3421
Sök

Tips på sommarfälgar till BMW 320d EfficientDynamics Edition

28 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#21
Smajly skrev:
För den summan han vill lägga får han bara 1 fälg och 1 däck av kleemannfälgarna.. Ja det var ju ett bra tips de.. smile


Då vill jag tipsa om dessa för 250000 US dollar!! för 4 stycken men då ingår inte däck..
Dyrt??.. Världens dyraste!! ja jevligt dyrt men du är ganska ensam om dom.. Snygga?? Inte ett jevla dugg snygga, faktiskt nått av det fulaste som finns i fälgväg men dom är unika.
http://www.zatzy.com/attachments/allmae … n1-347.jpg

Och är du ändå så cool att köpa dom så är ju dessa däck dom som gäller..
Världens dyraste däck?? Kanske men unikt.. manligt?? inte ett jedra dugg, lite gay över det faktiskt.
http://www.bytbil.com/nyheter/cvhprkyg

Hahaha, riktigt så unik vill jag inte vara! Om någon köper dessa fälgar och däck så får man fan hoppas att de använder låsbultar, haha.


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#22
För er som är intresserade så köpte jag begagnade fälgar och däck (körde till Malmö 42 mil x 2 för detta haha...):
BMW original Stjärneker 286 17" med Bridgestone runflat fram 225/45 och bak 255/40. Var väldigt skeptisk till att köra runflat igen, men tycker att de funkar helt ok. Det var dock inte däcken jag ville åt. Kostade mig 9000 kr.
Bilder:
http://s18.postimg.org/9iy7p6zrp/20130409_182703.jpg
http://s18.postimg.org/dtcvks4ut/20130409_182725.jpg


2 174 Inlägg
9 april 2013
#23
bloom89 skrev:
För er som är intresserade så köpte jag begagnade fälgar och däck (körde till Malmö 42 mil x 2 för detta haha...):
BMW original Stjärneker 286 17" med Bridgestone runflat fram 225/45 och bak 255/40. Var väldigt skeptisk till att köra runflat igen, men tycker att de funkar helt ok. Det var dock inte däcken jag ville åt. Kostade mig 9000 kr.
Bilder:
http://s18.postimg.org/9iy7p6zrp/20130409_182703.jpg
http://s18.postimg.org/dtcvks4ut/20130409_182725.jpg

För litet, snygg modell men 19 tum minimum på den karossen....Men kör hårt..


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#24
hangman skrev:
bloom89 skrev:
För er som är intresserade så köpte jag begagnade fälgar och däck (körde till Malmö 42 mil x 2 för detta haha...):
BMW original Stjärneker 286 17" med Bridgestone runflat fram 225/45 och bak 255/40. Var väldigt skeptisk till att köra runflat igen, men tycker att de funkar helt ok. Det var dock inte däcken jag ville åt. Kostade mig 9000 kr.
Bilder:
http://s18.postimg.org/9iy7p6zrp/20130409_182703.jpg
http://s18.postimg.org/dtcvks4ut/20130409_182725.jpg

För litet, snygg modell men 19 tum minimum på den karossen....Men kör hårt..

Enligt BMW kunde jag bara ha max 17" (och då är det inte vad som är rekommenderat utan vad som fysikt passar) pga att det är EfficientDynamics Edition, men tycker det låter lite underligt. Så jag vågade inte köra på större. Visst den är sänkt 15 mm, men blir radien större för hjulet bara för att man har t.ex. 19"?


2 174 Inlägg
9 april 2013
#25
bloom89 skrev:
hangman skrev:
bloom89 skrev:
För er som är intresserade så köpte jag begagnade fälgar och däck (körde till Malmö 42 mil x 2 för detta haha...):
BMW original Stjärneker 286 17" med Bridgestone runflat fram 225/45 och bak 255/40. Var väldigt skeptisk till att köra runflat igen, men tycker att de funkar helt ok. Det var dock inte däcken jag ville åt. Kostade mig 9000 kr.
Bilder:
http://s18.postimg.org/9iy7p6zrp/20130409_182703.jpg
http://s18.postimg.org/dtcvks4ut/20130409_182725.jpg

För litet, snygg modell men 19 tum minimum på den karossen....Men kör hårt..

Enligt BMW kunde jag bara ha max 17" (och då är det inte vad som är rekommenderat utan vad som fysikt passar) pga att det är EfficientDynamics Edition, men tycker det låter lite underligt. Så jag vågade inte köra på större. Visst den är sänkt 15 mm, men blir radien större för hjulet bara för att man har t.ex. 19"?

Nej då! Tex 235-30-19 hade motsvarat 225-45-17 tex.

Vet faktiskt inte varför BMW sa så, måste vara ett missförstånd för att det ska bara ur deras synpunkt större fälgar rullar tyngre eller något, den där får du på 20 tum på utan problem.


28 Inlägg
9 april 2013
Trådstartare
#26
hangman skrev:
bloom89 skrev:
hangman skrev:

För litet, snygg modell men 19 tum minimum på den karossen....Men kör hårt..

Enligt BMW kunde jag bara ha max 17" (och då är det inte vad som är rekommenderat utan vad som fysikt passar) pga att det är EfficientDynamics Edition, men tycker det låter lite underligt. Så jag vågade inte köra på större. Visst den är sänkt 15 mm, men blir radien större för hjulet bara för att man har t.ex. 19"?

Nej då! Tex 235-30-19 hade motsvarat 225-45-17 tex.

Vet faktiskt inte varför BMW sa så, måste vara ett missförstånd för att det ska bara ur deras synpunkt större fälgar rullar tyngre eller något, den där får du på 20 tum på utan problem.

Dåligt att dom inte kan ge riktiga svar då. Men jag vill faktiskt inte ha så mycket större då det blir stötigare. Dock är mina bakdäck något breda, sjukt gött på motorväg men bilen dricker mer! Hade juh lättrullande sommardäck med aerofälgar förut.


2 174 Inlägg
9 april 2013
#27
bloom89 skrev:
hangman skrev:
bloom89 skrev:

Enligt BMW kunde jag bara ha max 17" (och då är det inte vad som är rekommenderat utan vad som fysikt passar) pga att det är EfficientDynamics Edition, men tycker det låter lite underligt. Så jag vågade inte köra på större. Visst den är sänkt 15 mm, men blir radien större för hjulet bara för att man har t.ex. 19"?

Nej då! Tex 235-30-19 hade motsvarat 225-45-17 tex.

Vet faktiskt inte varför BMW sa så, måste vara ett missförstånd för att det ska bara ur deras synpunkt större fälgar rullar tyngre eller något, den där får du på 20 tum på utan problem.

Dåligt att dom inte kan ge riktiga svar då. Men jag vill faktiskt inte ha så mycket större då det blir stötigare. Dock är mina bakdäck något breda, sjukt gött på motorväg men bilen dricker mer! Hade juh lättrullande sommardäck med aerofälgar förut.

Ska man va fin får man lida pin...


huh?
10 427 Inlägg
28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#29
steifan skrev:
Kan hända att ev ev miljöbilsklassning formellt endast gäller med vissa däcksdimensioner.

Ja, och endast med en speciell aerofälg (Streamline 306). Men får la se till att ha vinterdäcken på när jag besiktigar om 4 år. Skulle va om man råkar ut för en flygande besiktning, men då får det vara gött vidriga snutar.


2 174 Inlägg
10 april 2013
#30
bloom89 skrev:
steifan skrev:
Kan hända att ev ev miljöbilsklassning formellt endast gäller med vissa däcksdimensioner.

Ja, och endast med en speciell aerofälg (Streamline 306). Men får la se till att ha vinterdäcken på när jag besiktigar om 4 år. Skulle va om man råkar ut för en flygande besiktning, men då får det vara gött vidriga snutar.

tror mer på utsläppet än att dom klassar bilen med speciella fälgar, då skulle alla nya volvo tex med dom där green bla bla inte kunna byta heller, och dom är gräsligt fula, men där byter volvo direkt om man vill så det är nog inget bry sig om.


28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#31
hangman skrev:
bloom89 skrev:
steifan skrev:
Kan hända att ev ev miljöbilsklassning formellt endast gäller med vissa däcksdimensioner.

Ja, och endast med en speciell aerofälg (Streamline 306). Men får la se till att ha vinterdäcken på när jag besiktigar om 4 år. Skulle va om man råkar ut för en flygande besiktning, men då får det vara gött vidriga snutar.

tror mer på utsläppet än att dom klassar bilen med speciella fälgar, då skulle alla nya volvo tex med dom där green bla bla inte kunna byta heller, och dom är gräsligt fula, men där byter volvo direkt om man vill så det är nog inget bry sig om.

Enligt BMW så är bilen helbilsgodkänd med just dom fälgarna. Sen är det självklart pga att förbrukningen och utsläppet blir högre om man inte använder dom.


2 174 Inlägg
10 april 2013
#32
bloom89 skrev:
hangman skrev:
bloom89 skrev:

Ja, och endast med en speciell aerofälg (Streamline 306). Men får la se till att ha vinterdäcken på när jag besiktigar om 4 år. Skulle va om man råkar ut för en flygande besiktning, men då får det vara gött vidriga snutar.

tror mer på utsläppet än att dom klassar bilen med speciella fälgar, då skulle alla nya volvo tex med dom där green bla bla inte kunna byta heller, och dom är gräsligt fula, men där byter volvo direkt om man vill så det är nog inget bry sig om.

Enligt BMW så är bilen helbilsgodkänd med just dom fälgarna. Sen är det självklart pga att förbrukningen och utsläppet blir högre om man inte använder dom.

Jo fast efter runt 93 är alla bilar totalt helhetsgodkända också, du får teoretiskt inte göra en sak förutom original på en bil som helhetsgodkänd utan att typa om den.


28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#33
hangman skrev:
bloom89 skrev:
hangman skrev:

tror mer på utsläppet än att dom klassar bilen med speciella fälgar, då skulle alla nya volvo tex med dom där green bla bla inte kunna byta heller, och dom är gräsligt fula, men där byter volvo direkt om man vill så det är nog inget bry sig om.

Enligt BMW så är bilen helbilsgodkänd med just dom fälgarna. Sen är det självklart pga att förbrukningen och utsläppet blir högre om man inte använder dom.

Jo fast efter runt 93 är alla bilar totalt helhetsgodkända också, du får teoretiskt inte göra en sak förutom original på en bil som helhetsgodkänd utan att typa om den.

Asså ok. Beställde en KCR-box idag också, jag undrar hur dom ser på det om man skulle ha på den i besiktning. Enligt KCR så ska ju bilen dricka mindre bränsle.


2 174 Inlägg
10 april 2013
#34
bloom89 skrev:
hangman skrev:
bloom89 skrev:

Enligt BMW så är bilen helbilsgodkänd med just dom fälgarna. Sen är det självklart pga att förbrukningen och utsläppet blir högre om man inte använder dom.

Jo fast efter runt 93 är alla bilar totalt helhetsgodkända också, du får teoretiskt inte göra en sak förutom original på en bil som helhetsgodkänd utan att typa om den.

Asså ok. Beställde en KCR-box idag också, jag undrar hur dom ser på det om man skulle ha på den i besiktning. Enligt KCR så ska ju bilen dricka mindre bränsle.

Okey vet inte riktigt hur jag ska förklara men finns flera anledningar varför man inte ska köra kcr box på Bilprovningen, avgasvärdena blir sämre m.m

Den drar inte fysiskt mindre då den endast lurar datorn att ställa upp diesel trycket.

Den går värre och drar samma, eller i 99% mer....

Skulle åkt och mappat den ordentligt istället för en bluffbox på en så "fin" bil.


Även om färddatorn säger 0,4 stämmer det inte med box du får räkna liter\mil  själv när du tankar.


28 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#35
hangman skrev:
bloom89 skrev:
hangman skrev:

Jo fast efter runt 93 är alla bilar totalt helhetsgodkända också, du får teoretiskt inte göra en sak förutom original på en bil som helhetsgodkänd utan att typa om den.

Asså ok. Beställde en KCR-box idag också, jag undrar hur dom ser på det om man skulle ha på den i besiktning. Enligt KCR så ska ju bilen dricka mindre bränsle.

Okey vet inte riktigt hur jag ska förklara men finns flera anledningar varför man inte ska köra kcr box på Bilprovningen, avgasvärdena blir sämre m.m

Den drar inte fysiskt mindre då den endast lurar datorn att ställa upp diesel trycket.

Den går värre och drar samma, eller i 99% mer....

Skulle åkt och mappat den ordentligt istället för en bluffbox på en så "fin" bil.


Även om färddatorn säger 0,4 stämmer det inte med box du får räkna liter\mil  själv när du tankar.

Nu börjar det kanske bli lite off topic, men vilka fördelar är det med att göra en riktig mappning och vad skulle kalaset det gå på? En nackdel måste vara att man måste åka och mappa om den om man vill köra original igen?
Men att färddatorn inte stämmer, gäller det alla bilar? Tänker att vissa bilar kanske har en smartare uträkning av förbrukningen?


235 Inlägg
10 april 2013
#36
bloom89 skrev:
hangman skrev:
bloom89 skrev:

Asså ok. Beställde en KCR-box idag också, jag undrar hur dom ser på det om man skulle ha på den i besiktning. Enligt KCR så ska ju bilen dricka mindre bränsle.

Okey vet inte riktigt hur jag ska förklara men finns flera anledningar varför man inte ska köra kcr box på Bilprovningen, avgasvärdena blir sämre m.m

Den drar inte fysiskt mindre då den endast lurar datorn att ställa upp diesel trycket.

Den går värre och drar samma, eller i 99% mer....

Skulle åkt och mappat den ordentligt istället för en bluffbox på en så "fin" bil.


Även om färddatorn säger 0,4 stämmer det inte med box du får räkna liter\mil  själv när du tankar.

Nu börjar det kanske bli lite off topic, men vilka fördelar är det med att göra en riktig mappning och vad skulle kalaset det gå på? En nackdel måste vara att man måste åka och mappa om den om man vill köra original igen?
Men att färddatorn inte stämmer, gäller det alla bilar? Tänker att vissa bilar kanske har en smartare uträkning av förbrukningen?

Hur långt kommer du på en tank nu? Förbrukning per mil?
Testa att köra med boxen sen och se hur långt du kan köra då med exakt samma körstil. Med samma hjul också. Förbrukningen per mil blir då?

Det som kan påverkas med box är ju bara avgasvärdet/ k-värdet som de testar på bilprovningen.
Förutsatt att du inte får motorstörningar/felkoder som de också kan slå ner på om man har otur. En annan gyllene regel är att boxen inte får synas då blir dom griniga. Säkrast att koppla ur ifall. Bilen kommer bli vassare tveklöst. Se bara på de som kör evry-mod på t ex 6 cylindriga bmw dieslar. Där händer de fan grejer när man stämplar gasen jämfört mot original. Där matar man ju dock på sanslösa mängder bränsle men roligt är de ju också.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

2 174 Inlägg
10 april 2013
#37
Exakt dom går bra för du skickar in mer diesel i förbränningen=högre förbrukning men går värre.

Har kört kcr på flera olika bilar och man ställer på skiten och det kolar mycket och sliter onödigt.

Min BMW 320 är mappad det kostade 7000 kr om jag inte minns fel, men då håller det och är seriöst.

Tex en box som bara ökar bränsletryck känner inte av andra parametrar och kör du en varm sommardag med husvagn trycker gasen i botten är chansen jävligt stor att topplockspackningen ryker.

Det finns hundra tals trådar om kcr och allt sånt, tycker du ska läsa på lite mer exakt hur allt funkar och sen vända dig till autopower, ett BMW forum.


28 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#38
KinazzZ skrev:
bloom89 skrev:
hangman skrev:

Okey vet inte riktigt hur jag ska förklara men finns flera anledningar varför man inte ska köra kcr box på Bilprovningen, avgasvärdena blir sämre m.m

Den drar inte fysiskt mindre då den endast lurar datorn att ställa upp diesel trycket.

Den går värre och drar samma, eller i 99% mer....

Skulle åkt och mappat den ordentligt istället för en bluffbox på en så "fin" bil.


Även om färddatorn säger 0,4 stämmer det inte med box du får räkna liter\mil  själv när du tankar.

Nu börjar det kanske bli lite off topic, men vilka fördelar är det med att göra en riktig mappning och vad skulle kalaset det gå på? En nackdel måste vara att man måste åka och mappa om den om man vill köra original igen?
Men att färddatorn inte stämmer, gäller det alla bilar? Tänker att vissa bilar kanske har en smartare uträkning av förbrukningen?

Hur långt kommer du på en tank nu? Förbrukning per mil?
Testa att köra med boxen sen och se hur långt du kan köra då med exakt samma körstil. Med samma hjul också. Förbrukningen per mil blir då?

Det som kan påverkas med box är ju bara avgasvärdet/ k-värdet som de testar på bilprovningen.
Förutsatt att du inte får motorstörningar/felkoder som de också kan slå ner på om man har otur. En annan gyllene regel är att boxen inte får synas då blir dom griniga. Säkrast att koppla ur ifall. Bilen kommer bli vassare tveklöst. Se bara på de som kör evry-mod på t ex 6 cylindriga bmw dieslar. Där händer de fan grejer när man stämplar gasen jämfört mot original. Där matar man ju dock på sanslösa mängder bränsle men roligt är de ju också.

Hann inte köra så mycket med nya hjulen innan jag satte in boxen, men får göra bilen orginal igen efter ett tag å se om det är någon skillnad.


28 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#39
hangman skrev:
Exakt dom går bra för du skickar in mer diesel i förbränningen=högre förbrukning men går värre.

Har kört kcr på flera olika bilar och man ställer på skiten och det kolar mycket och sliter onödigt.

Min BMW 320 är mappad det kostade 7000 kr om jag inte minns fel, men då håller det och är seriöst.

Tex en box som bara ökar bränsletryck känner inte av andra parametrar och kör du en varm sommardag med husvagn trycker gasen i botten är chansen jävligt stor att topplockspackningen ryker.

Det finns hundra tals trådar om kcr och allt sånt, tycker du ska läsa på lite mer exakt hur allt funkar och sen vända dig till autopower, ett BMW forum.

Jag testkör lite med KCR-box nu. Enligt KCR så ska boxen inte lämna några spår efter sig. Lite orolig över försäkringen dock, men det gäller väl bara att man är i skick nog att kasta boxen åt helvete om det händer något.
Tycker dock inte att bilen går så mycket bättre med boxen, ställd på 8 av 9. Så funderar på om det är värt att ha kvar den...



Sök