3271
Sök

Fråga angående bortplockning av ljuddämpare och montering av vinge. Volvo 945.

614 Inlägg
12 april 2013
Trådstartare
#1
Tja..

Tänkte att jag skulle hotta min gamla 52 tusen mils 945a inför sommaren.
Sänkt och fälgar sitter redan på.

Men det jag ytligare har funderat på att att få lite roligare ljud ur min icke turbo b230 men vill samtidigt inte lägga pengar på nytt avgasystem eftersom bilen inte är värd speciellt mycket och gått långt osv.

Tänkte därför göra det enkelt för mig och plocka bort sista ljudddämparen bara. (avgassystem 100% original nu)

Min fråga är dock.
Om man plockar bort sista ljuddämparen på ett original volvo 945 avgasystem ger det någon större skillnad i ljudnivå? Blir ljudet trevligt och lyssna på eller kommer det bara bröta och låta söndrigt?

Fråga 2.
Lite småsugen på att sätta en vinge på bilen. Vilka vingar finns det som är schyssta på 945?
Funderat själv på en original volvo 855 vinge eller första generationens v70 vinge? (kanske är samma vinge?)
Skulle en sån fungerar tro eller kommer det se åt helvete ut?
Kom med förslag.

Bilder på bilen finns här. http://www.garaget.org/?car=313689

// Rybbe

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

119 Inlägg
12 april 2013
#2
på första frågan, skulle jag säga byt då hellre första dämparen ersätt den med ett rakt rör, för sista dämparen märks ingen skilland. låter den ändå  för lite får du byta ut sista dämparen mot tex simons dämp.

vinge från 855, v70 Tror jag passar du får väl helt enkelt gå ut och mäta!

Only the destiny can judge me
29 Inlägg
13 april 2013
#3
Hade nog slängt på en annan burk bak tex Simon eller en japs.. Hmm 745 945 e bredare än 855 v70 så ska du ha en vinge från en sån så får du bredda den.
Annars finns det 945 vingar original dom är rätt snygga.
Senast redigerat av BillyRawKid (13 april 2013)

341 Inlägg
13 april 2013
#4

614 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#5
swooosh skrev:
på första frågan, skulle jag säga byt då hellre första dämparen ersätt den med ett rakt rör, för sista dämparen märks ingen skilland. låter den ändå  för lite får du byta ut sista dämparen mot tex simons dämp.

vinge från 855, v70 Tror jag passar du får väl helt enkelt gå ut och mäta!

Okey.. Var lite som jag kom ihåg det då.. Men att ta bort första ljuddämparen ger mycket mer ljud än att ta bort sista alltså?

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

614 Inlägg
14 april 2013
Trådstartare
#6
Hmm låter ju då som att en 855 vingen inte hade passat speciellt bra då. Tack för eran andra tips!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld

119 Inlägg
14 april 2013
#7
rybbe skrev:
swooosh skrev:
på första frågan, skulle jag säga byt då hellre första dämparen ersätt den med ett rakt rör, för sista dämparen märks ingen skilland. låter den ändå  för lite får du byta ut sista dämparen mot tex simons dämp.

vinge från 855, v70 Tror jag passar du får väl helt enkelt gå ut och mäta!

Okey.. Var lite som jag kom ihåg det då.. Men att ta bort första ljuddämparen ger mycket mer ljud än att ta bort sista alltså?

Om mn bara tar bort första dämparn så blir inte skillanden knappt märkbar, så vore jag du skulle jag gjort som jag nämde innan bort med första ersätt med raktrör, låter det för lite ändå byt sista dämparn mot typ simons dämp!

2 250 Inlägg
15 april 2013
#8
På min Passat tdi, visserligen med turbo, har jag sanerat bort främre ljuddämparen och dragit i ett stålrör som jag hade liggande i stället. Helt o hållet av kostnadsskäl - ny dämpare kostar nästan 2000 kr...
Knappt märkbart skillnad i ljud, möjligen lite dovare på tomgång.

614 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
#9
Okey..
Tack för tipsen grabbar!

Lite stoft från Tingeling och vi svävar iväg, Välkommen åter till våran skruvade värld


Sök