Hejsan
Frågan är väll främst, Varför sätter du på ett sportluftfilter ifall du är rädd för eventuella motorskador?
Eventuell effektvinst?, Insugsljud?, ser snygga ut?.
Hade jag personligen kört ett sportluftfilter hade det vart ett kvalités märke för att inte riskera att skada något.
Vad jag hört är generellt att "sportluftfilter" renar sämre men ger högre flöde än pappersfilter.
Ju mer luft motorn får obehindrat desto mer kraft (generellt), Däremot ej ur tillförlitlighet då känsliga komponenter kan ta skada.
Fördelar jag hört med hög kvalité sport filter är att de är återanvändbara då de går att tvätta och återinoljas. Vad jag läst det denna oljan som främst skadar då användarna nästintill badar filtret i oljan. Denna oljan lossar sedan och träffar luftmassemätartrådarna och bränns fast under Lmm'ens reningsfas då den hettar upp trådarna rejält. Sedan finns det historier om billiga filter som imploderat & kollapsat under fullgas och motorn sugit i sig bitar av filtret innan haveri.
För "vanliga bilar" skulle min rekommendation ligga på vanliga pappersfilter då eventuella effektvinster är försumbara. Papperfilter är billiga, lätta att byta, hög reningsförmåga.
Länk (ej 100% vetenskapligt):
http://www.youtube.com/watch?v=PAIxeQUSg-QMvh
Anders