2982
Sök

Volvo 343 Sport - Laga rosthål och byta koppling

Att laga ett rosthål och byta en koppling

35 665 Visningar
Uppdaterades senast 17 september 2013
Legitimerad klåpare
212 Inlägg
6 maj 2013
#21
De är bara att åka ner. Förresten så tror jag att jag har ett rattnav i garaget som ska passa din bil kommer du ner kan du få de billigt wink


139 Inlägg
7 maj 2013
Trådstartare
#22
Om jag ska sänka den bak så måste jag också göra den styvare för att den inte ska slå nog långt för att ta i 3-tumsröret! Gick bättre med 2,5" som jag har på baby blå, det gick att dra emellan i skrymslerna...

Det låter läskigt fräckt med 16v och töörbo men problemet är drivlinan och jag har inte riktigt råd/tid/ork till att bygga ett nytt diffhus eller modda dit från någon annan bil. Sen känns det som att börjar man dra iväg för långt i effekt så behöver hela bakändan byggas om och då är det helt andra pengar än de 7500 kr jag lagt på bilen hittills tongue

Stoorn skrev:
De är bara att åka ner. Förresten så tror jag att jag har ett rattnav i garaget som ska passa din bil kommer du ner kan du få de billigt wink

Det lät lockande min gode herre! big_smile Då sku jag kunna monta snap-off-ratten smile
Senast redigerat av OlofEriksson (7 maj 2013)


Legitimerad klåpare
212 Inlägg
8 maj 2013
#23
Jag kan inte garantera att de passar då jag aldrig själv har använt det men det står volvo 340 på den så de borde ju vara rätt. Kommer du ner i helgen så får du kolla på den å se om de är nått du vill ha.


Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
8 maj 2013
#24
Förra året körde polarn med orginal drivlina utan ett enda ras. men visst ställer du dig på varvstoppet och klipper iväg så har man problem men iövrigt fungerar det fin fint

då var motorn på 275hk med 0.6bars ladd tror han hade 0.9bar som högst då började kopplingen slira satt en 740turbo tryckplatta och någon vw sinterlamell

Kör fort så hinner inget hända...

685 Inlägg
8 maj 2013
#25
Riktigt trevligt projekt, kommer att följas.

No turbo shit - just real power!

139 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#26
Stoorn skrev:
Jag kan inte garantera att de passar då jag aldrig själv har använt det men det står volvo 340 på den så de borde ju vara rätt. Kommer du ner i helgen så får du kolla på den å se om de är nått du vill ha.

Det låter ju lurt att det skulle passa då wink Tyvärr insåg jag igår kväll att jag lovat en vän att dyka upp på hans födelsedagskalas idag sad

Growe skrev:
Förra året körde polarn med orginal drivlina utan ett enda ras. men visst ställer du dig på varvstoppet och klipper iväg så har man problem men iövrigt fungerar det fin fint

då var motorn på 275hk med 0.6bars ladd tror han hade 0.9bar som högst då började kopplingen slira satt en 740turbo tryckplatta och någon vw sinterlamell

Det låter ju faktiskt riktigt lovande! Då borde jag klara mig undan med min motorkonfiguration smile Vad var det för kam i FK-motorn? Lät som att det satt nån vassare kam i den också när de kan få ut så mycket på så lågt tryck! smile

Måste nog sätta dit en turbotryckplatta ändå då... E en sån vw sinter som jag har tatt hem!


139 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#27
Igår så gick jag lös och sänkte bilen fram på samma sätt som de gör i F1, med rondell - på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-ef12e61418548d6a7d883c97475e19f3.jpg

När man använder denna exklusiva metod, istället för att jävlas med styrstaget, så är det viktigt att man ser till att man inte kapar något jack i fjädern där man inte vill ha det utan måste man så får man skära i fjädertallriken

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-6941ef20ad9b86d2bde75241b49834ed.jpg

...sen tar man fram svetsen och lägger igen det för att inte tappa hållbarhet, se bara till att inte värma upp fjädern med svetsen, vi vill inte försvaga den när vi gör en sån här delikat operation!

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-a9bc97b864c27b8b411bffe26fcdb170.jpg

Avsluta sedan med att likt på bilden ovan slipa den slät med kapskiva och ta ut bilen på en grusväg så är jobbet klart och besiktningsmannen kommer aldrig ana ingreppet som gjorts wink Nedan ser ni resultatet med ett varv av fjädrarna borta och 4cm lägre stance wink

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-071b852fb736a86fb3b7c12ba76aebcd.jpg

En så fin volvo förtjänar självklart det bästa efter en sådan ompysslan, så jag köpte rostfria muttrar till ventilkåpan på swedol och polerade sedan upp dem i polermaskin

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-dc3bd60762cbc30d7f774e19f83c9169.jpg


139 Inlägg
11 maj 2013
Trådstartare
#28
Det blev lite som jag förväntat mig, att vägegenskaperna förbättrades med att bilen svänger in mycket bättre och balansen blev bättre med en tightare övergång från under till överstyrning.

Här kommer en liten kör-guide till 340-modellen som jag gjorde förra året i min 345a:

http://www.youtube.com/watch?v=qz3mJ05w … lLAiN-J5YQ


619 Inlägg
Fri fart för ett fritt folk!
14 132 Inlägg
13 maj 2013
#30
OlofEriksson skrev:
Det blev lite som jag förväntat mig, att vägegenskaperna förbättrades med att bilen svänger in mycket bättre och balansen blev bättre med en tightare övergång från under till överstyrning.

Här kommer en liten kör-guide till 340-modellen som jag gjorde förra året i min 345a:

http://www.youtube.com/watch?v=qz3mJ05w … lLAiN-J5YQ

dom som jag vet som har 300:or tar ur stötdämparna mäter upp oljemängden och byter oljan till en tjockare dom mesta kör en 10/40 olja och det brukar bli helt okej
även andra fjädrar fram

åkt några varv runt mantorp och det håller i väldigt bra när slicks sitter monterat med en sån snålkonstruktion smile

Kör fort så hinner inget hända...

139 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#31
Ja det går göra så men jag funderar på om jag skulle bygga om och sätta coilovers fram, vi får se hur det blir!

Idag fick jag hem turbotryckplatta från Volvo 240 och turboförgasare med insug så nu är det bara intercoolern jag ska hämta upp sen har jag allt smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2b4bd4409f250df4872af5e30ce422d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-aa77afd6d9d36f2ae158f856d3ae1f20.jpg


139 Inlägg
1 juni 2013
Trådstartare
#32
Då ska vi se här! Nu har jag hunnit med lite mer mekande men det har vart så sjukt mycket att göra på sistone att det är först nu jag tatt mig tid att uppdatera...

Iaf så började vi med att lätta bilen på lite skrot, typ motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-1a9b2d923105d03cda4bf72ce58883d2.jpg

Sen hinkade vi i nåt nytt skrot, och eftersom jag hade möjligheten att göra motorn ännu fulare så lackade jag upp ett remhjul i blå metallic

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-912286abab173a3c38c0c2c6d5026a5a.jpg

Kopplingen är jag jävligt glad över, så här kommer en bild på den

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-35e47bffa00e9db81e3cb910ec7df5a7.jpg

Fick dock lite problem med att vattenpumpen från B19 int passade, och röret bakåt gick åt ett annat håll än vad som var optimalt, så jag kapade av dem båda och gjorde en egen dragning vilket jag sedan tigade igen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-7c7aa72ed9c228f8afd27fb8c81e5f85.jpg

Den här motorlyften smidde farsan ihop och självklart åkte det på blå metallic med guldflake på den, man vill ju int se ut som en bonn när man byter motor.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-3cc18a460475291ba93c63d3ed15affd.jpg

Som en liten sticksömm så lämnade jag in en ritning på min OE-logotyp till laserskärning och fick tillbaka de här i 6mm rostfritt

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-c2d25484c38dc4b7337cd2c03d047c33.jpg

...som jag sedan tigade fast ett par rostfria bultar på

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-35d549ea8affc86628618c5104c8b545.jpg

...satt upp i skruvstädet och polerade av med 80-4000 papper på slipmaskin

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-219dcad2ed86d0801335b0465c6c8f79.jpg

...och då får man ett sånt här fräsigt emblem att ragga brudar med

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-078bac8a8e8b851f7dd8e3935da7c0de.jpg

Såhär ser det ut när det är monterat i grillen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-ade1e84a67b0ea1ae71fe5cb36973d0d.jpg

Dags för inkörning av kärran, det gör man bäst i Fällfors med en blondin i passagerarsätet

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-4b90c4080984f78ed5925f535bd6be90.jpg

Vilket resulterade i smärre vattenläckage rakt ner på vevhusventens filter

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-6887664bfbbf6c496f1b5868f15e0146.jpg

Men det fixar man lätt med en skruvmejsel å en kniv, sen äre bara hålla stumt igen, typ så att det ser ut såhär när man stannar av

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-749a21a9f8a237e3b6f1e8dc5d1cb8dd.jpg

Det dyker upp en ban-preppad Mazda MX5 på R-däck som vi måste köra ifrån

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e9c1127597819be8ae5e819b1c656c08.jpg

Vilket resulterar i att gummit från bakdäcken släpper

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-a10adfa5612a807fa37e7932a7ca8837.jpg

Jäkla japanska bilar bara sabbar däcken för en. Här är framdäcken

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2e4b6e0c14c7291db6bfaef39dc6888d.jpg

Men det är lugnt, vi skor om till 225/45/17 istället, iaf bak.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e04b27802464b9b1db70362e1914d0ec.jpg

Så då står bilen såhär med Nokian hakka black 215/40/17 fram

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-7f7c5a23a4196ed1b3b3a9316a2e920a.jpg


Legitimerad klåpare
212 Inlägg
2 juni 2013
#34
ni verkar ha en fantastiskt kul bana på fällfors. Jag får ta å köra upp någon gång när jag fått klart Toyotan å få lite pisk:)


139 Inlägg
10 juni 2013
Trådstartare
#35
Du få slå en signal ska vi se va vi kan ordna smile

För en vecka sen stoppade farbror blå mig och tyckte att det var nånting som int va som de skulle med bilen, som tur var så lyckades han inte he sig iväg med sinter-kopplingen så jag åkte bara på för hög ljudnivå, spolarvätska och varningstriangel. Aja, får monta dit ett originalsystem å tuta förbi på besiktningen!

Idag provade jag slänga på turboförgasaren och den gick betydligt mjukare än vad orginalarn gjorde me nerdunkat munstycke. Det bör dock tilläggas att när man kör med turboförgasare och fiddy-filter från biltema så får man inte varva över 6500 varv, då tar det tvärstopp och bilen börjar gå som en kratta för den suger nämligen in filtret då tongue Notera även vacuum-slangen till bromsen på bilden nedan

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-1f0e47c177f0ec5cad9e14538b617fdb.jpg

Har glömt att jag monterat sån där fräsig el-fläkt också och nu låter bilen skit-tufft på neutralen. Funktionen på temp-vakten är dock under all kritik när fläkten aldrig någonsin startar tongue
Senast redigerat av OlofEriksson (10 juni 2013)


139 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#36
Vi kom över en BMW E30 320 med pysljud och jag blev lite inspirerad av glädjen att framföra detta fordon, så jag tog en dag och bonnmecka lite under huven på ful43an

Det började med att snickra ihop en liten adapter till 940ns grenrör

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-77181b2f02f7a4bdef5a7fad7b154f79.jpg

Men jag tyckte det såg lite kyligt ut där under huven så han fick sig en strumpa

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-b66c8b889d0fe056a87a4bdc32a119f4.jpg

Näst upp kapade jag av flänsen från SAAB´s katastrof-böj och svetsade fast den på en del av röret som satt lite längre ner

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-305a073ef1465f31cbdb93874e3a81b9.jpg

Sen besökte jag biltema och hittade en så fin 90-gradersböjj som jag konade mot saab-röret

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-424c0cfe6c013a7b54920deb5a86b0db.jpg

Och i ett tappert försök att läka mitt ursinniga ingrepp med rondellen så lindade jag upp den stackarn också

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-4383556139f0f0efa0adc8850e201960.jpg

Sen snörde jag in en del annat krimskrams när jag lix var igång, och det hela slutade med att se ut såhär inför provturen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-8084386fd2fe25d93ae371400172c63c.jpg

...vilket började med ett moln bakom bilen, turbon jag fått tag på var int riktigt så frisk som den verkade, men det ligger en till här nånstans wink Med 0,4 bar så rivstartar man iaf på ettans växel och då torde brudarna bli kåta! Motorn varvar friskt till 7000 varv så mina kalkuleringar var inte helt off!


139 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#37
Har vart lite karate i mitt liv senaste tiden och har inte riktigt hunnit med att sätta mig ner och skriva lite, men här kommer fortsättningen på denna saga!

Därpå följde en hel del spikande och knäckta topplockspackningar. Gjorde slut på de som fanns på lager här i Skellefteå innan jag fick tid att bygga ihop en intercooler. Jag beställde en från KL-racing som jag sen svetsade på två otroligt fula böjar och utvigdade hålen i fronten för att sticka igenom dem. Min temporära lösning av att fästa ICn blev inte så tokig, använder den fortfarande fast med mer stadga

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-6018298ae275f29ec7bda3a640fb96c1.jpg

SAABturbon bottnade nånstans runt 4500 varv som sagt och WGn orkade inte hålla efter så därför tog jag mitt tidigare hemmasnickrade adapterrör och skar upp det

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-50b7ad816c713fb75a45fc91be5251d9.jpg

...och sen en ny rörböj som fick motsvarande behandling

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-7dee3585f246f6db83512b2ef028dbbb.jpg

...varpå de två brändes ihop för att forma detta

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-6670a05da9f730cab53e518eee2ac59c.jpg

...således hade vi en 50/50 splitt mot WGn, självklart av högsta kvalite och inhandlad på biltema. 50mm såklart, här skare int va nå fjoll.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-c4be4d6132d10b5d9d700dc61116c9c4.jpg

Placeringen tyckte jag blev rätt bra, satt och log och kände mig duktig ungefär 13 minuter...

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-853ac0fbe6ae80e3f14a2334602d9654.jpg

Sen gick jag på med ett 2" rör från WGn och när jag satt och kliade mig i huvudet på hur jag sku gå ihop med rören så råkade jag se en ljuddämpare som jag hade på min husaberg en kort period, så då blev det screampipe med ljuddämpare

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-3e7922e99d751982c8d7ce5b5fffd1c8.jpg

Eftersom det var karate som sagt så blev det en ful-fix från turbon till ICn av 2" röret som blev över från screampipen

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-8030e4280bb40271a34a8958d6abd081.jpg

Ut och hålla stumt igen, blev lite varmt

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-778f5b722296c5b90f062ee67f2e6221.jpg

...vilket resulterade i att det blev en ny motor, denna gång en B230FT

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e11273a70d7ad02ead06129fb6cdfcdc.jpg

Självklart så väljer man än en gång en B19-topp, bara porta å slipa in igen. Som sagt karate, byggde ny motor, snörde ut den gamla och in med den nya på en helg

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-313dc2a7f05e2e56f1de9c77646df096.jpg

Ett par av dessa små rackare dök upp, de lägger vi på hyllan tills vidare (tryckströmbrytare)

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-0692708a97efac45caaaf74b27d16c9e.jpg

Nästan klart med nya motorn

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-3910225816d04ad6226265d93eb607d8.jpg

Bara ut å bränna. Nya motor känns bra och portningen blev bättre än förra gången, dock fortfarande svag efter 5000 varv. Beställde en ny turbo. Hade tråkigt en kväll så jag snörde ihop den här catch/retur-tanken:

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-e46dcaf6d6da527ea7cfb1be82c310bc.jpg

Turbon jag beställde var en Kinugawa TD05H-18G, det var lite av en chansning, stod och valde mellan den och 16G som jag hade kompressorkarta på men var lite i minsta laget för vad jag ville ha ur motorn. Tidigt spool är viktigt för mig. En vecka senare dök detta upp

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-db8cf0793a7599aedfcaced3cfbb8fe4.jpg

...och här ser man hur stor den är jämfört med HX52 och SAAB-agget

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-986463811dcd53df5296acc8a94b106e.jpg

Ändå ett litet gulligt hus, här jämfört med saab-turbon

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-2caded72f96c75c052f3b8afd673b68a.jpg

och efter en hel del dolande och omkapande så satt äntligen snigeln på plats

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-c679bacfd6d0fba3fe694746f8ebc8c8.jpg

Resultatet då? Ja det är en och annan bil som tex Mitsu Evo som undrat vad farmor tankat wink Än så länge så laddar jag 0,5 bar och enligt kalkulationerna borde det ge minst 230 hk, vilket har visat sig ganska rimligt med de bilar man dragit mot smile 0,5 bar når jag på 2300 varv, den vaknar till på 3200 varv och den drar till 7000 varv med effekttoppen en bit efter 6000 varv. Jag är verkligen jättenöjd med den här turbon, det blev riktigt så rätt som det kunde bli och kvalitén verkar inte alls lida!


139 Inlägg
15 september 2013
Trådstartare
#38
Justja, denna kom jag över också, den lades också på hyllan för framtiden! Supra-diff smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175279/175279-c3cedbdc8b6c5ce4c1c8b722e1a2c3f0.jpg


Hobbymekaniker / IT-Tekniker
353 Inlägg
16 september 2013
#39
Må ju följa jag med =P Även om jag ser ganska mycket av det när jag är förbi tongue

Kika gärna in mitt lilla BMW projekt: BMW E90 325i - Små planer hittils

87 Inlägg
16 september 2013
#40
tror ett vettigt grenrör skulle göra mkt wink kul att du forsätter med fögge! fått ordning på spikningarna?  smile

volvo de ä grejjer de ; )


Sök