3300
Sök

Oljeslam i expansionskärlet.

52 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej

Köpt en V40 T4 -98 som jag tänkt fixa till och ha lite kul med.

Men har en fråga angående en sak, då att jag har lite olje slam i expansionskärlet och då är det väl helt enkelt så att topplockspackningen har gett sig mellan kyl och oljekanalen eller?

Men jag undrar egentligen är det absolut topppack som gett sig eller vilka mer fel ger detta med olja i expansionkärlet? Kan stopp i VV trycka in nåt vatten o kylvattnet?

Är inte helt ovan att hålla på med motorer dock var det rätt längesedan jag var aktiv med det. Ej meckat med någon V40 innan men haft med 855R att göra.

Alla tips å trix är mycket välkomna angående detta.


Mvh


52 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#2
stod visst fel ! ska vara Kan stopp i VV trycka in nån olja i kylvattnet?

Ska tillägga att jag mätte avgasvärderna idag med hos besiktningen och dom var bra både på tomgång och vid gas. Borde inte dom påverkas ?

Mvh


George
1 956 Inlägg
15 mars 2013
#3
Vågar påstå att det är packningen som gått med all säkerhet.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

3 Inlägg
15 mars 2013
#4
Kan vara en spricka i toppen ochså eftersom den blandar olja i glykolen.
inte säkert att det är packningen.
Har bara packningen pajat så brukar det vara vit rök som kommer ut.

52 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#5
hittade en med bättre förklaring på problemet! Exakt samma som för mig.

undrar om man på ett säkert sett kan se att topplockspackningen e paj... min bil är en volvo V40 T4 -98 det är vita "klumpar" där man fyller kylarvätska "expansionskärlet".. men har hört att det är normalt som kallas majonäsblandning, men inget spår av vatten om man kolla på olje stickan eller topp locket.. så min fråga är hur gör man för att veta säkert att topplockspackningen har gått? Ska mäta komp imorgon med till att börja med.


Mvh


52 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#6
bilen visar ingen som helst tendens till att må dåligt eller gå dåligt förutom dessa små vita klumpar i expansionskärlet.

Mvh


George
1 956 Inlägg
15 mars 2013
#7
meckan2 skrev:
Kan vara en spricka i toppen ochså eftersom den blandar olja i glykolen.
inte säkert att det är packningen.
Har bara packningen pajat så brukar det vara vit rök som kommer ut.

Behöver inte alls vara så.
Packningen kan gå sönder på vis att vätskorna blandar sig utan för den delen att det hamnar i cylindrarna och förbränns

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

52 Inlägg
15 mars 2013
Trådstartare
#8
Kan det kanske va sån tur att det bara är oljekylet som pajat?


52 Inlägg
102 Inlägg
16 mars 2013
#10
Kanske är värt att testa med wondarweld? Om det nu "bara" är en spricka i toppen så brukar det fungera. På jobbet har vi ett instrument för att mäta om det finns avgaser i kylarvätskan. Vet dock ej vad en sådan testmojäng kallas eller kostar. Det kanske finns någon i din närhet som har en sådan och kan kolla för en billig peng?

383 Inlägg
17 mars 2013
#12
Hur ska din oljekylare göra så du får olja i vattnet? Har du en automat?

Töm hela kylsystemet och spola med vatten sen fyller du på med vatten och glykol så ser du om det är gamla rester eller om det kommer nytt.

52 Inlägg
17 mars 2013
Trådstartare
#13
Okej det är gjort! ska fylla på och köra snart igen.

Att jag fråga om oljekylet är för att jag fått höra att det sitter ett även på en manuell vilket gjorde att jag fråga om det var rätt som jag hade hittat. Då jag själv inte kan bilen så bra vad den har och inte så gick jag på det som blivit berättat.

Är det fel då att det finns ett oljekyl även på manuella som ska lägga in olja i kylsystemet? Då kanske det är turbon i och med att det är både vatten och oljekyld. kanske spruckit där i mellan.



Mvh


George
1 956 Inlägg
17 mars 2013
#14
855RR skrev:
Okej det är gjort! ska fylla på och köra snart igen.

Att jag fråga om oljekylet är för att jag fått höra att det sitter ett även på en manuell vilket gjorde att jag fråga om det var rätt som jag hade hittat. Då jag själv inte kan bilen så bra vad den har och inte så gick jag på det som blivit berättat.

Är det fel då att det finns ett oljekyl även på manuella som ska lägga in olja i kylsystemet? Då kanske det är turbon i och med att det är både vatten och oljekyld. kanske spruckit där i mellan.



Mvh

Ursäkta om jag säger detta nu men det är väldigt roande att läsa dina inlägg :-D

Förstår inte hur du resonerar bara.
Du funderar på allt möjligt utom det som är självklart.

Vatten från olje kyl? Och spricka i turbo?

Kan kanske vara ditt värme paket som läcker i bilen som sedan blandar sig med oljan från kylaren till automatlådan och sedan hamnar i expansions kärlet även fast du har en manuell?

Bara en tanke alltså ;-)

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

904 Inlägg
17 mars 2013
#15
Vet ej hur det ä på V40 men på 850 så sitter oljekylet i samma paket som vanliga kylet å väggen i mellan kan gå sönder å blanda sig med varandra

AUTOTECH S60 power

52 Inlägg
George
1 956 Inlägg
17 mars 2013
#17
855RR skrev:
Jojje81: bra att du blir road av mitt problem.

Ta inte illa upp det var med glimten i ögat jag skrev :-)

Men det verkar som om du vill utesluta det mest logiska.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

97 Inlägg
17 mars 2013
#18
jojje81 skrev:
855RR skrev:
Jojje81: bra att du blir road av mitt problem.

Ta inte illa upp det var med glimten i ögat jag skrev :-)

Men det verkar som om du vill utesluta det mest logiska.

Dock bör han väl tappa komp om packningen gått och då borde ju inte bilen gå som den ska tongue Men beror väl kanske på hur packningen pajar.


Rejsa ?
2 959 Inlägg
18 mars 2013
#19
Blyfot_Racing skrev:
Vet ej hur det ä på V40 men på 850 så sitter oljekylet i samma paket som vanliga kylet å väggen i mellan kan gå sönder å blanda sig med varandra

Precis, detta verkar folk inte ha koll på här.
Det är precis likadant på X40 bilarna dvs vattenkyld oljekylare.

Dock tror jag inte detta är fallet nu.
Senast redigerat av Busgrabb (18 mars 2013)

Autotech


Sök