2989
Sök

Köpråd S40 T5 AWD

11 Inlägg
12 maj 2013
Trådstartare
#1
Tjena

Har sökt lite på forumet utan att hitta svar på min fråga så jag skapar denna tråd för att se om nån kunning kan ge mig ett svar. Jag har hittat en S40 T5 AWD som jag är sugen på att köpa men jag har lite funderingar angående bilen som jag skulle vilja få klart för mig. Det är en 2005 års modell som åkt ungefär 19500 mil. Nu är min fråga hur mycket dom här bilarna klarar att åka och kostar det mycket att äga en T5:a? Och då menar jag inte skatt, försäkring osv, det har jag redan kollat upp och det är inte så farligt. Tänkte mer på andra kostnader som kan dyka upp. Skulle gärna uppskatta svar från nån med erfarenhet med en T5:a. Även kommentarer från folk utan erfarenhet med denna bil är välkommet.

Tack på förhand

13 Inlägg
12 maj 2013
#2
Det vanliga som kan komma, "barnsjukdomar", på de allra första åren på nya plattformar! Har haft lite strul med elen, givare osv. Men inga större problem! Riktigt fina och härliga bilar! smile


279 Inlägg
12 maj 2013
#3
har för mig att en s40 är dyr att serva efter typ 14000 mil, tänkte köpa en sån men fastande för s60 ist, (mer Volvo).
läste någonstans att de skulle kosta lika mycket som att serva någon udda sportbil av nåt slag, om inte mitt minne spökar för mycket då smile

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

11 Inlägg
13 maj 2013
Trådstartare
#4
Tack för svaren!

40 Inlägg
13 maj 2013
#5
Att just T5an ska vara dyr att serva kan jag inte påstå. Dock som det har sagts redan är väll barnsjukdomarna, det tog volvo ca 4 år att få bort dom. Men kolla bara att allt fungerar så ska du nog inte få allt för stora problem!

Filosof
99 Inlägg
14 maj 2013
#6
med det miltalet hoppas jag att du kommer billigt undan vid inköp, därefter kan du räkna med framvagns reperationer kontinuerligt.

Mitt bästa råd: Köp ingen Volvo.


11 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#7
80.000 vill han ha för bilen. Har även hittat en vanlig T5:a som åkt mindre men kostar lite mer. Men framhjulsdrivna bilar är så tråkiga. Varför ska jag inte köpa en Volvo och vad skulle du rekommendera istället?

Filosof
99 Inlägg
14 maj 2013
#8
En tjejkompis kör en s40 t5a, 07a tror jag. Hon har inte haft annat än problem.

Rent generellt vad det gäller volvo så blir jag inte klok på hur man tänkt vid konstruktions designen. Vissa komponenter är placerade så idiotiskt att man kan tro ett dagisbarn speccat dessa.

Enda fördelen med VOlvo vad jag kan se: Något billigare reservdelar i de flesta fall.

Jag hade utan tvekan köpt en BMW.


40 Inlägg
14 maj 2013
#9
Fast en S40 är en ford och ingen volvo

279 Inlägg
14 maj 2013
#10
Köp min s60 istället så har du en rejäl bil direkt :')

Sponsrad av: Mig
Projekttråden!:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 2#p3967332
När du tycker att det är jobbigt eller tråkigt att tanka bilen då är det dax att sälja den!

11 Inlägg
14 maj 2013
Trådstartare
#11
Hehe jasså...pm:a mig med lite mer info om bilen och pris så tongue

Filosof
99 Inlägg
16 maj 2013
#12
Lydicke skrev:
Fast en S40 är en ford och ingen volvo

Nolla.

Motorn (notera T5), som för övrigt inte är något fel på, är en modifierad variant av s60/v70 motorerna.

Många komponenter är gemensamma i flera bilmodeller och märken. Hur Volvo väljer att placera dem i sina bilar har inget med Ford att göra.


40 Inlägg
16 maj 2013
#13
HASSELITO skrev:
Lydicke skrev:
Fast en S40 är en ford och ingen volvo

Nolla.

Motorn (notera T5), som för övrigt inte är något fel på, är en modifierad variant av s60/v70 motorerna.

Många komponenter är gemensamma i flera bilmodeller och märken. Hur Volvo väljer att placera dem i sina bilar har inget med Ford att göra.

Ursäkta ?

det enda som är volvo med den bilen är motorn, skärp till dej å tänk efter före du beter dej som en idiot på internet. Det står FoMoCo på varendra pryl på bilen. Det kan du och din stora e-penis gå å ta sig en funderare på smile

Filosof
99 Inlägg
17 maj 2013
#14
Pajjas.

Haldex kopplingar, Öhlinsdämpare, Valeo styrboxar, Bosch ecm, Bosch spridare, Bosch spjäll och Bosch lmm etc etc. är bara några få exempel på komponenter du hittar i en Volvo.
Det förändrar fortfarande inte det faktum att det är ingenjörer på Volvo som designat hela den bristande konstruktionen. Vem som sen levererat komponenterna till designen har inte ett piss med varumärket att göra.

Tydligare än så kan jag tyvärr inte formulera mig.


40 Inlägg
17 maj 2013
#15
Och det faktum att ford har byggt plattan och står för de flesta delarna då? Men det går inte att resonera med nån som du.

Framvagnen på s40 kräver inte lika mycket underhåll som tidigare s60/v70 då det är en annan konstruktion så massa kulbultar å styrleder behöver du inte byta i samma utsträckning som tidigare. Dock så händer det ju på alla bilar förr eller senare. Är inte lika mycket problem med vinkelväxeln/haldexen heller. Så i det stora hela är det en ganska bra bil men några barnsjukdomar finns det.

11 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#16
Det blev en S40N T5 till slut, dock inte AWD. Men det får duga så länge, byter upp mig lite längre fram smile

881 Inlägg
30 november 2013
#17
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.

Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004? Jag vill inte höra nåt om S60 / V70 etc är bättre bil, vill bara höra objektivt, om det går. smile

Vad är det för barnsjukdomar på dessa?


320 Inlägg
1 december 2013
#18
faktum är att de bilarna (S40, V50) är byggda på focus platta som hade väldigt mycket gemensamt med Ford som var ägare , vissa hade Volvos original motor vissa hade ford motor , övriga komponenter är gemensamma med focus

881 Inlägg
1 december 2013
#19
Jajjemän, bilen delar platta med Mazda 3 och Ford Focus, men det var inte riktigt min fråga. smile


881 Inlägg
2 december 2013
#20
PlumCrazy skrev:
Bumpar upp denna då jag blivit nyfiken på en.

Är det nå att hänga i julgranen? AWDn, är det haldex på en 2004?

Vad är det för barnsjukdomar på dessa?

Ingen som vet något? smile



Sök