3419
Sök

Blårök Saab

5 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#1
Jag har en Saab 9-5 -02 som det kommer blå/vit rök vid uppstart(inte jätte mycket, men den puffar till) och vid gas pådrag med kall motor. Bytade turbo för ca 2000 mil sedan (är inte sugen på detta igen) så jag undrar vad detta kan vara?


>>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
14 241 Inlägg
4 maj 2013
#2
Kanske topplockspackningen??

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!

5 Inlägg
4 maj 2013
Trådstartare
#3
Ibland när man precis har startat så dör den direkt, efter det är den lite sur...


139 Inlägg
5 maj 2013
#4
blå rök? skulle gissa påatt någon packning i turbon håller på att ge sig så du får in olja i förbränningen

Vila i frid, pappa..
517 Inlägg
5 maj 2013
#5
Dåliga kolvringar, turbon börjar ta slut, topplockspackningen är slut, vevhusventilationen kan vara igentäppt / tät samt ventiltätningarna kan vara dåliga...


Fri fart för ett fritt folk!
14 124 Inlägg
5 maj 2013
#6
ventiltätningar eller kolvringar

dessa motorer äter kolvar så att det är otätt vid kall motor är inte omöjligt!
lägg dig där bak och ta en sniff när någon startar motorn kall så det verkligen är olja så det inte är bensin och vatten som ryker vid start smile

Kör fort så hinner inget hända...

269 Inlägg
5 maj 2013
#7
Låter som turbon, gjorde du rent tråg och ic när du bytte turbon, annars är risken att den fått dåligt med smörjning och är på g att rasa igen.

Mopar or no car:)

17 Inlägg
5 maj 2013
#8
är av största vikt att vevhusventilationen är uppdaterad, har du en 02:A kan du ha den gamla versionen. finns uppdateringskit att köpa rätt billigt. sätter en slant på att det är det som spökar.
http://www.twinsaabs.com/9-5_repair/PCV … p?nsteps=2
http://www.skruvat.se/Vevhusventilation-P11198.aspx

342 Inlägg
5 maj 2013
#9
Om du inte rengjorde oljetråget och bytte silen så är det troligtvis dags för turbobyte igen!

GT17 turbon i kombination med bristfällig smörjning blir inte långlivad, då turbon har tveksam kvalité redan från fabrik.

5 Inlägg
5 maj 2013
Trådstartare
#10
Både tråg och IC redogjordes vid turbo bytet...



Sök