3394
Sök

Volvo 740 91a (b230f) startar inte

17 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Tja.
Har lite bekymmer med att få igång en 740 b230f. Den dog pga soppatorsk och soppapumpsrelät gick sönder (har pajjat en gång förut när jag fick soppatorsk), då bytte jag relät och tankade i LITE och den startade som vanligt. Dock tog ju bensinen slut igen när den stod och gick och sen startar den inte igen, fyllt upp halv tank, har nytt relä igen då jag misstänkte det var det men nu startar den inte mer.
Den Tänder på gas men inte utan.
Nytt soppapumpsrelä.
Det enda ljud jag kan höra från pumpen är ett klickande när jag lyssnar ner i bensinröret och när jag kör direktström till pumpen..
Varvmätarn rör sig inte när jag vrider på nyckeln. (Läst att den ska svaja till när man vrider på tändningen till läge 2) Är det så?? Har aldrig tänkt på det själv..
Är det pumpen som är paj eller kan jag kolla något annat innan jag köper ny?

6 Inlägg
17 april 2013
Hej har du ett fulladdat batteri, viktigt att det är fullt kräm I batteriet, likadant på 88-740 mvh

17 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Jodå det finns ström, den tänder när jag kör startgas.. Skulle kunna tro att det är pumpen men jag är inte säker
Senast redigerat av bertan82 (17 april 2013)

17 Inlägg
17 april 2013
Trådstartare
Finns inga felkoder heller..

6 Inlägg
17 april 2013
låter bensinpumpen när du vrider på tändningen, ang batteriet måste vara över 12 volt.

6 Inlägg
17 april 2013
menar att batteriet måste vara fulladdat

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Jag har ju 13v och testat med boostern, funka inte heller.. Ang soppa pumpen så tickar det i den när man lyssnar i påfyllningsröret....

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
18 april 2013
bertan82 skrev:
Jag har ju 13v och testat med boostern, funka inte heller.. Ang soppa pumpen så tickar det i den när man lyssnar i påfyllningsröret....

Det sitter en stor pump under bilen som måste surra, under förarstolen smile

Edit: Det behöver inte surra bara för att du slår på tändningen, men den ska surra om du duttar till på startmotorn!
Senast redigerat av Dixieman (18 april 2013)

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3093502

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Dixieman skrev:
bertan82 skrev:

Edit: Det behöver inte surra bara för att du slår på tändningen, men den ska surra om du duttar till på startmotorn!

Finns bara 1pump på dessa modeller. Det tickar nere i påfyllningsröret när jag ger ström direkt till pumpen i kontaktstycket. Är ju lite bökigt att lyssna och typ köra på starten själv så det fick bli min lösning för att lyssna om jag hörde pumpen på något vis..

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
18 april 2013
bertan82 skrev:
Dixieman skrev:
bertan82 skrev:

Finns bara 1pump på dessa modeller. Det tickar nere i påfyllningsröret när jag ger ström direkt till pumpen i kontaktstycket. Är ju lite bökigt att lyssna och typ köra på starten själv så det fick bli min lösning för att lyssna om jag hörde pumpen på något vis..

Säker på det? försvann inte den undre pumpen på 940?tongue

Say 'what' again, I dare you, I double dare you motherfucker, say what one more Goddamn time!
Mina inlägg representerar bara mig själv, och är inte alltid helt genomtänkta eller seriösa!

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Nej 91-92 på vissa 740 modeller oxå tror alla..

86 Inlägg
18 april 2013
sitter bara en pump på dessa, regina/rex.
när det blev så här med min så gick den bara på startmotorn, hoppade till någon gång.
Det gick att rulla igång den, och efter ett tag på tomgång så kunde man starta den med nyckeln (Då den var varm)   Är det samma med din?

vi bytte impulsgivaren, efter det så gick den som en klocka och startade hela tiden.

Röda bilar är skit :(

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
18 april 2013
kör man soppatorsk kan man suga upp skiten som finns i botten på tanken och då sätter man igen filtret=bilen får ej bränsle och vägrar gå igång smile

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Jo eftersom pumpen verkar gå får jag göra en bonrengöring och köra tryckluft framifrån snart och se vad som sker...
Har ju gnista så vevlägesgivarn är hel..

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Jävligt tröttsamt när man inte får igång världens mest lättmeckade bil.. Hur kunde du ha gnista om inpulsgivarn var paj?

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 april 2013
bertan82 skrev:
Jävligt tröttsamt när man inte får igång världens mest lättmeckade bil.. Hur kunde du ha gnista om inpulsgivarn var paj?

Kan ju ha varit glapp i kabeln för honom som kom och gick.. Du vet ju att du har gnista iaf, har du kollat så du får fram bränsle till spridarna? Är bara att dra loss btr och köra startmotorn så kommer pumpen att trycka ut bränsle, ur hålet där. Får du det så kolla så att det kommer bränsle ur alla spridare också, och se så att det är en jämn och fin spridning. Är de igenslaggade så brukar det droppa ur dem.

EDIT: En sak till bara, det här är en felsökningstråd och bör ligga under Generell Felsökning.
Senast redigerat av PHrnfeldt (18 april 2013)

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Jag slet loss den och kollade direkt när jag inte fick igång den, det kom soppa när jag körde på starten dock vet jag inte om det är tillräckligt men den borde tänt till på det iaf.. Vet du hur mkt soppa bör det komma på tex 3sek på starten?
Har du nå tips på hur jag kan göra rent systemet på något smidigt sätt? Tänkte köra tryckluft framifrån se om det är något stopp någonstans...

Sheik Yerbouti
1 899 Inlägg
18 april 2013
bertan82 skrev:
Jag slet loss den och kollade direkt när jag inte fick igång den, det kom soppa när jag körde på starten dock vet jag inte om det är tillräckligt men den borde tänt till på det iaf.. Vet du hur mkt soppa bör det komma på tex 3sek på starten?
Har du nå tips på hur jag kan göra rent systemet på något smidigt sätt? Tänkte köra tryckluft framifrån se om det är något stopp någonstans...

Hade just problemet med att jag fick gnista och bränsle, men bilen vägrade att starta. Hade bränsle till spridarna men två av dem droppade det ur och motorn gick ojämnt som fan när den väl hoppade igång. Då tog jag och la dem i ett bensin bad, lär ju funka med diesel också, över två nätter och sedan monterade jag ihop det. Passade på att byta bränslefilter också i förebyggande syfte. Sen fungerade det. Nu kan det ju vara så att din tryckregulator inte klarar att hålla trycket som behövs för att spridarna ska göra sitt jobb, eller håller ett alldeles för högt tryck för att motorn ska fungera.

Du kan ju lista upp vad du har gjort, vad som är bytt och vad som är nytt utav det.

"Vi er dem de andre ikke må lege med".
m5portal.com
m3portal.com

Officiell Däcksparkare
919 Inlägg
18 april 2013
bertan82 skrev:

Du ska fylla en 1.5literflaska nästan halvfull

17 Inlägg
18 april 2013
Trådstartare
Kan det vara så jävla illa att pumpen bara går ibland?? Det enda lilla ljudet jag hör är ett tickande i påfyllningsröret när jag kör på starten, ska det vara så? Tycker man hör pumpen väl på andra bilar t.o.m när man sitter i bilen med typ öppen dörr..
Kan ju förvisso bero på att den är inbyggd i tanken i det här fallet men ja vettefan...

Sök