3424
Sök

Köpråd: e36 325 eller 328?

875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#1
Liten fundering om vilken av dessa bliar som är mest värd att ha? Rätt inne på en 328 (hört att om man sätter i 325 insug så blir det en lite roliare bil när man vill leka) är deta sant?

Men vill alltså ha den till vanlig normalkörning samtidigt som jag vill ha den till lek. Vilken Av dessa två bilar passar best till dessa? Skiljer underhållspengarna och pengar i sig mkt på dessa två modelle? betyder inte jättemkt men kan vaa kul att veta

Hur långt kan en bmw av dessa modeller gå innan man ska tveka på miltalet?

Trimmning på dessa bilar har jag läst runt och läst att det inte är jättevärt då man knappt får ut något. Men finns det något kryphål eller fågelskit i reglerna så att man kan klara sig med en turbo i en e36?

Men som sagt, vilken av dessa två modeller är mest värd att köpa på en budget på max 20000?


4 261 Inlägg
31 mars 2013
#2
hej,

har ägt sj en 528 e39 och kört 330 e46, glöm 325 och skaffa 328 direkt utan snack. Skönare och starkare motor i 328 och du behöver inte trimma alls med annat insug eller nått. 328 har en riktig fet bottenvrid vid låga växlar och det skulle försvinna ifall du bytte insug tror jag.

du kan lägga turbo om du vill men måste ta bort den vid besiktning. rätta mig annars.

går inte o trimma annars så mke.

328 kan gå lätt över 35.000mil. över 40 säkert om du sköter oljeservice och sånnt.

klart du kan få en 328 för under 20.000 med mycket mil. men kolla bara så att den är välsärvad och inte ett skithög.

men ja skulle rekomendera dig varmt att kolla 328 eller 330 minst.

det är samma försäkrings kostnad och samma bensin förbrukning på båda bilarna.
och samma reparations och service kostnad



du blir hjärtligt nöjd.


Mvh
Senast redigerat av panda666 (31 mars 2013)

875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#3
panda666 skrev:
hej,

har ägt sj en 528 e39 och kört 330 e46, glöm 325 och skaffa 328 direkt utan snack. Skönare och starkare motor i 328 och du behöver inte trimma alls med annat insug eller nått. 328 har en riktig fet bottenvrid vid låga växlar och det skulle försvinna ifall du bytte insug tror jag.

du kan lägga turbo om du vill men måste ta bort den vid besiktning. rätta mig annars.

går inte o trimma annars så mke.

328 kan gå lätt över 35.000mil. över 40 säkert om du sköter oljeservice och sånnt.

klart du kan få en 328 för under 20.000 med mycket mil. men kolla bara så att den är välsärvad och inte ett skithög.

men ja skulle rekomendera dig varmt att kolla 328 eller 330 minst.

det är samma försäkrings kostnad och samma bensin förbrukning på båda bilarna.
och samma reparations och service kostnad



du blir hjärtligt nöjd.


Mvh

Låter grymt! Tänkte tillbaka varför jag sålde s40 och kom på attdet är för att jag vill ha bmw och bakdrivet så en e36 skulle passa perfekt! Låter grymt allt du sa så tror oxå att jag kommer älska att hå tillbaka till bmw igen!


4 261 Inlägg
31 mars 2013
#4
hehe, man behöver inte göra nånting på bmw för att det ska vara roligt, kanske bara byta till grymmare ljuddämpare kanske magnaflow eller nått. man får typ v8 ljud på motorn.

funderar sj på att köpa 330 e46 och stoppa in ett finare ljuddämpare .

235 Inlägg
31 mars 2013
#5
Väldigt skottsäkra motorer. De kan gå långt om de sköts. Jag hade 328, önskar ja hade behållt den bara, helt underbar bil. Slitagedelar får man räkna med. Båda modellerna är vettiga, hitta en som ser fräsch å välhållen ut om du inte tänker bygga.

Riktiga tyska bilar driver på bakhjulena!

875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#6
panda666 skrev:
hehe, man behöver inte göra nånting på bmw för att det ska vara roligt, kanske bara byta till grymmare ljuddämpare kanske magnaflow eller nått. man får typ v8 ljud på motorn.

funderar sj på att köpa 330 e46 och stoppa in ett finare ljuddämpare .

Klart det ska dit ett riktigt system så den låter!wink


875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#7
KinazzZ skrev:
Väldigt skottsäkra motorer. De kan gå långt om de sköts. Jag hade 328, önskar ja hade behållt den bara, helt underbar bil. Slitagedelar får man räkna med. Båda modellerna är vettiga, hitta en som ser fräsch å välhållen ut om du inte tänker bygga.

Kommer endast att fixa aga, sänkning, fälgar och några smådrtaljer i början. Sen får man se om man börjar bygga på den sen


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2013
#8
328i är en modernare motor med klart lägre förbrukning och bättre prestanda än 325i däremot har den en trevligare karaktär till vardags men upplevs som lite platt jämfört med 25i på högre varv. Eller rättare sagt den slocknar helt den sista biten innan varvstopp medan 325i drar hela vägen fram. Det går att åtgärda genom att byta insug, då flyttar du visserligen effekten en bit uppåt i registret men du har fortfarande kvar det kraftigare bottendraget jämfört med 325i.

Både M50B25 och M52B28 är slitstarka konstruktionen och med rätt skötsel är de fullt friska även om mätaren står på 40.000mil eller mer. M50 i 325i har dock ett försprång om du vill turbokonvertera bilen, M52 i aluminium tål inte samma belastning men klarar av en turbo eller kompressor om du håller dig på mer måttliga nivåer.

Välj inte bort 323i heller den är lika kvick som 325i men dricker precis som 328i något mindre än sin föregångare, i och med att många äldre BMW är slutkörda eller misskötta bör man rent allmänt inte vara allt för kräsen utan gå på skick i första hand. smile

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#9
Rquired skrev:
328i är en modernare motor med klart lägre förbrukning och bättre prestanda än 325i däremot har den en trevligare karaktär till vardags men upplevs som lite platt jämfört med 25i på högre varv. Eller rättare sagt den slocknar helt den sista biten innan varvstopp medan 325i drar hela vägen fram. Det går att åtgärda genom att byta insug, då flyttar du visserligen effekten en bit uppåt i registret men du har fortfarande kvar det kraftigare bottendraget jämfört med 325i.

Både M50B25 och M52B28 är slitstarka konstruktionen och med rätt skötsel är de fullt friska även om mätaren står på 40.000mil eller mer. M50 i 325i har dock ett försprång om du vill turbokonvertera bilen, M52 i aluminium tål inte samma belastning men klarar av en turbo eller kompressor om du håller dig på mer måttliga nivåer.

Välj inte bort 323i heller den är lika kvick som 325i men dricker precis som 328i något mindre än sin föregångare, i och med att många äldre BMW är slutkörda eller misskötta bör man rent allmänt inte vara allt för kräsen utan gå på skick i första hand. smile

Låter bra!smile

Hittat denna http://www.blocket.se/stockholm/BMW_325 … =9&w=2 är det något att gå på eller ska jag kolla vidare?


36 Inlägg
31 mars 2013
#10
tillbaka till 325 vs 328 så läste jag förut att 328an hade mer i effektförlust än 325an, det vill säga mindre hästar som når däcken, om jag inte missminner mig var de för att 328an körde med en annan växellåda som tålde mer stryck.

men jag hade nog köpt mig en 328, mycket vridmoment är aldrig fel! big_smile


Allmänt envis
12 512 Inlägg
31 mars 2013
#11
same1414 skrev:
tillbaka till 325 vs 328 så läste jag förut att 328an hade mer i effektförlust än 325an, det vill säga mindre hästar som når däcken, om jag inte missminner mig var de för att 328an körde med en annan växellåda som tålde mer stryck.

men jag hade nog köpt mig en 328, mycket vridmoment är aldrig fel! big_smile

Tvärt om du har mer effekt i en 328i, de större M52-sexorna är bägge nerskrivna på pappret. 323i som har 170hk på pappret ger i verkligheten samma effekt som 325i med 192hk. Det kan också bekräftas genom att en 323i och en 325i har samma prestanda trots att den senare har 22hk mer på pappret.

328i har 193hk på pappret precis som Mercedes och Audi´s motsvarande bilar hade på den tiden, det handlar helt enkelt om att med mer än 193hk blev bilarna betydligt dyrare att äga i vissa länder som baserar skatt, försäkring eller bägge på bland annat effekten. 328i ger om något lite mer än 193hk i verkligheten, och har märkbart bättre prestanda än 323i och 325i. På Bimmerforums finns (fanns?) en tråd i ämnet där ägarna redovisade siffror mätta i bänk, den hette något i stil med "E36 dyno sheet library" eller liknande. 

Och nog har motorn potential det typiska receptet på högre effekt ur M52B28 verkar vara ett M50-insug, M3 grenrör, gärna ett rejälare avgasrör och programvara upptill som t.ex chip eller ännu hellre en seriös mappning. Det finns mer detaljer att pilla på, men det finns de som plockat närmre 220hk ur M52B28 med rätt recept: På bakhjulen...

Däremot har du rätt i att 328i E36 har en kraftigare växellåda, samma låda som sitter i M3 3.0 E36!

kolsvajansson: Motsvarar bilen annonsen låter det som en kul bil, om du tänkt lägga ner lite tid på att ändra bilen följer en del populära delar med och det är kanske inte helt fel?

Motorer är som människor; Behöver de andningshjälp står inte allt rätt till.

149 Inlägg
31 mars 2013
#12
skulle dock inte skaffa 328 om planen på turbo finns..

M52B28 har ALU block som inte klarar laddtryck, om jag inte missminner mig helt och hållet..

#SwedenRing

792 Inlägg
31 mars 2013
#13
Jag är rätt nöjd med min e36 325, en riktig spark där vid 4k rpm. Testade senast idag vad den tar landsväg och fick fram till ganska prick 0.8liter milen smile Och då ligger jag ändå och kör 110-120 med omkörningar.

Har fått byta ganska mycket slitage delar senaste året, hade lite otur att det föll på just mig! (Vattenpumpen gick, kopplingsbyte, spindelled och nu kylarbyte)
Senast redigerat av J3n5 (31 mars 2013)


792 Inlägg
31 mars 2013
#14
Rquired skrev:
same1414 skrev:
tillbaka till 325 vs 328 så läste jag förut att 328an hade mer i effektförlust än 325an, det vill säga mindre hästar som når däcken, om jag inte missminner mig var de för att 328an körde med en annan växellåda som tålde mer stryck.

men jag hade nog köpt mig en 328, mycket vridmoment är aldrig fel! big_smile

Tvärt om du har mer effekt i en 328i, de större M52-sexorna är bägge nerskrivna på pappret. 323i som har 170hk på pappret ger i verkligheten samma effekt som 325i med 192hk. Det kan också bekräftas genom att en 323i och en 325i har samma prestanda trots att den senare har 22hk mer på pappret.

328i har 193hk på pappret precis som Mercedes och Audi´s motsvarande bilar hade på den tiden, det handlar helt enkelt om att med mer än 193hk blev bilarna betydligt dyrare att äga i vissa länder som baserar skatt, försäkring eller bägge på bland annat effekten. 328i ger om något lite mer än 193hk i verkligheten, och har märkbart bättre prestanda än 323i och 325i. På Bimmerforums finns (fanns?) en tråd i ämnet där ägarna redovisade siffror mätta i bänk, den hette något i stil med "E36 dyno sheet library" eller liknande. 

Och nog har motorn potential det typiska receptet på högre effekt ur M52B28 verkar vara ett M50-insug, M3 grenrör, gärna ett rejälare avgasrör och programvara upptill som t.ex chip eller ännu hellre en seriös mappning. Det finns mer detaljer att pilla på, men det finns de som plockat närmre 220hk ur M52B28 med rätt recept: På bakhjulen...

Däremot har du rätt i att 328i E36 har en kraftigare växellåda, samma låda som sitter i M3 3.0 E36!

kolsvajansson: Motsvarar bilen annonsen låter det som en kul bil, om du tänkt lägga ner lite tid på att ändra bilen följer en del populära delar med och det är kanske inte helt fel?

Det ovan skriver har jag också läst mig till. Så +1 på detta ^

Här är föressten vad M50 insuget gör på M52B28
http://members.myactv.net/~philscars/dynocharts.jpg


875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#15
Kommer lägga ner tid på bilen, dock kanske inte i sommar, då kommer det bli ett par rediga fälgar och se till att få r-pktet lackat. Sen kommer i så fall denna bil bli ett litet projekt i vinter, men vet dick inte om turbon kommer komma då. Förslag på vad man skulle kunna göra för att få ut några extra hästar ist? Aga? Grenrör? Något mer?


875 Inlägg
31 mars 2013
Trådstartare
#16
Så man känner stor skillnad på den hästen som finns mellan modellerna? Vilken är bäst som lekbil?


792 Inlägg
31 mars 2013
#17
Förmodligen en 328 smile bra botten..


36 Inlägg
1 april 2013
#18
Rquired skrev:
same1414 skrev:
tillbaka till 325 vs 328 så läste jag förut att 328an hade mer i effektförlust än 325an, det vill säga mindre hästar som når däcken, om jag inte missminner mig var de för att 328an körde med en annan växellåda som tålde mer stryck.

men jag hade nog köpt mig en 328, mycket vridmoment är aldrig fel! big_smile

Tvärt om du har mer effekt i en 328i, de större M52-sexorna är bägge nerskrivna på pappret. 323i som har 170hk på pappret ger i verkligheten samma effekt som 325i med 192hk. Det kan också bekräftas genom att en 323i och en 325i har samma prestanda trots att den senare har 22hk mer på pappret.

328i har 193hk på pappret precis som Mercedes och Audi´s motsvarande bilar hade på den tiden, det handlar helt enkelt om att med mer än 193hk blev bilarna betydligt dyrare att äga i vissa länder som baserar skatt, försäkring eller bägge på bland annat effekten. 328i ger om något lite mer än 193hk i verkligheten, och har märkbart bättre prestanda än 323i och 325i. På Bimmerforums finns (fanns?) en tråd i ämnet där ägarna redovisade siffror mätta i bänk, den hette något i stil med "E36 dyno sheet library" eller liknande. 

Och nog har motorn potential det typiska receptet på högre effekt ur M52B28 verkar vara ett M50-insug, M3 grenrör, gärna ett rejälare avgasrör och programvara upptill som t.ex chip eller ännu hellre en seriös mappning. Det finns mer detaljer att pilla på, men det finns de som plockat närmre 220hk ur M52B28 med rätt recept: På bakhjulen...

Däremot har du rätt i att 328i E36 har en kraftigare växellåda, samma låda som sitter i M3 3.0 E36!

kolsvajansson: Motsvarar bilen annonsen låter det som en kul bil, om du tänkt lägga ner lite tid på att ändra bilen följer en del populära delar med och det är kanske inte helt fel?

jasså det är så pass? ja du ser, man lär sig nått nytt varje dag


1 365 Inlägg
1 april 2013
#19
Varför ska du agadiffa? köp en med lamelldiff istället. Bakaxlarna brakar inte på en 328.

Grenrör, insug, mapp till E85. Det finns en kille som mappar bmw till bra pris om man skickar in boxen.


kolsvajansson skrev:
Kommer lägga ner tid på bilen, dock kanske inte i sommar, då kommer det bli ett par rediga fälgar och se till att få r-pktet lackat. Sen kommer i så fall denna bil bli ett litet projekt i vinter, men vet dick inte om turbon kommer komma då. Förslag på vad man skulle kunna göra för att få ut några extra hästar ist? Aga? Grenrör? Något mer?


875 Inlägg
1 april 2013
Trådstartare
#20
Richtenb skrev:
Varför ska du agadiffa? köp en med lamelldiff istället. Bakaxlarna brakar inte på en 328.

Grenrör, insug, mapp till E85. Det finns en kille som mappar bmw till bra pris om man skickar in boxen.

Menade inte agadiffat utan avgassystem;) men bra förslag du kom med!smile



Sök