Stortrollet skrev:
Finns det några vanliga fel på Zafiran som man bör se upp med när man letar begagnat och hur svårmeckad är bilen om man som jag knappt ser skillnad på en skiftnyckel och ett fälgkors.
hjullager, framvagn osv som andra bilar.
att tänka på, 1.6 liters motorn skall man vara noga med täta oljebyten och byte utav kamrem mellan 6-12kmil, det är intervall på 12.000mil men många remmar har gått av innan detta så rekommenderat är runt 6-8.000mil.
2.2l motorn har kamkedja, förut när dom väl levererades så var det mycket problem med vissa exemplar, dock nu efter 10år lär alla drabbade bilar ha blivit åtgärdade kan jag tänka mig.
sen rost vid dörrkanter, baklucka då zafiran inte har världens bästa rostskydd, finns även en del med kärvande bromsok bak.
2003 kom zafirorna med trepunktsbälte på alla sätesplatser, så med barn i bilen föredras nog en -03+(7sits) då, DOCK är dessa dyrare på blocket, kostar 28-30k kr istället för under 20
men utöver detta är det faktiskt inte något annat kan jag minnas
se detta, taget från begtest - vibilägare
Det klapprar om framvagnen när du kör över ojämnheter. Problemet beror på att stagen till krängningshämmaren eller spindelbultarna glappar. På många exemplar har detta åtgärdats på garanti eller via goodwill-åtagande från Opel.
Kärvande bromsok bak är också ett vanligt fel, likaså att hjullagren slits ut i förtid. Den elektriska styrservon kan orsaka problem, ofta genom att styrningen går trögt. Att byta en pump till servostyrningen är en kostnad på cirka 5 000 kronor.