3425
Sök

Volvo 855 GLT -97 Uppfräshning.

Allmänna förbättringar och uppfräshning av en gammal dam. Har inget givet mål utan först och främst ska alla småsaker man stöter på åtgärdas i mån av tid och pengar. därefter kommer det bli fix med lite det man tycker skulle... Visa mer

45 555 Visningar
Uppdaterades senast 13 september 2013
418 Inlägg
16 juni 2013
Trådstartare
#81
ja, precis. in bakom (eller till?) insugsröret ser det ut som.
Vad behöver man lossa för att komma åt den ordentligt?
vet du vad det är för dimensioner på slangen?
klämde på den idag och såg att "sprickan" sugits inåt så det är ju garanterat en vakumslang iaf, verkar vara hyggligt sug i den också.

på bilden i det tidigare inlägget ser du en annan slang som jag också "måste" byta, den är rivktigt torr och fnasig så den lär gå av snart också.

vet du vad den är till?
sitter också på insuget och går till en liten burk och sedan en annan slang någon annan stans samt en kontakt som går upp över fläkten och ner i en kabelhärva.


418 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#82
Så, nu har jag bytt bromsskivor fram.
de gamla var inte så värst gamla för de var knappt inslitna kan jag säga.
Beläggen var näst intill helt nya också. och inget satt jättehårt...

Men nu slår det inte när jag bromsar iaf, så de gamla skivorna var utan tvekan skeva.
Såg att det satt Biltema skivor på förut också dessutom, hoppas jag har bättre tur med de nya annars får jag väl kasta dem åt helvete och köpa dyrare skivor....

passade på att kolla över hjullagren också men kände absolut inget glapp.
däremot såg drivknutsdamaskerna (de yttre) lite smått torrspruckna ut längst inne i vecken så kanske dags att byta dem snart?
kollade återigen över länkarmsbussningar, spindelleder osv och inget glapp nu heller. så det är troligen INTE det som knäpper när jag kör iväg, låter inte som drivknutarna heller tycker jag.
det skulle MÖJLIGEN kunna vara bussningarna som håller krängningshämmaren för de såg ganska torra ut, men kände inget jätteglapp när jag bröt i dem...
så, jag vet fan inte vad jag ska hitta på där.
såg också att fjädrarna inte var av den typ jag trodde...

har dock inte bytt den spruckna slangen än för har inte lyckats lista ut dimensionerna på den än.
och bilen läcker fortfarande kylarvatten, men det tror jag är packningen till vattenpumpen så det får jag ta när jag har tillgång till "skolans" lyft nästa gång så jag slipper ligga på golvet och riva bort kamrem mm.
men det tar sig, den blir sakta men säkert fräschare smile

stora förändringarna kommer väl när jag får jobb och bättre ekonomi wink
då jäääävlar ska hon sminkas upp wink


1 804 Inlägg
18 juni 2013
#83
Jag röstar fortfarande på drivknuten smile är damasken skadad eller sprucken så det har kommit in lite skit så brukar dom ge sig rätt fort.

Meguiars_sverige

418 Inlägg
18 juni 2013
Trådstartare
#84
Den är inte skadad eller sprucken vad jag kunde se, inte sprucken så det är hål iaf.
men det är bara en tidsfråga innan den spricker upp.

MEN såg en "tråkig" sak idag...
det är blött under växellådan. precis vid skarven till motorn...
mad
Senast redigerat av Malish (18 juni 2013)


418 Inlägg
19 juni 2013
Trådstartare
#85
JimBo__ skrev:
Jag röstar fortfarande på drivknuten smile är damasken skadad eller sprucken så det har kommit in lite skit så brukar dom ge sig rätt fort.

NU tror jag också det är drivknuten.
nu knäpper det både när jag gasar och när jag bromsar och betydligt mer än förut.
och det efter jag var och hämtade brädor på bygghandeln och körde med släpkärra.

och det är ju lite logiskt då tycker iaf jag.
kärra = mer vikt bak = mindre belastning fram.
och det ger ju en ändring på belastningen på drivknutarna = ändrat slitage.
altså kan ju det orsaka att det knäpper mer.


418 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#86
Har konstaterat att hjullagret börjar bli dåligt iaf, för det småsjunger när man svänger kraftigt höger.

vad gäller knäppandet blir jag inte klok på det, för är det drivknuten så borde det ju knäppa mer vid fullt rattutslag, men det knäpper mest när man kör och bromsar rakt fram.

kan det vara nåt annat som är löst?
bytte ju som sagt bromsskivor och sedan körde jag med släp, dock inte mer last än 15 plankor på kärran.
efter det började det  knäppa mycket mer, förut var det ju inget vid inbromsningar som det är nu, bara när man körde iväg.

har kollat alla bultar så bromsok mm är rejält åtdraget som det ska.
hittar inga glapp där.
inga hjulbultar var lösa heller.

och har bänt i länkarmar och krängningshämmare med kofoten utan att hitta minsta lilla glappande.
inte hittar jag några glapp när jag rycker i hjulet heller.

så vad tusan kan det vara som knäpper?
jag menar, om det knäpper så måste det ju vara ett glapp nånstans?
Jag blir snart tokig på detta tongue


515 Inlägg
22 juni 2013
#87
Du får väl helt enkelt köra tills den går sönder isf wink

§9 Annonsering gäller även signaturen!

398 Inlägg
22 juni 2013
#88
Jag hade liknande oljud i en tidigare bil efter att jag bytt klossar på den å konstaterade att det var klossarna som låg lösa i ok-hållaren. Detta pga att jag glömde fjädern som sitter på utsidan av oken... La på lite mer kopparpasta och dit med fjädern igen å då blev de tyst :-)

398 Inlägg
22 juni 2013
#89
Ska tillägga att det var just vid gas o broms som detta uppkom.

418 Inlägg
22 juni 2013
Trådstartare
#90
okej, kanske kan vara det då.. fast fjädern sitter där den ska, har till och med böjt lite i den så den spänner hårdare.

men får väl slänga dit en jäkla hög med kopparpasta och se vad som händer..


418 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#91
ja... det är ju märkligt att man kan stirra sig blind på fel saker..
smörjde upp beläggens kontaktytor mot ok och okhållare och nu är det tyst som i graven.
bara hoppas det fortsätter så big_smile


418 Inlägg
23 juni 2013
Trådstartare
#92
Nu när man löst det lilla bekymmret wink (förhoppningsvis)
så kan man gå vidare med roligare saker tongue

Nån som har förslag på snyggt ändrör?
Det som sitter på bilderna tycker jag är för stort, dessutom har mellanröret de använt som spacer rostat sönder så jag kunde dra det rakt av.
var ju inte mycket passform där inte...
passar säkert på ett 3,5-4" rör (vilket är bra mycket grövre än det som sitter på bilen, gissar på typ 2,25" eller så?)

så är det någon som vill ha det ändröret är det bara att hojta till. 3,5-4" anslutning och säkerligen 5-5,5" öppning.

Själv vill jag ha nåt lite klenare wink
men vad ska man ha? tongue
Senast redigerat av Malish (23 juni 2013)


418 Inlägg
28 juni 2013
Trådstartare
#93
Inget nytt mer än att knäppandet definitivt är borta. det var alltså bromsbeläggen som låg och klagade på sitt liv.
men nu sitter det nya och välsmorda belägg där som inte klagar på livet wink

Vad nästa projekt blir nu vet jag inte, funderar på vad man ska göra med framskärmarna.
de är ju lite stukade då föregående ägare troligen kört på något som gjort att stötfångaren vridits och bakkanten på den (mot hjulen) vridits upp och tryckt till framskärmarna.
det går definitivt att rikta dem men det är inget jag vågar mig på utan övervakning av nån som vet hur man gör.
alternativet är att byta framskärmarna fast det inte är några jättestora eller jättesynliga skador på de gamla.

i övrigt står det väl still.
småsaker som nytt ändrör mer passande min smak, byta torkararmen bak samt kolla över varför motorn går trögt.
Ev nya fälgar om jag hittar några snygga och plånboken tillåter (nån som har förslag på vad som skulle se lite sportigt ut?)
Extraljus ska monteras framåt hösten (har allt utom fäste)
Ska justera bakre stötfångaren så den sitter som den ska (sitter lite snett nu, inget man ser direkt men jag vet om det och det stör mig).
sedan är det väl allmän puts.

Ja, resten är väl sakta men säkert allt eftersom ekonomin tillåter och jag kommer på saker att få den i toppskick.
Tyvärr är man väl en människa som å ena sidan kan tänka "det duger så" men efter 10min så stör man sig på att det inte är "perfekt" och då måste det åtgärdas, även om det är en liten pryl som ingen ser iallafall wink
Ex en kabel som inte ligger exakt som den ska tongue


Himma skruare
1 250 Inlägg
28 juni 2013
#94
Skönt när man får bort oväsen som inte ska vara där.. smile

Litet projekt på min 855 T5-R. The Dark side
Projektet på min 945 16v Turbo. White Trash
Sida om Vinterlek med bilar. Vinterbilar

418 Inlägg
30 juni 2013
Trådstartare
#95
Något som skulle vara intressant och som ligger långt fram i "att göra" listan är att byta ut hela inredningen.
Instrumentbrädor, säten, dörrsidor, mattor och allt sånt som är blått samt ev innertaket (det är bra skitigt nu)
Innertaket går dock tvätta om man får tag i grejjer för det eller kan lämna in den på rekond.

Är det någon som har ett hum om vad en komplett inredning kan kosta?
både Helskinn, Halvskinn och T5R (vilket vore mest intressant) wink


418 Inlägg
2 juli 2013
Trådstartare
#96
Malish skrev:
Är det nån som har koll på vad slangen mitt i bilden har för funktion?
http://www1.garaget.org/gallery/images/ … _large.jpg

Den är nämligen rätt sunkig och torkad. kanske kan vara bra att byta den?

nu är den slangen bytt, vet inte om det verkligen är så, men jag tycker bilen svarar bättre på gasen nu..
känns piggare iaf


418 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#97
Får köpa en uppsättning Turbo fälgar (Columba) med däck för en femhundring och 2 plåtfälgar.
Nu är frågan, om jag ska lacka om dem, isåfall vilken färg tror ni passar? (inget galet som typ rosa, grönt eller orange eller så utan mer normalt som Vitt, Svart, Grått osv)
Silver är ju lite "tråkigt"


418 Inlägg
6 juli 2013
Trådstartare
#98
Det var då väl själva H******E, nu har det börjat knäppa vid inbromsning och när jag kör iväg igen..
dessutom såg jag att beläggen på förarsidan fram bara tar på de yttre 3/4 av skivan..
Har ju för helsike smörjt upp och kollat allt när jag bytte skivor och belägg.
så antingen kärvar oket på en del av kolven eller så är det nåt annat som är galet.
vad tror ni på?

hade jag haft råd hade jag köpt ny drivaxel, hjullager och ok och kastat de gamla grejjerna åt helvete och hoppats att det hjälpt.. men tyvärr är man ju ingen miljonär direkt utan det får bli så billiga lösningar som möjligt.. (ja, billigt blir ofta dyrt i längden, men så är det när man är arbetslös och jävlig)

OBS, måste påpeka att problemet med att bomsarbeläggen tog snett inte fanns synligt på de gamla skivorna/beläggen.
men så kan de beläggen ha slitits in så de tog på hela skivan av den anledningen.
Senast redigerat av Malish (6 juli 2013)


418 Inlägg
16 juli 2013
Trådstartare
#99
Inget nytt har hänt med bilen.

men läget är som följer:
*Den knäpper som tusan vid inbromsningar och accelerationer i låg fart (dvs när man stannar och kör iväg typ, men även när man bromsar i låg fart) både rakt fram och vid sväng.
*Har konstaterat att ena bussningen till krängningshämmaren glappar, ev kan det vara det som knäpper. kände dock inget i staget utan det är själva krängningshämmaren.
*Bromsskivan vänster fram har ännu inte slitits in så den tar på hela skivan, dessutom blir den hyggligt varm på själva slitytan (inte vid navet, och bromsok eller belägg blir inte heller varma)
*Ev är höger yttre bussning till bakvagnen lite dålig, dock inte märkt något glapp.
*Stötdämparna bak kan behöva bytas då de verkar halvdåliga.
*Har köpt 4st Turbo fälgar (Columba) billigt, dock med 2 dåliga däck men det skulle jag ev få senare.

ja, det är väl så det ser ut nu....

just ja, det var INTE den lilla gummiböjjen som orsakade att lambda lampan lyser. blir katt byte "när jag får råd", fast först kanske jag borde kolla avgasvärdena, kan ju vara lambdasonden som dummar sig också.

så, det är väl så det ser ut nu...
massa idiotiska smågrejjer som kostar pengar hela tiden.


418 Inlägg
19 juli 2013
Trådstartare
#100
jaha, blev mer gjort än planerat.
Farsan hade tråkigt och ville ta en tur, det gjorde att vi hamnade på skroten och det ena gav det andra.
kom hem med en komplett färddator av den stora modellen, en ny grill där kromet inte är helt avflagat (därför jag lackade den gamla), en ny huvspärr (som inte är en bit ståltråd instucken genom grillen) samt en uppsättning instegslister.

så det blev hem och montera alltihop (utom instegslisterna för vi hade inget bra lim eller liknande att få fast dem med)
dock glömde jag ta bilder på demonteringen av mätarhus mm för att byta färddatorn, men ett par bilder på monteringen blev det.
ni kan fråga mig hur man gör om ni vill byta själva, det var enkelt kan jag säga.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175996/175996-a7c6e4445d45b8b83e4bc15da49efbf8_large.jpg
Mätarhus bortplockat för byte av färddatorn.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175996/175996-6b1463f5cd526ef0d46444d22b0ca021_large.jpg
Nya färddatorn monterad, den gamla är underst.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175996/175996-2d917f568bd607801237698a837df240_large.jpg
Mätarhuset på väg tillbaks.

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175996/175996-fd13efad8547ba69b7062c28afed1b8f_large.jpg
Monterat och klart. (och allt fungerar!)

https://www1.garaget.org/gallery/images/176/175996/175996-89b4beec7d9e871557e3559a858b21e1_large.jpg
Nya ratten till färddatorn. (ber om ursäkt för den fula instrumentpanelen, nån idiot hade limmat fast kolfiberimitation med lim som inte går bort)



Sök