Rquired skrev:
Jag hade tagit en titt på Mercedes A-klass också, det är ingen Toyota men har sina fördelar och är ingen opålitlig bil.
Jag tycker att man kan tillskriva den följande fördelar:
-Hög krocksäkerhet mycket tack vare en finurlig konstruktion med dubbelt golv där till exempel motorn som sitter vinklad 45 grader skjuts bakåt i bilen och därmed fångar upp krockvåldet i högre utsträckning än vad motsvarande konventionell bil gjort. Dessutom är ett aktivt antisladdsystem och andra säkerhetssystem standard.
-Du sitter högt och har utmärkt sikt nästan så det finns lite SUV-känsla i den, modellen är 3.5m (VW Polo är cirka 4m som en jämförelse) lång så det är inte särskilt mycket bil du behöver släpa runt på heller.
-Trots det ovanstående utnyttjar den storleken väl och har goda utrymmen där baksätet är skjut, fäll och urtagbart vilket även gäller passagerarstolen fram men det var extrautrustning. Är ni bara två stycken kan du få ett kubformat utrymme motsvarande en del stora kombi vilket inte kan sägas om en VW Polo eller liknande med fällt baksäte.
Sedan är det trots allt en Mercedes på gott och ont, det är positivt i form av att det lagts ner mycket omsorg i detaljer på många punkter men också negativt då A-klass ärvt märkets dåliga rostskydd från den tiden. Rost får du tyvärr räkna med att hitta på den här modellen, mindre elfel kan förekomma och det finns en punkt (Två beroende på årsmodell) som kan vara dyr att reparera men de tänkte jag utveckla om du är intresserad. Utöver det är A-klass en ekonomisk bil att äga.
Som en sammanfattning så finns risken att en A-klass bjuder på fler fel än vad en enklare Toyota Yaris gör men jag tycker den har ett par starka fördelar som väger upp, det är mer bil för pengarna helt enkelt och hittar du ett fint exemplar tror jag det blir ett roligare val.
Lycka till med köpet!