3451
Sök

Tjena. går inte att spela musik.

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
jo jag googla lite har 13.10 på batteri och generator typ 12.00 på stereo men det är alltid ström till stereon då den bryter det förstår jag inte ?? och det är ju bara stereon och steget som slåsav hmm vet inte om det är så att bilen måste vara på för att skicka ström eller något?
Senast redigerat av sju40 (24 maj 2013)

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
och det är ju så att det är ju bara stereon och slutsteget som dör det är ju inte så att strålkastarna blinkar eller så men steget och stereon blinkar itakt med basen?

742 Inlägg
24 maj 2013
Blinkar stereon och steget i takt till musiken får dom inte ström! Så bara kolla över kablaget! Kan vara allt fån dålig kontakt i säkringshållare till dålig jord! Du måste gå igenom allt! Som i det militära! "Gör om. Gör rätt!"

Opel Astra Kombi | VW Polo Variant Open Air | VW Lupo | VW Golf 4 Kombi
www.BilstereoOnline.se - Overloud, SP Audio, SPL Lab

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
har jordat om redan och dragit ny ström från batteriet men jag ska plocka lite skit från + kabeln i batteriet det är typ 1000kablar ikopplade dem kablarna tar i varandra så jag vet inte.

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
asså trådarna i kablarna tar i varandra.

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
det är ju som 2 jordkablar till batteriet? en går till chassi andra till motorn eller? har jag fel för på 745an sitter den på toplocket och på 740in går den kabeln under någonstans. enligt mig är det nog inte bästa stället att he den kabeln på toplocket eller? kabeln har då spruckigt och torkat sönder.

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
på en B230F smile

21 761 Inlägg
24 maj 2013
Kabeln (borde egentligen vara en fläta) som går till topplocket har rimligtvis inget med huvudjorden att göra eftersom den är ganska klen. Det borde finnas två jordkablar från batteriet tycker jag, en till karossen och en till motorblocket, så är det tex på 240. smile

Hur många saker hade du igång och vilket motorvarv var det när du mätte 13,1 V på batteriet?
Vart satte du minusmätpinnen när du mätte vid stereon?

Eftersom du har dragit nya kablar till stereon så ska det inte skilja drygt 1 V mellan batteriet och stereon, i så fall är det dålig kontakt ändå. Att rensa bort gamla kablar vid batteripolskorna är nödvändigt, sånt gör att det lätt uppstår glapp.

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
såg att det var ju en som skulle gå under motorn men den har du klippt som alla andra förbannades kablar i bilen.

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
satte minuspinnen uppe i cahssit där handtaget ska sitta fast på förarsidan .

268 Inlägg
24 maj 2013
Trådstartare
har nu jordat om steget glömde säga det och steget kan spela högra än vad stereon kan innan den lägger av.
ska rengöra chassi jorden till batteriet imorgon och så ska vi se om det blir nå bättre kan vara det eller? det var då skitigt nå förbannat där kunde knappt hitta skruven för det var så mycket skit.
Senast redigerat av sju40 (24 maj 2013)

21 761 Inlägg
24 maj 2013
Ren och rejäl kontaktyta är A och O när det gäller jordning, det ska vara plåtrent där jordkabelskon sätts fast och kabelskon ska sitta ordentligt. Se till att både motor och kaross har rejäla och fräscha jordkablar, byt gärna ut befintliga till grövre om du har möjlighet. smile

Gör sedan nya spänningsmätningar på generatorn och batteriet, gärna som jag beskrev i inlägg #17.

6 738 Inlägg
25 maj 2013
jordkabeln som går från batteriet o in under motorn går till startmotorn tongue

Du är liv
Du är dom långa milen mot Berlin.
I döda vinkeln ser jag allt du gör.
Då stänger jag själen klämmer ihjäl den & hittar en himmelsk drog.

268 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
ah okej då har dem gjort något annat med den för den är klippt iaf hmm

268 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
kom och tänka på kan det vara så simpelt som att generatorkabeln är ihop skarvad under eftersom dem klippt och det har kommit in skit i kabeln eller så? för det är som att det går väldigt mycket ström då man kör fastbatteriet laddar men mindre än vad jag tycker det ska. och jag har bytt generator.

21 761 Inlägg
25 maj 2013
En skarvad generatorkabel är inte bra enligt mig, ta i så fall bort den helt och dra ny som är minst lika grov (men hellre grövre). smile

Större strömkablar som generatorladdkabel och batterikabel ska vara oskarvade för att inte riskera spänningsfall vid hga strömmar.

268 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
problemet löst böt jord ställe. men då fick jag mig ett annat problem går ej att spara settings på steron.

1 122 Inlägg
25 maj 2013
sju40 skrev:
problemet löst böt jord ställe. men då fick jag mig ett annat problem går ej att spara settings på steron.

skifta gul å röd kabel bakom stereon

gasa nu foer faen!

268 Inlägg
25 maj 2013
Trådstartare
har prövat det före jag skrev detta.

5 687 Inlägg
25 maj 2013
Mät så du får fram 12V till stereon på både röd och gul.

Den gula ska ha 12V även när tändningen är avslagen då den är till minnet. Om du inte har det så är det ju inte allt för svårt att bara dra en kabel direkt från batteriet till stereon (om du inte redan gjort det).

Sök