3275
Sök

Oljefrågor 850 T5-R

5 Inlägg
10 april 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Har nyligen köpt en 850T5-R Man. Som rullat ca 31.XXX Mil bilen är trimmad.

Vilken olja är bäst ? Har lite 10-50 Castrol liggandes hemma är den ok? Om inte kan man köra rent lite gran med den för att sedan ha i rätt olja?
Vet att dessa motorer är väldigt känsliga när det gäller att ha rätt olja.

Tack // Jim B.

106 Inlägg
11 april 2013
#2
Ska du stressa den på säg mantorp rekommenderar jag varmt att du skaffar en oljetempmätare. Orginalkylningen är inte mycket att hurra över. Åkte med en T5a runt mantorp. 4-5 varv fixade han sen var han tvungen att gå in i depån några minuter. Personligen hade jag nog tagit 10-50 över säg 10w-40. Sen kan man ju fråga sig om du ska ta hel/del syntet också. Känns som helsyntet går bort helt pga att den ändå gått 31T. Du kan alltid rådfråga volvo samtidigt som du klargör hur du gör med bilen för dom, så kan dom säkert säga vilken olja du ska ta. Se dock till att du får ta det med någon i verkstaden, inte den som sitter bakom disken o kränger delar.


1 313 Inlägg
12 april 2013
#3
Mobil Super 3000 X1 5W-40

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=205313
Projekt! Renovering/Dieselkonvertering Volvo 244.

871 Inlägg
12 april 2013
#4
Volvofarfar skrev:
Mobil Super 3000 X1 5W-40

+1


3 121 Inlägg
12 april 2013
#5
Varför ska man inte köra helsyntet på en trimmad turbobil som dessutom är "känd" för att oljekylningen är för dålig?

Helsyntet klarar i regel högre temperaturer med bibehållna egenskaper jämfört med delsyntet. Lägg de extra kronorna på en bra olja, det lönar sig i längden.


5 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#6
Tack för era svar.. Jag har jobbat på volvo tidigare och litar inte riktigt på en volvo mek i detta fall, i båda fall jag gjort det med 850 tidigare har packboxen mellan motor o låda gått, litar mer på en volvo fantast på garaget, volvo rekomenderar castrol 5W-30/0w-30 helsyntet oavsett modell o motor och mil undantag 240/740 för det är den produkten de säljer. Men jag vill ha det som är absolut bäst för min bil, inte "häll i lite sån här så blir det bra"

// Jim

593 Inlägg
12 april 2013
#7
http://www.castrol.com/castrol/sectionb … Id=7074499

Den kanske kan vara något att gå efter.. ?
Jag själv gör det alltid....

//Jerker

106 Inlägg
12 april 2013
#8
viccoA skrev:
Varför ska man inte köra helsyntet på en trimmad turbobil som dessutom är "känd" för att oljekylningen är för dålig?

Helsyntet klarar i regel högre temperaturer med bibehållna egenskaper jämfört med delsyntet. Lägg de extra kronorna på en bra olja, det lönar sig i längden.

Anledningen att jag hade hållt mig undan från är att bilen ändå rullat 31 tusen mil. I en som rullat säg 17 tusen så hade jag sjävlklart tagit helsyntet.


A.Sörman
1 299 Inlägg
12 april 2013
#9
På dessa bilar kör man inget annat än helsyntet hur långt dom än har rullat.

castrol 5W-30/0w-30 helsyntet dessa två kör jag i båda mina t5. 5w-30 i 855


3 121 Inlägg
15 april 2013
#10
v70tdi skrev:
viccoA skrev:
Varför ska man inte köra helsyntet på en trimmad turbobil som dessutom är "känd" för att oljekylningen är för dålig?

Helsyntet klarar i regel högre temperaturer med bibehållna egenskaper jämfört med delsyntet. Lägg de extra kronorna på en bra olja, det lönar sig i längden.

Anledningen att jag hade hållt mig undan från är att bilen ändå rullat 31 tusen mil. I en som rullat säg 17 tusen så hade jag sjävlklart tagit helsyntet.

En bil som rullat 31k mil behöver nog all smörjning den kan få, jag ser inte varför man ska ta en sämre olja.


5 Inlägg
15 april 2013
Trådstartare
#11
Det blev Mobil 1 5w-30 Helsyntet!

Tack för alla svar!


Sök