3103
Sök

Bmw e39 528i 1999 motorlampa?

137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej! Körde hem bilen igår från borås, 45 mil, och efter 20 minuter av den körningen, tändes motorlampan...
Vi stannade på en mack, åt lite, fyllde kylaren, spolarvätska, kollade oljenivå , osv, och lyssnade, den gick hur bra som helst och allt såg bra ut, så vi körde hem hela vägen, och helt utan strul. Men lampan lyser ju fortfarande..
Nu har jag åkt till doktorn och hem utan problem. Och nu till skolan, startade och skulle hem, och då går motorn runt 3-4 sek innan den hoppar igång, samma nu. Va kan detta vara?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 mars 2013
#2
Det kan vara många olika saker. Ända sättet att få ett svar är felkodsläsning.
Nu när du har blivit bmw ägare kan jag tipsa om att köpa ett eget diagnos system.
Du kan tex köpa ett carsoft system till din bil för typ 300kr. Då kan du läsa felkoder osv. Ligger flera på tradera.
Du tjänar igen pengarna direkt,  mekonomen tex tar 500kr för en läsning.
Eller så lägger du på ett par hundra och köper ett inpa system på ebay. Då kan du göra ännu mer.
Var bor du föresten?

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#3
Låter ju bra! Ska söka lite om det! 1 mil från arlanda!


2 011 Inlägg
7 mars 2013
#4
Som 76 Lub skrev. Felsöka så får du förhoppningsvis svar. Oftast brukar det vara hål i insugs slang som du kanske kan kolla under tiden du väntar på felkodsläsning

Inte farten som dödar. Det är stoppen

137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#5
Kollat det tyvärr, utan resultat. Men kan den bli segstartad om de läcker?smile.


2 011 Inlägg
7 mars 2013
#6
Den kan bli, men tyder på något annat. Vad har du gjort med bilen? Tänker på tex bytt stift, kamaxel givare osv.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#7
Ingenting, köpte den igår och körde hem 45 mil, tändes under färd. Lös inte tidigare. Men allt är som det ska, bara att den e segstartad nu..


2 011 Inlägg
7 mars 2013
#8
Då hade jag börjat med stift byte. Alltid bra att byta oavsett.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 mars 2013
#9
Ja som clintan säger så är det alltid lättare att felsöka en motor som är servad och fräsh.
Synd att de va så långt bort, annars kunde jag kollat felkoderna åt dig. Du kunde gjort det på vägen hem till o med:p

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#10
Haha fan att det inte blev så då!
Ja imorgon bär det av med filter och olja! Blir väl stift då med kanske? Någon av et som vet vilka stift det ska vara? Samt vad för underlig hylsa man kan tänkas behöva för att få bort dom?

Sökt lite på carsoft nu, verkar ju intressant! Bra att ha, något jag bör veta? Funkar till vilka operativsystem osv? Hur funkar det? Samt vard OBDn sitter i e39, för det har jag ingen aning om!
Senast redigerat av kimme_94 (7 mars 2013)


2 011 Inlägg
7 mars 2013
#11
Du behöver den lilla/smala tändstifts hylsan. Även förlängning på ca 15-20 cm annars når du inte ner. Titta även efter olja i brunnarna runt stiften så de inte badar i olja.

När du har av tändspolarna så passa på att kolla det höljet som sitter på tändspolen och som klämmer om stiftet är helt på alla 6, så inte det skickar gnista ut i brunnen.

Helsyntetisk olja är det enda som gäller. 6, 5 liter ryms med filter byte också.

Börja med det också är det lättare att fortsätta om det fortsätter strula för dig.

Nu kör jag själv med Iridium stift och de heter BKR6EIX.

Fyr elektrods stiften BKR6EQUP

Inte farten som dödar. Det är stoppen

SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
7 mars 2013
#12
kimme_94 skrev:
Haha fan att det inte blev så då!
Ja imorgon bär det av med filter och olja! Blir väl stift då med kanske? Någon av et som vet vilka stift det ska vara? Samt vad för underlig hylsa man kan tänkas behöva för att få bort dom?
Sökt lite på carsoft nu, verkar ju intressant! Bra att ha, något jag bör veta? Funkar till vilka operativsystem osv? Hur funkar det? Samt vard OBDn sitter i e39, för det har jag ingen aning om!

Haha ja de va dumt att du inte visste de då:-)
Ett tips om tändstift. Köp på schmeidmann.se. Dom märkes stiften som ska vara i e39 kostar 145kr styck där. Och 170kr styck på mekonomen. Men schmeidmann har också ett stift till din bil för 50kr styck. Ingen märkes stift men det funkar alldeles utmärkt. Har klrt 1500 mil med dom i 540n nu.
På 6 stift sparar du många kronor på det. De är väl en vanlig liten tändstiftshylsa om jag inte minns fel.
Carsoft är inte lika bra som Inpa. Men för en vanlig dödlig som mig duger det fint. Man kan läsa felkoder, radera felkoder, kolla riktig mätarställning och få live data på alla värden ur motorn osv.
Det optimala är windows vista, samt att det måste köras i windows 32-bit. Och du måste ha en Com port på datorn.(skrivar port)
Endel har lyckats få det att funka med usb adapter, men inte alla. Det gäller nog bara att inte köpa adaptern på typ biltema tror jag. Utan lögga ett par hundra på en bra adapter.
Jag är lite osäker på ODB uttaget på 99'. Antingen har du den runda 20-pologa kontakren under huven, eller så har du ODB2 uttag i facket under ratten. Men jag tror att det är 99' eller 00' som har båda uttagen. Då har jag för mig att man ska använda sig av den stora runda under huven för "full acces".

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#13
Okej tack för hjälp! Så det är inte vanlig 6 kant hylsa?


2 011 Inlägg
7 mars 2013
#14
Jo det är det, men den måste vara smal (tändstifts hylsa). En vanlig hylsa kommer inte ner i brunnen.

Ang priser på stift så är det som 76 Lub skriver. Jäkla skillnad på priser. Köper själv via Ebay.

Ang OBD uttag. Har du som jag båda två, så är det endast det runda under huven som fungerar när du ska söka eller nolla saker.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

162 Inlägg
7 mars 2013
#15
Kan vara kamlägesgivaren som sagt upp sig, eller rättare sagt en av dem iaf. Inte ovanligt fel även om inte alltid motorlampan tänds då...


137 Inlägg
7 mars 2013
Trådstartare
#16
76Lubricants skrev:
kimme_94 skrev:
Haha fan att det inte blev så då!
Ja imorgon bär det av med filter och olja! Blir väl stift då med kanske? Någon av et som vet vilka stift det ska vara? Samt vad för underlig hylsa man kan tänkas behöva för att få bort dom?
Sökt lite på carsoft nu, verkar ju intressant! Bra att ha, något jag bör veta? Funkar till vilka operativsystem osv? Hur funkar det? Samt vard OBDn sitter i e39, för det har jag ingen aning om!

Haha ja de va dumt att du inte visste de då:-)
Ett tips om tändstift. Köp på schmeidmann.se. Dom märkes stiften som ska vara i e39 kostar 145kr styck där. Och 170kr styck på mekonomen. Men schmeidmann har också ett stift till din bil för 50kr styck. Ingen märkes stift men det funkar alldeles utmärkt. Har klrt 1500 mil med dom i 540n nu.
På 6 stift sparar du många kronor på det. De är väl en vanlig liten tändstiftshylsa om jag inte minns fel.
Carsoft är inte lika bra som Inpa. Men för en vanlig dödlig som mig duger det fint. Man kan läsa felkoder, radera felkoder, kolla riktig mätarställning och få live data på alla värden ur motorn osv.
Det optimala är windows vista, samt att det måste köras i windows 32-bit. Och du måste ha en Com port på datorn.(skrivar port)
Endel har lyckats få det att funka med usb adapter, men inte alla. Det gäller nog bara att inte köpa adaptern på typ biltema tror jag. Utan lögga ett par hundra på en bra adapter.
Jag är lite osäker på ODB uttaget på 99'. Antingen har du den runda 20-pologa kontakren under huven, eller så har du ODB2 uttag i facket under ratten. Men jag tror att det är 99' eller 00' som har båda uttagen. Då har jag för mig att man ska använda sig av den stora runda under huven för "full acces".

Kollade nu, hittade för 125ca, kan du länka domdär billigare?
Hittade billigare men till 98 och lägre. Ej 99-.


2 011 Inlägg
7 mars 2013
#17
Jag har 6 stycken NGK Iridium stift till din annars splitter nya. Kan få dem för 650:- hem i lådan om du vill.

Hojta till så fall om du är intresserad.

Inte farten som dödar. Det är stoppen

137 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#18
sådär, oljan bytt till denna http://www.biltema.se/sv/Bilvard/Olja-o … W50-36917/ och nytt filter från mekonomen.

Motorlampan slocknade strax innan jag skulle byta, jag parkerade om bilen för att byta oljan, och då var lampan släckt.. och är släkt nu med.. någon som kan förklara detta?

Sen ang dålig start, bilen verkar va segstartad när den är varm, inte när den är kall dock.. samt att jag och flickvännen tyckte att den gick lite ryckigt hem..

Tips någon?


SpeedFreakz Sweden
1 778 Inlägg
8 mars 2013
#19
Låter knepigt, läsa felkoder är det ända rätta:-)
Inte biltema olja:/

BMW följer inte utvecklingen, BMW leder den!
The spirit of 76. www.76olja.nu

137 Inlägg
8 mars 2013
Trådstartare
#20
okej, men finns det alltså koder fast inget lyser?
VArt kan man göra detta för en billig peng? alt köpa någon hyfsad utrustning själv? vissa tar väl 500-1000 kr bara du rullar in skiten..



Sök