,8T
Vw Passat Variant (3BG) 2002-2004 1,8t/1,9Tdi

Vilka fördelar respektive nackdelar finns med dessa bilar?
1,8t motorn vet jag brukar vara drabbade av "oilsludge" om man bytt olja för sällan.

Visst är framvagnen uppdaterade på alla dessa 3bilar i samband med "faceliften"?

Vad har 1,8T motorn för förbrukning i respektive bil, a4:an är ju minst av dom 3 sedan kommer passat och störst är ju a6:an, skiljer det mycket i förbrukning mellan dessa tro?

Hur snålt går 1,9Tdi motorn? dom 2 senaste åren har det blivit att jag kört drygt 3000mil/år så då borde det väl löna sig med att sattsa på en diesel?

Jag siktar på att ge ungeför 40 000kr plus minus nån tusenlapp och som det verkar så är både a4 & a6 dyrare i inköp än en passat, så för denna summan tror jag inte att jag får råd med en audi med 1,9tdi motorn eftersom dom sticker iväg rätt mycket i priset om man ska hitta en som inte gått allt för långt, medans passaten ligger lite bättre i kurs. Sedan kan man även hitta en passat med highline paket till samma summa som en audi utan "extra utrustning". Audibilarna är ju snyggare enligt mig men man kan ju inte bara gå efter utseende cool

Vilken är då mest bil för pengarna? vill höra så många motivationer som möjligt, inte bara "Audi är bäst" mer kött på benen än så vill jag ha. big_smile

Tack på förhand!
MVH. Henke

1.8T på en A6 är "för klent", möjligen om man chippar den att den blir lite behagligare, men inte "out of the box".

Ja, Audina är dyrare i inköp, men har också ett högre värde den dagen då du säljer den.

Personligen skulle jag rangordna, utifrån förarmiljö (hur skön den är att köra osv...tyst i kupén och hela den biten)

Från "dålig" till bäst (av dessa 3)

A4
Passat (är ju som en "pimpad" A4:a)
A6

Dock finns det mycket "lull-lull" som ex.vis passaten har (om än som tillval) som inte A6:an har. Detta i mångt och mycket då en 02:a A6 bara är en faceliftad version.

Gällande framvagnarna, så går det inte att säga "rakt av", då det finns undantag.

Dock förstår jag inte problemet och anser att det är rent galet överdrivet (att sen en komplett förstärkt "framvagn" från tyskland inte går mer än på några lusentappar gör, om man kan skruva själv, det till ett ännu mindre porblem)

Om det lönar sig med en diesel vågar jag inte säga, det är väl bara att titta på skatt vs "insparad förbrukning" och räkna lite dock

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

733 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#4
1.8T på en A6 är "för klent", möjligen om man chippar den att den blir lite behagligare, men inte "out of the box". Menar du att den är för klen så den blir tråkig att köra? eller att motorn får jobba för mycket och att den drar mycket soppa? för a6an väger ju inte mycket mer än vad a4an gör (då har jag givetvis gämfört med 1,8t motorn i båda) Ska man börja chippa så ökar ju istället bränsleförbrukning samt slitaget på motor & turbo.

Ja, Audina är dyrare i inköp, men har också ett högre värde den dagen då du säljer den.

Personligen skulle jag rangordna, utifrån förarmiljö (hur skön den är att köra osv...tyst i kupén och hela den biten)

Från "dålig" till bäst (av dessa 3)

A4 längd 4550, bredd 1770, Tjänstevikt 1620
Passat (är ju som en "pimpad" A4:a) Längd 4700, bredd 1750, tjänstevikt 1560
A6 Längd 4900, Bredd 1810, Tjänstevikt 1630
Det skiljde inte mycket i vikt mellan audi bilarna, båda är tyngre än passaten i vajre fall.


Gällande framvagnarna, så går det inte att säga "rakt av", då det finns undantag.
Borde det inte vara så att efter ett visst årtal & datum att framvagnen är uppdaterad, eller lät dom framvagnen vara helt orörda på vissa?
Vad är det egentligen som ger med sig i framvagnen?


Om det lönar sig med en diesel vågar jag inte säga, det är väl bara att titta på skatt vs "insparad förbrukning" och räkna lite dock.
satt ner och räknade lite på det dära och kom fram till att jag skulle tjäna 9500kr i soppa på ett år om jag fortsätter att köra som jag gjort senaste året, det är då räknat på en bensin som snittar 0,8 och en diesel som snittar 0,6 med dagens bränslepris samt att jag även räknat med skatten som ligger på dieseln.

Skulle dock fortfarande vilja höra mer utlåtanden om man ska betala ca. 10 000kr extra för att få en bil med ringar istället för en VW. tongue


Mr. AUDI !
642 Inlägg
7 mars 2013
#5
Halloj!
Oilsludge har först o främst inte med för lite oljebyten att göra, (delvis iofsig) förklaring kommer..
Att 1,8T maskinerna e så pass drabbade har med Longlife oljan V-A-G använder sig av..  Jag har nog ägt Alla Audis från 80-A8 smile och på dem maskiner jag fått Antydan till oilsludge på, är de dem som har "ordentlig" servicehistorik från V-A-G.. (med longlife oljan)

A4 Skulle jag köpa om du e ute efter Lite styvare komfort samt lite roligare att köra..
A6 är Mycket mer komfort än a4 då bilen är större o bekvämare, kraften i motorerna skiljer jue sig från årsmodellerna men nu utgår ja från 150hk på respektive modell!

VW är jue en fin bil de med, men en "snålare" variant av Audin wink

Alla dessa bilar har SAMMA framvagnsdelar så varesig du köper ngn av dessa 3 så har du peppar peppar.. samma "problem"
Ett nytt framvagnskit går hem från tyskland på dryga 2000:-
Sen en framvagnsinställning på de 1000:-
Så 3000:- om du skulle behöva byta alla framvagnsdetaljer smile byta dessa är lätt även för den som inte är mekvan!

Dieseln kan ja tyvärr inte uttala mig om smile

Four Rings To Rule Them All!

733 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#6
Men visst gjorde dom en uppdatering av framvagnen någon gång i början av 2000-talet? framvagnen är väl samma konstruktion men dom bytte ut bland annat länkarmarna som hade bussningar som började glappa på dom äldre modellerna vilket resulterar till ett gnisslande och klonkande ljud. Är säkert ett fel som många ha fått det låta värre än vad det egentligen är.

Sedan kan man ju vara vaksam när man kollar på en bil om hur den varit servad och med vad för olja, fast det gör jag hur som helst när jag tänkt köpa en bil, så kan man ju även för att vara på den säkra sidan göra 2 täta oljebyten för att skölja bort lite av eventuell smuts som finns i systemet.


Diesel ska man ha!
482 Inlägg
7 mars 2013
#7
Jag har för mig att A4 B6 1,8T hade 163 hk och inte 150 hk, som A6 C5, VW Passat 3BG och Skoda Octavia/Superb.
Så är man ute efter lite mer körglädje så är A4 att föredra som original iaf..

VW Passat Variant 4M DSG6 -13
Das Club www.vwpc.se
www.vwcs.se

1 863 Inlägg
7 mars 2013
#8
Pendlar varje dag med en Passat 1,8T 2003 ca 12 mil, går tyst och fint. Ingen räser men man tar sig dit man ska, drar dock ganska mycket. Min ligger konstant 0,88-0,96 med 120 motorväg hela vägen.
Har ägt den i 3 år och det enda som jag har behövt göra förutom service är byte av bromsbelägg.

Man kan inte bromsa sig ur en uppförsbacke.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 mars 2013
#9
benz_89 skrev:
Menar du att den är för klen så den blir tråkig att köra? eller att motorn får jobba för mycket och att den drar mycket soppa? för a6an väger ju inte mycket mer än vad a4an gör (då har jag givetvis gämfört med 1,8t motorn i båda) Ska man börja chippa så ökar ju istället bränsleförbrukning samt slitaget på motor & turbo.


Borde det inte vara så att efter ett visst årtal & datum att framvagnen är uppdaterad, eller lät dom framvagnen vara helt orörda på vissa?
Vad är det egentligen som ger med sig i framvagnen?

satt ner och räknade lite på det dära och kom fram till att jag skulle tjäna 9500kr i soppa på ett år om jag fortsätter att köra som jag gjort senaste året, det är då räknat på en bensin som snittar 0,8 och en diesel som snittar 0,6 med dagens bränslepris samt att jag även räknat med skatten som ligger på dieseln.

Skulle dock fortfarande vilja höra mer utlåtanden om man ska betala ca. 10 000kr extra för att få en bil med ringar istället för en VW. tongue

A6:an väger väl  en 150-200kg mer, i ren tjänstevikt (sen får du väl då lasta lite mer i A6:an...skulle jag TRO iaf (inte kollat) )

Jag tror att ta sig A->B är inga problem att göra med en A6 1.8T, det beror helt enkelt lite på vad du menar med "tråkig att köra".

Nej, där var faktiskt vissa modeller som det inte gjordes något med (beroende på motor osv). Men jag vågar väl säga att -större delen- av bilarna, A4 b6, och A6 c5 efter faceliften, har fått pryttlar bytta.

Det är väl inte något speciellt så, länkararmar ger upp, med de "dåliga" framvagnarna sker det lite fortare...sägs det. Jag har som sagt inte själv märkt av detta problem alls (varesig på 97:an eller 02:an)

Min snittförbrukning ligger på, med dubbade vinterdäck (som jag skrev i ett pm) på ca 0,8-0,85l/mil i motorvägsfart. Men detta är då också med multirtronic/variomatic-lådan


Gällande olika hk-antal så stämmer det, precis som Tobbetdi säger, att det är fler hästar i A4:ans 1.8T än ex.vis A6:an. SJÄLV skulle jag nog välja att förklara det med att A4:an som kom 02 är en ny bil, A6:an är bara en facelift.

Och som SibbSon säger...kör du på en turbomotor, skulle iaf jag akta mig för en bil som blivit longlife-servad hela tiden. Däremot -tror- jag inte det är oljan i sig som ställer till det, utan att bilarna går ~3000mil på samma olja

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 926 Inlägg
7 mars 2013
#10
Passaten är ju större än a4, om du är ute efter utrymme.
Sen är väl inte 1.8T motorerna kända för att vara direkt snålvargar i motorvägsfart, men ligger du i 90 är förbrukningen OK.

Vill du ha framkomligheten kan du ju köpa quattro, men passat finns också med sin 4-motion eller vad dom kallar den.

I stor sett samma bilar allihop, bara lite design som skiljer.

Juste, du får mer utrustning på en passat för billigare peng. Hitta en med highline eller pluspaket.
Senast redigerat av Spelis (7 mars 2013)

Avstängd
10 388 Inlägg
7 mars 2013
#11
Spelis skrev:
Passaten är ju större än a4, om du är ute efter utrymme.
Sen är väl inte 1.8T motorerna kända för att vara direkt snålvargar i motorvägsfart, men ligger du i 90 är förbrukningen OK.

Vill du ha framkomligheten kan du ju köpa quattro, men passat finns också med sin 4-motion eller vad dom kallar den.

I stor sett samma bilar allihop, bara lite design som skiljer.

Juste, du får mer utrustning på en passat för billigare peng. Hitta en med highline eller pluspaket.

Passaten är lite större än A4:an ja, dricker lite mer också (minimalt, men iaf) och lite slöare 0-100 om man nu har något intresse av det.

A4:an får dock dra mer än Passaten (detta baserat enbart på vad tillverkarna själva säger), och det varierar också givetvis något från bil till bil

Men, att säga att A4, A6 och Passat är "samma bil med bara lite skillnad i design" är väl kanske -lite- att ta i (i min mening)
Senast redigerat av it_mutt (7 mars 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 926 Inlägg
7 mars 2013
#12
it_mutt skrev:
Spelis skrev:
Passaten är ju större än a4, om du är ute efter utrymme.
Sen är väl inte 1.8T motorerna kända för att vara direkt snålvargar i motorvägsfart, men ligger du i 90 är förbrukningen OK.

Vill du ha framkomligheten kan du ju köpa quattro, men passat finns också med sin 4-motion eller vad dom kallar den.

I stor sett samma bilar allihop, bara lite design som skiljer.

Juste, du får mer utrustning på en passat för billigare peng. Hitta en med highline eller pluspaket.

Passaten är lite större än A4:an ja, dricker lite mer också (minimalt, men iaf) och lite slöare 0-100 om man nu har något intresse av det.

A4:an får dock dra mer än Passaten (detta baserat enbart på vad tillverkarna själva säger), och det varierar också givetvis något från bil till bil

Men, att säga att A4, A6 och Passat är "samma bil med bara lite skillnad i design" är väl kanske -lite- att ta i (i min mening)

I stort sett samma bil sa jag.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 mars 2013
#13
Spelis skrev:
it_mutt skrev:
Spelis skrev:
Passaten är ju större än a4, om du är ute efter utrymme.
Sen är väl inte 1.8T motorerna kända för att vara direkt snålvargar i motorvägsfart, men ligger du i 90 är förbrukningen OK.

Vill du ha framkomligheten kan du ju köpa quattro, men passat finns också med sin 4-motion eller vad dom kallar den.

I stor sett samma bilar allihop, bara lite design som skiljer.

Juste, du får mer utrustning på en passat för billigare peng. Hitta en med highline eller pluspaket.

Passaten är lite större än A4:an ja, dricker lite mer också (minimalt, men iaf) och lite slöare 0-100 om man nu har något intresse av det.

A4:an får dock dra mer än Passaten (detta baserat enbart på vad tillverkarna själva säger), och det varierar också givetvis något från bil till bil

Men, att säga att A4, A6 och Passat är "samma bil med bara lite skillnad i design" är väl kanske -lite- att ta i (i min mening)

I stort sett samma bil sa jag.

Skulle inte säga att A4 och Passat är ens "i stort sett" samma bil som A6:an heller. A4 b6 har dock "kommit ikapp" (inte så konstigt, ny modell vs. gammal modell)

Men absolut, det är ju bara min åsikt i det hela smile

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

1 926 Inlägg
7 mars 2013
#14
Det är samma motor, framvagn osv i bilarna. Skillnaden där är inte stor. Om än att de skiljer 13 hk (som äts upp av quattron)

Men visst designen är annorlunda i en Audi, annat har jag inte sagt. Men du får å andra sidan mer utrustning för samma peng om du väljer en passat som sagt. Men det är väl upp till var och en.

Avstängd
10 388 Inlägg
7 mars 2013
#15
Spelis skrev:
Det är samma motor, framvagn osv i bilarna. Skillnaden där är inte stor. Om än att de skiljer 13 hk (som äts upp av quattron)

Men visst designen är annorlunda i en Audi, annat har jag inte sagt. Men du får å andra sidan mer utrustning för samma peng om du väljer en passat som sagt. Men det är väl upp till var och en.

Ja, jag säger inte emot, är det en bil man är ute efter att behålla under "lång tid" så är Passaten absolut mer bil för slantarna, eller ja, kanske inte mer bil, men mer välutrustad bil för pengarna, det är det inget att säga om.

Dock så delar iaf inte A4 B6 och A6 C5 samma framvagn till punkt o pricka iaf. (hur lika/olika de är ska jag inte säga något om dock)

A4 b5, A6 c5 och Passat 5b (96...till...00?) gör det däremot

(säger däremot inte att bilarna inte delar på mycket pryttlar, för visst gör de det, men som sagt, då c5:an är en gammal modell vågar jag inte säga hur mycket den delar med B6:an ex.vis)
Senast redigerat av it_mutt (7 mars 2013)

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

Mr. AUDI !
642 Inlägg
7 mars 2013
#16
Testa sök på en del i en Audi 1,8T motor o sedan i en VW 1,8T motor wink kolla sedan artikelnumrena big_smile

Four Rings To Rule Them All!


Sök