Hejsan!
Har gjort liknande post tidigare, men tänkte göra en nu, hoppas på att få ett par bra svar, då detta förhoppningsvis redan kommer ske upp kommande vecka om ja hittar tid på verkstad.
Ska byta olja, stift, filter, detta har jag pli på nu, inte snåla på varken stift eller olja för att bilen ska må bra, kommer inhandlas på Måndag.
Men då jag tycker bilen varit lite svajig att köra under vintern tänkte jag byta ut delar som får bilen att kännas mer stabil på vägen, då ratten pekar tio över när bilen åker rakt, dessutom tar den inte svängar lika fint som den gjorde innan vintern så misstänker att dämpare, fjädring eller andra delar tagit skada efter jag åkt på mycket skumpiga vägar då en bekant flyttat ut till landet osv.
Så vad bör jag byta, kan tillägga att jag kör som en vanlig normal person, ska inte till någon bankörning eller så, behöver inte vara speciella delar från USA, ni förstår vad jag menar. Ekonomiskt men ändå bra, behöver inte sjunka till Biltema kvalité.
-Dämpare + fjädring, hur vet jag vad som behöver bytas, kan jag själv känna det på något visst sätt? Helt klart är dom inte helt friska, kan det räcka med att byta fjädring eller ska jag byta hela paketet både fram bak, dämp + fjädring?
Vart får jag tag i detta till bra pris, då även nya fälgar osv ska på under sommaren tänkte jag att en 4cm säkning kunde passa i detta läge om det ändå ska bytas?
-Slitage delar, vet att jag på min gamla volvo 850 hade samma problem, tror han bytte krängningshammare & styrstag + damasker, vad kostar dessa delar och vart bör jag inhandla dem? Är det något mer jag bör tänka på att byta sammtidigt?.
-Motormässigt, något som är bra att byta som inte kostar en förmögenhet och som vekligen behöver bytas? stift olja osv är självklart.
Är nybörjare, har ingen plats tid eller kunskap eller bekanta som kan hjälpa till, så det är verkstad, och jag har en kille i närheten som gör jobb osv relativt billigt och duktig är han med.
Vill veta simpelt vad jag bör byta, skulle kunna byta ut allt på bilen men nu vill jag veta vad som får bilen mer stabil, lite simpla saker att byta.
Budgeten kommer vara ca 7000kr för övriga delar då inte olja, stift, filter inräknat det köper jag separat dom 7000kr har jag till att förbättra annat.
Tacksam för generösa svar
trevlig helg på er!