Strombergaren behöver man egentligen inte göra något mer än slipa om förgasarnålen, borra upp nålventilen till 2,5mm och se till så att laddtrycket kommer in i samtliga hål på förgasaren. Men det är rekommenderat att ta bort choken och sätta igen kanalerna då det finns risk att det börjar läka där vid övertryck.
(Skaffa helst en stromberg utan justerskruv under förgasaren då det är vanligt att förgasarna börjar läka vid justerskruven till och med utan övertryck.)
Strombergaren behöver man egentligen inte göra något mer än slipa om förgasarnålen, borra upp nålventilen till 2,5mm och se till så att laddtrycket kommer in i samtliga hål på förgasaren. Men det är rekommenderat att ta bort choken och sätta igen kanalerna då det finns risk att det börjar läka där vid övertryck.
(Skaffa helst en stromberg utan justerskruv under förgasaren då det är vanligt att förgasarna börjar läka vid justerskruven till och med utan övertryck.)
Ok tackar men ja har hört att man måste göra nåt åt topp eller kolvar också eller är de onödigt?
Strombergaren behöver man egentligen inte göra något mer än slipa om förgasarnålen, borra upp nålventilen till 2,5mm och se till så att laddtrycket kommer in i samtliga hål på förgasaren. Men det är rekommenderat att ta bort choken och sätta igen kanalerna då det finns risk att det börjar läka där vid övertryck.
(Skaffa helst en stromberg utan justerskruv under förgasaren då det är vanligt att förgasarna börjar läka vid justerskruven till och med utan övertryck.)
Ok tackar men ja har hört att man måste göra nåt åt topp eller kolvar också eller är de onödigt?
Strombergaren behöver man egentligen inte göra något mer än slipa om förgasarnålen, borra upp nålventilen till 2,5mm och se till så att laddtrycket kommer in i samtliga hål på förgasaren. Men det är rekommenderat att ta bort choken och sätta igen kanalerna då det finns risk att det börjar läka där vid övertryck.
(Skaffa helst en stromberg utan justerskruv under förgasaren då det är vanligt att förgasarna börjar läka vid justerskruven till och med utan övertryck.)
Ok tackar men ja har hört att man måste göra nåt åt topp eller kolvar också eller är de onödigt?
Beror på hur mycket du tänkt ladda, sålänge det inte spikar är det lungt. Går ju även att köra på E85 för att minska spikningsrisken men då räcker inte förgasaren till att leverera tillräckligt med soppa för lika mycket effekt, ca 170hk på bensin har jag för mig 1st stromberg maximalt kan leverera soppa till.
Men jag är lite osäker på hur det fungerar med original-fördelaren då det är en annan vakuumklocka på AT-fördelaren. I värsta fall får du väl stumma den.
Edit: Sen behöver du även fixa en luftnippel på bränslepumpen så du kan koppla på övertryck (inte vakuum alltså utan du drar en slang från tryckröret) för att öka bränsletrycket linjärt med laddtrycket, detta för att bränsletrycket måste vara 0,2-0,3bar högre än laddtrycket.
Vet inte hur mycket ladd ja ska köra vill bara ha lite mer motor i bilen
Ok, men B21AT är klassad till 140-143hk enligt Volvo (beroende på kyfläkt, med viskofläkt 143hk med stum fläkt 140hk).
B21AT har 0,5bar maxladdtryck och 8,5:1 i kompförhållande och om jag förstår informationen i pdfen rätt så det enda man måste göra för att sänka kompet från 9,3:1 till 8,5:1 är att montera en extra topplockspackning.
Om du läser pdferna jag länkat tidigare i tråden så får du säkert svar på alla dina frågor och funderingar.
Men det du måste göra är att montera dubbla topplockspackningar för att få ner kompressionsförhållandet tillräckligt. Sen är det bara att skruva dit allt och justera laddtrycket enligt instruktionerna i pdferna jag länkat tidigare.