2970
Sök

Hur många hästar???

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#21
Equinox skrev:
Du bör ha bottnat flödesbegränsaren innan 1,1 ochippad... samt soppan snålar ut efter 0,65 duktigt..

Är din laddtrycksmätare verkligen 100% frisk ?
Kört flera ochippade B230FK/FT och dem har hörbara spikningar i mellanregistret på allt över 0,7 kg...

meeeeeeen, allt är ju relativt.. smile

Mvh

har aldrig hört en varesig chippa eller ochippad 940 ltt med någorlunda standard modifikationer spika.
de rättar tändsystemet till å hade de inget gjort de hade de varit baj baj med kolvarna väldigt tidigt.

ezk sänker tändningen om de börjar spika... nått annat du har hört !


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
25 mars 2013
#22
Xuri skrev:
Equinox skrev:
Du bör ha bottnat flödesbegränsaren innan 1,1 ochippad... samt soppan snålar ut efter 0,65 duktigt..

Är din laddtrycksmätare verkligen 100% frisk ?
Kört flera ochippade B230FK/FT och dem har hörbara spikningar i mellanregistret på allt över 0,7 kg...

meeeeeeen, allt är ju relativt.. smile

Mvh

har aldrig hört en varesig chippa eller ochippad 940 ltt med någorlunda standard modifikationer spika.
de rättar tändsystemet till å hade de inget gjort de hade de varit baj baj med kolvarna väldigt tidigt.

ezk sänker tändningen om de börjar spika... nått annat du har hört !

du kan få åka med i min 740 den spikar osten.
alltså riktigt jävla mycket innan tändningen sänks.
fast jag har något fel på min bil som jag inte hittat ännu.

Kör fort så hinner inget hända...

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
25 mars 2013
#23
Xuri skrev:
Equinox skrev:
Du bör ha bottnat flödesbegränsaren innan 1,1 ochippad... samt soppan snålar ut efter 0,65 duktigt..

Är din laddtrycksmätare verkligen 100% frisk ?
Kört flera ochippade B230FK/FT och dem har hörbara spikningar i mellanregistret på allt över 0,7 kg...

meeeeeeen, allt är ju relativt.. smile

Mvh

har aldrig hört en varesig chippa eller ochippad 940 ltt med någorlunda standard modifikationer spika.
de rättar tändsystemet till å hade de inget gjort de hade de varit baj baj med kolvarna väldigt tidigt.

ezk sänker tändningen om de börjar spika... nått annat du har hört !

Ezk är stenålder och det vet du om också. Den är inte snabb när de gäller att rädda hem en oren förbränning. Den sänker tändning i första hand i olika incrementer, hjäper inte det, så skickar den en TQ signal till LH boxen som i sin tur försöker ösa på soppa. vilket inte det går supersnabbt heller..
Flödebegränsaren går i oavsett vilket innan man når kritiska gränser.

De funkar när bilen är orginal och avsedd för sina orginal laddtryck. Då ger du ialf systemet en chans.
Men inte när " Johnny boy " (dåligt namn för någon random jag vet) krämer på med massa laddtryck och sitta att hoppas på att knackregleringen räddar mig. Så är inte fallet. Tyvärr.



Nu pratar jag ochippade boxar där folk tror det går att smeta på 1 kg laddtryck när orginalmappen redan den magrar av kraftigt efter 0,65 i mellanregistret.
Men vissa kanske accepterar lamda 0,95-1.08 på fullgas... De bara bjuder in till en orenförbränning smile

Somsagt, allt är relativt och har med omständigheterna runt om.

Säger absolut inte du har fel. smile

Mvh


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#24
Equinox skrev:
Xuri skrev:
Equinox skrev:
Du bör ha bottnat flödesbegränsaren innan 1,1 ochippad... samt soppan snålar ut efter 0,65 duktigt..

Är din laddtrycksmätare verkligen 100% frisk ?
Kört flera ochippade B230FK/FT och dem har hörbara spikningar i mellanregistret på allt över 0,7 kg...

meeeeeeen, allt är ju relativt.. smile

Mvh

har aldrig hört en varesig chippa eller ochippad 940 ltt med någorlunda standard modifikationer spika.
de rättar tändsystemet till å hade de inget gjort de hade de varit baj baj med kolvarna väldigt tidigt.

ezk sänker tändningen om de börjar spika... nått annat du har hört !

Ezk är stenålder och det vet du om också. Den är inte snabb när de gäller att rädda hem en oren förbränning. Den sänker tändning i första hand i olika incrementer, hjäper inte det, så skickar den en TQ signal till LH boxen som i sin tur försöker ösa på soppa. vilket inte det går supersnabbt heller..
Flödebegränsaren går i oavsett vilket innan man når kritiska gränser.

De funkar när bilen är orginal och avsedd för sina orginal laddtryck. Då ger du ialf systemet en chans.
Men inte när " Johnny boy " (dåligt namn för någon random jag vet) krämer på med massa laddtryck och sitta att hoppas på att knackregleringen räddar mig. Så är inte fallet. Tyvärr.



Nu pratar jag ochippade boxar där folk tror det går att smeta på 1 kg laddtryck när orginalmappen redan den magrar av kraftigt efter 0,65 i mellanregistret.
Men vissa kanske accepterar lamda 0,95-1.08 på fullgas... De bara bjuder in till en orenförbränning smile

Somsagt, allt är relativt och har med omständigheterna runt om.

Säger absolut inte du har fel. smile

Mvh

Ezk tror jag fan har mer processorstyrka än nintendo 8bitars så helt ute är de inte wink

när jag läste om de i ezk böckerna så var de inte långsamt varsig på att retardera tändningen eller avancera tändningen igen.   ingen jag upplevt själv heller, de var inte ens en sekund så var effekten borta i min kärra.
ezk om allt fungerar sänker tändningen 10 grader direkt vid spik.

hade ett jävla strul med mitt lh 2.4 nu pratar vi större turbo, större spridare, större lmm å 1.3 kg laddtryck. (över 250 bänkade hästar)
Å så fort den magrade av (vet ej varför) så retarderade den tändningen direkt.
Löste aldrig vad felet var, de bara kom helt plötsligt.
Men så fort jag såg på bb lambdan att den magrade av så retarderade den tändnignen direkt. hörde aldrig ett spik utan kände bara effektförlusten som en spark i skrevet.

Nya givare å nya boxar löste felet i ca 3 dagar för mig sen återkom de.... hade bara de till besiktningen sen å körde megasquirt all övrig tid.

Har faktiskt aldrig hört en bil med lh 2.4 spika varesig påställd orginalare eller chippad/moddad bil :p

å jag vet hur fort man blåser en kolv på en b230 spis om de spikar...
Har själv förbrukat totalt 11 kolvar genom åren å typ 4 toppackningar...
så jag tivlar faktiskt på att de skulle vara så många 230spisar som spikar som alla säger.


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
25 mars 2013
#25
Xuri skrev:
Equinox skrev:
Xuri skrev:

har aldrig hört en varesig chippa eller ochippad 940 ltt med någorlunda standard modifikationer spika.
de rättar tändsystemet till å hade de inget gjort de hade de varit baj baj med kolvarna väldigt tidigt.

ezk sänker tändningen om de börjar spika... nått annat du har hört !

Ezk är stenålder och det vet du om också. Den är inte snabb när de gäller att rädda hem en oren förbränning. Den sänker tändning i första hand i olika incrementer, hjäper inte det, så skickar den en TQ signal till LH boxen som i sin tur försöker ösa på soppa. vilket inte det går supersnabbt heller..
Flödebegränsaren går i oavsett vilket innan man når kritiska gränser.

De funkar när bilen är orginal och avsedd för sina orginal laddtryck. Då ger du ialf systemet en chans.
Men inte när " Johnny boy " (dåligt namn för någon random jag vet) krämer på med massa laddtryck och sitta att hoppas på att knackregleringen räddar mig. Så är inte fallet. Tyvärr.



Nu pratar jag ochippade boxar där folk tror det går att smeta på 1 kg laddtryck när orginalmappen redan den magrar av kraftigt efter 0,65 i mellanregistret.
Men vissa kanske accepterar lamda 0,95-1.08 på fullgas... De bara bjuder in till en orenförbränning smile

Somsagt, allt är relativt och har med omständigheterna runt om.

Säger absolut inte du har fel. smile

Mvh

Ezk tror jag fan har mer processorstyrka än nintendo 8bitars så helt ute är de inte wink

när jag läste om de i ezk böckerna så var de inte långsamt varsig på att retardera tändningen eller avancera tändningen igen.   ingen jag upplevt själv heller, de var inte ens en sekund så var effekten borta i min kärra.
ezk om allt fungerar sänker tändningen 10 grader direkt vid spik.

hade ett jävla strul med mitt lh 2.4 nu pratar vi större turbo, större spridare, större lmm å 1.3 kg laddtryck. (över 250 bänkade hästar)
Å så fort den magrade av (vet ej varför) så retarderade den tändningen direkt.
Löste aldrig vad felet var, de bara kom helt plötsligt.
Men så fort jag såg på bb lambdan att den magrade av så retarderade den tändnignen direkt. hörde aldrig ett spik utan kände bara effektförlusten som en spark i skrevet.

Nya givare å nya boxar löste felet i ca 3 dagar för mig sen återkom de.... hade bara de till besiktningen sen å körde megasquirt all övrig tid.

Har faktiskt aldrig hört en bil med lh 2.4 spika varesig påställd orginalare eller chippad/moddad bil :p

å jag vet hur fort man blåser en kolv på en b230 spis om de spikar...
Har själv förbrukat totalt 11 kolvar genom åren å typ 4 toppackningar...
så jag tivlar faktiskt på att de skulle vara så många 230spisar som spikar som alla säger.

Haha de vettifan asså om de verkligen har, ! wink

Näe där har du faktiskt inte riktigt rätt om hur EZK116 jobbar när den möter spik. Förmodar att du "också" läst Volvos "grupp28" böcker och jag råder dig att läsa kapitlet en gång till. Annars läs Bosch´s avhandling. den är knaon smile

Ezk backar tändningen i incrementer i 2-3 grader direkt. Ligger där och lyssnar. Känner den av spik spik fortfarande backar den ytterligare cirkus 3 grader, och sen vidhåller den tändningen ett tag till innan den återigen börjar avancera den igen, med 0,1-1 grad i taget till den är återställd eller möter knack igen. Max retardation ifrån original tändmapp är cirka 10-16 grader beroende på var man är i tabellen.


Som du förstår är det en väldig utdragen process och den är inte direkt snabb varken på att retardera eller avancera, Kan även länka en bra pdf ifrån Volvos böcker om du vill titta en extra gång eller om någon är intresserad av den litteraturen.  ?

Den enda gången jag vet att EZK dumpar tändningen 10 grader direkt över hela registret är när den tappar knacksensor signal.


Du har inte tänkt på att ditt problem kan just ha varit att den spikat till när den börjat magra av ?
Som du redan vet så är inte alla spikningar hörbara. Hör du det, är de redan försent...
Det är den enda logiska förklaringen jag åtminstone kan ge dig om du säger att den t.om backade tändningen 10 grader i samband med avmagringen ? Hur loggade du ? Systemtester ?

Jag tvekar inte en sekund på att B230 spikar helt org med uppställd ladd utan att göra ett skvatt.

Efter att få se hur en orginal soppemapp och tändmapp ligger så råder jag ialf ingen att höja laddet mer än 0.65.

Somsagt, omständigheter som igensatta soppefilter & kassa tändstift och sånt kan också vara grejer som spelar in. smile

Manligt att du mosat 11 kolvar, De måste du nästan dela med dig av wink 

Mvh


Dumpersförare.
970 Inlägg
25 mars 2013
#26
mogge92 skrev:
hej jag har en volvo 945 ftt med öppet luftfilter och den laddar ca 1,1 bar nu till frågan cirka hur många hästar har jag ???

Du får räkna med att många hästar är döa och inte lever längre sedan den var ny med. Men har du tur har dom återuppstått nu med ditt filter och ökat ladd. big_smile
Senast redigerat av VolvoCoffe (25 mars 2013)

2010/08/27 kom vår dotter Linnea.
2013/06/13 kom vår son Jacob
Opel Omega 2,0 16V /97

252 Inlägg
25 mars 2013
#27
det är ju helt meningslöst att ladda över ett 1bar med dessa agg,, så sådant jävla avgasmottryck


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
25 mars 2013
#28
cjagenmark skrev:
det är ju helt meningslöst att ladda över ett 1bar med dessa agg,, så sådant jävla avgasmottryck

Japp, skrotbingen med dem smile

Högt avgasmotryck är ju också gott när man får lite exhaust reversion under överlappet och fyller cylindern med lite avgaser cool

Hej spik ! wink


One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#29
Equinox skrev:
Xuri skrev:
Equinox skrev:

Ezk är stenålder och det vet du om också. Den är inte snabb när de gäller att rädda hem en oren förbränning. Den sänker tändning i första hand i olika incrementer, hjäper inte det, så skickar den en TQ signal till LH boxen som i sin tur försöker ösa på soppa. vilket inte det går supersnabbt heller..
Flödebegränsaren går i oavsett vilket innan man når kritiska gränser.

De funkar när bilen är orginal och avsedd för sina orginal laddtryck. Då ger du ialf systemet en chans.
Men inte när " Johnny boy " (dåligt namn för någon random jag vet) krämer på med massa laddtryck och sitta att hoppas på att knackregleringen räddar mig. Så är inte fallet. Tyvärr.



Nu pratar jag ochippade boxar där folk tror det går att smeta på 1 kg laddtryck när orginalmappen redan den magrar av kraftigt efter 0,65 i mellanregistret.
Men vissa kanske accepterar lamda 0,95-1.08 på fullgas... De bara bjuder in till en orenförbränning smile

Somsagt, allt är relativt och har med omständigheterna runt om.

Säger absolut inte du har fel. smile

Mvh

Ezk tror jag fan har mer processorstyrka än nintendo 8bitars så helt ute är de inte wink

när jag läste om de i ezk böckerna så var de inte långsamt varsig på att retardera tändningen eller avancera tändningen igen.   ingen jag upplevt själv heller, de var inte ens en sekund så var effekten borta i min kärra.
ezk om allt fungerar sänker tändningen 10 grader direkt vid spik.

hade ett jävla strul med mitt lh 2.4 nu pratar vi större turbo, större spridare, större lmm å 1.3 kg laddtryck. (över 250 bänkade hästar)
Å så fort den magrade av (vet ej varför) så retarderade den tändningen direkt.
Löste aldrig vad felet var, de bara kom helt plötsligt.
Men så fort jag såg på bb lambdan att den magrade av så retarderade den tändnignen direkt. hörde aldrig ett spik utan kände bara effektförlusten som en spark i skrevet.

Nya givare å nya boxar löste felet i ca 3 dagar för mig sen återkom de.... hade bara de till besiktningen sen å körde megasquirt all övrig tid.

Har faktiskt aldrig hört en bil med lh 2.4 spika varesig påställd orginalare eller chippad/moddad bil :p

å jag vet hur fort man blåser en kolv på en b230 spis om de spikar...
Har själv förbrukat totalt 11 kolvar genom åren å typ 4 toppackningar...
så jag tivlar faktiskt på att de skulle vara så många 230spisar som spikar som alla säger.

Haha de vettifan asså om de verkligen har, ! wink

Näe där har du faktiskt inte riktigt rätt om hur EZK116 jobbar när den möter spik. Förmodar att du "också" läst Volvos "grupp28" böcker och jag råder dig att läsa kapitlet en gång till. Annars läs Bosch´s avhandling. den är knaon smile

Ezk backar tändningen i incrementer i 2-3 grader direkt. Ligger där och lyssnar. Känner den av spik spik fortfarande backar den ytterligare cirkus 3 grader, och sen vidhåller den tändningen ett tag till innan den återigen börjar avancera den igen, med 0,1-1 grad i taget till den är återställd eller möter knack igen. Max retardation ifrån original tändmapp är cirka 10-16 grader beroende på var man är i tabellen.


Som du förstår är det en väldig utdragen process och den är inte direkt snabb varken på att retardera eller avancera, Kan även länka en bra pdf ifrån Volvos böcker om du vill titta en extra gång eller om någon är intresserad av den litteraturen.  ?

Den enda gången jag vet att EZK dumpar tändningen 10 grader direkt över hela registret är när den tappar knacksensor signal.


Du har inte tänkt på att ditt problem kan just ha varit att den spikat till när den börjat magra av ?
Som du redan vet så är inte alla spikningar hörbara. Hör du det, är de redan försent...
Det är den enda logiska förklaringen jag åtminstone kan ge dig om du säger att den t.om backade tändningen 10 grader i samband med avmagringen ? Hur loggade du ? Systemtester ?

Jag tvekar inte en sekund på att B230 spikar helt org med uppställd ladd utan att göra ett skvatt.

Efter att få se hur en orginal soppemapp och tändmapp ligger så råder jag ialf ingen att höja laddet mer än 0.65.

Somsagt, omständigheter som igensatta soppefilter & kassa tändstift och sånt kan också vara grejer som spelar in. smile

Manligt att du mosat 11 kolvar, De måste du nästan dela med dig av wink 

Mvh

Jo jag läste en hel del i volvos 2x böcker om vi säger så förut när jag jobbade som volvomek å läser även mycke på nätet. Lägg gärna upp de den länken om du har den smile alltid trevlig läsning.

Hade bestämt fått för mig att de var 10 grader vid spik å sen avancerade den tändningen 1 grader per X vevaxelvarv igen tills den/om den träffade på spik annars rullade de på som vanligt.

Jo jag felsökte mycke över de där problemet. bilen bänkades till 250hk/340nm vid 0.8 bar.
veckan efter när jag fått tummen ur å fixat wastegaten så laddade jag 1.3 bar i typ 1-2 veckor sen började problemen.... hade kört med 0.8 bar i typ 6 månader utan strul, höjde laddet till 1.3 sen kom problemen.
sen kunde jag inte ens köra på 0.8bars ladd utan att den retarderade/gick snålt.
Ingenting förutom wgn ändrades... bytte å satte på nya givare osv osv, styrenhet hjälpte i 2-3 dagar sen var dom där igen. orkade inte efter veckors felsökning med skiten annars lirade de jävligt fint faktiskt.

Loggade ingenting då, men vid mer än halvgas  så retarderade den samtidigt som jag såg att den gick snålt.
gick från 12.4 - 13.7afr  på en sekund typ...  lite halv dåligt minne, var typ 4 år sen nu tror jag.
var först när megasquirt kom in i bilden som man började logga för kompisarna kände inte vad man gjorde vid körningen så mappade helt själv sen mot loggen istället :p

Ja kolvjävlarna suger ju dolme i b230... blåst kolvarna innan toppackningen 2 gånger.

1 haveriet 4kolvar = första versionens megasquirt + megaspark med dotterkort för tändninge. värdelöst å sitta med gångertabellen för å räkna tändningen....

2 haveriet kolvar 4 =  montera ny turbo som med fullt öppen wastegate laddade 2 bar..... vart väl mappat till 1,4-1.5 typ....

3 haveriet 3 kolvar = iskörning, skruvarna till tps:n hoppade lös....  Megasquirt var inte så kvickt på att fetta på då vid varje gaspumpning/nerväxling tongue


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
25 mars 2013
#30
Xuri skrev:
Equinox skrev:
Xuri skrev:

Ezk tror jag fan har mer processorstyrka än nintendo 8bitars så helt ute är de inte wink

när jag läste om de i ezk böckerna så var de inte långsamt varsig på att retardera tändningen eller avancera tändningen igen.   ingen jag upplevt själv heller, de var inte ens en sekund så var effekten borta i min kärra.
ezk om allt fungerar sänker tändningen 10 grader direkt vid spik.

hade ett jävla strul med mitt lh 2.4 nu pratar vi större turbo, större spridare, större lmm å 1.3 kg laddtryck. (över 250 bänkade hästar)
Å så fort den magrade av (vet ej varför) så retarderade den tändningen direkt.
Löste aldrig vad felet var, de bara kom helt plötsligt.
Men så fort jag såg på bb lambdan att den magrade av så retarderade den tändnignen direkt. hörde aldrig ett spik utan kände bara effektförlusten som en spark i skrevet.

Nya givare å nya boxar löste felet i ca 3 dagar för mig sen återkom de.... hade bara de till besiktningen sen å körde megasquirt all övrig tid.

Har faktiskt aldrig hört en bil med lh 2.4 spika varesig påställd orginalare eller chippad/moddad bil :p

å jag vet hur fort man blåser en kolv på en b230 spis om de spikar...
Har själv förbrukat totalt 11 kolvar genom åren å typ 4 toppackningar...
så jag tivlar faktiskt på att de skulle vara så många 230spisar som spikar som alla säger.

Haha de vettifan asså om de verkligen har, ! wink

Näe där har du faktiskt inte riktigt rätt om hur EZK116 jobbar när den möter spik. Förmodar att du "också" läst Volvos "grupp28" böcker och jag råder dig att läsa kapitlet en gång till. Annars läs Bosch´s avhandling. den är knaon smile

Ezk backar tändningen i incrementer i 2-3 grader direkt. Ligger där och lyssnar. Känner den av spik spik fortfarande backar den ytterligare cirkus 3 grader, och sen vidhåller den tändningen ett tag till innan den återigen börjar avancera den igen, med 0,1-1 grad i taget till den är återställd eller möter knack igen. Max retardation ifrån original tändmapp är cirka 10-16 grader beroende på var man är i tabellen.


Som du förstår är det en väldig utdragen process och den är inte direkt snabb varken på att retardera eller avancera, Kan även länka en bra pdf ifrån Volvos böcker om du vill titta en extra gång eller om någon är intresserad av den litteraturen.  ?

Den enda gången jag vet att EZK dumpar tändningen 10 grader direkt över hela registret är när den tappar knacksensor signal.


Du har inte tänkt på att ditt problem kan just ha varit att den spikat till när den börjat magra av ?
Som du redan vet så är inte alla spikningar hörbara. Hör du det, är de redan försent...
Det är den enda logiska förklaringen jag åtminstone kan ge dig om du säger att den t.om backade tändningen 10 grader i samband med avmagringen ? Hur loggade du ? Systemtester ?

Jag tvekar inte en sekund på att B230 spikar helt org med uppställd ladd utan att göra ett skvatt.

Efter att få se hur en orginal soppemapp och tändmapp ligger så råder jag ialf ingen att höja laddet mer än 0.65.

Somsagt, omständigheter som igensatta soppefilter & kassa tändstift och sånt kan också vara grejer som spelar in. smile

Manligt att du mosat 11 kolvar, De måste du nästan dela med dig av wink 

Mvh

Jo jag läste en hel del i volvos 2x böcker om vi säger så förut när jag jobbade som volvomek å läser även mycke på nätet. Lägg gärna upp de den länken om du har den smile alltid trevlig läsning.

Hade bestämt fått för mig att de var 10 grader vid spik å sen avancerade den tändningen 1 grader per X vevaxelvarv igen tills den/om den träffade på spik annars rullade de på som vanligt.

Jo jag felsökte mycke över de där problemet. bilen bänkades till 250hk/340nm vid 0.8 bar.
veckan efter när jag fått tummen ur å fixat wastegaten så laddade jag 1.3 bar i typ 1-2 veckor sen började problemen.... hade kört med 0.8 bar i typ 6 månader utan strul, höjde laddet till 1.3 sen kom problemen.
sen kunde jag inte ens köra på 0.8bars ladd utan att den retarderade/gick snålt.
Ingenting förutom wgn ändrades... bytte å satte på nya givare osv osv, styrenhet hjälpte i 2-3 dagar sen var dom där igen. orkade inte efter veckors felsökning med skiten annars lirade de jävligt fint faktiskt.

Loggade ingenting då, men vid mer än halvgas  så retarderade den samtidigt som jag såg att den gick snålt.
gick från 12.4 - 13.7afr  på en sekund typ...  lite halv dåligt minne, var typ 4 år sen nu tror jag.
var först när megasquirt kom in i bilden som man började logga för kompisarna kände inte vad man gjorde vid körningen så mappade helt själv sen mot loggen istället :p

Ja kolvjävlarna suger ju dolme i b230... blåst kolvarna innan toppackningen 2 gånger.

1 haveriet 4kolvar = första versionens megasquirt + megaspark med dotterkort för tändninge. värdelöst å sitta med gångertabellen för å räkna tändningen....

2 haveriet kolvar 4 =  montera ny turbo som med fullt öppen wastegate laddade 2 bar..... vart väl mappat till 1,4-1.5 typ....

3 haveriet 3 kolvar = iskörning, skruvarna till tps:n hoppade lös....  Megasquirt var inte så kvickt på att fetta på då vid varje gaspumpning/nerväxling tongue

Mycket mysko, Vad hade du för mjukvara ? : )

Här har vi en kanonlänk http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv … on-OCR.pdf

Dock på engelska sida 31 börjar läsningen om knackreglering.

Just de med hur mycket den avancerar tändningen och i vilka steg den gör beskrivs någorlunda utförligt.

Aj aj, låter gott de att panga så många ! smile

Mvh


A.Sörman
1 299 Inlägg
25 mars 2013
#31
940 med 1.1bar utan chipp inte dåligt dom brukar verkligen Tokspika efter 0.7bar men allt går ju bara man vill smile


5 Inlägg
25 mars 2013
#32
tips effekt testa den i en bänk.. kostar från 500:- är sjukt kul och man får svar på tal... kan varmt rekomenderas att testa oavsett vad man gjort med motorn...

/Angel

Foto/Bilnörd
1 541 Inlägg
25 mars 2013
#33
Gissar på 3 ponnys 2 åsnor och 5 hästar.


Eller så är det o stort set omöjligt att gissa. Åk o bänka.

Turbo-konverterad miata. Busbil :) --> http://www.garaget.org/?car=247712

One Man Clan
4 287 Inlägg
25 mars 2013
#34
Equinox skrev:
Xuri skrev:
Equinox skrev:

Haha de vettifan asså om de verkligen har, ! wink

Näe där har du faktiskt inte riktigt rätt om hur EZK116 jobbar när den möter spik. Förmodar att du "också" läst Volvos "grupp28" böcker och jag råder dig att läsa kapitlet en gång till. Annars läs Bosch´s avhandling. den är knaon smile

Ezk backar tändningen i incrementer i 2-3 grader direkt. Ligger där och lyssnar. Känner den av spik spik fortfarande backar den ytterligare cirkus 3 grader, och sen vidhåller den tändningen ett tag till innan den återigen börjar avancera den igen, med 0,1-1 grad i taget till den är återställd eller möter knack igen. Max retardation ifrån original tändmapp är cirka 10-16 grader beroende på var man är i tabellen.


Som du förstår är det en väldig utdragen process och den är inte direkt snabb varken på att retardera eller avancera, Kan även länka en bra pdf ifrån Volvos böcker om du vill titta en extra gång eller om någon är intresserad av den litteraturen.  ?

Den enda gången jag vet att EZK dumpar tändningen 10 grader direkt över hela registret är när den tappar knacksensor signal.


Du har inte tänkt på att ditt problem kan just ha varit att den spikat till när den börjat magra av ?
Som du redan vet så är inte alla spikningar hörbara. Hör du det, är de redan försent...
Det är den enda logiska förklaringen jag åtminstone kan ge dig om du säger att den t.om backade tändningen 10 grader i samband med avmagringen ? Hur loggade du ? Systemtester ?

Jag tvekar inte en sekund på att B230 spikar helt org med uppställd ladd utan att göra ett skvatt.

Efter att få se hur en orginal soppemapp och tändmapp ligger så råder jag ialf ingen att höja laddet mer än 0.65.

Somsagt, omständigheter som igensatta soppefilter & kassa tändstift och sånt kan också vara grejer som spelar in. smile

Manligt att du mosat 11 kolvar, De måste du nästan dela med dig av wink 

Mvh

Jo jag läste en hel del i volvos 2x böcker om vi säger så förut när jag jobbade som volvomek å läser även mycke på nätet. Lägg gärna upp de den länken om du har den smile alltid trevlig läsning.

Hade bestämt fått för mig att de var 10 grader vid spik å sen avancerade den tändningen 1 grader per X vevaxelvarv igen tills den/om den träffade på spik annars rullade de på som vanligt.

Jo jag felsökte mycke över de där problemet. bilen bänkades till 250hk/340nm vid 0.8 bar.
veckan efter när jag fått tummen ur å fixat wastegaten så laddade jag 1.3 bar i typ 1-2 veckor sen började problemen.... hade kört med 0.8 bar i typ 6 månader utan strul, höjde laddet till 1.3 sen kom problemen.
sen kunde jag inte ens köra på 0.8bars ladd utan att den retarderade/gick snålt.
Ingenting förutom wgn ändrades... bytte å satte på nya givare osv osv, styrenhet hjälpte i 2-3 dagar sen var dom där igen. orkade inte efter veckors felsökning med skiten annars lirade de jävligt fint faktiskt.

Loggade ingenting då, men vid mer än halvgas  så retarderade den samtidigt som jag såg att den gick snålt.
gick från 12.4 - 13.7afr  på en sekund typ...  lite halv dåligt minne, var typ 4 år sen nu tror jag.
var först när megasquirt kom in i bilden som man började logga för kompisarna kände inte vad man gjorde vid körningen så mappade helt själv sen mot loggen istället :p

Ja kolvjävlarna suger ju dolme i b230... blåst kolvarna innan toppackningen 2 gånger.

1 haveriet 4kolvar = första versionens megasquirt + megaspark med dotterkort för tändninge. värdelöst å sitta med gångertabellen för å räkna tändningen....

2 haveriet kolvar 4 =  montera ny turbo som med fullt öppen wastegate laddade 2 bar..... vart väl mappat till 1,4-1.5 typ....

3 haveriet 3 kolvar = iskörning, skruvarna till tps:n hoppade lös....  Megasquirt var inte så kvickt på att fetta på då vid varje gaspumpning/nerväxling tongue

Mycket mysko, Vad hade du för mjukvara ? : )

Här har vi en kanonlänk http://www.ohio.edu/people/ridgely/Volv … on-OCR.pdf

Dock på engelska sida 31 börjar läsningen om knackreglering.

Just de med hur mycket den avancerar tändningen och i vilka steg den gör beskrivs någorlunda utförligt.

Aj aj, låter gott de att panga så många ! smile

Mvh

i första ms boxen var de megatune 2.xx nånting sen slog man om en brytare på boxen, stängde av Mt å startade vad fan de hette megaspark eller nått sånt å fick sitta å klura på laddtryck gånger Tändning..
å ihop med hallgivare å tändning som hoppade 2-3 grader positivt eller negativt var de skit lätt wink
tror jag körde max 100 mil med nyrenoverad motor å de sprutet sen renoverade jag igen å bytte sprut :p
sen rullade sprutet problemfritt smile

ska in å läsa lite om de igen, gött å ha nått å göra om kvällarna smile

Haha jo de blev väl några extra garagetimmar ihop med de där men motorn byggdes typ alltid om på nått sätt när de hände så :p



Sök