3451
Sök

Trasig bränslepump på S60 T5 -05 (E85)?

272 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#1
Hej!

Volvon startade inte en dag när jag skulle hem från jobbet. Fick någon tändning, men i princip stendöd. Misstänker soppapumpen, kollat säkringen och den är hel. Det låter inget om pumpen när man vrider på tändningen. Bilen har gått ca 22000 mil, och fått en multifuel mapp för dryga halvåret sedan, och senaste tanken var ren e85.

Om man ska byta pump, finns det någon eftermarknads som passar direkt i, som pallar både hyfsat flöde och e85 utan att krångla? Tex Walbro 255l/h?


Mvh

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 maj 2013
#2
Deatschwerks DW301 Funkar kanon, Kör själv med en sådan och har inte haft några som helst bekymmer.
Passformen för min del i V70in var inget att klaga över. Lite får man alltid räkna med att man får modifera för perfekt passform.

Mvh


272 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#3
Okej tackar! smile Vad var det du behövde göra för att den skulle passa då? Jag är inte så haj på hur det fungerar rent tekniskt om man byter pump. tänker på tryck osv, måste det kalibreras in / mappas om man byter pump, eller fattar motorstyrningen hur mycket motorn behöver så det bara är att koppla in den?

Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
19 maj 2013
#4
MT-Adam skrev:
Okej tackar! smile Vad var det du behövde göra för att den skulle passa då? Jag är inte så haj på hur det fungerar rent tekniskt om man byter pump. tänker på tryck osv, måste det kalibreras in / mappas om man byter pump, eller fattar motorstyrningen hur mycket motorn behöver så det bara är att koppla in den?

Fick modifiera för att det nya filtret skulle gå fritt. Även modifiera hållaren för pumpen, Dw301 var lite tjockare än orginal pumpen. smile

Du har behovsstyrd pump om jag inte minns fel, Då ska du tekniskt sett inte behöva göra något då retursystemet är inbyggt ihop med tankarmaturen, eftersom det inte är som ett konventionellt bränslesystem där du har returen ifrån fuelrailen.
Oavsett i båda systemen så överskottet av bränsle som inte används återleds till tanken.
Trycket är detsamma för det bestäms utav styrenheten ECM i sammarbete med PEM om 05:orna är utrustade med en sådan.

Mvh


A.Sörman
1 299 Inlägg
19 maj 2013
#5
Walbro GSS341 255 Är väll annars den pumpen man brukar köra till ditt (kitt) om man säger så smile


272 Inlägg
19 maj 2013
Trådstartare
#6
Equinox skrev:
MT-Adam skrev:
Okej tackar! smile Vad var det du behövde göra för att den skulle passa då? Jag är inte så haj på hur det fungerar rent tekniskt om man byter pump. tänker på tryck osv, måste det kalibreras in / mappas om man byter pump, eller fattar motorstyrningen hur mycket motorn behöver så det bara är att koppla in den?

Fick modifiera för att det nya filtret skulle gå fritt. Även modifiera hållaren för pumpen, Dw301 var lite tjockare än orginal pumpen. smile

Du har behovsstyrd pump om jag inte minns fel, Då ska du tekniskt sett inte behöva göra något då retursystemet är inbyggt ihop med tankarmaturen, eftersom det inte är som ett konventionellt bränslesystem där du har returen ifrån fuelrailen.
Oavsett i båda systemen så överskottet av bränsle som inte används återleds till tanken.
Trycket är detsamma för det bestäms utav styrenheten ECM i sammarbete med PEM om 05:orna är utrustade med en sådan.

Mvh

Okej de låter bra det, de är nog inga problem att fixa! smile Får forska lite i hur Walbro GSS341 255 är, står mellan någon av de 2 verkar det som, men kräver den andra nästan ingen ombyggnation så känns det nog mer värt med en sådan då båda verkar göra jobbet smile

Drunk skrev:
Walbro GSS341 255 Är väll annars den pumpen man brukar köra till ditt (kitt) om man säger så smile

Okej är den enklare att montera och koppla in än Deatschwerks pumpen? Vet du vad som behövs göras för att få kopplat in den? smile

50 Inlägg
20 maj 2013
#7
Byt bil!smile

Nybliven Diesel Älskare!!!

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 maj 2013
#8
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Jaha?
För att han har den Volvon med bästa och mest trimvänliga motorn någonsin eller?
Senast redigerat av Busgrabb (20 maj 2013)

Autotech

272 Inlägg
20 maj 2013
Trådstartare
#9
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Hehe njaa, men en 320d eller nått hade jag gjärna bytt den mot!

Busgrabb skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Jaha?
För att han har den Volvon med bästa och mest trimvänliga motorn någonsin eller?

Fast BMW-frälst som man är kör man hellre sin gamla gråa 540 e39 i gbg på helgerna än Volvos bästa maskin i varje fall!... wink Btw riktigt fin skönsång i din maskin! big_smile


Men finns det någon som kan säga om / vad som behövs moddas med Walbron? smile Skulle vara trevligt att veta så jag kan bestämma vilken jag ska köpa, och om jag behöver köpa till något smile

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 maj 2013
#10
MT-Adam skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Hehe njaa, men en 320d eller nått hade jag gjärna bytt den mot!

Busgrabb skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Jaha?
För att han har den Volvon med bästa och mest trimvänliga motorn någonsin eller?

Fast BMW-frälst som man är kör man hellre sin gamla gråa 540 e39 i gbg på helgerna än Volvos bästa maskin i varje fall!... wink Btw riktigt fin skönsång i din maskin! big_smile


Men finns det någon som kan säga om / vad som behövs moddas med Walbron? smile Skulle vara trevligt att veta så jag kan bestämma vilken jag ska köpa, och om jag behöver köpa till något smile

Då ska jag ta min S60 T5 05:a och komma och köra om din 540 tongue
Skön sång i Volvo 5:an ja tongue wink

Autotech

3 860 Inlägg
20 maj 2013
#11
Busgrabb skrev:
MT-Adam skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Hehe njaa, men en 320d eller nått hade jag gjärna bytt den mot!

Busgrabb skrev:

Jaha?
För att han har den Volvon med bästa och mest trimvänliga motorn någonsin eller?

Fast BMW-frälst som man är kör man hellre sin gamla gråa 540 e39 i gbg på helgerna än Volvos bästa maskin i varje fall!... wink Btw riktigt fin skönsång i din maskin! big_smile


Men finns det någon som kan säga om / vad som behövs moddas med Walbron? smile Skulle vara trevligt att veta så jag kan bestämma vilken jag ska köpa, och om jag behöver köpa till något smile

Då ska jag ta min S60 T5 05:a och komma och köra om din 540 tongue
Skön sång i Volvo 5:an ja tongue wink

Mycket OT nu men varör ligger inte din T5a uppe ännu?!!?

TS!
Du kan väl slå en signal till ATM annars, dom har ju bytt oump på några T5or... hmm

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

Rejsa ?
2 959 Inlägg
20 maj 2013
#12
spokenratt skrev:
Busgrabb skrev:
MT-Adam skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Hehe njaa, men en 320d eller nått hade jag gjärna bytt den mot!


Fast BMW-frälst som man är kör man hellre sin gamla gråa 540 e39 i gbg på helgerna än Volvos bästa maskin i varje fall!... wink Btw riktigt fin skönsång i din maskin! big_smile


Men finns det någon som kan säga om / vad som behövs moddas med Walbron? smile Skulle vara trevligt att veta så jag kan bestämma vilken jag ska köpa, och om jag behöver köpa till något smile

Då ska jag ta min S60 T5 05:a och komma och köra om din 540 tongue
Skön sång i Volvo 5:an ja tongue wink

Mycket OT nu men varör ligger inte din T5a uppe ännu?!!?

TS!
Du kan väl slå en signal till ATM annars, dom har ju bytt oump på några T5or... hmm

Mera OT då smile
Ja för jag är seg, ska väl upp en S40 T5 RS också igentligen tongue

Autotech

3 860 Inlägg
20 maj 2013
#13
Busgrabb skrev:
spokenratt skrev:
Busgrabb skrev:

Då ska jag ta min S60 T5 05:a och komma och köra om din 540 tongue
Skön sång i Volvo 5:an ja tongue wink

Mycket OT nu men varör ligger inte din T5a uppe ännu?!!?

TS!
Du kan väl slå en signal till ATM annars, dom har ju bytt oump på några T5or... hmm

Mera OT då smile
Ja för jag är seg, ska väl upp en S40 T5 RS också igentligen tongue

Ja det OCKSÅ!

Ta en titt i min prjokttråd! V70 T5
Autotech

272 Inlägg
21 maj 2013
Trådstartare
#14
Busgrabb skrev:
MT-Adam skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Hehe njaa, men en 320d eller nått hade jag gjärna bytt den mot!

Busgrabb skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Jaha?
För att han har den Volvon med bästa och mest trimvänliga motorn någonsin eller?

Fast BMW-frälst som man är kör man hellre sin gamla gråa 540 e39 i gbg på helgerna än Volvos bästa maskin i varje fall!... wink Btw riktigt fin skönsång i din maskin! big_smile


Men finns det någon som kan säga om / vad som behövs moddas med Walbron? smile Skulle vara trevligt att veta så jag kan bestämma vilken jag ska köpa, och om jag behöver köpa till något smile

Då ska jag ta min S60 T5 05:a och komma och köra om din 540 tongue
Skön sång i Volvo 5:an ja tongue wink

Haha har du åxå en sån "vardagsbil"?.. ^^ Nja på 201m kan de nog va ganska jämt iaf wink förutsatt att min låda fungerar, 2an har börjat tvärvägra att gå i ibland... sad får kika på det när man har tid...

spokenratt skrev:
Busgrabb skrev:
MT-Adam skrev:
Lext_V40 skrev:
Byt bil!smile

Hehe njaa, men en 320d eller nått hade jag gjärna bytt den mot!


Fast BMW-frälst som man är kör man hellre sin gamla gråa 540 e39 i gbg på helgerna än Volvos bästa maskin i varje fall!... wink Btw riktigt fin skönsång i din maskin! big_smile


Men finns det någon som kan säga om / vad som behövs moddas med Walbron? smile Skulle vara trevligt att veta så jag kan bestämma vilken jag ska köpa, och om jag behöver köpa till något smile

Då ska jag ta min S60 T5 05:a och komma och köra om din 540 tongue
Skön sång i Volvo 5:an ja tongue wink

Mycket OT nu men varör ligger inte din T5a uppe ännu?!!?

TS!
Du kan väl slå en signal till ATM annars, dom har ju bytt oump på några T5or... hmm

Mjo får väl göra det smile

1 365 Inlägg
22 maj 2013
#15
Då väljer man inte Walbro om pumpen ska funka med E85, De går ju tom själva ut med att deras pumpar brakar av E85. Dock har de kommit ut med en E85 variant som är enda alternativet om man vill köra walbro




MT-Adam skrev:
Hej!

Volvon startade inte en dag när jag skulle hem från jobbet. Fick någon tändning, men i princip stendöd. Misstänker soppapumpen, kollat säkringen och den är hel. Det låter inget om pumpen när man vrider på tändningen. Bilen har gått ca 22000 mil, och fått en multifuel mapp för dryga halvåret sedan, och senaste tanken var ren e85.

Om man ska byta pump, finns det någon eftermarknads som passar direkt i, som pallar både hyfsat flöde och e85 utan att krångla? Tex Walbro 255l/h?


Mvh


A.Sörman
1 299 Inlägg
22 maj 2013
#16
Richtenb skrev:
Då väljer man inte Walbro om pumpen ska funka med E85, De går ju tom själva ut med att deras pumpar brakar av E85. Dock har de kommit ut med en E85 variant som är enda alternativet om man vill köra walbro




MT-Adam skrev:
Hej!

Volvon startade inte en dag när jag skulle hem från jobbet. Fick någon tändning, men i princip stendöd. Misstänker soppapumpen, kollat säkringen och den är hel. Det låter inget om pumpen när man vrider på tändningen. Bilen har gått ca 22000 mil, och fått en multifuel mapp för dryga halvåret sedan, och senaste tanken var ren e85.

Om man ska byta pump, finns det någon eftermarknads som passar direkt i, som pallar både hyfsat flöde och e85 utan att krångla? Tex Walbro 255l/h?


Mvh


Ja det är väll dumt å köpa den som är till bensin bilarna om nan kör på e85.....


1 365 Inlägg
22 maj 2013
#17
Säg det till alla som kör med Bosch 044 som är vad du kallar en bensinpump som funkar kanon med E85. GSS341 som rekommenderas i denna tråden är också en bensinpump som brakar ihop av E85. Walbro har en GSS341 "style" 400lph E85 pump som kostar helt andra summor och som klarar E85 men som antagligen passar skitdåligt måttmässigt.




Drunk skrev:
Richtenb skrev:
Då väljer man inte Walbro om pumpen ska funka med E85, De går ju tom själva ut med att deras pumpar brakar av E85. Dock har de kommit ut med en E85 variant som är enda alternativet om man vill köra walbro




MT-Adam skrev:
Hej!

Volvon startade inte en dag när jag skulle hem från jobbet. Fick någon tändning, men i princip stendöd. Misstänker soppapumpen, kollat säkringen och den är hel. Det låter inget om pumpen när man vrider på tändningen. Bilen har gått ca 22000 mil, och fått en multifuel mapp för dryga halvåret sedan, och senaste tanken var ren e85.

Om man ska byta pump, finns det någon eftermarknads som passar direkt i, som pallar både hyfsat flöde och e85 utan att krångla? Tex Walbro 255l/h?


Mvh


Ja det är väll dumt å köpa den som är till bensin bilarna om nan kör på e85.....


Kicka Laddtryck !
319 Inlägg
22 maj 2013
#18
Flikar återigen in med en DW301 som är specad att klara E85.
Kör somsagt den pumpen i min V70 och den rullar med E85 i tanken. 

Mvh


4 822 Inlägg
22 maj 2013
#19
Richtenb skrev:
Då väljer man inte Walbro om pumpen ska funka med E85, De går ju tom själva ut med att deras pumpar brakar av E85. Dock har de kommit ut med en E85 variant som är enda alternativet om man vill köra walbro

konstig då det är hur många som hellst ink jag själv som kör på E85 med walbro 255l/h pump och det fungerar jätte bra.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

Hhehehehhest
375 Inlägg
22 maj 2013
#20
Christian S skrev:
Richtenb skrev:
Då väljer man inte Walbro om pumpen ska funka med E85, De går ju tom själva ut med att deras pumpar brakar av E85. Dock har de kommit ut med en E85 variant som är enda alternativet om man vill köra walbro

konstig då det är hur många som hellst ink jag själv som kör på E85 med walbro 255l/h pump och det fungerar jätte bra.

Och många pumpar har rasat. Walbro pumparna tål inte e85 helt enkelt. Skulle dom tåla det så tvivlar jag på att företaget skulle gå ut med ett meddelande om att dom inte tål e85.

Jag har kört på bosch 044 i snart 3 år och ren e85 utan krångel. 

Mvh

Det finns inget som gör kvinnor så vackra som alkohol och stängningsdags..


Sök