3573
Sök

Köpråd: AKUT! Saab 9-5 eller VW Passat?

Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2013
#61
panda666 skrev:
jojje81 skrev:
Bmw är ju bättre än saab helt klart.. men vilken bmw får du för 20 lök?
Däremot får man en rätt fräsch och relativt ny saab för samma summa.

Mellan passat och saab så röstar jag på saab ändå. Bara för att passaten är så ruskigt ful och känns omodern i så tidiga årsmodeller.
Annars är 1, 8t motorn "skottsäker"

Mitt tips är att du ska leta efter -04-05 och 2, 3ltt.
Det är köparens marknad så va inte rädd för att buda 20' på en bil där ägaren vill ha ~25'

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltså;)?

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?


Handledare
1 481 Inlägg
11 april 2013
#62
Senaste tjänstebilen jag hade, 9-5 nya modellen fick vi skicka iväg efter ett år och 7000 mil. Det var för mycket fel på den.... Kör numera Passat och den startar och går bra. (Saaben krävde allt som oftast lyft av batteripol för att starta + en massa annat som t.ex. enbart broms på vänster framhjul. Spännande upplevelse)


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2013
#63
DahlinPics skrev:
Saab 9-5 2.0 t!
En 2 liters Saab motor är säkrare jämfört med en 2.3 liters.
Vad det gäller soppaförbrukning så min 2.0 t går 0.63 l/mil långkörning om man VERKLIGEN vill! Under 0.63 har jag dock aldrig kommit!
Ska du åka mycket motorväg (100 km/h+) välj saaben, en passat kan du åka 118-120 på mätaren så ligger du på 3000 varv. En Saab 9-5 2.0t på 3000 varv är uppe i 140-145...

Mitt tips:
Köp en Saab 9-5 2.0t
Det första du gör med bilen är att du lyfter upp den och plockar ner oljetråget och gör ren oljesilen. Sen byter olja varje 800 mil, gärna 500! Och en gång om året tar du ner oljesilen och gör rent!
Innan du köper den ska du även kolla om det är uppgraderade vevhusventilationen. Det gör du enklast genom att lyfta bort plasten runt oljepåfyllningen och kolla på baksidan av oljepåfyllningsröret om det sitter en slang kopplad till det röret. Sitter det en slang där så har dem uppgraderar vevhusventilationen!

Saab vs passat
1       -         0

Lycka till! smile
//Dahlin

2,0t har "pappersturbon", vilket även 2,3t har. Klart mer haveribenägen än de stora turbomotorerna.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 april 2013
#64
Andromeda skrev:
panda666 skrev:
jojje81 skrev:
Bmw är ju bättre än saab helt klart.. men vilken bmw får du för 20 lök?
Däremot får man en rätt fräsch och relativt ny saab för samma summa.

Mellan passat och saab så röstar jag på saab ändå. Bara för att passaten är så ruskigt ful och känns omodern i så tidiga årsmodeller.
Annars är 1, 8t motorn "skottsäker"

Mitt tips är att du ska leta efter -04-05 och 2, 3ltt.
Det är köparens marknad så va inte rädd för att buda 20' på en bil där ägaren vill ha ~25'

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltså;)?

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

btw körde till göteborg för lite sen från skåne i en passat, höll 132 på farthållaren mätt med gps och då varvade den ca 3000rpm.. dock en 19,tdi snitt förbrukning på resan blev 0,55
Senast redigerat av CHEEVA (11 april 2013)


Of World
3 369 Inlägg
11 april 2013
#65
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
panda666 skrev:

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltså;)?

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

1300kr för bara två styrleder till min.. billigt nja..

kostade mig 139kr till saaben styck pris..  visst dom går långt o snor billiga nu men inte så "underbar" bil som folk påstår.. rostar äckligt mycket gör dom å! men dom ynka 10 000 jag gav för min så borde jag vara nöjd.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

George
1 956 Inlägg
11 april 2013
#66
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
panda666 skrev:

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltså;)?

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

Jag vill gärna veta var du köper en komplett sats med alla framvagnsdetaljer för 1700pix som inte är av samma kvalitet som papper.

Blir lättare när jag i framtiden köper ännu en bmw.

Bmw e36 330 Turbo Projekt
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=316119
Det är inte farten som dödar......... Det är det plötsliga stoppet!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 april 2013
#67
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

1300kr för bara två styrleder till min.. billigt nja..

kostade mig 139kr till saaben styck pris..  visst dom går långt o snor billiga nu men inte så "underbar" bil som folk påstår.. rostar äckligt mycket gör dom å! men dom ynka 10 000 jag gav för min så borde jag vara nöjd.

då har du blivit blåst ...

betalade 1700 för en komplett sats med alla länkarmar till en passat 00 och 2250 för en komplett sats till en audi a8 97

detta köpte jag i sverige med full garanti

http://www.clausautoparts.se/Status-Mot … armssatser där har du lite priser ... skit bra kille att ha och göra med
Senast redigerat av CHEEVA (11 april 2013)


362 Inlägg
11 april 2013
#68
Jadu..
Saab 9-5 är en underbar bil på många sätt, men inte att äga.
Det finns inget liknande i samma prisklass, den ligger underbart på vägen.

MEN! De är så dyra att äga. Just nu är det problem att få fram delar om du inte gillar att köa till skrotar och betala överpriser. När en Saab 9-5 gått över 20 000 mil kommer problemen.
Hade tur i oturen att bli påkörd och få min 9-5 inlöst för 4 månader sedan.


Of World
3 369 Inlägg
11 april 2013
#69
CHEEVA skrev:
opel_vectra_gts skrev:
CHEEVA skrev:

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

1300kr för bara två styrleder till min.. billigt nja..

kostade mig 139kr till saaben styck pris..  visst dom går långt o snor billiga nu men inte så "underbar" bil som folk påstår.. rostar äckligt mycket gör dom å! men dom ynka 10 000 jag gav för min så borde jag vara nöjd.

då har du blivit blåst ...

betalade 1700 för en komplett sats med alla länkarmar till en passat 00 och 2250 för en komplett sats till en audi a8 97

detta köpte jag i sverige med full garanti

det är vad dom ligger i pris på meca/mekonomen och autoexperten ungefär.. så blåst vet jag inte men dyrt var de ^^

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13

Forummoderator
18 003 Inlägg
11 april 2013
#70
Ämnet!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 april 2013
#71
jojje81 skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

Jag vill gärna veta var du köper en komplett sats med alla framvagnsdetaljer för 1700pix som inte är av samma kvalitet som papper.

Blir lättare när jag i framtiden köper ännu en bmw.

clausautoparts.se som sagt ... han håller mest på med bmw men har mycket till de flesta tyska bilar, har nästan allt på lager så snabba leveranser.


Better than God \o/
1 883 Inlägg
11 april 2013
#72
CHEEVA skrev:
[q
då har du blivit blåst ...

betalade 1700 för en komplett sats med alla länkarmar till en passat 00 och 2250 för en komplett sats till en audi a8 97

detta köpte jag i sverige med full garanti

http://www.clausautoparts.se/Status-Mot … armssatser där har du lite priser ... skit bra kille att ha och göra med

Vad innebär "fullgaranti? 1 år? Det är vad original och Kina-tillverkade saker brukar ha. Mekonomen, AD och Autoexperten har tre år garanti på sina delar. Dessutom suger verkligen de övre länkarmarna ofta att byta om man inte har riktig utrustning. Saabarnas må vara dyrare men håller längre, lättare att byta och är inte lika många.

Åter igen, VW är ett av märkena med flest MISSNÖJDA kunder... (ska vi snacka DSG med? wink )
Senast redigerat av MrTurbo (11 april 2013)

Beware the lollipop of normality. Lick it once, and you suck forever.
"Ungdomar borde förbjudas, de för bara ett jävla liv..." :-)

Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 april 2013
#73
MrTurbo skrev:
CHEEVA skrev:
[q
då har du blivit blåst ...

betalade 1700 för en komplett sats med alla länkarmar till en passat 00 och 2250 för en komplett sats till en audi a8 97

detta köpte jag i sverige med full garanti

http://www.clausautoparts.se/Status-Mot … armssatser där har du lite priser ... skit bra kille att ha och göra med

Vad innebär "fullgaranti? 1 år? Det är vad original och Kina-tillverkade saker brukar ha. Mekonomen, AD och Autoexperten har tre år garanti på sina delar. Dessutom suger verkligen de övre länkarmarna ofta att byta om man inte har riktig utrustning. Saabarnas må vara dyrare men håller längre, lättare att byta och är inte lika många.

Åter igen, VW är ett av märkena med flest MISSNÖJDA kunder...

de som satt på bilarna har hållt 24 000 mil på audin och 33 000 mil på passaten ... va inga större problem att byta på någon utav bilarna, hade ingen speciell utrustning. Om man nu tycker det är så jobbigt att byta var 20 000mil.. lämna iväg bilen då eller börja cykla. Med full garanti har jag för mig det är ett år, kommer inte riktigt ihåg vad som stog på kvittot.

btw dsg är en underbar låda !
Senast redigerat av CHEEVA (11 april 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2013
#74
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
panda666 skrev:

du får en fin e36-e39 för runt 20.000 lägger du 30.000 får du en riktigt fin en:)

absolut så får ts köpa vad han vill. så dom flesta lägger röst på saaben alltså;)?

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

btw körde till göteborg för lite sen från skåne i en passat, höll 132 på farthållaren mätt med gps och då varvade den ca 3000rpm.. dock en 19,tdi snitt förbrukning på resan blev 0,55

Men i den budgeten han har att röra sig med ryms ju gott och väl en 9-5 MY04 eller senare utan risk för oilsludge, så det är helt oväsentligt.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 april 2013
#75
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:

Varför en BMW som är tio år äldre än en Saab för motsvarande pengar?

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

btw körde till göteborg för lite sen från skåne i en passat, höll 132 på farthållaren mätt med gps och då varvade den ca 3000rpm.. dock en 19,tdi snitt förbrukning på resan blev 0,55

Men i den budgeten han har att röra sig med ryms ju gott och väl en 9-5 MY04 eller senare utan risk för oilsludge, så det är helt oväsentligt.

sant, dock är bmwn mycket trevligare på alla sett och vis... men det är väl en smaks fråga.


Rumpmas
3 860 Inlägg
11 april 2013
#76
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:

för att det är en trevligare bil helt enkelt.

Många snackar om att framvagnen är dyr att renovera... det är rent skit snack ! för ca 1700kr så får du alla länkarmar + leder sen byter du det hemma i garaget på en kväll eller två. Finns inte många bilar med så billiga framvagnsdelar, en kompis bytte motsvarande på en saab 9-5 00 det kostade 5000... bytte på min a8 förra helgen där kostade en komplett sats 2250kr.

1,8t motorn har problem med oilsludge precis som saab 9-5, har dock inte varit med om lika många motorras med 1,8t ... kan va för att många kör saab här om. Men passaten har ju fler motorer att välja mellan smile

Men kolla annars efter en bmw e39, det är underbara bilar som de skickar iväg mer eller mindre gratis nu för tiden

btw körde till göteborg för lite sen från skåne i en passat, höll 132 på farthållaren mätt med gps och då varvade den ca 3000rpm.. dock en 19,tdi snitt förbrukning på resan blev 0,55

Men i den budgeten han har att röra sig med ryms ju gott och väl en 9-5 MY04 eller senare utan risk för oilsludge, så det är helt oväsentligt.

sant, dock är bmwn mycket trevligare på alla sett och vis... men det är väl en smaks fråga.

Jag håller med om att en bmw med motsvarande effekt är mer komfortabel än motsvarande Saab, det är ju därför man får lägga på ett par hundratusen på nypriset för en bmw, och därför de är dyrare även som äldre.

Men när TS vill ha en bil att använda som bruksbil, inte entusiastbil, och ha den flera år, är det då inte dumt att sikta på en 12-15 år gammal bmw istället för en 7-8 år gammal Saab för samma pris? En 12-15 år gammal bil är ofta på sluttampen oavsett märke. Är den extremt välskött är den i regel också mycket dyrare än snittet i inköp.


Ubåtsingenjör
7 315 Inlägg
11 april 2013
#77
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
Men i den budgeten han har att röra sig med ryms ju gott och väl en 9-5 MY04 eller senare utan risk för oilsludge, så det är helt oväsentligt.

sant, dock är bmwn mycket trevligare på alla sett och vis... men det är väl en smaks fråga.

Jag håller med om att en bmw med motsvarande effekt är mer komfortabel än motsvarande Saab, det är ju därför man får lägga på ett par hundratusen på nypriset för en bmw, och därför de är dyrare även som äldre.

Men när TS vill ha en bil att använda som bruksbil, inte entusiastbil, och ha den flera år, är det då inte dumt att sikta på en 12-15 år gammal bmw istället för en 7-8 år gammal Saab för samma pris? En 12-15 år gammal bil är ofta på sluttampen oavsett märke. Är den extremt välskött är den i regel också mycket dyrare än snittet i inköp.

nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.

Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito

tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader

att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge
Senast redigerat av CHEEVA (11 april 2013)


Rumpmas
3 860 Inlägg
12 april 2013
#78
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
sant, dock är bmwn mycket trevligare på alla sett och vis... men det är väl en smaks fråga.

Jag håller med om att en bmw med motsvarande effekt är mer komfortabel än motsvarande Saab, det är ju därför man får lägga på ett par hundratusen på nypriset för en bmw, och därför de är dyrare även som äldre.

Men när TS vill ha en bil att använda som bruksbil, inte entusiastbil, och ha den flera år, är det då inte dumt att sikta på en 12-15 år gammal bmw istället för en 7-8 år gammal Saab för samma pris? En 12-15 år gammal bil är ofta på sluttampen oavsett märke. Är den extremt välskött är den i regel också mycket dyrare än snittet i inköp.

nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.

Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito

tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader

att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge

Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.

Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.

Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.

Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.

Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.
Senast redigerat av Andromeda (12 april 2013)


4 261 Inlägg
12 april 2013
#79
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:
Andromeda skrev:

Jag håller med om att en bmw med motsvarande effekt är mer komfortabel än motsvarande Saab, det är ju därför man får lägga på ett par hundratusen på nypriset för en bmw, och därför de är dyrare även som äldre.

Men när TS vill ha en bil att använda som bruksbil, inte entusiastbil, och ha den flera år, är det då inte dumt att sikta på en 12-15 år gammal bmw istället för en 7-8 år gammal Saab för samma pris? En 12-15 år gammal bil är ofta på sluttampen oavsett märke. Är den extremt välskött är den i regel också mycket dyrare än snittet i inköp.

nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.

Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito

tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader

att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge

Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.

Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.

Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.

Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.

Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.

lol det samma gäller alla bilar. alla bilar kan ha varit buskörda med kepsen sned!

det är bara det att saab krånglar mycket lättare och oftare. Det är bevisat. skitmånga som har sagt det och upplevt det. sen finns det myyyyycket bra bmw för 40.000.. skulle ALDRIG lägga ut 40.000 för en saab när ja kan få en 2001-2002  530 e39 för 40.000 -50.000 . mycket mer bil för pengarna.. än saab. pungt slut.

jag tar hellre en 20 år gammal bmw än en helt ny saab vilken dag det än är.

1 412 Inlägg
12 april 2013
#80
panda666 skrev:
Andromeda skrev:
CHEEVA skrev:

nej det tycker jag inte ... bmwn har väl mer eller mindre nått sin botten pris mässigt så någon större förlust lär man inte göra där. Har personligen inte varit med om de reparationskostnader vissa här talar om så för ig har det varit billiga bilar att äga. En Saab där imot som är så pass ny har inte nått sin botten ännu så där kommer man göra en förlust.

Och om man inte bryr sig alls om komfort status eller what ever så hade jag kollat efter något japanskt eller kanske till och med koreanskt dito

tex toyota corolla kombi.. skit ful bil som är skit tråkig och ingen super komfort, men det är en driftsäker snål bil som tar dig från a till b med låga ägande kostnader

att en 12-15 år gammal bil är på sluttampen håller jag absolut inte med om, bilarna håller länge

Ja, jag håller fullständigt med dig om asiaterna, skitbra bilar på att hålla och gå billigt, men en ren pina att köra om man gillar bilar ens litegrann.

Men du måste ha missat något vad gäller Saab, och speciellt 9-5. Det finns ingen bil i dagsläget som ger så mycket motor, utrustning och komfort för pengarna. Du kan ju faktiskt få en 7-8 år gammal för 40k. Marknaden är livrädda för dom helt i onödan sedan konkursen, så det är verkligen huggsexa.

Lägger du 40k på en 7 år gammal Saab som du sedan behåller 5 år innan du byter, spelar det någon roll om du bara får 20k för den då? Botten är verkligen nådd där, nu är det reguljär värdeminskning från en lägre punkt än normalt som gäller på Saabarna, det stora värdetappet kom för ett par år sedan när typ ett-två år gamla bilar började säljas för halva nypriset eller mindre. Det är alltså köparen som tjänar på det helt och hållet just nu, förutsatt att man behåller bilen några år och inte säljer direkt.

Värdeminskning på en begagnad bil i den prisklassen är ju totalt ointressant om du ska behålla den flera år, den är ju ändå nere runt 10-15k när du säljer den då, nästan där bilar slutar tappa i värde så länge de gått genom besiktningen.

Det måste vara skitsvårt att hitta en BMW i den prisklassen som är välskött eftersom de är överkomliga för ungdomar med kepsen på sned. Och en 12-15 år gammal bil är dubbelt så gammal som en 6-7 å gammal, och kommer att ta slut mycket snabbare, det är absolut inget konstigt i det. Den har körts 6-8 fler vintrar och gått många fler mil. Ska man ha en bil att ha flera år tar man väl hellre den som är 12 år gammal när man är klar med den än den som är 18 år gammal vid det laget. Båda lär vara 10-15k-bilar vid det laget.

lol det samma gäller alla bilar. alla bilar kan ha varit buskörda med kepsen sned!

det är bara det att saab krånglar mycket lättare och oftare. Det är bevisat. skitmånga som har sagt det och upplevt det.[i sen finns det myyyyycket bra bmw för 40.000.. skulle ALDRIG lägga ut 40.000 för en saab när ja kan få en 2001-2002  530 e39 för 40.000 -50.000 . mycket mer bil för pengarna.. än saab. pungt slut.

jag tar hellre en 20 år gammal bmw än en helt ny saab vilken dag det än är.

Jaså du kör på den stilen.  Heja heja.


Sök