Har vart lite karate i mitt liv senaste tiden och har inte riktigt hunnit med att sätta mig ner och skriva lite, men här kommer fortsättningen på denna saga!
Därpå följde en hel del spikande och knäckta topplockspackningar. Gjorde slut på de som fanns på lager här i Skellefteå innan jag fick tid att bygga ihop en intercooler. Jag beställde en från KL-racing som jag sen svetsade på två otroligt fula böjar och utvigdade hålen i fronten för att sticka igenom dem. Min temporära lösning av att fästa ICn blev inte så tokig, använder den fortfarande fast med mer stadga
SAABturbon bottnade nånstans runt 4500 varv som sagt och WGn orkade inte hålla efter så därför tog jag mitt tidigare hemmasnickrade adapterrör och skar upp det
...och sen en ny rörböj som fick motsvarande behandling
...varpå de två brändes ihop för att forma detta
...således hade vi en 50/50 splitt mot WGn, självklart av högsta kvalite och inhandlad på biltema. 50mm såklart, här skare int va nå fjoll.
Placeringen tyckte jag blev rätt bra, satt och log och kände mig duktig ungefär 13 minuter...
Sen gick jag på med ett 2" rör från WGn och när jag satt och kliade mig i huvudet på hur jag sku gå ihop med rören så råkade jag se en ljuddämpare som jag hade på min husaberg en kort period, så då blev det screampipe med ljuddämpare
Eftersom det var karate som sagt så blev det en ful-fix från turbon till ICn av 2" röret som blev över från screampipen
Ut och hålla stumt igen, blev lite varmt
...vilket resulterade i att det blev en ny motor, denna gång en B230FT
Självklart så väljer man än en gång en B19-topp, bara porta å slipa in igen. Som sagt karate, byggde ny motor, snörde ut den gamla och in med den nya på en helg
Ett par av dessa små rackare dök upp, de lägger vi på hyllan tills vidare (tryckströmbrytare)
Nästan klart med nya motorn
Bara ut å bränna. Nya motor känns bra och portningen blev bättre än förra gången, dock fortfarande svag efter 5000 varv. Beställde en ny turbo. Hade tråkigt en kväll så jag snörde ihop den här catch/retur-tanken:
Turbon jag beställde var en Kinugawa TD05H-18G, det var lite av en chansning, stod och valde mellan den och 16G som jag hade kompressorkarta på men var lite i minsta laget för vad jag ville ha ur motorn. Tidigt spool är viktigt för mig. En vecka senare dök detta upp
...och här ser man hur stor den är jämfört med HX52 och SAAB-agget
Ändå ett litet gulligt hus, här jämfört med saab-turbon
och efter en hel del dolande och omkapande så satt äntligen snigeln på plats
Resultatet då? Ja det är en och annan bil som tex Mitsu Evo som undrat vad farmor tankat
Än så länge så laddar jag 0,5 bar och enligt kalkulationerna borde det ge minst 230 hk, vilket har visat sig ganska rimligt med de bilar man dragit mot
0,5 bar når jag på 2300 varv, den vaknar till på 3200 varv och den drar till 7000 varv med effekttoppen en bit efter 6000 varv. Jag är verkligen jättenöjd med den här turbon, det blev riktigt så rätt som det kunde bli och kvalitén verkar inte alls lida!