2880
Sök

Flåsljud eller tryck från basen jag hör?

493 Inlägg
16 maj 2013
Trådstartare
Hallå! Nu har jag tätat och byggt ihop det sista på baslådan som spelar in genom skidluckan, dock är jag inte nöjd alls! Jag är hyfsat nöjd med trycket, men frågan är om det är det jag hör eller om det är flåsljud...

Det jag är ute efter är en så lik hemmabio bas som möjligt, men detta kanske är omöjligt att uppnå med såpass litet utrymme och när det spelas högt?

Sakerna jag har är DLS MW110 som drivs av ett DLS X-D25 i bryggat läge (550W/4Ohm), detta sitter monterat i en BRL portad låda = http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html

Är det NÅGON som ska på BRL Streetmeet Örebro 1juni som kanske kan dema en bas i en seriöst byggd låda efter basen, eller rentav kanske kan lyssna på min bas? Jag blir galen...

Vääääldigt svårt att förklara hur jag upplever basen, men jag upplever det nästan som att det är trycket jag "hör". Borde jag helt enkelt prova att tilfälligt montera en MDF skiva för slotporten och se ifall det slutar flåsa helt enkelt?

P.S Basen spelar igenom skidluckan, och porten spelar mer mot ryggstödet då min skidlucka är väldigt liten.

Edit: Ska jag vara ärlig så gillar jag nästan basen mer när den står i skuffen och spelar bakåt...
Senast redigerat av Hassman (16 maj 2013)

Sponsor: www.12vled.se

742 Inlägg
17 maj 2013
Om porten spelar mot ryggstödet så är det din port! Porten i lådan + porten som bildas bakom ryggstödet, kanske bildar någon form av bandpass? Arean blir kanske för liten och du får blåsljud!

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

493 Inlägg
17 maj 2013
Trådstartare
AndrAAx skrev:
Om porten spelar mot ryggstödet så är det din port! Porten i lådan + porten som bildas bakom ryggstödet, kanske bildar någon form av bandpass? Arean blir kanske för liten och du får blåsljud!

Hmm, det du säger kanske stämmer! Jag får prova att skruva loss lådan och flytta den så porten spelar rakt ut i skidluckan.

P.S ALL bas låter EXAKT likadant -.- Påminner om dubstep.

493 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Kollat över inställningarna på steget om jag kan ha ställt in det fel, vad tycker ni om:
LPF ~ 60hz
Subsonic ~ 40hz

Gain är inställt ordentligt så att basen inte låter dåligt på min Max volym jag kan ha.

P.S jag har bara en lågnivå från HU och där står basen inställd på 60hz om det spelar in något.

280 Inlägg
18 maj 2013
Med subsonic på 40 Hz så filtrerar du ju bort all subbas. Ställ ner den till 15-20 ungefär. Som du har nu så börjar din subbas vid samma frekvens som mina middbasar.

Designer.
1 260 Inlägg
18 maj 2013
BengtK skrev:
Med subsonic på 40 Hz så filtrerar du ju bort all subbas. Ställ ner den till 15-20 ungefär. Som du har nu så börjar din subbas vid samma frekvens som mina middbasar.

Jag brukar alltid ställa subsonic olika beroende på vart lådan är avstämd för att spara på basarna om vi pratar portat. Sen försvinner ju inte allt under 40hz bara för att subsonic är inställd på 40.

Remember, remember the fifth of November, the gunpowder treason and plot,
i know of no reason why the gunpowder treason should ever be forgot

21 761 Inlägg
18 maj 2013
Hassman skrev:
Sakerna jag har är DLS MW110 som drivs av ett DLS X-D25 i bryggat läge (550W/4Ohm), detta sitter monterat i en BRL portad låda = http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … -lada.html

Så det bidde ingen bandpass alltså, eller har du hunnit testat en sån också?

493 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Hassman skrev:

Så det bidde ingen bandpass alltså, eller har du hunnit testat en sån också?

Nah ingen bandpasslåda, fick aldrig något svar från Putte då jag inte kan bygga en själv hmm Men nu blir det snart bilbyte förhoppningsvis. Jag hatar allt som har med skidlucka att göra xD

280 Inlägg
18 maj 2013
MIKK0 skrev:
BengtK skrev:

Jag brukar alltid ställa subsonic olika beroende på vart lådan är avstämd för att spara på basarna om vi pratar portat. Sen försvinner ju inte allt under 40hz bara för att subsonic är inställd på 40.

Jag brukar inte använda subsonic alls för jag inte ser meningen med det. Men så bygger jag bara slutna lådor och ser ingen mening med att spela högre än att man kan sitta i bilen utan risk för hörselskador heller.

Jag är medveten om att inga filter är så branta så att de filtrerar bort allt under delningsfrekvensen men det är ganska ointressant. Det som är relevant för tråden är att om man har subsonic på 40 Hz på subbaslådan så kan man lika bra skaffa sig ett bra framsystem istället då det finns sådana som klarar av den delningen.

493 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Märkte nu att när passagerardörren och högra bakdörren är öppna och jag öppnar förardörren så "flyttas" oljudet bakåt istället för att vara framme i förarpositionen.

Försökte trycka och känna lite på inredning men märkte ingen skillnad.

Någon som känner igen det här?

2 665 Inlägg
18 maj 2013
Hassman skrev:
P.S Basen spelar igenom skidluckan, och porten spelar mer mot ryggstödet då min skidlucka är väldigt liten.

Där har du felet. Nästan allt ljud under 50-60hz kommer från porten o den stryper du genom att ha ryggstödet framför.

Gör tvärtom. Porten genom skidluckan o basen åt något annat håll.

Golf R https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=328740
Kärlek växer inte på träd, den byggs i Tyskland!

493 Inlägg
18 maj 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Hassman skrev:

Där har du felet. Nästan allt ljud under 50-60hz kommer från porten o den stryper du genom att ha ryggstödet framför.

Gör tvärtom. Porten genom skidluckan o basen åt något annat håll.

Okej, men jag provade faktiskt att fälla ner hela sätet och låta porten spela helt fritt och det blev ingen större skillnad. Dock så har jag tätat med en träregel mot skuffgolvet så drygt 1.5-2cm av träregeln ligger för porten, kan det inverka så mycket?

2 665 Inlägg
18 maj 2013
Ja det kan nog påverka. Sen är ju frågan om porten är för liten så blir det blåsljud. En rund port med trattar är nog bättre skulle jag tro.

Ställ subsonic på 20-25hz. Från början hade man en subsonicfilter för att ta bort svängningar som skapas av att en LP skiva inte är helt plan när det snurrar på skivtallriken. Då skapas svängningar vid väldigt låg frekvens.

Lowpass sätter du på 80hz.  testa!

Nu får du ju bara med en liten bit av basljud mellan 40-60hz.
Det blir ju knappt något kvar som kommer ur högtalaren.
Senast redigerat av Rickard-v (18 maj 2013)

2 024 Inlägg
19 maj 2013
Hassman skrev:
Är det NÅGON som ska på BRL Streetmeet Örebro 1juni som kanske kan dema en bas i en seriöst byggd låda efter basen, eller rentav kanske kan lyssna på min bas? Jag blir galen...

Ta en lite längre tur ner till Linköping den 1/6 istället till tävlingarna på MAP bilvård. Kommer vara en hel del byggen att titta och lyssna på där och duktigt folk som säkert kan kika på din bil oxå.

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

493 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Ja det kan nog påverka. Sen är ju frågan om porten är för liten så blir det blåsljud. En rund port med trattar är nog bättre skulle jag tro.

Ställ subsonic på 20-25hz. Från början hade man en subsonicfilter för att ta bort svängningar som skapas av att en LP skiva inte är helt plan när det snurrar på skivtallriken. Då skapas svängningar vid väldigt låg frekvens.

Lowpass sätter du på 80hz.  testa!

Nu får du ju bara med en liten bit av basljud mellan 40-60hz.
Det blir ju knappt något kvar som kommer ur högtalaren.

Men borde jag då kunna uppleva att ljudet flyttar sig när jag börjar öppna dörrarna? Sen verkar det omöjligt att hitta ett ställe och köpa vettiga tomlådor på, jag har ingen möjlighet att bygga en låda själv.

Expoze skrev:
Hassman skrev:

Ta en lite längre tur ner till Linköping den 1/6 istället till tävlingarna på MAP bilvård. Kommer vara en hel del byggen att titta och lyssna på där och duktigt folk som säkert kan kika på din bil oxå.

Kan du länka till en eventtråd eller om det finns event på Facebook för detta, låter intressant att åka på smile

2 665 Inlägg
19 maj 2013
Oljud som flyttar sig är väl inredning som vibrerar eller vad är det? Kommer det från porten kan det ju inte flytta sig.

Tja för mig som varit med länge så är det rena lyxen att det finns färdiga lådor att köpa. Förut fick man alltid bygga sin egen låda eller vara utan.

Du bor inte så långt ifrån mig så jag kan kanske bygga en åt dig om du betalar bra hehehehe.
Men va tusan ser på din sida att du har ju mekat en hel del bilstereo. Kan du inte knåpa ihop en ny låda??

493 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
Rickard-v skrev:
Oljud som flyttar sig är väl inredning som vibrerar eller vad är det? Kommer det från porten kan det ju inte flytta sig.

Tja för mig som varit med länge så är det rena lyxen att det finns färdiga lådor att köpa. Förut fick man alltid bygga sin egen låda eller vara utan.

Du bor inte så långt ifrån mig så jag kan kanske bygga en åt dig om du betalar bra hehehehe.
Men va tusan ser på din sida att du har ju mekat en hel del bilstereo. Kan du inte knåpa ihop en ny låda??

Hehe ja vi har blivit bortskämda idag ^^ Jo, känns som nån inredning faktiskt. Måste kolla över hela bilen och lyssna vart det kommer ifrån. Jag har hållt på litegrann ja, men jag har inte ens verktyg för att kunna såga ut en träskons rakt eller utrymme tongue

2 024 Inlägg
19 maj 2013
Hassman skrev:
Expoze skrev:
Hassman skrev:

Kan du länka till en eventtråd eller om det finns event på Facebook för detta, låter intressant att åka på smile

http://www.facebook.com/events/266518760151802/

Svensk mästare Advanced Unlimited 2012 med min Citroën C5. Bygger om och avancerar till 2013
Samarbetspartners:
Ljudbyggaren, Carlenskogs, Nascom

493 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
Klickade hem 2st DLS RW6 igår på tradera så nu skiter jag i skidluckan, ska försöka ge mig på att plasta en låda i handsfacket istället. Kanske jag lyckas få den bas jag är ute efter.

Tackar för alla svar och all hjälp smile

P.S är det lite overkill att mata 2 såna med 550w?

2 665 Inlägg
20 maj 2013
Hassman skrev:
Klickade hem 2st DLS RW6 igår på tradera så nu skiter jag i skidluckan, ska försöka ge mig på att plasta en låda i handsfacket istället. Kanske jag lyckas få den bas jag är ute efter.

Tackar för alla svar och all hjälp smile

P.S är det lite overkill att mata 2 såna med 550w?

Nja kanske men funkar fint om du inte vrider på mer när det börjar låta illa, o att du hör när det låter illa.

Sök