4225
Sök

Behöver jag fylla på olja?

12 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
Om ni tittar på min historik här i forumet så ser ni att jag är en nybörjare som aldrig lär mig. Jag tänkte fortsätta denna banan med ett nytt inlägg här.

Jag har nyss köpt en Volvo V50. När jag tar upp oljestickan så är där ingen olja på den. Om jag sätter i oljestickan direkt igen och sedan tar upp den på nytt, så är där olja till "topp-markeringen" på oljestickan.

Jag begriper inte riktigt hur oljestickan kan vara ren och fri från olja när jag tar upp den första gången (typ när jag kört till macken), för att sedan ha olja på sig om jag sätter i den och tar upp den på nytt.

Någon som har någon idé hur detta kommer sig?

Eftersom oljestickan har olja om jag sätter i den och tar upp den på nytt, så antar jag att jag inte behöver fylla på olja.

Avstängd
10 388 Inlägg
12 maj 2013
nitra skrev:
Om ni tittar på min historik här i forumet så ser ni att jag är en nybörjare som aldrig lär mig. Jag tänkte fortsätta denna banan med ett nytt inlägg här.

Jag har nyss köpt en Volvo V50. När jag tar upp oljestickan så är där ingen olja på den. Om jag sätter i oljestickan direkt igen och sedan tar upp den på nytt, så är där olja till "topp-markeringen" på oljestickan.

Jag begriper inte riktigt hur oljestickan kan vara ren och fri från olja när jag tar upp den första gången (typ när jag kört till macken), för att sedan ha olja på sig om jag sätter i den och tar upp den på nytt.

Någon som har någon idé hur detta kommer sig?

Eftersom oljestickan har olja om jag sätter i den och tar upp den på nytt, så antar jag att jag inte behöver fylla på olja.

Inte så konstigt.

När du kör skickas oljan från oljetråget ut i motorn, upp i toppar osv osv. Om du då har kört en "liten biten" och tittar, så är ju "alla olja" utspridd i motorns alla skrymslen o vrår (och förhoppningsvis bara där det ska vara olja).

Om bilen sen får stå någon/några minuter (med motorna avstängd då) så kommer oljan börja leta sig ner i oljetråget igen.

Så, inget konstigt där

De som säger att lycka inte kan köpas för pengar...har aldrig ägt en Audi
Shit! -What? Rollers. -No? Yep. -Shit!

12 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
Okej. Tack för information. Misstänkte inte det var något konstigt, men var inte säker nog att våga riskera motorn på det. Tack!

Sök