3143
Sök

Kapa skärmkanten.

3 373 Inlägg
29 mars 2013
Trådstartare
#1
Hej har tänkt och kapaskärm kanten på min bmw bak, cirka 5mm brett 10cm långt.

Finns det risk för att lacken kommer brännas på andra sidan? kan man använda någon slags kylpasta?

Det kanske inte ens bli så varmt?



Vet att det finns verktyg att pressa in skärm kanten, men har ingen lust och köpa eller hyra en, då det är endast vänsterbak som behövs kapas.
Senast redigerat av Low (29 mars 2013)


679 Inlägg
29 mars 2013
#2
Skärmvals!

KHRacing
29 mars 2013
#3
Low skrev:
Hej har tänkt och kapaskärm kanten på min bmw bak, cirka 5mm brett 10cm långt.

Finns det risk för att lacken kommer brännas på andra sidan? kan man använda någon slags kylpasta?

Det kanske inte ens bli så varmt?



Vet att det finns verktyg att pressa in skärm kanten, men har ingen lust och köpa eller hyra en, då det är endast vänsterbak som behövs kapas.

Vad skall du göra för att du behöver kapa då ?, bredda eller laga rost ?

med vinkelslip så bränner du lacken då metallen glöder vid kapandet.
Sen har du en innerplåt okså troligen), hur gör du med den ?

Är det breddning så är din bil "ramsned" om du bara behövs på ena sidan. väl värt att tänka på.

577 Inlägg
29 mars 2013
#4
Gissar på att han menar kapa lite i innerskärmen, och att bakaxeln blir förskjuten är inget konstigt om bilen har stel axel?? och är sänkt

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

Påstängd
1 197 Inlägg
29 mars 2013
#5
risodlarn skrev:
Gissar på att han menar kapa lite i innerskärmen, och att bakaxeln blir förskjuten är inget konstigt om bilen har stel axel?? och är sänkt

Fast en E36 har inte stel. hmm

Kanske skärmkanten blivit bytt nån gång tidigare och hamnade något längre in?


577 Inlägg
29 mars 2013
#6
siiimooon skrev:
risodlarn skrev:
Gissar på att han menar kapa lite i innerskärmen, och att bakaxeln blir förskjuten är inget konstigt om bilen har stel axel?? och är sänkt

Fast en E36 har inte stel. hmm

Kanske skärmkanten blivit bytt nån gång tidigare och hamnade något längre in?

så kan de vara

Jag kör inte aggressivt, jag kör effektivt.

5 089 Inlägg
29 mars 2013
#7
Eller att bussningarna eller fjädrarna är dåliga på en sida och han har mer camber på ena hjulet..

\Lindgren

679 Inlägg
30 mars 2013
#8
Delad bakaxel på e36. förmodligen är det en bussning i bakvagnen som är slut vilket är vanligt på e36 så den är glappar i sidled, byt bussning och kanske valsa i värsta fall! sen rätt profil på däcken gör ju en jävla skillnad också

3 373 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#9
Hej! tack för alla svar.

Anledningen att jag behöver kapa på vänstersida är att det skrapar lite när bilen är som lägst.

Tycker det är också riktigt kånstigt att skärmkanterna är helt olika.

Ingen annan som har det??



Jag har nyligen besiktat bilen och dom sa inget om bussningar osv. ( sitter nästan nya coils på )

Blev nu väldigt osäker på att kapa nu om det nu sitter en plåt emellan också, kanske svets behövs också?
och att risken att lacken kanske bränner.

Undra om andra däck skulle fixa problemet? smile


3 373 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#10
Sitter 225/40-18 på mina fälgar och det är 8" runt om.


Blir det "stor" skillnad med 215/30-18??


3 373 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#12
ascona-tic skrev:
http://www.shrek.se/rullomkrets.htm

* Skillnad på rullomkretsen får inte över- eller understiga 5%"

Det blev -11% så det sket sig... får man problem med farbror blå om man köra med mindre? Vet att hastighetsmätaren kommer visa fel, men har en gps.
Senast redigerat av Low (30 mars 2013)


1 498 Inlägg
30 mars 2013
#13
Själv fick jag det till 6,5% fel vet inte hur du fick 11% ?  215/35-18 blir 3% så den dimensionen passar fint,


679 Inlägg
30 mars 2013
#14
215/35-18 funkar fint!!

ingen aning
687 Inlägg
30 mars 2013
#15
Höj lite i ena sidan om du har justerbar coilover?

även zebran har sina fläckar

3 373 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#16
ascona-tic skrev:
Själv fick jag det till 6,5% fel vet inte hur du fick 11% ?  215/35-18 blir 3% så den dimensionen passar fint,

haha, var så mycket inne på mina däck så tog samma dim som jag har nu ( inte original ) haha..

Men kollade nu original, det stämmer vad du sa.



vad händer om man kör med 6.5%? är ju 1.5% över.


Samt hur stor skillnad blir der mellan 225/40-18 och 215/35-18? eller, 215-30-18.
Senast redigerat av Low (30 mars 2013)


3 373 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#17
volvo_240_tic skrev:
Höj lite i ena sidan om du har justerbar coilover?

jo. höjde den förra året så han inte skrapa men, vill ha den iår lägre smile


ingen aning
687 Inlägg
30 mars 2013
#18
Där är problemet.

Biligast så höjer du bilen tillbaka.

även zebran har sina fläckar

3 373 Inlägg
30 mars 2013
Trådstartare
#19
volvo_240_tic skrev:
Där är problemet.

Biligast så höjer du bilen tillbaka.

Det har man nog förstått smile


Dock ändå inne på att byta däcken. fälgarna kommer nog se bättre ut också..


1 365 Inlägg
31 mars 2013
#20
Vinkelslip fungerar kanon om du tar lite i taget. Alltså är försiktig. Fördelen med vinkelslip är att om du råkar ta lite för mycket till innerplåten så är det lätt att bränna ihop dem igen med slipen. Har du tagit för mycket med rulle så innerplåten släpper är du rökt. (om du inte bränner ihop dem igen)

Det är ingen fara med lacken på framsidan om du inte verkligen står och tokmatar.

Pensla på med färg sen så det inte rostar



Sök