same1414 skrev:
tillbaka till 325 vs 328 så läste jag förut att 328an hade mer i effektförlust än 325an, det vill säga mindre hästar som når däcken, om jag inte missminner mig var de för att 328an körde med en annan växellåda som tålde mer stryck.
men jag hade nog köpt mig en 328, mycket vridmoment är aldrig fel!
Tvärt om du har mer effekt i en 328i, de större M52-sexorna är bägge nerskrivna på pappret. 323i som har 170hk på pappret ger i verkligheten samma effekt som 325i med 192hk. Det kan också bekräftas genom att en 323i och en 325i har samma prestanda trots att den senare har 22hk mer på pappret.
328i har 193hk på pappret precis som Mercedes och Audi´s motsvarande bilar hade på den tiden, det handlar helt enkelt om att med mer än 193hk blev bilarna betydligt dyrare att äga i vissa länder som baserar skatt, försäkring eller bägge på bland annat effekten. 328i ger om något lite mer än 193hk i verkligheten, och har märkbart bättre prestanda än 323i och 325i. På Bimmerforums finns (fanns?) en tråd i ämnet där ägarna redovisade siffror mätta i bänk, den hette något i stil med
"E36 dyno sheet library" eller liknande.
Och nog har motorn potential det typiska receptet på högre effekt ur M52B28 verkar vara ett M50-insug, M3 grenrör, gärna ett rejälare avgasrör och programvara upptill som t.ex chip eller ännu hellre en seriös mappning. Det finns mer detaljer att pilla på, men det finns de som plockat närmre 220hk ur M52B28 med rätt recept: På bakhjulen...
Däremot har du rätt i att 328i E36 har en kraftigare växellåda, samma låda som sitter i M3 3.0 E36!
kolsvajansson: Motsvarar bilen annonsen låter det som en kul bil, om du tänkt lägga ner lite tid på att ändra bilen följer en del populära delar med och det är kanske inte helt fel?