3178
Sök

Volvo 740 -87, 2-3 cylindrar vid gaspådrag

508 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#1
Halloj, jag har då en Volvo 740 -87 (B230F) som jag använder dagligen. Den har på senaste tiden dragit ca 2 liter/mil, men upptäckte då att en kopparbricka var borta på filtret under bilen, har satt dit brickan idag så har inte hunnit räkna ut vad den drar nu, men det är iallafall så att när man gasar upp den (speciellt från 0-80km/h) så går den som vanligt från 900-2500 RPM, sen går sen på ca 2-3 cylindrar från 2500-3000 rpm och sen 4 cylindrar igen och håller på sådär att hoppa fram och tillbaks (ibland).

Jag undrar då nu om B230F modellerna gör så när det är lite bränsle i tanken? För jag vet att det var inte mycket bensin i bilen när jag körde senast (tankade 6 liter och körde 1-2 mil så borde vara ca 4l kvar i tanken?). Så.. gör B230F modellerna så att dom går på 3 cylindrar snabbt när man varvar upp dom vid gaspådrag? Och gör dom så att när bränslet börjar ta slut så går dom ner till 3, sen 2 och 1 å sen dör? Tacksam för snabba svar!

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
2 april 2013
Trådstartare
#2
La upp en video http://www.youtube.com/watch?v=CKue0k3uImk . Som ni ser så vid första gaspådraget är det som vanligt, men mellan 0:16 och 0:20 i videon hör man att vid ett visst varvtal går den på 2-3 cylindrar, och sen på resten av gaspådragen går det vanligt på 4 igen. Jag kör endast på 1 & 2ans växel i videon då man hör bättre. Någon som vet vad det kan vara? hmm
Senast redigerat av gugge1234 (2 april 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#3
Ingen som vet?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 april 2013
#4
När gjorde du senast en ordentlig service på bilen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#5
Har bytt tändstift för ca 2 veckor sedan. Luftmassamätare är bytt för ett tag sen. Bränslefiltret å pump är bytt.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

1 160 Inlägg
3 april 2013
#6
tändkablar rotor fördelarlock??

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#7
horbybonnen skrev:
tändkablar rotor fördelarlock??

Det är inte bytt , men kan också säga att när den är kall (även vid 0 grader utomhus) är den svårstartad. När det är "lite" bensin (10l) måste man köra på startmotorn 2 gånger innan den startar, men när den är varm endast en gång. Plus att när den är kall går den dåligt i början.. Avgassmällar, hoppar fram och tillbaka på cylindrarna ett tag, sen hoppar den tillbaka på alla. Och den har ju dragit mycket bensin, men vet inte ännu om det berodde på att en kopparbricka var borta på filtret hmm
Senast redigerat av gugge1234 (3 april 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 april 2013
#8
gugge1234 skrev:
horbybonnen skrev:
tändkablar rotor fördelarlock??

Det är inte bytt , men kan också säga att när den är kall (även vid 0 grader utomhus) är den svårstartad. När det är "lite" bensin (10l) måste man köra på startmotorn 2 gånger innan den startar, men när den är varm endast en gång. Plus att när den är kall går den dåligt i början.. Avgassmällar, hoppar fram och tillbaka på cylindrarna ett tag, sen hoppar den tillbaka på alla. Och den har ju dragit mycket bensin, men vet inte ännu om det berodde på att en kopparbricka var borta på filtret hmm

Vilket filter är det du pratar om?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#9
Mack skrev:
gugge1234 skrev:
horbybonnen skrev:
tändkablar rotor fördelarlock??

Det är inte bytt , men kan också säga att när den är kall (även vid 0 grader utomhus) är den svårstartad. När det är "lite" bensin (10l) måste man köra på startmotorn 2 gånger innan den startar, men när den är varm endast en gång. Plus att när den är kall går den dåligt i början.. Avgassmällar, hoppar fram och tillbaka på cylindrarna ett tag, sen hoppar den tillbaka på alla. Och den har ju dragit mycket bensin, men vet inte ännu om det berodde på att en kopparbricka var borta på filtret hmm

Vilket filter är det du pratar om?

Bränslefiltret i vaggan under bilen.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 april 2013
#10
gugge1234 skrev:
Mack skrev:
gugge1234 skrev:

Det är inte bytt , men kan också säga att när den är kall (även vid 0 grader utomhus) är den svårstartad. När det är "lite" bensin (10l) måste man köra på startmotorn 2 gånger innan den startar, men när den är varm endast en gång. Plus att när den är kall går den dåligt i början.. Avgassmällar, hoppar fram och tillbaka på cylindrarna ett tag, sen hoppar den tillbaka på alla. Och den har ju dragit mycket bensin, men vet inte ännu om det berodde på att en kopparbricka var borta på filtret hmm

Vilket filter är det du pratar om?

Bränslefiltret i vaggan under bilen.

Så länge inte filtret är helt igensatt eller läckande så ska det inte göra någon skillnad i förbrukning.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#11
Den har ju läckt, men det fixade jag igår så har inte hunnit se om det var det som var felet. Men vet du vad som annars skulle kunna vara felet på alla problem jag skrivit ovan?

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 april 2013
#12
gugge1234 skrev:
Den har ju läckt, men det fixade jag igår så har inte hunnit se om det var det som var felet. Men vet du vad som annars skulle kunna vara felet på alla problem jag skrivit ovan?

Dålig bränslepump?
Är väl två pumpar, och när den ene slutar fungera så blir det dåligt tryck.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#13
Mack skrev:
gugge1234 skrev:
Den har ju läckt, men det fixade jag igår så har inte hunnit se om det var det som var felet. Men vet du vad som annars skulle kunna vara felet på alla problem jag skrivit ovan?

Dålig bränslepump?
Är väl två pumpar, och när den ene slutar fungera så blir det dåligt tryck.

Dom surrar då fint iallafall hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 april 2013
#14
gugge1234 skrev:
Mack skrev:
gugge1234 skrev:
Den har ju läckt, men det fixade jag igår så har inte hunnit se om det var det som var felet. Men vet du vad som annars skulle kunna vara felet på alla problem jag skrivit ovan?

Dålig bränslepump?
Är väl två pumpar, och när den ene slutar fungera så blir det dåligt tryck.

Dom surrar då fint iallafall hmm

Hur går bilen med full tank?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#15
Mack skrev:
gugge1234 skrev:
Mack skrev:

Dålig bränslepump?
Är väl två pumpar, och när den ene slutar fungera så blir det dåligt tryck.

Dom surrar då fint iallafall hmm

Hur går bilen med full tank?

Den går bra, den är endast svårstartad när det är lite bensin (10l). Men den går alltid dåligt vid kallstart.

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

Forummoderator
26 351 Inlägg
3 april 2013
#16
gugge1234 skrev:
Mack skrev:
gugge1234 skrev:

Dom surrar då fint iallafall hmm

Hur går bilen med full tank?

Den går bra, den är endast svårstartad när det är lite bensin (10l). Men den går alltid dåligt vid kallstart.

Jag tycker ändå det låter som en krånglande bensinpump men..aja.
Hävdar du att dom båda funkar felfritt så säger vi det.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Forummoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#17
Mack skrev:
gugge1234 skrev:
Mack skrev:

Hur går bilen med full tank?

Den går bra, den är endast svårstartad när det är lite bensin (10l). Men den går alltid dåligt vid kallstart.

Jag tycker ändå det låter som en krånglande bensinpump men..aja.
Hävdar du att dom båda funkar felfritt så säger vi det.

Känns inte värt att byta tankpumpen om jag inte riktigt vet vad felet är hmm

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
3 april 2013
#18
hahahha gick det inte slå igång lampan i filmen? big_smile big_smile
ja tycker du ska titta vatten temp givarentill insprutet. förmodligen den som gör att den e svår startad kall. och att den även kan jävlas sen när du kör

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

508 Inlägg
3 april 2013
Trådstartare
#19
Henkix skrev:
hahahha gick det inte slå igång lampan i filmen? big_smile big_smile
ja tycker du ska titta vatten temp givarentill insprutet. förmodligen den som gör att den e svår startad kall. och att den även kan jävlas sen när du kör

Hahaha precis, känner du igen dig? Lampan glappar och brukar fungera när man slår på instrumentbrädan till mätarhuset men den vela inte som jag vela, tänkte att man kunde se varvtalet mer då wink okej, kan man se om vattentemp-givaren är dålig?
Senast redigerat av gugge1234 (3 april 2013)

Kolla gärna in mitt V70R projekt! :) --> http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=288673

6 738 Inlägg
3 april 2013
#20
gugge1234 skrev:
Henkix skrev:
hahahha gick det inte slå igång lampan i filmen? big_smile big_smile
ja tycker du ska titta vatten temp givarentill insprutet. förmodligen den som gör att den e svår startad kall. och att den även kan jävlas sen när du kör

Hahaha precis, lampan glappar och brukar fungera när man slår på instrumentbrädan till mätarhuset, tänkte att man kunde se varvtalet mer då wink okej, kan man se om den är dålig?

hehhehe tongue
man kan mäta resistansen i den för o se om det är den som jävlas. dock vet jag inte vad väderna ska ligga på riktigt. men är bilen kall så ska resistansen vara högre än när motorn är varm. smile och tvärt om wink

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.


Sök