2969
Sök

Hjälp med fel och prisuppgifter saab

37 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#1
Hejsan
Söker efter den kompetens som jag vet finns på detta forum.
Går i tankarna om att byta bil men skjuter fram dom planerna tills efter sommaren eller nästa år.
Ska besikta bilen om ca 1 vecka och vet att dom kommer gnälla över några saker samt så skulle jag vilja ha lite hjälp med vad några saker kan kosta.
Bil - saab 9-3 -01 aero steg 3.
Listar sakerna här nere.

Handbroms tar dåligt
Kan vara hög co2 nivåer, sa dom på verkstaden sist
Vänster dimljus trasig
Klonkande ljud från framvagn, uppstog efter däckbyte, då började bilen även dra åt vänster, drog åt höger innan xD
Rost, vid hjulhus båda sidor som en liten tändsticksask på båda, en till vid vänsterbakdörr och en stor på motorhuven som 1-2 små askar typ.
Risig framruta, en pytteliten spricka men 100000 småsmå stenskott över hela som gör sikten suddig vid stark sol.

Det jag undrar är om vilka saker som dom inte godkänner samt vad dessa saker plus arbete kan komma kosta.
Funderar på om jag ska byta alla bussningar mot speedparts  eller nått, pris + arbete?

Tusen tack på förhand till dig som kan mycket om saab som säkert kan svara på det mesta.
Blir verkstad efter bessning så kommer uppdatera hur det vart sen så andra kan söka och se vad felen va om dom har liknade problem. Har gjort så på tidigare tråd för klart man hjälper till.

443 Inlägg
8 april 2013
#2
Dimljus är inget de bryr sig om så vitt jag vet.
Rost i kaross är ingen fara, det är på de bärande delarna de bryr sig om.
Vindrutan brukar inte vara några problem om det inte är en direkt spricka i den men det kan ju vara olika mellan olika besiktningsmän.
Handbromsen kan vara ett problem, prova spänna den, det har jag för mig man kan göra inifrån kupén.
Klonkande ljudet kan bara svårt att veta vad det är, men om den drar så kan det ju vara nåt fel i framvagnen, pröva att ruska lite på däcken och se om det glappar någonstans.
Ska du sälja bilen rekommenderar jag dig inte att byta bussningarna runt om, det är ingenting som höjer bilens värde och du kommer tjäna på.

37 Inlägg
8 april 2013
Trådstartare
#3
reeLay skrev:
Dimljus är inget de bryr sig om så vitt jag vet.
Rost i kaross är ingen fara, det är på de bärande delarna de bryr sig om.
Vindrutan brukar inte vara några problem om det inte är en direkt spricka i den men det kan ju vara olika mellan olika besiktningsmän.
Handbromsen kan vara ett problem, prova spänna den, det har jag för mig man kan göra inifrån kupén.
Klonkande ljudet kan bara svårt att veta vad det är, men om den drar så kan det ju vara nåt fel i framvagnen, pröva att ruska lite på däcken och se om det glappar någonstans.
Ska du sälja bilen rekommenderar jag dig inte att byta bussningarna runt om, det är ingenting som höjer bilens värde och du kommer tjäna på.

Hej och tack för snabbt svar!smile
Är det enkelt att spänna handbromsen själv?
Visste redan att det inte höjer värdet, sa dom på verkstan sista att om jag köper nytt gasspjäll så höjer det inte värdet, vill mest göra det för att jag vill att bilen ska vara i bra skick och att jag aldrig vill bli ståendes eller att något ska paja när man kör utan gör det i förebyggande syfte.

Kom på några fler saker!
Kan man byta till sportratt på min bil?
Och sparco skalstolar?
Arbetstid för verkstad på det då jag redan vet vad dom kostar nya:)?

443 Inlägg
9 april 2013
#4
Ska du börja byta massa saker ska du inte sälja bilen på ett tag iallafall, det är inte värt det, spara pengarna och köp en lite bättre bil eller köp grejerna till nästa bil.

Det är ganska enkelt att spänna själv om det går inifrån, men kommer ihåg lite bättre idag, det går inte inifrån på din bil. Man måste in under bilen och det kan vara lite småkrångligt att komma åt. Jag kan förklara bättre om du beslutar dig för att göra det själv.

Det går att byta till sportratt, däremot kommer ju airbagen försvinna och det gillar inte besiktningen. För att byta behöver du en ratt plus ett nytt rattnav att fästa ratten i.
Priser för rattar kan vara extremt varierande, allt från julas för 500 kr till svindyra äkta rattar för x antal 10 tusen.
Äkta sparco stolar är dyrt, jag kan däremot inte priserna i huvudet.

Vad gäller bussningarna är det ändå inte något som kommer få bilen att bli okörbar, det som är att det blir lite glapp och dunkar när bussningarna är slut, men att byta alla gör man för att få en tightare känsla när man kör, återigen något du ska göra om du ska behålla bilen.

Tvivlare
2 266 Inlägg
9 april 2013
#5
Handbromsen justeras först och främst ute vid hjulen, sen justeras spakhöjden på vajer under bilen smile

You can't polish a turd, but you can roll it in glitter.
Med reservation för ev. felskrivningar.


Sök